صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 2 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ملت ایران به‌ویژه جوانان باید رویش مبارکِ روحیه‌ انقلابی را ادامه دهند زیرا مسئله‌ اصلی کشور برخی بحث‌ها و جنجال‌ها و حاشیه‌سازی‌ها نیست بلکه حفظ روحیه و جهت‌گیری انقلابی است.(95/8/26)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
چنبره بدهی‌ها بر یک کار ماندگار

تأمین سلامت یکی از ارکان مهم جامعه بشری است و سند چشم‌انداز 20 ساله، برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت، از جمله برنامه‌های بالادستی است که باید برای کشور به اجرا درآید. با توجه به اینکه یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی در افق 1404 برخورداری مردم از سلامت است، اجرای برنامه تحول نظام سلامت، از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در کشور اجرا شده و از اقدامات مهم دولت یازدهم به شمار می‌آید که به نوعی کارنامه قابل قبولی گرفته است. می‌توان گفت، طرح تحول نظام سلامت بهترین طرح اجتماعی کشور است که تاکنون به مرحله اجرا درآمده است و اهداف اصلی آن در نگاه کلان برقراری عدالت در دسترسی به خدمات در سراسر کشور، کارا کردن نظام سلامت، حفاظت از مردم در قبال هزینه‌های سنگین سلامت و ارتقای کیفیت خدمات درمانی است که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب «بیمار جز دغدغه بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشد». این طرح به اذعان موافقان و مخالفان آن توانسته است رضایت مردم را در عرصه سلامت کسب کند؛ به گونه‌ای که میزان پرداختی از جیب مردم از 60 درصد پیش از اجرای طرح، به 6 درصد در مناطق شهری و 3 درصد در مناطق روستایی کاهش یافته است. گفتنی است، ارائه خدمات نوین سلامت به
24 میلیون نفر حاشیه‌نشین شهرها، افزایش تخت‌های بیمارستانی، تهیه دارو و تجهیزات پزشکی و بهبود وضعیت نظام دارویی و آموزش پزشکی از جمله برنامه‌هایی است که قرار بود صورت بگیرد؛ اما دولت نتوانست منابع لازم را در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دهد و این روزها اخباری مبنی بر بحران بدهی بیمه‌ها و خدمات درمانی به گوش می‌رسد. از بدهی 11 هزار و 400 میلیارد تومانی سازمان‌های بیمه‌گر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وزارت بهداشت 6 هزار و 600 میلیارد تومان سهم بیمه سلامت است و حدود یک سال است که پرداختي سازمان‌های بیمه‌گر به بيمارستان‌ها تأخیر بی‌سابقه‌ای داشته است. بنابراین، دولت باید تلاش کند بخش عمده این بدهی‌های عظیم پرداخت شود؛ در غیر این‌صورت تنها کار ماندگار دولت یازدهم در زیر چنبره بدهی‌ها محو خواهد شد.

▼ گزارش روز
میراث برادر حسن!

در آستانه اربعین حسینی «حاج‌حسن شایان‌فر» از اعضای دفتر سیاسی سپاه در دوران دفاع مقدس و یکی از مجاهدان گمنام انقلاب اسلامی به دیدار حق شتافت. در یکی، دو روز گذشته کسانی که حاج‌حسن را از نزدیک می‌شناختند و توفیق همکاری با وی را داشتند، قلم به دست گرفتند و مطالبی نوشتند. محمدحسین صفار هرندی نیز یادداشتی درباره این سردار بی‌نام و نشان عرصه فرهنگی نوشته است که به جای «گزارش روز» بخش‌هایی از آن را منتشر می‌کنیم تا ادای دینی به این مرد بزرگ و همکار قدیمی خود کرده باشیم: «در اواخر دهه شصت و در بحبوحه سال‌های پر تب و تاب و پایانی جنگ که با تحولات شتابان سیاسی همراه بود، کمتر کسی از فعالان عرصه انقلاب، به تحرکات آشکار و پنهانی توجه داشت که زیر پوست شهر و در حوزه‌های فرهنگ عمومی، هنر و اقتصاد جریان یافته بود. اولین هشدارها در این‌باره همراه با نشانه‌ها و مستندات دقیق در نشریات دفتر سیاسی سپاه مطرح شد و اگر عناوینی همچون تهاجم و شبیخون فرهنگی به عنوان دل‌مشغولی‌های قافله‌سالار انقلاب در سال‌های پس از جنگ در سطح گسترده‌ای پژواک یافت، چه بسا بر بستر آگاهی‌هایی حاصل شد که دیده‌بانانی هوشیار از خزیدن نرم و بی‌سر و صدای آن خبر داده بودند و در این میان نقش یکی از این دیده‌بانان برجسته‌تر می‌نمود. درست است که نشریات دفتر سیاسی سپاه، نتیجه کار جمعی گروهی از عناصر آگاه سیاسی و فرهنگی بود، اما بی‌تردید یک دیده بیدار، ذهن مترصد و دل دغدغه‌مند بیشترین نقش را در پیگیری و تبیین مسئله جابه‌جایی و آسیب‌شناسی فرهنگی به‌ویژه در محیط رسانه‌ای کشور ایفا می‌کرد...
«برادر حسن»، این دیده‌بان هو‌شیار انقلاب و یار وفادار «برادر حسین» (حاج حسین شریعتمداری) که خار چشم دشمنان حقیقت انقلاب بود، بار سفر بست و روح ملکوتی‌اش الی الرفیق الاعلی پرواز کرد؛ اما حاصل عمر پرثمر خویش را که کوله‌باری از ایمان، آگاهی،‌ دغدغه و دردمندی، شجاعت، صراحت و دلسوزی است، برای نسل امروز و فردا به میراث گذاشت.»

▼ خبر ویژه
اصولگرایان تصمیمی بر حمایت از روحانی ندارند

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفت: ما تصمیمی بر اینکه از روحانی حمایت کنیم، نداریم و نظر اصولگرایان اصلاً روحانی نیست. روحانی از اول با هاشمی رفسنجانی بود و می‌داند که اصولگرایان نظر مثبتی نسبت به وی ندارند. آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی درباره وحدت اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما برای انتخابات دو برنامه داریم؛ اول اینکه از بالا به پایین نباشد و دوم اینکه از تمام احزاب و تشکل‌های اصولگرا که کیفیت و جمعیت قابل‌توجهی دارند، دعوت کنیم. وی تصریح کرد: البته ما برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده با دو چالش روبه‌رو هستیم؛ نخست اینکه چه کسی را برای نامزد شدن ریاست‌جمهوری بیاوریم که شاخصه‌های موردنظر اصولگرایان را در حد قابل قبولی داشته باشد و دوم اینکه اگر فرض کنیم به ایده‌آل‌مان رسیدیم، در این صورت با افرادی که احساس وظیفه می‌کنند و وارد صحنه انتخابات می‌شوند، چه کار می‌توان کرد و چه اتفاقی می‌افتد؛ از سویی اگر شاخصه‌های اصولگرایی در یک نفر باشد، چه اطمینانی وجود دارد که این شاخصه‌ها تا پایان دوره ریاست‌جمهوری وی حفظ شود.
 
▼ اخبار
1- نظر رهبر معظم انقلاب درباره پخش اذان صبح از مساجد

به تازگی اظهارنظری از امام خامنه‌ای در رسانه‌ها بازنشر شد که در تاریخ 19/11/69 در خطبه‌های نماز جمعه ایراد شده بود. رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: «چندی پیش، من راجع به اذان سفارش کردم و البته گفتم که صبح‌ها با بلندگو در همه‌جا اذان نگویند، تا مردم از خواب بیدار نشوند. مثل اینکه بعضی از مؤمنین، این قسمت دومش را بیشتر از قسمت اول گوش کردند! آنچه که مقصود ما بود، این بود که در سحرها، هر جایی یک بلندگو صدا نکند؛ ولی معنایش این نبود که به هنگام سحر، صدای اذان در شهری مثل تهران به گوش نرسد! نه، در جایی مثل تهران، اقلاً در چند مسجد از مساجد مهم، خوب است که با بلندگو اذان پخش بشود؛ حتی اذان صبح. در شهرهای کوچک هم به فراخور وسعت آن شهر، می‌بایست اذان صبح در چند جا پخش بشود. اما در ظهر و شب اذان بگویند؛ هم اذان بلندگو، هم جلوی مساجد، هم داخل مساجد و هم در خیابان‌ها، تا مردم به اذان گفتن عادت کنند.»

2- انتقاد تند سناتور آمریکایی درباره گزینه‌های وزارت خارجه
«رند پائول» عضو کمیته مسائل خارجی سنای آمریکا از بررسی «رودی جولیانی» و «جان بولتون» برای وزارت خارجه آمریکا به شدت انتقاد کرد و گفت: «هم بولتون و هم جولیانی از تغییر رژیم در ایران حمایت کرده‌اند و این شباهتی به دیپلماسی ندارد؛ بلکه شبیه جنگ است.» وی ادامه داد: «جولیانی و بولتون مواضع افراطی و تندی دارند. بولتون شاید بهتر است که وزیر جنگ باشد؛ اما او قطعاً دیپلمات یا کسی نیست که به روشی دیپلماتیک عمل کند یا اینکه فکر کند دیپلماسی جایگزینی برای جنگ است.»

3- هدف قرار گرفتن مخازن آمونیاک «حیفا» 17 هزار نفر را به‌کام مرگ می‌کشاند

مقام ارشد رژیم صهیونیستی گفت: اگر مخازن آمونیاک در شهر «حیفا» هدف موشک‌های مقاومت قرار بگیرد، هزاران صهیونیست کشته خواهند شد. «یائیر لاپید» رهبر حزب «یش عتید» (آینده آنجاست) و وزیر پیشین اقتصاد رژیم صهیونیستی طی سخنرانی در نشست اضطراری بررسی خطرهای مخازن آمونیاک در خلیج حیفا تأکید کرد: اگر مخازن آمونیاک در شهر «حیفا» به هر طریقی، چه با موشک‌های حزب‌الله و چه به دلیل نقص فنی منفجر شوند، حدود 17هزار نفر از ساکنان این شهر جان خود را از دست خواهند داد.

4- اردوغان: زمان باز شدن صفحه جدید در روابط آنکارا و تل‌آویو فرا رسیده است
رئیس‌جمهور ترکیه پس از 13 سال در نخستین مصاحبه با تلویزیون رژیم صهیونیستی، گفت: زمان گشوده شدن صفحه جدید در روابط آنکارا و تل‌آویو فرا رسیده است. اردوغان در عین حال افزود: حادثه کشتی «مرمره» همچنان بر روابط آنکارا و تل‌آویو سایه افکنده است و او گفته‌های افسران ارتش اسرائیل را باور نمی‌کند که مدعی شده‌اند تمام تلاش‌های ممکن را برای جلوگیری از بروز خشونت در این حادثه صورت داده‌اند.

5- منتجب‌نیا: اصلاح‌طلبان انحصارطلب‌تر و تمامیت‌خواه‌ترند!
رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی گفت: مجموعه‌ای می‌گویند اگر حزب یا شخصی «نوکر و مطیع فرمان ما باشد»، اصلاح‌طلب خوبی به شمار می‎آید و طرفدار وحدت است؛ اما اگر کسی انتقاد کند و بخواهد «مستقل» باشد، وی را با «شانتاژهای رسانه‌ای» مخدوش می‌کنند؛ همچنین هر کسی که تابع نباشد، می‎گویند «مخالف خاتمی- هاشمی است». منتجب‌نیا در ادامه جریان اصولگرایی را به انحصارطلبی متهم کرد و گفت: متأسفانه اصلاح‌طلبان به مراتب از اصولگرایان، انحصارطلب‌تر و تمامیت‌خواه‌تر هستند!

▼ اخبار کوتاه
جمال شورجه، نویسنده و کارگردان انقلابی کشورمان با بیان اینکه من از زمان ساخت سریال اصحاب کهف در کنار مرحوم سلحشور بودم، گفت: نتیجه بررسی‌های انجام شده نشان داد، من به لحاظ کارگردانی نزدیک‌ترین فرد به مرحوم سلحشور هستم؛ به همین دلیل این کار به بنده سپرده شد. وی افزود: نکته مهم این است که نگارش فیلم‌نامه سریال حضرت موسی(ع) به توصیه رهبر معظم انقلاب انجام شده است.
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در زمینه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در آبان ماه سال ۱۳۹۵، شاخص کل در آبان ماه سال جاری عدد 233/6 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه گذشته 0/3 درصد افزایش داشته است. تورم نقطه به نقطه نیز در آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 6/1 درصد است که نسبت به ماه پیش از آن 0/5 واحد کاهش یافته است.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در پیامی ویدئویی، اولویت‌های دولتش را در صد روز اول کاری خود اعلام کرد. وی در این پیام با تکرار اینکه قصد دارد آمریکا را به کشور بزرگی تبدیل کند، تغییر قانون برای صدور روادید، اخراج مهاجران غیر قانونی و خروج از پیمان تجارت TPP را جزء برنامه‌های نخستین روزهای کاری خود بیان کرد.
محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برجام موافقت‌نامه‌ای بین‌المللی است و هر دولتی در آمریکا روی کار بیاید، موظف به احترام به آن و اجرای آن است. وی افزود: ما از بدعهدی‌هایی که اتفاق افتاده، گله داریم و شاید بتوانیم این انتظار را داشته باشیم که جمهوریخواهان یک مقدار متعهدانه‌تر با برجام برخورد کنند.
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق گزارش جعلی روزنامه «الشرق‌الاوسط» درباره مراسم اربعین را اهانت‌آمیز خواند و گفت: از برخی رسانه‌های عربی می‌خواهیم که از توهین به شهروندان عراقی دست بردارند. ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق نیز شکایت‎نامه‌ای علیه این روزنامه به سفارت عراق در لندن ارسال کرد.
«وهیب وهبی» عضو دبیرخانه عمومی احزاب لبنان درباره سفر هیئت سعودی به لبنان گفت: هدف این سفر نفوذ سعودی‌ها در روند تشکیل کابینه لبنان، به ویژه پس از ریاست‌جمهوری ژنرال «میشل عون» است که پیروزی و موفقیتی برای محور مقاومت و حزب‌الله به شمار می‌آید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات