صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۶۸۸۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 6 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بسیج صرفاً یک حرکت احساسی نیست، بسیج متّکی است به دانستن و فهمیدن، متّکی است به بصیرت. واقعیّت بسیج هم همین است و در این جهت باید پیش برود. اگر صرفاً احساس بود، احساس با یک اندک چیزی تغییر پیدا می‌کند.(95/9/3)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
لگدمال کردن برجام

تلاش برای ایجاد تغییر در برجام، سناریوی جدیدی است که با توجه به روی کار آمدن ترامپ،‌ در دستور کار آمریکا قرار گرفته است. در همین راستا،‌ روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی مدعی شده است، از ماه گذشته دور جدید مذاکرات میان ایران و آمریکا به همراه شرکای غربی‌ این کشور برای ایجاد برخی تغییرات در برجام آغاز شده و هدف آن، این است که ایران میزان اورانیوم غنی‌شده خود را بیش از تعهدات مندرج در برجام کاهش دهد تا به زعم آمریکا، توافق هسته‌ای بنیانی قوی‌تر در برابر اقدامات احتمالی ترامپ داشته باشد. هر چند سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، این موضوع را «کذب و خبرسازی صرف و بی‌اساس» دانسته است، اما در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است: ۱ـ داشتن بنیان قوی برای توافق‌های بین‌المللی منوط به پایبندی دو طرف به اجرای دقیق آنهاست؛ با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران به طور دقیق و صادقانه تعهدات خود در برجام را اجرا کرده است، پایبندی برجام در صورتی تضمین می‌شود که طرف مقابل نیز به اجرای تعهداتش متعهد باشد؛ وگرنه تضمین پایبندی برجام به هیچ‌وجه با تحمیل شرایط ظالمانه به جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر نیست. ۲ـ با توجه به پیوستگی وثیق سیاست و رسانه در آمریکا، فضاسازی وال‌استریت ژورنال درباره برجام را می‌توان نوعی اقدام پیش‌دستانه از سوی آمریکا دانست؛‌ بدین معنا که با توجه به نقض عهد آمریکا در اجرای برجام و لگدهای متعدد آن به این توافق و اعتراض ایران به این موضوع، آنها با این فضاسازی درصدد هستند به ایران گوشزد کنند که ممکن است اوضاع برجام بدتر از این هم بشود، پس ایران باید به وضع موجود رضایت دهد و به لگدهای آمریکا به برجام اعتراض نکند! ۳ـ این موضوع نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها نه تنها اساساً به اجرای صادقانه برجام نمی‌اندیشند، بلکه مترصد ایجاد زمینه‌هایی برای لگدمال کردن بیشتر آن هستند؛ از این رو باید به آنها فهماند که در صورت لگدمال کردن بیشتر برجام، باید منتظر اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران باشند. در واقع، در شرایطی که طرف مقابل به تکرار برجام را نقض می‌کند، پایبندی به این توافق «خسارت محض» خواهد بود.

▼ گزارش روز 
دروغ کثیف!

رسانه‌های سعودی این روزها ادعای بی‌اساسی را مبنی بر به سرقت رفتن مواد هسته‌ای از نیروگاه بوشهر مطرح کرده‌اند و این مسئله را دستاویزی برای اتهام‌زنی به ایران قرار داده‌اند. منابع عربی حوزه خلیج‌فارس به روزنامه سعودی «الشرق ‌الاوسط» گفته‌اند، مواد هسته‌ای سرقت شده از نیروگاه بوشهر این قابلیت را دارند که با آنها بمب کثیف تولید کرد. به ادعای این روزنامه، «عدنان التمیمی» رئیس بخش حالت‌های اضطراري شورای همکاری اعلام کرده است، هر یک از اعضای شورای همکاری مسئله اعلام حالت فوق‌العاده به سبب آلودگی آب‌های خلیج [فارس] را روی میز مسئولان ذی‌ربط قرار داده‌اند تا برای رویارویی با پیامدهای مفقود شدن قطعه رادیواکتیو نیروگاه هسته‌ای بوشهر، اقدامات لازم را صورت دهند.
مطرح کردن این ادعاها و اتهامات بی‌اساس طی دو روز متوالی از سوی روزنامه سعودی الشرق الاوسط سبب شده است دیگر رسانه‌های حامی عربستان نیز به این ادعاها دامن بزنند و ماشین‌های تبلیغاتی کشورهای حوزه خلیج فارس پا را فراتر بگذارند و از آنچه «سرقت رفتن مواد هسته‌ای از نیروگاه بوشهر» نام گذاشته‌اند، سوء استفاده کنند؛ همچنین ادعای «گسیل مواد هسته‌ای به حوثی‌ها برای تولید بمب کثیف» را ترویج دهند.
 در این زمینه وب‌گاه «عیون الخلیج» با پیش کشیدن اتهام بی‌اساس به ایران مبنی بر مسلح کردن حوثی‌ها به موشک بالستیک، طی ادعایی عجیب نوشت: «این نگرانی وجود دارد که ایران این مواد هسته‌ای را به حوثی‌ها گسیل کرده باشد و این احتمال بجایی است؛ چرا که این کشور قبلاً هم حوثی‌ها را به موشک مجهز کرده بود و در ادامه حمایت از حوثی‌ها می‌خواهد که آنها را به بمب کثیف هم مجهز کند.» گفتنی است، ترویج این دروغ کثیف رسانه‌های سعودی، در پی شکست اخیر عربستان در متقاعد کردن کشورهای عربی برای صدور قطعنامه علیه حوثی‌هاست.

▼ خبر ویژه
خروج نزدیک به هزار دانشجو از کشور در سال

مؤسسه بین‌المللی آموزش آمریکا اعلام کرده است، در سال تحصیلی 95 -94 روزانه دو دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر کشور را به مقصد آمریکا ترک کرده‌اند. نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که این دانشجویان پس از مدت کوتاهی فارغ‌التحصیل شده و در آمریکا مشغول به کار می‌شوند؛ از این رو بخش قابل توجهی از آنان به کشور باز نمی‌گردند. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ای مبنی بر اعزام دانشجو به‌صورت بورسیه به آمریکا ندارد، این تعداد دانشجو باید با هزینه شخصی به این کشور عزیمت کرده و شخصاً برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند. از سویی، دانشگاه‌های آمریکا تنها به دانشجویان مستعد و قوی پذیرش می‌دهند؛ به همین دلیل، خروج نزدیک به هزار دانشجو تنها در یک سال از جمهوری اسلامی ایران به مقصد آمریکا باید مورد بررسی و آسیب‌شناسی جدی نهادهای قانون‌گذار، مانند کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نهاد عالی سیاست‌گذار، مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد. از سوی دیگر، بنیاد ملی نخبگان که نهاد سیاست‌گذار و برنامه‌ریز برای سامان‌دهی به امور نخبگان در کشور است، باید پاسخگوی رشد شتابان خروج نخبگان از کشور باشد.
 
▼ اخبار
1- تلاش برخی برای عادی‌سازی واردات خودروهای آمریکایی

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با بیان اینکه برخی افراد تلاش می‌کنند واردات خودروهای آمریکایی را عادی جلوه دهند، گفت: نهادهای نظارتی با اظهار نظرهای نسنجیده برخورد کنند تا به ضرر منافع کشور نشود. میثم رضایی اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر، اظهار نظر برخی افراد درباره بازار خودروهای وارداتی سبب شد خطوط قرمز نظام به بازی گرفته شود. وی در ادامه تصریح کرد: این افراد با دروغ‌پردازی و عوام‌فریبی سعی دارند خط قرمزهای نظام درباره انجام معامله با آمریکا را آن هم در شرایطی که آمریکا خلاف تعهداتش در برجام عمل کرده است، زیر پا بگذارند تا منافعی در این بخش محقق شود. رضایی خاطرنشان کرد: طی ماه‌های گذشته، این افراد با فشار بر وزارت صنعت سعی کردند واردات خودروهای لوکس با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی را آزاد کنند.

2- شاهزاده سعودی روسیه را به حمله نظامی تهدید کرد!
وب‌گاه «ریل‌استراتژی» در گزارشی نوشت: «ولیدبن‌طلال» از شاهزادگان رژیم سعودی ضمن ادعای اینکه نیروهای ارتش سوریه و روسیه در شهر حلب شهروندان عادی را هدف قرار می‌دهند، به دولت روسیه هشدار داد، اگر ولادیمیر پوتین درباره اوضاع سوریه به پای میز مذاکره بازنگردد، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی را تجهیز مالی و نظامی می‌کند تا به روسیه حمله کنند. این شاهزاده سعودی در پیامی صوتی اضافه کرد: مایه خوشحالی ماست که دولت‌های عربی دیگر اسرائیل [رژیم صهیونیستی] را دشمن خود نمی‌دانند و ما باید با اسرائیل همکاری کنیم تا سوریه را از چنگ دیکتاتوری ولادیمیر پوتین نجات دهیم. بنا بر این گزارش، مقامات رژیم صهیونیستی در ماه آوریل سال جاری ضمن استقبال گرم از «ولیدبن‌طلال» در وزارت امور خارجه این رژیم، تفاهم‌نامه‌ای را با وی امضا کردند.

3- نیویورک‌تایمز: ترامپ از لغو برجام منصرف می‌شود
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در تحلیلی درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در دولت آینده آمریکا نوشته است: «با توجه به اینکه گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهند برجام در راستای منافع امنیت ملی این کشور است، رئیس‌جمهور جدید این کشور از لغو آن منصرف خواهد شد.» این روزنامه در ادامه نوشته است: «احتمال زیادی وجود دارد که آقای ترامپ پس از آنکه نشست‌های اطلاعاتی به وی نشان دهند برجام چگونه در راستای منافع امنیتی آمریکا بوده، به اهمیت دست نزدن به برجام پی ببرد.» به نوشته نیویورک‌تایمز، لابی‌گری‌های شرکت‌ها و منافع تجاری نیز ممکن است با توجه به منافعی که از دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازار ایران حاصل می‌شود، ترامپ را به حفظ این توافق هسته‌ای متقاعد کنند.

4- تعلیق مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا
پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای از کمیسیون و اعضای اتحادیه اروپا خواست تا به طور موقت مذاکره برای پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را متوقف کنند. این قطعنامه که البته لازم‌الاجرا نیست، با ۴۷۹ رأی موافق در برابر ۳۷ رأی مخالف و ۱۰۷ رأی ممتنع به تصویب رسید. در پی رأی پارلمان اروپا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، اتحادیه اروپا را تهدید کرد که مرزهای ترکیه را برای ورود مهاجران غیر قانونی به کشورهای اروپایی باز می‌کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بی‌اهمیت خواندن رأی اجماعی پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه، اضافه کرد: «فراموش نکنید نه من و نه مردم ترکیه تحت‌تأثیر تهدیدات پوچ شما قرار نمی‌گیریم.»

▼ اخبار کوتاه
منابع آگاه به روزنامه «الاخبار» لبنان گفتند، «عبدالفتاح السیسی» در پیام شدیداللحنی به «ملک سلمان» شاه سعودی به واسطه امیر کویت پیام فرستاده که در آن هشدار داده شده عربستان به دلیل دو جزیره «تیران» و «صنافیر» به مصر فشار نیاورد. السیسی در ادامه این پیام به سلمان گفته است: «ریاض باید احترام قاهره درباره دیدگاه مصر در زمینه پرونده‌های عربی و منطقه‌ای را حفظ کند؛ چون مصر کشور کوچک و دنباله‌رو عربستان نیست که ریاض بخواهد آن را اداره کند.»
محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به حادثه برخورد دو قطار مسافربری، گفت: توقع داریم آقای رئیس‌جمهور که در زمان لغو سخنرانی آقایی علم عزا به دست می‌گیرد، در این زمینه نیز ورود کرده و با مسببان این حادثه برخورد کند. پورمختار با تأکید بر اینکه به زودی از وزیر راه و شهرسازی پاسخ خواهیم خواست، خاطرنشان کرد: اگر پاسخ‌ها قانع‌کننده نباشد، از ابزارهایی مانند استیضاح استفاده خواهد کرد.
بسیج مردمی عراق موسوم به حشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، ائتلاف آمریکا پس از پایان سخنرانی دیروز «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در منطقه تلعفر، محل سخنرانی وی را هدف حملات موشکی خود قرار داده است. در این بیانیه آمده، برخلاف ادعاهای برخی مبنی بر اینکه گروه‌های تروریستی، مانند داعش اقدام به شلیک این موشک کرده‌اند، این حملات از سوی آمریکا صورت گرفته است.
«الیکیم لفنون» خاخام بزرگ رژیم صهیونیستی در منطقه شمال کرانه باختری، به حریق بزرگ در خاک فلسطین اشغالی اشاره کرد و گفت: نباریدن باران، وزش بادهای شدید و آتش‌سوزی گسترده نشان می‌دهد نتانیاهو به دلیل نیت تخلیه مناطق صهیونیست‌نشین در کرانه باختری، دچار عذاب الهی شده است.
دبیرکل حزب ایران زمین گفت: حجت‌الاسلام ناطق‌نوری با تشکیل «جبهه اعتدال» موافق است، اما تمایلی ندارد که محوریت این کار را بر عهده بگیرد. ابوالقاسم رئوفیان، اظهار داشت: هدف اصلی ما از تشکیل این جبهه این است که تشکل دیگری در کنار جبهه‌های فعلی کشور ایجاد شود.
«جیل استاین» نامزد حزب سبز در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شکواییه‌ای را برای بازشماری آرا در ایالت «ویسکانزین» ارائه کرد. کمیسیون انتخاباتی ایالت ویسکانزین نیز اعلام کرد: کمیسیون برای بازشماری آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آماده می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات