صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۰۵

اخبار و تحلیل‌ها شماره 4472 دوشنبه 1 آذر

دشمن، اقتصاد را نشانه گرفته، زیرا تصور می‌کند اقتصاد نقطه‌ ضعف کشور است و بر همین اساس بر «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» تأکید شده است و مسئولان باید «اقدام و عمل» و شاخصه‌های آن را جلوی چشم مردم قرار دهند.(26/8/95)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز         
بهره‌برداری‌های سیاسی

 دیروز یک خبر دست چندم با حاشیه‌های زیاد در صدر اخبار رسانه‌های مجازی قرار گرفت و بسیاری از اخبار مهم را تحت تأثیر قرار داد، این خبر نه چندان مهم لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد در روز اربعین بود. با اینکه سخنرانی دیروز علی مطهری در مشهد با دستور دادستان این شهر لغو شد و هنوز معلوم نیست علت آن چه بوده و در دست بررسی است؛ اما علی مطهری در نامه‌ای که به رئیس‌جمهوری نوشته، به صورت تلویحی گمانه‌زنی کرده که این دستور با اعمال‌نظر امام جمعه مشهد صادر شده است. وی در بخش‌هایی از نامه آورده است: «لطفاً برای ما روشن فرمایید که حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است، یا دادستان و امام ‌جمعه؟» مطهری در این نامه بدون ارائه کوچک‌ترین سندی انگشت اتهام خود را به سوی امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی نشانه گرفت و این‌طور القا کرد که آیت‌الله علم‌الهدی جلوی سخنرانی وی را گرفته است. نامه مطهری بهانه خوبی به دست ضدانقلاب داد تا عقده‌های فروخورده خود از مواضع انقلابی آیت‌الله علم‌الهدی را بیرون بریزند و ایشان را در فضای مجازی تخریب کنند. البته، پس از این ماجرای جنجالی پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی اعلام کرد: «آیت‌الله علم‌الهدی اصلاً به چنین سخنرانی و مراسمی توجهی نداشته است و این حق را دارد که علیه شخص مفتری اقدام قضایی کند و در صورت عدم جبران تشویش اذهان عمومی توسط این شخص، اقدام خواهد شد.» ناگفته نماند آنچه سبب تشدید این حاشیه‌سازی شد، اطلاع‌رسانی‌های مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان شهر مشهد و واکنش نمایندگان فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بود که هر یک با اظهارنظر‌های تند وارد این ماجرا شدند. در پایان باید این نکته را متذکر شد که اولاً، تا زمان انتخابات احتمال وقوع اینگونه اتفاقات وجود دارد که انتظار می‌رود همه مردم و فراتر از آن مسئولان به فرامین صریح رهبر معظم انقلاب در پایبندی به قانون اهتمام کنند. ثانیاً، جریانات سیاسی مدعی اصلاح‌طلبی که در انتخابات‌های گذشته از حربه لغو سخنرانی‌ها و درگیری‌های خودساخته در مراسم‌ها بیشترین سود را برده‌اند، لذا باید با تمهیدات لازم جلوی وقوع اتفاقات مشابه گرفته شود.


▼ گزارش روز              
      چنگ بر چهره خورشید!

در حالی که چشمان جهانیان به بزرگ‌ترین تجمع مذهبی تاریخ در کربلا خیره شده بود، رسانه‌های آل‌سعود که نمی‌توانستند این عظمت و شکوه را ببیند، اقدام به خبرسازی و به گمان خود خدشه‌دار کردن این حرکت بی‌نظیر عالم اسلام کردند. روزنامه «الشرق‌الاوسط» مدعی شد که سازمان بهداشت جهانی نسبت به افزایش بارداری‌های ناخواسته در جنوب عراق در جریان مراسم راه‌پیمایی اربعین هشدار داده است! این خبر به سرعت در رسانه‌های وابسته به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و برخی رسانه‌های وابسته به جریان ضدانقلاب و رژیم صهیونیستی بازتاب پیدا کرد. متأسفانه در داخل کشورمان نیز سایت «زیتون» که مشی خود را اصلاح‌طلبانه معرفی می‌کند، در یک همراهی مشکوک این خبر را بر روی خروجی خود قرار داد! انتشار این خبر تا آنجا پیش رفت که سازمان بهداشت جهانی با انتشار بیانیه‌ای در وبگاه خود این موضوع را به شدت تکذیب کرد. این سازمان علاوه بر تکذیب، این موضوع را محکوم و اعلام کرد که حق پیگیری قانونی برای یافتن منبع انتشار این خبر را دارد. پس از آن بود که الشرق‌الاوسط و سایت زیتون مجبور به حذف این گزارش دروغ از خروجی خود شدند.
این موضوع واکنش‌های زیادی را در عراق به دنبال داشت؛ «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر آن را اقدامی کثیف دانست و تهدید کرد که در صورت عذرخواهی نکردن این نشریه سعودی از ملت عراق، دفتر این روزنامه را تعطیل خواهد کرد. خانم «حنان الفتلاوی» یکی از نمایندگان پارلمان عراق نیز گفت: علیه روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط به دلیل دروغ‌پردازی‌های آن و توهین به پیروان اهل‌بیت(ع) و شعائر مذهبی شکایت خواهد کرد و...
به نظر می‌رسد رسانه‌های دروغ‌پرداز وابسته به رژیم صهیونیستی و آل‌سعود که در سال‌های اخیر با انتشار اخبار، تصاویر و گزارش‌های دروغین درباره جبهه مقاومت و حمایت همه‌جانبه از تروریست‌های تکفیری نتوانسته‌اند در اراده عاشقان اهل بیت(ع) خللی ایجاد کنند، اکنون با چنگ زدن بر چهره خورشید و دست یازیدن به چنین شیوه‌های کثیفی سعی در جبران شکست‌های خود دارند.

▼ خبر ویژه                      
   سرقت اعضای بدن داعشی‌ها در عراق!

یک منبع محلی در استان نینوا به شبکه السومریه گفت: داعش اعضای خارج شده از بدن نیروهای خود را با کمک دلالان از عراق به سوریه منتقل می‌کند و آنها را از آنجا به دست گروه‌های مافیای جهان می‌رساند و افزود: به تازگی یک گروه پزشکی ویژۀ داعش در استان نینوا اعضای 85 نفر از نیروهای این گروه تروریستی(که بیشتر این اعضا کلیه هستند) را خارج کرده و تحت‌الحفظ به مناطق حومۀ شهر موصل فرستاده است. این منبع اعلام کرد: داعش این روزها بیش از گذشته اعضای بدن نیروهای خود و هر کسی را که در بیمارستان‌های نینوا بستری می‌شود، سرقت می‌کند؛ چرا که این گروه تروریستی بیشتر منابع درآمدی خود به‌ویژه نفت را از دست داده است، در حالی که درآمدهای نفتی 80 درصد از مجموع درآمدهایش را تأمین می‌کرد. منبع نامبرده اعلام کرد: «داعش به بهانه زخمی شدن نیروهای خود اقدام به جراحی بدن آنها و درآوردن اعضای‌شان می‌کند و حتی اعضای بدن نیروهای کشته شدۀ خود را نیز خارج می‌کند، سپس اجساد آنان را در گودالی عمیق به نام الخسفه در جنوب شهر موصل می‌اندازد.»

 
▼ اخبار
ممکن است اصلاح‌طلبان گزینه‌های دیگری به جز روحانی معرفی کنند

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: فعلاً گزینه ما آقای دکتر روحانی است؛ چرا که عملکرد وی در سیاست‌ داخلی و خارجی قابل قبول بوده، شاید توقعات و انتظارات نیز در ید قدرت ایشان نبوده، اما ممکن است وقتی وارد مصادیق شویم، گزینه‌های دیگری نیز مطرح شود. محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه گرایش اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر به سمت زنان و جوانان است، تأکید کرد: انتخابات شوراها یک انتخابات منطقه‌ای است، بنابراین اگر بتوانیم این انتخابات را پرشور و گرم کنیم به طور حتم انتخابات ریاست جمهوری گرم خواهد شد. ما فعلاً بر روی مسئله شوراها متمرکز هستیم.

طرح سه ماده‌ای حماس برای بازگشایی گذرگاه رفح
«اسامه حمدان» مسئول روابط خارجی جنبش حماس اعلام کرد تماس‌ها با طرف مصری همچنان برقرار است و به تازگی در موضوع رفح، گشایش‌هایی ایجاد شده است. وی گفت: طرح سه ماده‌ای شفافی را درباره گذرگاه رفح ارائه داده‌ایم؛ اول اینکه باید با گذرگاه رفح به عنوان گذرگاهی عربی- عربی برخورد شود و دائم به روی دو ملت مصر و فلسطین باز باشد. دوم اینکه باید یک منطقه اقتصادی آزاد در گذرگاه با هدف تسهیل تبادل تجاری میان غزه و مصر ایجاد شود. سوم اینکه باید تفاهم‌نامه‌ای امنیتی با هدف دوری از هرگونه تأثیر منفی بر روابط میان دو طرف امضا شود.

اصولگرایان هنوز به گزینه خاصی نرسیده‌اند
غلامعلی حداد عادل درباره برنامه اصولگرایان برای دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اظهار داشت: هنوز اصولگرایان هیچ شخص خاصی را برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب نکرده‌اند. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شما الگوی اصولگرایان برای انتخابات مجلس را موفق می‌دانستید؟ گفت: بله ما آن الگو را موفق می‌دانستیم و یک دلیل موفقیت آن، این است که افرادی که در فهرست اصولگرایان بودند بعضاً بیش از دو برابر نوبت قبل رأی آوردند و فاصله رأی 30 نفره دوم با 30 نفره اول زیاد نبود و طبیعی بود و ما این را نتیجه وحدت می‌دانیم.

نامزدی چهارباره مرکل برای صدراعظمی آلمان
آنگلا مرکل اعلام کرده است قصد دارد برای تکیه زدن به کرسی صدراعظمی آلمان، برای نوبت چهارم نامزد شود. مرکل رئیس اتحادیه دموکرات مسیحی و نامزد این حزب برای پست صدراعظمی است. او متولد هامبورگ، بزرگ شده آلمان شرقی سابق و دارای دکترای شیمی- فیزیک است که در سال 2005 و در پی ائتلاف حزبش با اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن، اولین صدراعظم زن آلمان انتخاب شد و با وجود بر هم خوردن ائتلاف، با رایزنی‌ها در سال 2009، هنوز در این پست است. در نظر سیاسیون آلمان، مرکل فردی مخالف اتحاد سنتی آلمان با فرانسه و طرفدار اتحاد با آمریکایی‌هاست.

ژنرال ضد ایرانی کاندیدای وزارت دفاع آمریکا
به گزارش سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، «جیمز متیس»، ژنرال بازنشسته ارتش را گزینه مناسبی برای سمت وزارت دفاع آمریکا دانسته است. جیمز متیس که از سال 2010 تا 2013 در سمت یازدهمین فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا مشغول فعالیت بود، رویکردی ضد ایرانی داشته و معتقد است ایران، بالاتر از القاعده و داعش، تهدیدکننده اصلی پایداری خاورمیانه است. وی همچنین گفته است که زمان آن رسیده که به منظور متوقف کردن جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران طرح‌هایی معتبر برای جنگ با ایران تهیه شود.

▼ اخبار کوتاه
میشل عون، رئیس‌جمهور جدید لبنان با تأکید بر نقش کلیدی بشار اسد در جلوگیری از فروپاشی این کشور تصریح کرد: اگر بشار اسد جنگ را ببازد، سوریه به لیبی دوم تبدیل خواهد شد. وی سپس با طرح این سؤال که «آیا این امر (شکست بشار اسد در جنگ) به صلح منطقه و امنیت جهانی منجر خواهد شد؟» بر لزوم پیروزی رئیس‌جمهور سوریه در نبرد با تروریست‌ها به منظور حفظ صلح منطقه‌ای و امنیت جهانی و حمایت از وی برای تحقق این امر تأکید کرد.
نرخ اوراق تسهیلات مسکن (تسه) که در فصل تابستان از مرز برگه‌ای یک میلیون ریال فراتر رفته و موجب نگرانی خریداران مسکن شده بود؛ این روزها روندی کاهشی به خود گرفته است. در معاملات  فرابورس، بالاترین قیمت به «تسه اسفند94» و کمترین آن به «تسه خرداد93» اختصاص داشت. معاملات حق ‌تقدم تسهیلات مسکن از سال 1389 در فرابورس ایران آغاز شد و اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار سرمایه معامله می‌شود.
قاضی «جان پریمومو» بازپرس فدرال در بخش غربی ایالت تگزاس از شهروندان آمریکایی که در روزهای پس از انتخابات به پیروزی «دونالد ترامپ» اعتراض کردند، انتقاد کرد و گفت: «می‌توانم به شما اطمینان بدهم که چه به ترامپ رأی داده باشید چه رأی نداده باشید،‌ اگر شهروند آمریکا هستید،‌ او رئیس‌جمهور شماست و رئیس‌جمهور شما خواهد بود و اگر این مسئله را قبول ندارید، باید به کشور دیگری بروید.»
رئیس کمیته امنیتی شورای استان نینوا اعلام کرد سرکرده تروریست‌های داعش از ترس رسیدن نیروهای حشدالشعبی، از موصل به سوریه فرار کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع)، «محمد البیاتی» تأکید کرد: بیشتر سرکرده‌های رده بالای داعش از ترس بسته شدن راه فرارشان از سوی حشدالشعبی چند روز پیش به همراه خانواده‌های‌شان از این استان به سوریه فرار کرده‌اند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه بر اساس جزء ۵ بند ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات تعیین معیارهای رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن بر عهده شورای نگهبان است، گفت: طبق سیاست‌های کلی انتخابات برای تعیین معیارهای رجل سیاسی شورای نگهبان باید ورود کند و به مصوبه مجلس درباره این موضوع نیاز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات