تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۵۶۷۲
يك سخنراني ده‌ها واكنش

تمام!

(روزنامه هفت صبح – 1395/07/06 – شماره 1558 – صفحه 1)

‌1- سخنان ديروز رهبر انقلاب در بيانات اخلاقي پيش از درس خارج فقه، پاياني بود بر تمام شائبه‌هايي كه شايد بتوان گفت از همان سال 1392، در خصوص رياست جمهوري مجدد محمود احمدي‌نژاد وجود داشت. متن بيانات رهبري، منتشر شده توسط دفتر ايشان نشان مي‌دهد كه رهبر انقلاب، شركت محمود احمدي‌نژاد در انتخابات 1396 را نه به صلاح خودش و نه به صلاح كشور دانسته چرا كه باعث ايجاد «دو قطبي» مي‌شود.

‌2- اين ماجرا، ظاهرا مسئله ويژه‌اي نبوده چرا كه خود رهبري هم در سخنراني خود بيان كردند كه «اين چيز خيلي مهمي كه نيست. اين يك چيز خيلي طبيعي است، خيلي ساده است بله، ما اين توصيه را به يكي از آقايان، به يكي از برداران كرديم».

‌3- با اين حال، نزديك به 10 روز ( يا آن طور كه برخي‌ها ديروز گفتند حدود يك ماه) حرف و حديث پيرامون اين مسئله باعث شده كه مسئله به شكل حساسي در آيد. نوك پيكان حساس‌سازي اين مسئله البته به سوي محمود احمدي‌نژاد است. كسي كه حرف‌ها را شنيده ولي هم چنان به سفر گرگان رفته است، بيان شفافي در خصوص بيانات رهبري نداشته و حتي آن طور كه تسنيم مي‌گويد «حتي از گوشه و كنار خبر مي‌رسيد كه در برخي موارد با يك سري اشارات و الفاظ، غير مستقيم اين موضوع را رد و يا در جهت دامن زدن به ترديد عمل كرده است.» احمدي‌نژاد البته ديروز هم رفتاري داشت كه باعث ناراحتي برخي از حاميان سابقش شد. تا زماني كه اين گزارش نوشته مي‌شود (يعني حدود ساعت هشت و نيم شب) هيچ اظهارنظري از او در خصوص بيانات رهبري منتشر نشده بود و همين دليلي بود بر اينكه مثلا سايت صراط نيوز اين سوال را بپرسد كه چرا او «سايلنت» است.

‌4- ديروز اكثر مصاحبه‌هايي كه فعالان سياسي داشتند و ما برگزيده آن‌ها را در صفحه 3 برايتان جمع كرديم در مورد اين بوده كه گام بعدي احمدي‌نژاد چه خواهد بود اما به نظر مي‌رسد كه اصل ماجرا جايي ديگر است. اصولگرايان حالا چه خواهند كرد؟ آن‌ها در يك دو راهي بزرگ هستند. نهي رهبر انقلاب از هر گونه ايجاد دو قطبي و رقابت در انتخابات ارديبهشت 1396 آن هم در شرايطي كه تقريبا همه مي‌دانند حضور چند قطب در اين انتخابات از سوي اصولگرايان، شكست آن‌ها را قطعي مي‌كند.

‌5- برخي ديروز گفتند كه معادله انتخابات 1396حل شد اما ديگراني هم بودند كه به پيچيدگي صحنه سياسي در ايران نظر داشتند و گفتند كه بايد به انتظار روزهاي آينده نشست هر چه كه باشد، انتخابات رياست جمهوري 1396، احمدي‌نژاد ندارد. والسلام.

دكتر عبدالله گنجي، مدير مسئول روزنامه جوان:

آيا نبود احمدي‌نژاد سرخوردگي ايجاد مي‌كند؟ با قطعي شدن عدم حضور احمدي‌نژاد در انتخابات، مهمترين هنر حزب‌الله عبور از اين مسئله و توجه به روندهاي اصلي كشور است. سرگرمي در اين ميدان هيچ حاصلي ندارد. اما عده‌اي هنوز مردم، مردم مي‌كنند و از سرخوردگي سخن مي‌گويند. تجزيه اين مردم چيست؟ و كيستند؟ دوستداران حضور احمدي‌نژاد سه دسته بودند:

‌1- بخشي از مديران سابق كه با علم به ظرفيت و بازگشت احتمالي وي رهايش نكردند. اين‌ها «ناراحتان پنهان» ماجرا هستند برخي ذائقه‌شان تلخ شد اما كساني نيستند كه اين ناراحتي را بروز دهند و كم‌كم به انطباق و سازگاري روي مي‌آورند.

‌2- بخشي جوانان حزب‌اللهي هستند كه تصورشان از وظايف رياست جمهوري احمدي‌نژاد «زدن توي دهان كسي است» اين جوانان به محض رسيدن حجت قطعي نجيبانه سمعا و طاعتا گفتند و هرگز مقابل نظام، خودي نمي‌شناسند.

‌3- دسته سوم مستمندان و كساني هستند كه مستقيما از دولت قبل توجيبي گرفته‌‌اند. ورود احمدي‌نژاد را هم تضمين‌كننده وضع موجود و هم تقويت‌كننده آن در آينده مي‌دانستند. سبد اصلي راي وي اينجا بود. براي اين بخش از جامعه هر فردي كه آن خدمات را برساند يك احمدي‌نژاد است و مصداق موضوعيتي ندارد. اگر سياست كلي نظام استمرار اين گونه خدمات است مي‌توان پرچم اين كار را به كانديداي ديگري داد و مسئله را حل نمود. / كانال تلگرامي

بخشي از گزارش خبرگزاري تسنيم:

‌1- اگر احمدي‌نژاد ماوقع جلسه خود با رهبر معظم انقلاب را به صورت امانت‌دارانه و صادقانه به اطلاع ديگران و حداقل به افراد نزديك خود رسانده بود، اين فضاي مسموم شكل نمي‌گرفت و قاعدتا رهبر فرزانه انقلاب نيز ضرورتي براي تشريح علني آنچه گذشته است، احساس نمي‌كردند؛ با اين وجود رئيس‌جمهور سابق كشورمان در اين ماجرا نيز با عملكردي مشابه آنچه در قضيه مشايي، مصلحي و قهر 11 روزه از خود به نمايش گذاشت، موجب تحميل هزينه به نظام و رهبري شده است و شرايطي به وجود آورده است كه محمل و سوژه بسيار مناسبي براي رسانه‌هاي ضد انقلاب براي القاي تفاسير و تحليل‌هاي خاص آنهاست.

آنچنان كه رهبر انقلاب صبح امروز فرمودند: «دشمنان هم كه گوش خواباندند استفاده كنند.»

‌2- تجربه ديگري كه از ماجراهاي اخير آموخته شد، رد فضايي است كه عليه برخي شخصيت‌هاي مرجع، به ويژه در دفتر رهبر معظم انقلاب در برخي محافل شكل گرفته است. آموزنده‌تر و البته تلخ‌تر آنجاست كه اين پروژه مرجعيت‌‌زدايي از شخصيت‌هاي مورد اشاره نيز ابتكار و محصول مواضعي ساده‌اي است، مرجعيت‌زدايي از منابع معتبر ديگر، پيش نياز هرگونه اقدام رياكارانه و غير صادقانه است؛ احمدي‌نژاد نيز براي پيش برد اموري كه در تضاد با نظر مركزيت نظام است، به ويژه با احتساب صورت‌بندي مواضع هوادارانش، نيازمند آن است كه هر نقل ديگري غير از آنچه خود مي‌گويد را بي‌اعتبار كند. بارها ديده و شنيده شده است كه احمدي‌نژاد درباره روايت مخالفت رهبر انقلاب با يك رويكرد، عملكرد يا نظرش، به دليل هراس از ريزش بدنه اجتماعي خود اينچنين القا كرده است كه اين‌ها نظرات فلان فرد يا افراد در دفتر است و او يا آنها هم با من مشكل دارد (دارند) و گرنه نظر رهبر انقلاب را بايد از «دو لب مبارك» شنيد.

‌3-اشاره به شكل‌گيري دو قطبي‌هاي مضر و خسارت‌آفرين در كشور در صورت كانديداتوري احمدي‌نژاد، يكي از فرازهاي كليدي سخنان رهبر معظم انقلاب است. مسلم است كه سابقه و رويكرد احمدي‌نژاد فضايي مي‌سازد كه يكي از نتايج اصلي اوليه آن بروز مجادلات و مباحثات غير سازنده گسترده در بين نيروهاي انقلاب و حتي در سطح توده مردم است. فلاسفه جمله مشهوري دارند كه مي‌گويد: «مهمترين دليل براي «امكان» يك پديده «وقوع» آن است» به عبارت روان‌تر اگر شما بخواهيد براي احتمال يك رخداد استدلال كنيد، هيچ سندي محكم‌تر از اين نيست كه آن واقعه رخ داده باشد آنچه در اين يك ماه اخير گذشت و نقش ويژه‌اي كه خود احمدي‌نژاد با نوع عملكرد خود در دميدن به اين دو قطبي در ميان نيروهاي انقلاب ايفا كرد، يك دليل بسيار روشن براي اثبات اين موضوع و به عبارت بهتر مصداق «آفتاب آمد دليل آفتاب» است. در اتفاقات اخير نيز برخي تحت تاثير همين گونه القائات و براي سست كردن اصل موضوع، رسانه‌هاي رسمي خود را به ميدان آورده و گفتند كه آقا «حرف در گوشي» با كسي ندارد! هر چند خوشبختانه نويسنده اين مقاله پس از گذشت زماني، موضع پيشين خود را اصلاح و صحت خبر را اعلام كرد.

مهدي محمدي:

فرمايشات رهبر معظم انقلاب اسلامي «فصل‌الخطاب» است. «فصل‌الخطاب» يعني پايان بحث و عمل به حجت؛ نه آغاز مجادله، مصادره به مطلوب و قيل و قال. اكنون براي كسي در پي عمل به تكليف است، تكليف روشن است و براي كسي كه نيست هم، همچنين اين بحث‌ها را بايد پايان يافته تلقي كرد؛ اينكه از اين به بعد چه مي‌شود به بسياري عوامل به ويژه رفتار خود آقاي احمدي‌نژاد بستگي دارد. مهم اين است كه همه، درباره آن سوي ديگر داستان يعني پايان دولت غربگرا در ايران متفق شوند. / كانال تلگرامي

چرا احمدي‌نژاد هنوز «سايلنت» است؟ / صراط نيوز:

محمود احمدي‌نژاد با وجود گذشت هفته‌ها از بالا گرفتن مباحث مربوط نه نهي او از كانديداتوري در انتخابات از سوي رهبر معظم انقلاب همچنان سكوت كرده است. در روزهاي گذشته ماجراي ديدار احمدي‌نژاد با رهبر انقلاب و توصيه به رئيس‌جهور سابق براي كانديدا نشدن به انحاي گوناگون مورد تاييد قرار گرفته بود. با اين حال، نزديكان احمدي‌نژاد پس از يك سكوت سنگين تصميم گرفتند تا باردگم كني، طرح مسائل غير مرتبط وزير سوال بردن نحوه انتشار خبر نهي او از كانديداتوري، اصل ماجرا را به حاشيه بكشانند كه بيانات صريح رهبر معظم انقلاب در جلسه روز دوشنبه درس خارج فقه ايشان كه به تعبير معظم له «پشت بلندگو: بيان شد، اين حربه را خنثي كرد. فارغ از اين موضوع، آنچه در اين ميان قابل تامل است سكوت محمود احمدي‌نژاد و عدم موضع‌گيري اوست.

احمدي‌نژاد در هفته‌هاي اخير حتي يك كلمه هم در اين باره صحبت نكرده؛ چه بسا اگر او پيش دستي مي‌كرد و توصيه رهبر انقلاب را باز مي‌گفت‌، نيازي به بيان اين موضوع از سوي رهبر معظم انقلاب «پشت بلندگو» هم احساس نمي‌شد. سكوت احمدي‌نژاد البته سابقه‌دار است او در ماجراي مشهور انتصاب مشايي به معاون اولي، نيز توصيه رهبر انقلاب را تازمان انتشار دستخط ايشان، پشت گوش انداخته بود. در ماجراي استعفا و بازگشت حيدر مصلحي وزير اطلاعات دولت دهم، رئيس‌‌جمهور سابق حتي گام هم آن سوتر برداشت و علاوه بر سكوت رويه خانه‌نشيني را هم در پيش گرفت. حال بايد منتظر ماند و ديد سكوت احمدي‌نژاد و عدم موضع‌گيري صريح او حتي پس از بيانات صريح رهبر معظم انقلاب، تا چه زماني ادامه خواهد داشت.

مهدي فضائلي، كارشناس مسائل سياسي و مدير عامل سابق انتشارات سروش كه يادداشت او با عنوان «فرصت تازه براي رئيس‌جمهور سابق» در خبرگزاري فارس قبل از بيان صريح رهبر انقلاب بازتاب فوق‌العاده پيدا كرد:

صحبت‌هاي روز دوشنبه رهبر انقلاب تاييد خبر مخالفت ايشان با حضور آقاي احمدي‌نژاد در انتخابات بود كه به تمام بحث‌ها پيرامون درست يا غلط بودن اين مسئله پايان داد. مهم‌ترين شاخصه يك نيروي انقلابي تبعيت از رهبري است. اكنون كه نظر رهبري هم مشخص شده هر فردي كه نيروي انقلابي است بايد از آن تبعيت كند. آقاي احمدي‌نژاد و دوستان ايشان اگر مي‌خواهند با چنين عنواني توصيف شوند انتظار مي‌رفت و مي‌رود كه به توصيه رهبر انقلاب عمل كنند. دوستان آقاي احمدي‌نژاد مخاطب مستقيم نظر رهبر انقلاب نبودند ولي خود ايشان مستقيما اين نظر را دريافت كردند.

ايشان بايد به محض دريافت اين نظر اقدام مي‌كردند ولي اكنون نيز دير نشده و در كنار اين تبعيت، نبايد همدلي و همراهي خود با باقي نيروهاي انقلاب را فراموش كنند چون نياز امروز كشور براي پيشبرد آرمان‌هاي انقلاب وحدت و همدلي است. در كنار تبعيت از رهبري نبايد اقدامات و عباراتي بيان شود كه به اين وحدت خدشه‌اي وارد شود. تبعيت از درخواست رهبري همراهي با باقي نيروهاي انقلاب و استفاده از ظرفيت در مسير انقلاب توقعاتي است كه از شخص احمدي‌نژاد و اطرافيانشان انتظار مي‌رود. / فارس

چند تجربه از ماجراي نصيحت رهبري به احمدي‌نژاد / محمدسعيد احديان ؛ مدير مسئول روزنامه خراسان:

‌1. از ميان اين همه حرف و حديث آنچه رهبري بيش از همه به آن تاكيد داشتند، وحدت بود و جالب است كه با ذكر فعاليت رسانه‌هاي خارجي مشخص مي‌شود حفظ وحدت در برابر دشمن خارجي مهمترين دغدغه رهبري است. اولين و مهمترين درس كه نبايد هيچگاه فراموش كنيم اين است كه وحدت در ميان نيروهاي انقلابي در برابر دشمن، مهمترين اصل است و اين يكي از دو رمزي است كه حضرت امام در وصيت‌نامه خود، حفظ انقلاب اسلامي را به رعايت آن (دانستند) و قرآن (آن را) يكي از دلايل اصلي شكست اسلام در جنگ احد اعلام كرده است.

‌2. اگر آقاي احمدي‌نژاد همانطور كه توقع مي‌رفت به نصيحت «ولي» عمل مي‌كرد ما متحمل اين همه هزينه نمي‌شديم. حال اگر نمي‌خواست به اين نصيحت عمل كند. نبايد از جلسه خود با رهبري، با قول و فعل خود اطلاعات نادرست به اطرافيان مي‌داد و با سفر فوري به گرگان براي حاميانش در سراسر كشور، تصوير‌‌سازي نادرست معكوسي از جلسه خود با رهبري ارائه مي‌كرد. متاسفانه در نتيجه تلاش براي مصادره به مطلوب كردن ماجرا توسط آقاي احمدي‌نژاد، رهبر ابتدا مجبور شدند، از طريق رسمي و غير رسمي اما به صورت غير علني، توصيه به انتشار خبر جلسه كنند و در نهايت هم متاسفانه مجبور به علني شدن اين مسئله توسط خودشان شدند. هزينه بسيار سنگيني كه اگر كمي تبعيت يا حداقل عقلانيت سياسي وجود داشت هيچ ضرورتي براي پرداخت آن نبود.

3 – لازم مي‌دانم بر نقش حاميان انقلابي آقاي احمدي‌نژاد در پرداخت اين هزينه تاكيد كنم چرا كه اگر آن‌ها به جاي توجيه تراشي و بهانه‌هاي بني‌ اسرائيلي (از كد خدايي گرفته تا استفاده گزينشي و نادرست از بيانات رهبري) بر آقاي احمدي‌نژاد فشار مي‌آوردند كه به نصيحت رهبري عمل كند، ما اكنون نه شاهد اين همه هزينه بوديم و نه آقاي احمد‌نژاد به عنوان كسي كه نصحيت رهبري را عمل نكرده، در پايان راه سياسي خود قرار گرفته بود.

از اين فرايند تلخ اين تجربه مهم به دست آمد كه «كدخدايي» و «فقط دو لب مبارك» يا «ما صرفا به سخنان علني آقا توجه مي‌كنيم» مبنايي درست ندارد و اولا مواضع منتقل شده از نهاد رهبري به مثابه نظر خود ايشان است (اگر هم به هر دليل اشتباهي صورت گيرد به تصريح رهبري حتما اصلاح مي‌شود) و ثانيا در صورتي كه خبري از منابع كاملا موثق و مطمئن بيرون بيايد، مي‌تواند مبناي عمل قرار گيرد. اميدوارم اين تجربه باعث شود، ما نيروهاي انقلابي با توجه تراشي‌هاي خود در زمان‌هايي كه خبرهاي موثق از رهبري اما مخالف ميل خود مي‌شنويم، بار ديگر هزينه بسيار سنگين ورود علني و مستقيم شخص رهبري به مسائل غير ضروري را ايجاد نكنيم گر چه بايد همچنين تاكيد كرد، جوان مومن انقلابي بايد به بصيرت و قدرت تحليلي برسد كه وابسته به اين قبيل خبرها نباشد مگر در مواقعي كه ضرورتي توسط ولي تشخيص داده شود.

حميدرضا ترقي؛ عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي

به نظر مي‌رسد فرمايش رهبر معظم انقلاب دلايل متعددي دارد كه ايشان به يك دليل اشاره كردند كه به صلاح خود احمدي‌نژاد و مصلحت كشور است كه وي در انتخابات شركت نكند. بخشي از اين خير‌خواهي بيشتر براي حفظ خود آقاي احمدي‌نژاد است كه عدم حضور وي در انتخابات باعث حفظ خودش خواهد شد، چرا كه اين حضور به ضرر وي خواهد بود. رهبر معظم انقلاب دستور ندادند كه وي در انتخابات شركت نكند بلكه در واقع گفتند صلاح نمي‌دانند آقاي احمدي‌نژاد در انتخابات شركت كند و اين را براساس خير‌خواهي، مصلحت‌انديشي و جلوگيري از دو قطبي شدن فضاي انتخاباتي كشور كه مضر است، مطرح كردند بنابراين موضوع كاملا منطقي، دوستانه و برادرانه بوده كه مطرح شده و سابقه هم داشته است و در مورد روساي جمهوري قبلي همين موضع را رهبر معظم انقلاب مطرح كرده بودند. آيا قحط الرجال است كه بايد مجددا از يك فرد براي انتخابات رياست جمهوري استفاده كنيم. آيا اين فرد مي‌تواند برنامه‌هاي جديد و راه حل‌هاي جديدتري غير از دوران خدمت قبلي خود ارائه دهد كه بگوييم نوآوري جديدي دارد تا بتواند مشكلات كشور را در اين مرحله حل كند.

محمد نبي حبيبي، دبير كل حزب موتلفه اسلامي:

كساني كه مدعي پاي‌بندي به توصيه‌هاي رهبري هستند بايد توصيه‌هاي رهبري را با تمام ظرفيت خود عملي كنند. تاكيد رهبري بر جلوگيري از دو قطبي شدن جامعه بسيار ضروري و مهم است. (البته) احمدي‌نژاد قابل پيش‌بيني نيست و نمي‌توان پيش‌بيني‌ كرد كه او چه مي‌كند. (و) من اصلا كاري به كار ايشان ندارم.

حسين قربان‌زاده؛ دبير كل جمعيت عدالت و پيشرفت

آقاي احمدي‌نژاد خودش مطالبه استمزاج نظر رهبري را داشته است و طبيعتا كسي كه خودش بيش از حد علاقه‌مند است نظر رهبرري را درباره كانديداتوري خودش در انتخابات بداند، مي‌داند كه بايد به اين توصيه به هر شكلي كه شده عمل كند. اما بايد بدانيم كه توصيه رهبري متفاوت از امر و نهي است و ايشان به افراد توصيه مي‌كند و آن افراد يا خودشان به آن توصيه عمل مي‌كنند يا عمل نمي‌كنند.

رهبري پيش از اين نيز به اقاي هاشمي در انتخابات 92 پيشنهاد كردند كه در انتخابات شركت نكننند اما ايشان به اين توصيه عمل نكردند توصيه رهبري به آقاي احمدي‌نژاد حدود يك ماه پيش به ايشان رسيده است اما اي كاش آقاي احمدي‌نژاد فضايي را فراهم نمي‌كرد كه اين توصيه، توصيه خصوصي از سوي رهبري به صورت علني و از پشت تريبون مطرح شود و البته در اين زمينه برخي هواداران احمدي‌نژاد نيز فضا‌‌سازي‌ها و شائبه‌هايي را به وجود آورده بودند كه در نهايت منجر به موضع‌گيري علني رهبري شده است. آقاي احمدي‌نژاد از آنجايي كه فرد غير قابل پيش‌بيني و غير قابل پيش‌گيري است به عنوان يك سياستمدار نمي‌شود چندان پيش‌بيني كرد كه ايشان چه رفتاري را با توجه به سخنان امروز رهبري پيش خواهند گرفت.

محسن كوهكن عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس

با اين سخنان بحث احمدي‌نژاد ديگر تمام شد ما ديگر هيچ بحثي در مورد حضور احمدي‌نژاد در انتخابات رياست جمهوري سال آينده نخواهيم داشت. احمدي‌نژاد مدعي است كه تابع ولايت فقيه است و بايد الان اين مسئله را نشان دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمد غرويان

آقاي احمدي‌نژاد بايد از توصيه رهبري بسيار ممنون و سپاسگزار باشد و به اين نصحيت نيز قطعا گوش مي‌دهد و وارد انتخابات نمي‌شود و جاي ديگري به مردم خدمت مي‌كند. همانطور كه رهبري خودشان نيز فرمودند از جنبه يك وظيفه شرعي و ديني به آقاي احمدي‌نژاد نصيحت كردند كه اين نصيحت از بهترين نصحيت‌هاي است. (البته) به نظر من منظور رهبري از فرمايشاتشان رقابتي نبودن انتخابات نيست چرا كه به هر حال در هر انتخاباتي رقابت بايد وجود داشته باشد. منظور رهبري اين است كه نبايد در جامعه ايجاد انشقاق و دو دستگي پيش آيد و در اين زمينه بايد به ويژگي‌هاي برخي افراد نيز براي حضور در انتخابات توجه شود چرا كه برخي وقتي وارد فضاي انتخاباتي مي‌شوند به شكلي موضع‌گيري مي‌كنند كه كشور دچار ناآرامي مي‌شود.

غلامرضا مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز

تدبير مقام معظم رهبري براي جلوگيري از ايجاد دوقطبي بسيار حكيمانه و سرنوشت‌ساز است. تصور مي‌كنم جناب آقاي احمدي‌نژاد اين توصيه مقام معظم رهبري را مورد توجه قرار خواهد داد و براساس آن عمل خواهد كرد چون هم مصلحت شخص او است و هم مصلحت نظام جمهوري اسلامي است و البته ظاهرا تاكيد مقام معظم رهبري نيز اين بوده كه آقاي احمدي‌نژاد در انتخابات رياست جمهوري سال 96 وارد نشود. اميداريم آقاي احمدي‌نژاد به اين توصيه توجه كند. اگر خدايي نكرده آقاي احمدي‌نژاد به توصيه‌اي كه شده توجه نكند يقينا محبوبيت و هواداران خودش را به شدت از دست خواهد داد.

بهرام پارسايي، سخنگويي فراكسيون اميد مجلس و نماينده مردم شيراز

رهبر معظم انقلاب، خير و صلاح مملكت را مي‌خواهند و تشخيص ايشان كارشناسي شده است. احمدي‌نژاد كه همواره ادعاي تابعيت از رهبري را داشت، اين جا در عمل نشان دهد، گرچه ما سابقه تقابل و قهر را در دولت قبل ديده‌ايم ولي اميدواريم كه اين مسئله ديگر تكرار نشود و ما شاهد اين لجاجت‌ها نباشيم.

محمدرضا تابش، نايب رئيس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي

توصيه خيرخواهانه رهبري نبايد ابزار سوء‌استفاده جناحي قرار گيرد. رهبري معظم انقلاب با ژرف‌انديشي و اشرافي كه بر قضايا و موضوعات مختلف در طي فرايند انقلاب اسلامي دارند توصيه خيري را داشتند كه به تعبير ايشان سوء ‌برداشت شد و مخصوصا توسط رسانه‌هاي بيگانه به آن دامن زده مي‌شود. ايشان هميشه توصيه‌هاي خيرخواهانه داشتند كه گاهي افشا نشده و همانطور كه خودشان گفتند توصيه به خير بوده و اجباري نبوده كه حتما كسي مجبور به عمل به آن باشد. مهم اين است كه ايشان از هر اقدام و عملي كه منجر به انشقاق در جامعه و قطب‌بندي شود پرهيز دادند. گاهي ممكن است رقابت سالم وجود داشته باشد اما گاهي هم رقابت منجر به حوادث و وقايعي نظير وقايع سال 88 خواهد شد كه آن سهم مهلك براي منافع و امنيت ملي و وحدت جامعه است و موجب سوء برداشت هم در داخل و هم بيرون از مرزها توسط دشمنان انقلاب مي‌شود.

عبدالله ناصري عضو شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان

با وجود آنكه احمدي‌نژاد تا حدودي در بين مردم پايگاه اجتماعي دارد اما نبود او در عرصه انتخابات از روز اول مسلم بود. اما امروز پرونده مديريت رئيس‌جمهوري سابق براي آحاد جامعه، نخبگان، دلسوزان و حاكميت براي هميشه بسته شد. احمدي‌نژاد بنا داشت تا از اين فرصت طلايي براي طرح مجدد خود در صحنه سياسي و اجتماعي ايران با وجود تمام ويرانگري‌هاي گذشته استفاده كند كه اين ترفند به شكل بسيار هوشمندانه‌اي از ناحيه مقام رهبري كور شد. همانطور كه اشاره كردم با اين اقدام مقام رهبري نه تنها فعاليت احمدي‌نژاد براي رياست جمهوري كور شد، بلكه ميدان را نيز براي طرح دوباره خود از دست داد؛ اما چرا دوستان اصولگرا از اين منظر مايل نبودند شايعه يا شائبه ورود احمدي‌نژاد در جامعه از بين نرود؟ اصولگرايان در صدد بودند تا از طريق احمدي‌نژاد براي روحاني «لولويي» درست كنند و او را تا نزديك به زمان انتخابات، بازي دهند.

كاظم جلالي، رئيس فراكسيون مستقلين ولايي و رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس

آقاي احمدي‌نژاد تمام تلاشش را در گذشته در مسير دو قطبي شدن انجام داد و خيلي از اتفاقات و تنش‌هاي بي‌حاصل را ايجاد كرد كه همه اينها در نتيجه عملكرد گذشته‌اش بود. بر اين اساس احساس رهبري اين بود در شرايطي كه كشور به آرامش وحدت و گذراندن اين دوران نياز دارد به صلاح نيست كه ايشان در عرصه انتخابات وارد شوند. اميدواريم آقاي احمدي‌نژاد نيز توصيه رهبري را جدي بگيرند. كساني كه داعيه‌دار صيانت از ارزش‌هاي ديني، انقلابي و ارزش‌گرايي هستند بايد بدانند امروز در ترازوي سنجش هستند كه چگونه رفتاري خواهند داشت.

علاءالدين بروجردي، رئيس فراكسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس:

سخنان امروز رهبري فصل‌الخطاب است و انتظار مي‌رود آقاي احمدي‌نژاد به اين سخنان گوش داده و در انتخابات شركت نكنند. سخنان رهبري هم به لحاظ باورهاي ديني ما و هم از لحاظ معيارهاي قانوني در حكم فصل‌الخطاب است بنابراين آقاي احمدي‌نژاد بايد به اين سخنان توجه كند.

عبدالرضا داوري، مشاور وزير كشور در دولت دهم و مسئول تشكيلات مركز هماهنگي هواداران احمدي‌نژاد «هما»:

نظرات رهبر انقلاب براي نيروهاي انقلاب حجت و مبناي عمل است. هر نيروي انقلابي در مسير تكاملي انقلاب حتما نظرات رهبري را مبناي عمل خود قرار مي‌دهد (و) ما به لحاظ اعتقادي و سياسي بر اين باور هستيم كه نظرات رهبري كه توسط ايشان اعلام مي‌شود قطعا حجت است. احمدي‌نژاد خودش از سر سلسله نيروهاي انقلابي است كه همين مبنا را خواهد داشت و نظرات رهبر معظم انقلاب قطعا براي او نيز حجيت خواهد داشت. / فارس

حجت‌الاسلام عباس اميري‌فر، از نزديكان احمدي‌نژاد و امام جماعت مسجد سلمان نهاد رياست جمهوري در دولت دهم:

همه ما بايد بيانات رهبر معظم انقلاب را فصل‌الخطاب بدانيم و همه نيروهاي ارزش و متدين بايد از توصيه‌هاي ايشان پيروي كنند. ما اگر مي‌خواهيم عاقبت به خير شويم، بايد به دستورات و توصيه‌هاي ولي فقيه زمان گوش فرا داده و آن را رعايت كنيم. براي‌آقاي احمدي‌نژاد نيز حرف‌هاي مقام معظم رهبري صد درصد حجت خواهد بود؛ چرا كه امام خامنه‌اي بارها از ايشان حمايت كرده و آقاي احمدي‌نژاد نيز همواره در جلسات عمومي و خصوصي به صحبت‌هاي رهبر انقلاب استناد كرده‌اند. دشمنان و رسانه‌هاي بيگانه روي اين موضوع برنامه‌ريزي نكند؛ چرا كه احمدي‌نژاد قطعا در خط ولايت و رهبري است. اگر بخواهيم موفق باشيم، همه مردم و مسئولان بايد گوش به فرمان رهبر انقلاب باشند و صحبت‌هاي رهبري را هم نبايد به مولوي و ارشادي تقسيم كرد؛ چرا كه اين امر ما را به انحراف مي‌كشاند فرمايشات امروز مقام معظم رهبري براي ما حجت است و نبايد به اختلافات دامن زد. / فارس

ش.د9501973

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات