تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۴۳۲۴
جهانگیری و داود اوغلو تاکید کردند

مدیریت اختلافات روی میز تهران - آنکارا

(روزنامه همدلي - 1394/12/16 - شماره 275 - صفحه 3)

رابطه‌ پر از حادثه و نوسان ایران-ترکیه کم‌کم به سمت ثبات و آرامش می‌رود و مقامات دو کشور در گفت‌و‌گوهای مختلف از لزوم مدیریت اختلافات و تاکید بر نقاط مشترک سخن می‌گویند. اکنون و پس از لغو سفر محمد‌جواد ظریف به ترکیه و همچنین انتقادات رئیس‌جمهوری ترکیه از ایران به‌واسطه‌ مطالب یک نشریه در ماه‌های گذشته، به نظر می‌رسد نسیم دوستی بر رابطه این دو کشورِ همسایه در حال وزیدن است. درحالی‌که آنکارا آماده میزبانی از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران است، «احمد داود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه، اولین سفر خود به تهران در قامت نخست‌وزیری و در شرایط پسابرجام را آغاز و با اسحاق جهانگیری دیدار کرده‌است.

در این سفر وزرای اقتصاد، گمرک و تجارت، انرژی، حمل‌ونقل و ارتباطات و توسعه، کار‌شناسان و مسئولان دولتی و شماری از نمایندگان اصحاب رسانه‌ای مهم ترکیه، داود اوغلو را همراهی می‌کنند. با توجه به ترکیب سفر هیات عالی‌رتبه ترکیه به ایران، می‌توان گفت: بخش اصلی گفت‌و‌گوهای دو طرف را مسائل اقتصادی و تجاری و ارتقای سطح مناسبات ایران و ترکیه و چگونگی دستیابی به هدف ۳۰ میلیارد دلاری در مبادلات بازرگانی دو کشور تشکیل خواهد داد.

ایران مخزنی کشف نشده در حوزه توریسم

احمد داود اوغلو پس از ورود به تهران مورد استقبال رسمی معاون اول ریاست‌‌جمهوری قرار گرفت و پس‌ازآن در یک کنفرانس خبری مشترک با جهانگیری به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. داود اوغلو در این نشست خبری با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات در ایران و ترکیه ضمن تبریک به مناسبت برگزاری انتخابات موفق، گفت: امیدواریم امروز بتوانیم زمینه‌های همکاری مثبتی را فراهم کنیم. وی گفت: از اینکه در گذشته در کسوت وزیر خارجه ترکیه برای حل مشکل هسته‌ای ایران تلاش‌های زیادی کرده‌ام، خوشحالم که این مشکل امروز حل‌شده است.

نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه دوستان در شرایط سخت خود را نشان می‌دهند افزود: ما آزمایش دوستی خود را در شرایط سختی که به لحاظ مسائل هسته‌ای قرار داشت، به ایران ثابت کرده‌ایم و از اینکه فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها برطرف شده است، بیش از هر کشوری خرسند هستیم. وی افزود: در حوزه توریسم ترکیه ششمین کشور توریسم پذیر و ایران نیز مخزنی کشف نشده برای دنیا است. داود اوغلو افزود: اگر تجربه ترکیه و زیبایی‌های ایران به هم پیوند بخورند یک قدرت بزرگ توریسم را ایجاد خواهد کرد. وی افزود: ایران به‌‌ همان اندازه که ذخایر نفت و گاز دارد، دارای فرهنگ غنی است. شیراز، اصفهان و یزد از غنای فرهنگی بالایی برخوردار هستند.

هدف ۳۰ میلیارد دلاری تا ۲۰۲۳

یکی از موضوعات مورد تاکید ایران و ترکیه در سال‌های اخیر، رسیدن به هدف رابطه اقتصادی ۳۰ میلیارد دلاری بوده‌است؛ موضوعی که به‌واسطه تحریم‌های ایران امکان تحقق آن در سال‌های اخیر وجود نداشت. داود اوغلو با یادآوری این نکته، اظهار داشت: امروز برداشته شدن تحریم‌ها، راه را برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در ایران باز کرده است. وی تاکید کرد: ممکن است در برخی از موارد با ایران دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشیم اما تاریخ همسایگی کهن و جغرافیایی، جبران‌کننده آن است.

نخست‌وزیر ترکیه ادامه داد که در ملاقات‌های خصوصی و عمومی راه‌های توسعه روابط بین دو کشور و نیز برداشتن موانع را موردبررسی قرار دادیم. داود اوغلو افزود: در حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل، امنیت و توریسم فکر کردیم که چگونه اقتصاد دو کشور را به هم پیوند داده تا هر دو کشور از آن منتفع شوند. نخست‌وزیر ترکیه با اشاره به اینکه در مسئله حمل‌ونقل، ایران دروازه ترکیه برای رسیدن به کشورهای عربی است، گفت: ترکیه نیز دروازه ایران برای رسیدن به کشورهای اروپایی است. داود اوغلو ادامه داد: در حوزه انرژی ایران تولیدکننده و ترکیه مصرف‌کننده بزرگ آن است.

نخست‌وزیر ترکیه ادامه داد که من به‌همراه یک گروه از بخش خصوصی به تهران آمده‌ام و افزود: هدف این گروه سرمایه‌گذاری متقابل است. وقتی در روابط دوجانبه به این حد از روابط برسیم به‌راحتی برای موانع سیاسی منطقه هم راهکار پیدا خواهیم کرد. داود اوغلو با بیان اینکه همکاری ایران و ترکیه برای پایان دادن به درگیری‌های فرقه‌ای منطقه‌ای بسیار موثر است، گفت: ممکن است در موضوعات منطقه‌ای دیدگاه‌های متفاوت داشته باشیم اما باید مانع ورود بیگانگان به منطقه شویم. صلح و ثبات در منطقه ما با همکاری ایران و ترکیه محقق می‌شود. نخست‌وزیر ترکیه در پایان ارتحال آیت‌الله واعظ طبسی را به رهبری و مردم ایران تسلیت گفت.

«استقرار امنیت و ثبات منطقه؛ منافع مشترک ایران و ترکیه»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در این نشست خبری با خیرمقدم به نخست‌وزیر ترکیه و هیات عالی‌رتبه همراه افزود: سفر آقای داود اغلو به‌عنوان نخست‌وزیر، اولین سفری است که انجام می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند نقطه عطفی در روابط بین دو کشور باشد. جهانگیری ادامه داد: دو کشور ایران و ترکیه همسایه خوبی هستند که همواره روابط بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند؛ از زمانی که حزب عدالت و توسعه در ترکیه حاکم شده است، روابط ما توسعه قابل‌توجهی داشته است. وی اضافه کرد که تداوم گفت‌و‌گو‌ها و رایزنی‌های سیاسی بین مقامات دو کشور بر روابط دوجانبه موثر است، اظهار داشت: منطقه‌ای که ما در آن قرارگرفته‌ایم منطقه‌ای است که با مسائل پیچیده‌ای روبرو است.معاون اول رییس جمهوری گفت: در ملاقات‌های خصوصی و عمومی با حضور وزرا درزمینهٔ روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌و‌گو‌های مفیدی داشتیم.

اختلافات منطقه‌ای در کنار اشتراکات فراوان

یکی از موضوعات مهم مورداشاره معاون ریاست‌جمهوری ایران در این نشست خبری، اشاره به اختلافات منطقه‌ای تهران و آنکارا در کنار اشتراکات فراوان بود. جهانگیری دراین‌باره گفت: بااینکه در خیلی زمینه‌ها اشتراک نظر داریم اما ممکن است در برخی از مسائل منطقه هم اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد که تصمیم داریم با مدیریت اختلافات، به سمت ثبات منطقه حرکت کنیم. وی ادامه داد: مسائل دو جانبه بسیار مهم بود؛ در جلسه‌ای که با حضور وزرا بود راجع به آن‌ها بحث و گفت‌و‌گو کردیم. زمینه‌هایی مثل نفت، انرژی، حمل‌ونقل، مسائل گمرکی، تعرفه‌های ترجیحی و مسائل بانکی بین دو کشور و همین‌طور مسائل گردشگری ازجمله محور‌هایی بود که بین وزرا قبل از جلسه بحث و گفت‌و‌گو شد و به توافقاتی نیز رسیده بودند و در جلسه پایانی نتایج این گفت‌و‌گو‌ها مطرح شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه ترکیه یکی از مقاصد مهم گردشگری دنیا است که سالیانه بین یک ونیم تا دو میلیون ایرانی هم به آن کشور سفر می‌کنند، گفت: امیدواریم که گردشگران ترکیه‌ای هم به ایران سفر کنند و سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در زمینه گردشگری در ایران سرمایه‌گذاری کنند. جهانگیری ادامه داد که ما یک هدف ٣٠ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات دو کشور از قبل تعیین کرده بودیم که قرار شد در یک ماه آینده کمیسیون مشترک دو کشور در ترکیه برگزار شود تا تمام موانع را شناسایی و برطرف کند و ما هم پیگیری می‌کنیم که انشاء الله به این هدف دست‌یابیم.

رویترز: ترکیه مشتاق رونق روابط تجاری با ایران است

خبرگزاری بین‌المللی رویترز نیز در گزارشی به این سفر و رابطه تهران- آنکارا پرداخت و هدف اصلی این سفر را رونق روابط تجاری و اقتصادی دانست. رویترز دراین‌باره نوشت: دیدار نخست‌وزیر ترکیه از ایران می‌تواند موجب تقویت مناسبات تجاری به دنبال لغو تحریم‌ها علیه تهران شود چراکه دستاوردهای سیاسی انتخابات می‌تواند راه رونق تجاری را هموار کند. رویترز افزود: ترکیه یک قدرت اقتصادی منطقه می‌تواند یکی از سودبرندگان عمده می‌تواند باشد چراکه حسن روحانی که به لطف دستاوردهای انتخابات اخیر در ایران تقویت‌شده طرح‌هایی را برای ارتقای بخش خصوصی و استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی دنبال می‌کند.

رویترز در ادامه این گزارش به نقل از یک مقام ارشد دولت ترکیه نوشت: «ما در محیطی قرار داریم که در آن مشکلات بزرگی و عمیقی در تحولات خاورمیانه به چشم می‌خورد... درست نیست چنین انتظار داشته باشیم که دو کشور بر سر هر موضوعی توافق داشته باشند. ما انتظار نداریم در یک جلسه تمام مسائل را حل کنیم ولی اکنون لازم است که رابطه‌مان را پیش ببریم... مسائل منطقه‌ای به‌ویژه سوریه، افزایش تجاری و همکاری مبنای این مذاکرات خواهند بود».

امیدواری اردوغان به نتایج خیر این سفر

پیش از انجام این سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: امیدوارم جناب نخست‌وزیر با نتایج خیری از این سفر بازگردد. به گزارش منابع خبری، اردوغان هنگام بازگشت از سفر گینه، در گفت‌وگو با خبرنگاران در هواپیما درباره سفر داود اوغلو به ایران گفت: وضعیت در منطقه خیلی حساس و خیلی جدی است. در این میان جناب نخست‌وزیر به ایران سفر خواهند کرد. این سفر هم خیلی مهم است و امیدوارم که جناب نخست‌وزیر با نتایج خیری از آنجا بازگردد.

به گزارش «همدلی»، سفر نخست‌وزیر ترکیه به تهران جمعه‌شب آغاز شد و امروز به پایان می‌رسد. هیئتی که داود اوغلو را در این سفر همراهی می‌کند، اکثرا فعلان اقتصادی ترکیه هستند و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان بُعد اقتصادی این سفر را مهم‌تر از دیگر ابعاد آن ارزیابی می‌کنند. علاوه‌بر این قرار است بیست و پنجمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه امسال در ترکیه برگزار شود.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=7221

ش.د9405715

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات