صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 29 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این حرکت (راه‌پیمایی اربعین) اگر روزی با خطر هم همراه باشد، باز هم این شور و شوق خواهد بود. این روحیه را باید نگه داشت؛ این ضامن بقای کشور است.(95/8/26)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
اربعین؛ حماسه عشق و دلدادگی

شاید آن روز که جابربن‌عبدالله انصاری به زیارت امام حسین(ع) رفت و سنت پاسداشت اربعین را در شیعه بر پا کرد، کسی تصور نمی‌کرد که قرن‌ها بعد، گردهمایی و راه‌پيمايي باشکوه عاشقان و دلدادگان حسینی اعم از شیعه، سنی، مسیحی و... از اقصی نقاط جهان، با جمعیتی قریب به 26 میلیون نفر، به بزرگ‌ترين تجمع مذهبي و انساني جهان تبدیل شود. آری، اگر اهل بیت امام حسین(ع)، پس از آزادی از اسارت یزیدیان، غریبانه در روز اربعین به کربلا رفتند؛ اما امروز عشق و دلدادگی به حسین(ع) و مکتب حسین مرزها و مذهب‌ها را درنوردیده و دیگر غربتی در کار نیست. به تعبیری دیگر، امروز اربعین تجلی‌گاه تحقق هدف حسین(ع) از قیام است که همانا ‌زنده نگه داشتن اسلام بود؛ از این رو، می‌توان گفت که نهضت حسینی همان‌گونه که در طول قرن‌ها سرمنشأ الهام‌گیری عاشقان و زنده نگه داشته شدن اسلام بوده است، امروز نیز در شرایطی که گروه‌های جاهل افراطی - تکفیری با اقدامات وحشیانه خود چهره‌ای خشن و غیر متمدن از اسلام به جهانیان نشان می‌دهند و از سویی، دستگاه‌های سخن‌پراکنی غرب با مستمسک قرار دادن جنایات تکفیری‌ها،‌ بر این موضوع دامن می‌زنند، راه‌پیمایی بزرگ اربعین اقدامی برای خنثی‌سازی اقدامات این دو طیف است و نشان می‌دهد، اسلام پس از قرن‌ها همچنان از چنان ظرفیتی برخوردار است که می‌تواند میلیون‌‌ها انسان را از نقاط مختلف جهان گرد هم آورد. راز بایکوت این حماسه عظیم در رسانه‌های غربی نیز در همین حقیقت نهفته است. در واقع، از آنجا که حماسه اربعین به منزله یکی از ظرفیت‌های قدرت نرم شیعه، خنثی‌کننده تیغ دو دم اقدامات تکفیر و استکبار علیه اسلام است، مورد تحریم و بی‌توجهی رسانه‌های غربی قرار گرفته است.
افزون بر این، با توجه به اقدامات تکفیری‌ها در هدف قرار دادن وحدت جهان اسلام و همسویی آنها با صهیونیست‌ها، راه‌پیمایی بزرگ اربعین با شرکت گسترده مسلمانان شیعه و سنی و حتی غیرمسلمانان، دربردارنده ظرفیت بزرگی برای نمایش وحدت جهان اسلام و سرآغازی برای بیداری جهانیان است تا با هرگونه ظلم، جهل، فساد و استکباری مبارزه کنند.

▼ گزارش روز
بلاتکلیفی!

دو روز پیش بود که مجلس نمایندگان آمریکا طرح ممنوعیت فروش هواپیمای مسافربری به ایران را به تصویب رساند. این در حالی بود که دولت باراک اوباما هفته گذشته وعده داد قانون مربوط به لغو قرارداد صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران را وتو خواهد کرد؛ چرا که این قانون به توافق‌نامه هسته‌ای لطمه خواهد زد.
درباره موضوع خرید هواپیماهای مسافربری باید گفت، از یک سو صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران یکی از فرسوده‌ترین صنایع حمل‌ونقل هوایی در خاورمیانه است و در حال حاضر کل هواپیماهای موجود ناوگان هوایی کشورمان، به ۲۶۶ فروند می‌رسد و از قرار معلوم ۱۰۰ فروند آن زمین‌گیر بوده و عمر مفید ۱۶۶ فروند دیگر هم بیش از ۲۳ سال است و نوسازی آن ضرورت دارد و از سوی دیگر، برخی معتقدند خرید ۱۱۰ فروند هواپیما در شرایط حاضر یک شوی سیاسی از سوی دولت است. آنها می‌گویند ایرلاین‌ها توان مالی کافی برای خرید هواپیما ندارند و حتی نمی‌توانند هزینه‌های خرید بنزین و مطالبات معوق وزارت نفت را پرداخت کنند. نکته مهم این است که پس از امضای تفاهم‌نامه خرید این هواپیماها در بهمن ماه سال گذشته، قرار بود ظرف ۴۰ روز کاری تفاهم‌نامه مذکور به قرارداد کاری نهایی تغییر وضعیت دهد؛ اما با گذشت 9 ماه، یعنی حدود 300 روز از آن، این تفاهم‌نامه به عقب افتاده و تاکنون اجرایی نشده است؛ البته وزارت راه و شهرسازی همچنان وعده امروز و فردای ورود هواپیما را می‌دهد! از سویی، با وجود وعده اوباما برای وتوی قانون لغو قرارداد صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران، با توجه به روی کارآمدن دونالد ترامپ معلوم نیست که رئیس‌جمهور جدید آمریکا پرچم سفید فروش هواپیما به ایران را به پایین خواهد کشید یا نه!

▼ خبر ویژه
جان بولتون: باید به مخالفان جمهوری اسلامی کمک کنیم

محتمل‌ترین گزینه ترامپ برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا گفت: باید بدون درگیری مستقیم نظامی با ایران از مخالفان این کشور برای براندازی جمهوری اسلامی حمایت کرد. «جان بولتون» در سخنانی آتشین، موضع قدیمی خود درباره جمهوری اسلامی ایران را برای همه یادآوری کرد. وی که پیش از این نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد بود و موضع ضدایرانی و صهیونیست‌دوستانه‌اش به قدری پررنگ بود که به طنز از بولتون با عنوان نماینده تل‌آویو در سازمان ملل متحد یاد می‌شد، در مصاحبه با نشریه «بریت برت» به مواضع خود در صورت نشستن بر مسند وزارت خارجه آمریکا پرداخت و گفت: «تنها راه‌حل بلندمدت برای ایران، تغییر رژیم است. حکام ایران تهدید اصلی برای صلح بین‌الملل و امنیت خاورمیانه به شمار می‌آیند.» جان بولتون در سال 2003 از مدافعان سرسخت حمله بوش به عراق بود و در خلال گفت‌وگوهای هسته‌ای بر کمک به رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران تأکید داشت و در روزهایی که آخرین خط‌های برجام در حال نوشته شدن بود، حمله نظامی آمریکا به ایران را خواستار شد. بولتون در ادامه مصاحبه خود، ادعاهایی را درباره جمهوری اسلامی مطرح کرد و گفت: «فکر نمی‌کنم رژیم (حاکم بر ایران) مردمی باشد؛ ولی تسلیحاتی دارد. فکر می‌کنم راه‌هایی برای براندازی ایران وجود دارد که این راه‌ها شامل استفاده از نیروی نظامی آمریکا نمی‌شود و کمک به مخالفان برای داشتن نوع دیگری از حکومت را دربرمی‌گیرد.»
 
▼ اخبار
1- پیشنهاد نتانیاهو به ترامپ: تحریم‌های بیشتر علیه ایران

برخی منابع خبری گفته‌اند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از وی خواهد خواست راهبردش را به جای لغو برجام بر وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران متمرکز کند. شبکه خبری بلومبرگ از قول برخی منابع با بیان اینکه بنیامین نتانیاهو در حال تدوین راهبردش در قبال ایران است، به تشریح سیاست‌های احتمالی پیشنهادی وی به دونالد ترامپ درباره تهران پرداخته است. همچنین، یک مقام صهیونیستی به بلومبرگ گفته است، انتظار می‌رود نتانیاهو بدون پیشنهاد برای لغو «برجام» از ترامپ بخواهد که رویکرد سخت‌گیرانه‌تری علیه برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کرده و تلاش‌های هماهنگ‌تری برای مهار سیاست‌های تهران در منطقه به کار گیرد.

2- گزینه‌های ترامپ برای رئیس سیا، مشاور امنیت ملی و دادستان کل آمریکا
«دونالد ترامپ» گزینه‌های خود را برای رئیس سازمان سیا، مشاور امنیت ملی و دادستان کل آمریکا معرفی کرد. دفتر ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مایک پومپئو» نماینده جمهوریخواه کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا، گزینه ترامپ برای نشستن بر کرسی ریاست سیا است. نام پومپئو در خلال مذاکرات هسته‌ای به واسطه سخنرانی آتشین علیه ایران، آشناست. ژنرال بازنشسته «مایکل فلین» هم گزینه ترامپ برای مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور است. فلین هم در اتخاذ مواضع ضدایرانی، دست کمی از پومپئو ندارد. سناتور «جف سشن» هم که از حامیان سرسخت تروریستی خوانده شدن سپاه بوده است، برای نشستن بر مسند دادستانی کل آمریکا برگزیده شده است.

3- اوباما: فیسبوک اصول اساسی دموکراسی را تهدید می‌کند!
به گزارش روزنامه «الوفد» مصر، باراک اوباما در نشست مطبوعاتی مشترک با آنگلا مرکل در برلین هشدار داد، سهل‌انگاری افراد در برخورد با اخبار بدون اطمینان حاصل کردن از درستی آنها، اصول اساسی دموکراسی را تهدید می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیشترین اخباری که ظرف سه ماه منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در فیسبوک منتشر شد، عبارت است از: «پاپ از دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه حمایت می‌کند» و «ویکی‌لیکس می‌گوید هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها به گروه تروریستی داعش سلاح فروخته است.» این اظهارات در حالی است که در جریان حوادث پس از انتخابات سال 88، فیسبوک با حمایت شخص رئیس‌جمهور آمریکا از اغتشاشات حمایت می‌کرد!

4- هشدار پوتین به ناتو: برای دفاع از روسیه هر کاری انجام خواهم داد
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ائتلاف ناتو را «به شدت خطرناک» توصیف کرد و گفت: برای دفاع از روسیه و حفظ موازنه قدرت، هر کاری انجام خواهم داد. پوتین در دیداری که با فرماندهان نظامی روسیه داشت، از غرب به دلیل نادیده گرفتن توافقات مربوط به استقرار سامانه‌های موشکی انتقاد کرد و هدف از این اقدام را کسب مزیت در برابر روسیه دانست. وی اظهار داشت: هدف ما خنثی‌سازی هرگونه تهدید نظامی علیه امنیت روسیه، از جمله تهدیدهای مربوط به ایجاد پدافند دفاع موشکی است.

5- کواکبیان: هر اصلاح‌طلبی که نامزد شود، مورد توجه قرار می‌دهیم
دبیر کل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه فعالیت شورای سیاست‌گذاری به پایان رسیده است، گفت: مبنای ما برای انتخابات سال 1396 شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. کواکبیان از دولت خواست، لایحه سه‌قلو وضعیت احزاب و حزبی شدن انتخابات، مطبوعات و انتخابات را برای جلب اعتماد مردم و نخبگان سیاسی به مجلس بفرستد. وی تأکید کرد: اگر در داخل حزب یا بیرون حزب، اصلاح‌طلبی بخواهد برای انتخابات سال 96 نامزد شود، وی را مورد توجه قرار می‌دهیم؛ زیرا ما به سهولت چک سفید امضا نداده‌ایم.

▼ اخبار کوتاه
دفتر «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیشمرگه از مناطق مورد اختلاف در عراق عقب‌نشینی خواهد کرد و به توافق با بغداد پایبند خواهد بود. در این بیانیه آمده است: برخی رسانه‌های عربی اقدام به پوشش سخنان مسعود بارزانی در شهر بعشیقه کردند و به اشتباه سخنان او را به عقب‌نشینی یا خروج از مناطق آزاد شده ارتباط دادند؛ در حالی که سخنان مسعود بارزانی به زبان کردی بوده و در ترجمه عربی اشتباه صورت گرفته و سبب شده است سخنان او به گونه دیگری برداشت شود.
قدرتعلی حشمتیان، رئیس خانه احزاب ایران گفت:‌ در مراسمی از فریدون پیگیر دیدار احزاب با رئیس‌جمهور شدم که گفت به من ربطی ندارد؛ چطور زمان انتخابات مدام به ما زنگ می‌زدید، اما حالا دیگر به دردتان نمی‌خوریم؟ حشمتیان افزود‌: احزاب فقط برای انتخابات نیست؛ در همین راستا در شورای مرکزی خانه احزاب مصوب کرده‌ایم که وزرا باید به شورای مرکزی خانه احزاب بیایند و گزارش کار بدهند.
شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در نشست اضطراری شهر مکه مکرمه، یوسف العثیمین را به عنوان دبیر کل جدید این سازمان انتخاب کرد. العثیمین پیشتر در کابینه عربستان سعودی وزیر امور اجتماعی بوده است. گفتنی است، ایاد مدنی، دبیرکل سابق این سازمان دو روز پس از سخنرانی در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در تونس که با انتقاد مقامات روبه‌رو شد، از سمت خود استعفا کرد.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: همه واجدان شرایط باید در انتخابات شوراها نام‌نویسی کنند تا ضریب توانمندی نامزدها بالا رود. علی‌محمد نمازی با بیان اینکه تصمیم ما در حزب کارگزاران حمایت از روحانی است‌، گفت: حزب کارگزاران سازندگی بر حمایت از روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ تأکید دارد و در این راستا فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.
«حاج‌حسن شايانفر» گنجينه اسرار انقلاب و مشاور فرهنگي مؤسسه کيهان پس از يک دوره طولاني و سخت بيماري جان به جان‌آفرين تسليم کرد. مرحوم شايانفر از نیروهای انقلابي و اعضاي فعال دفتر سياسي سپاه در دوران دفاع مقدس بود که همواره به دلیل افشای ماهیت واقعی پرده‌نشینان و دستان پنهان و پیدای افراد پشت‌پرده جریان‌های معاند با انقلاب اسلامی، از جمله فراماسون‌ها مورد غضب‌ فتنه‌گران داخلی و خارج‌نشین بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات