صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۵۳۱۳

اخبار و تحلیل‌ها 29 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برخی گفته‌اند که علت پیشرفت بعضی کشورها، جمع‌آوری سازمان‌های نظامی‌شان بوده؛ اگر این سخنان واقعاً بیان شده، حرف غلطی است… هیچ عاقلی نیروی دفاعی خود را کنار نمی‌گذارد.(95/6/28) *** فرارسیدن عید سعید غدیر عید ولایت بر عموم مسلمین مبارک باد ***
اخبار و تحلیل‌ها word
اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز     
    بي‌اعتمادي به دشمن

بيست‌و‌دومين همايش سراسري فرماندهان سپاه در حالي روز گذشته به کار خود پايان داد که شرکت‌کنندگان در آن، ميهمان فرمانده معظم کل قوا بودند. حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در این دیدار همچون سال‌های گذشته مطالب بسيار مهم و ارزشمندي را خاطرنشان کردند که توجه به آن مي‌تواند راهبردي براي تحول در سپاه و نقش‌آفريني آن در حرکت جمهوري اسلامي در مسير پيشرفت و تعالي و ساختن تمدن اسلامي به شمار آيد.
معظم‌له سپاه را «سنگر مستحکم انقلاب» و «عنصر شاخص دفاع از امنيت داخلي و خارجي و هويت برجسته و ممتاز و مورد نياز براي پيشرفت کشور و حرکت به‌سوي آرمان‌ها» دانستند و ضمن اشاره به برخي انحراف‌ها، براي مقابله با اجزاي اصلي قدرت نرم و معنوي نظام اسلامي و فرمودند: «يکي از اجزاي مهم قدرت نرم جمهوري اسلامي، بي‌اعتمادي مطلق به قدرت‌هاي سلطه‌گر و در رأس آنها آمريکاست و اين بي‌اعتمادي بايد روزبه‌روز گسترش يابد.»
«بي‌اعتمادي به دشمن» راهبردي است که مي‌توان آن را مؤلفه کليدي موفقيت در جهاد کبير دانست؛ چرا که تعبير قرآني جهاد کبير که به «تبعيت نکردن از دشمن» تفسير شده است، زماني حاصل ميشود که بي‌اعتمادي به دشمن در جامعه اسلامي به گفتماني مسلط بدل شده باشد.
براي آنکه بي‌اعتمادي به دشمن و بديهي فرض کردن اين گزاره که غرب و در رأس آن آمريکاي جنايتکار قابل اعتماد نيست، به باوري عمومي بدل شود، کافي است کارنامه عملکردي آمريکا و غرب را در طول سده‌هاي اخير بررسي کنیم تا مشخص شود اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها در تعامل با ديگر ملت‌ها هيچ‌گاه خيرخواه نبوده و تنها با هدف بهره‌برداري مادي و بدون توجه به اخلاق و انسانیت حرکت کرده‌اند که حاصل آن تبديل کشورها و ملت‌هاي جهان به توسعه‌يافته و عقب‌مانده است.
در اين ميان مهم‌ترين وظيفه بر دوش سپاه و بسيج است که چشم اميد وليّ زمان و بزرگ حکيم انقلاب اسلامي در عرصه‌هاي سخت و حياتي، از جمله مجاهدت در ميدان جهاد کبير به این مجموعه مستحکم مدافع انقلاب اسلامي دوخته شده است.


▼ گزارش روز                   
 تجربه‌های گرانبها

سقوط تلخ منطقه خان طومان به واسطه آتش‌بس در سوریه بار دیگر نشان داد، آمریکایی‌ها به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و نمی‌توان از پشت میز مذاکره بحران در سوریه را سر و سامان داد؛ با وجود این، مسکو یک بار دیگر در مذاکراتی رو در رو با مقامات واشنگتن به یک آتش‌بس مشروط تن داد؛ آتش‌بس مشروطی که دولت قانونی مستقر سوریه نیز آن را به شرط سوء‌استفاده نکردن از این موقعیت برای تجهیز تروریست‌ها پذیرفت؛ اما باز هم تاریخ تکرار شد و جنگنده‌های آمریکایی و صهیونیستی در حمایت از تروریست‌ها به بمباران مواضع ارتش سوریه در دیرالزور و قنیطره پرداختند و داعش نیز به جنوب غرب شهر حلب حمله کرد؛ چنانچه رسانه‌ها از نقض بیش از 50 بار آتش‌بس در سوریه نوشتند و جالب‌تر آنکه جان کری، وزیر خارجه آمریکا در برابر اعتراض روسیه به نقض آتش‌بس گفت: «مسکو خودنمایی را متوقف کند و به بشار اسد فشار بیاورد!»
اتفاقاتی که بار دیگر چهره واقعی آمریکا را به نمایش گذاشت، چهره سراسر تزویر و دروغ سیاستمدارانی که از پشت میز مذاکره تا میدان عمل کیلومترها در مواضع و سیاست‌های‌شان تفاوت وجود دارد! اما سؤال اینجاست چطور سیاستمدارانی در کشور ما هستند که با وجود تجربه‌های فراوان در تاریخ کشورمان از بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکایی‌ها و وجود چنین مصداق‌های بارز و روشنی در موضوعات مختلف منطقه و فرامنطقه همچنان دل در گروی آمریکا دارند و راه پیشرفت و توسعه کشور را اعتماد به دولت ایالات متحده و مذاکره با آن می‌دانند! تا آنجا که رهبر معظم انقلاب با گلایه از این نوع نگاه در دیدار فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرمودند: «متأسفانه برخی بی‌اعتمادی به آمریکا را قبول ندارند، به زبان می‌گویند؛ اما واقعاً بی‌اعتماد نیستند. اگر انسان واقعاً به آمریکا بی‌اعتماد باشد، در مذاکرات به حرف‌های‌شان مطلقاً اعتماد نمی‌کند. این بی‌اعتمادی، نتیجه عقلانیت است...»

▼ خبر ویژه        
  نگاه ابزاری یک گروهک درمانده به زنان

در روزهای اخیر فضای مجازی کردی شاهد یک اتفاق خاص درباره نیروهای حزب منحله دموکرات کردستان ایران بود؛ همان گروهی که به قول خودشان قرار بود نماینده مردم کردستان ایران باشند و مردم را از زنجیر اسارت رها سازند. داستان از این قرار است که شماری از نیروهای این گروهک در منطقه‌ای مشغول استقرار هستند و پس از استقرار از فرمانده‌شان می‌خواهند که برای ارضای جنسی خویش نیروهای پیشمرگه زن را برای‌شان بیاورند. این ویدئو در روزهای گذشته در تمامی شبکه‌های مجازی کردی انعکاس یافته و تعدادی از گروه‌ها و سازمان‌ها هم نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده‌اند. در بخشی از بیانیه یکی از سازمان‌ها به نام فعالین زن آمده است: «چنین رویکردی تنها مختص این حزب نبوده و ما بارها شاهد چنین رویه‌ای در میان سایر احزاب کردستان نیز بوده‌ایم.» اما زنان در جامعه کردستان امروز به آن سطح از شعور و آگاهی رسیده‌اند که دیگر در مقابل بهانه‌هایی غیرواقعی و حزب‌گرایانه سکوت نکنند و چشمان خود را بر هرگونه توهین و تحقیری به زنان نبندند. درباره این اتفاق باید گفت، گروهکی که دم از دموکراسی برای ایران و خودمختاری برای کردستان می‌زند، چنان درمانده تمایلات جنسی سران و رهبران خود شده است که بر بدنه خویش هم رحم نمی‌کند.
 
▼ اخبار
پیغام جدید سعودی‌ها به جمهوری اسلامی ایران

چندی پیش یکی از روحانیون برجسته سعودی، ایرانی‌ها را به غیرمسلمان بودن متهم کرد و گفت: آنها از تبار زرتشت هستند و با مسلمانان دشمنی دارند. این اظهارات مفتی سعودی دور جدیدی از پاسخ‌ها را از جانب مقامات ایرانی در پی داشت. محمدجواد ظریف در اين باره در توئيتر خود نوشت: «در واقع اسلام ایرانی‌ها و دیگر مسلمانان به اسلام افراط‌گرایان وهابی و روحانیون برجسته عربستان که ترور را تبلیغ می‌کنند، هیچ شباهتی ندارد.» گفتنی است، «المانيتور» به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد، ریاض به تهران از طریق کانال‌های غیررسمی پیغامی فرستاده و گفته است، این اظهارات مفتی عربستان، رویکرد رسمی این کشور نیست.

دموکرات‌ها خواستار نامزدی سندرز در صورت کناره‌‌گیری کلینتون هستند

اخبار منتشر شده نشان می‌دهد، اگر شرایط سلامتی هیلاری کلینتون بدتر شده و وی مجبور به کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی شود، دموکرات‌ها خواستار نامزدی برنی سند رز در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند. به گزارش اسپوتنیک، در حالی که کمپین انتخاباتی کلینتون اعلام کرده است، علت اصلی از حال رفتن وی در مراسم گرامیداشت 11 سپتامبر تنها بیماری ذات‌الریه و از دست رفتن آب بدن وی بوده، ولی شایعات و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره وضعیت سلامتی نامزد دموکرات‌ها مطرح شده است. جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد، مردم آمریکا نیز امیدوارند که برنی سندرز به عرصه رقابت‌های انتخاباتی بازگردد.

تیر خلاص به آتش‌بس‎ سوریه با حمله تروریست‌ها به جنوب غرب حلب

نیروهای تروریستی با حمله به مواضع ارتش در جنوب غرب شهر حلب به یک هفته آتش‌بس شکننده در سوریه پایان دادند. یک منبع میدانی با تأیید خبر نقض آتش‌بس در شهر حلب، گفت: این اقدام تروریست‌ها با حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی صورت گرفت و آنها به تلاش‌ها برای برقراری آرامش در سوریه خط بطلان کشیدند. وی افزود: تروریست‌ها مواضع ارتش را در مجتمع‌های 1070 هدف قرار دادند. به گفته این منبع میدانی، حملات تروریست‌ها از حومه شهرک الحکمه آغاز شده و ارتش و نیروهای مقاومت به این حملات جواب متقابل داده‌اند.

مرکز پژوهش‌های مجلس: مسکن امسال هم از رکود خارج نمی‌شود
بر اساس گزارش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، رکود در بخش مسکن همچنان ادامه دارد و نرخ رشد در بازار مسکن برای سال ۹۵ منفی پیش‌بینی شده است. بر اساس این گزارش، رشد بخش مسکن در سال 94، منفی7/16 درصد بوده است که  پیش‌بینی می‌شود در سال 95 رشد این بخش منفی 8/9 درصد باشد. منفی بودن رشد بخش مسکن در سال جاری نشان می‌دهد، مسکن همچنان در رکود باقی می‌ماند.

وزارت علوم و بهداشت در کانون توجه دشمن
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سفر یک سناتور آمریکایی به ایران در راستای پروژه نفوذ غربی‌ها به کشورمان رخ داده است، گفت: دانشگاه فردوسی مشهد نیز در چند روز گذشته یک نشست علمی با حضور مهمانان خارجی برگزار کرده که در میان مدعوین افرادی وابسته به صهیونیست‌ها و یهودیان حضور داشته‌اند. محمدجواد کریمی قدوسی تصریح کرد، غربی‌ها در تلاشند از طریق وزارت علوم و وزارت بهداشت خط نفوذ را دنبال کنند.

▼ اخبار کوتاه
وکیل مدافع یکی از متهمان پرونده تعرّض به سفارت عربستان گفت: احتمالاً این پرونده برای رفع برخی نواقص به دادسرا باز می‌گردد. فاطمه‌سادات غمخوار با بیان اینکه هنوز شعبه 1058 دادگاه کارکنان دولت در این پرونده رأی صادر نکرده است، اظهار داشت: قاضی پرونده معتقد است اتهام تخریب که در کیفرخواست این پرونده به تعدادی از متهمان نسبت داده شده، باید شاکی خصوصی داشته باشد و این اعتقاد درست است.
  بثنیه شعبان، مشاور ارشد رئیس‌جمهور سوریه درباره حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع ارتش سوریه با اشاره به اظهارات سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل که این حمله را اقدامی اشتباهی خوانده بود، گفت: ادعای اشتباه خواندن این حمله درست نیست. هواپیماهای آمریکایی مواضع داعش را پس از اینکه آنها کنترل مواضع را در این منطقه در اختیار گرفتند، بمباران نکردند و این نمی‌تواند اشتباه جنگنده‌های آمریکایی باشد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، برخی از کتاب‌های مجوز گرفته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون درج «نام خداوند» چاپ شده‌اند. این در حالی است که در عین ناباوری یکی از کارشناسان وزارت ارشاد گفته است، آیین‌نامه‌ای مبنی‌بر اجبار برای درج (بسم‌الله الرحمن الرحیم) در ابتدای کتاب‌ها وجود ندارد.
  دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: اعضای این سازمان در صورت دستیابی به توافق در نشست غیررسمی در الجزایر در اواخر ماه اوت، تشکیل نشست غیرعادی (فوق‌العاده) این سازمان برای بررسی بهای نفت در بازارهای جهانی را مطرح خواهند کرد.
الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی در همایش ملی حقوق شهروندی درباره شکایات کارمندان دولت علیه دولت گفت: 9 هزار شکایت در مرداد ماه علیه دولت داشتیم که بیش از هشت هزار  مورد آن در دیوان عدالت اداری رسیدگی شد.
فرماندار شهر تهران گفت: با اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف و کاهش ضایعات نان طی شش ماه گذشته، بیش از 10 هزار تن در مصرف نان شهر تهران صرفه‌جویی شده است.
خبرگزاری فرانسه خبر داد، نتیجه اولیه انتخابات پارلمانی روسیه نشان می‌دهد که حزب «روسیه متحد» به ریاست ولادیمیر پوتین توانسته است با کسب 5/44 درصد آرا از دیگر احزاب پیشی بگیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات