صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۵۵

اخبار و تحلیل‌ها سه شنبه 23 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکایی‌ها برخلاف ادعاهای ظاهری به‌هیچ‌وجه دنبال ریشه‌کن شدن تکفیری‌ها نیستند و تلاش دارند تا بخشی از این تروریست‌ها را برای مقاصد آینده‌ خود، حفظ کنند.(95/9/21)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز         
         پایان تردید!

در ایامی که به نام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) مزین شده قدم به قدم به آزادی شهر حلب نزدیک می‌شویم. این فتح بزرگ که باید آن را محصول خون‌های به ناحق ریخته مجاهدان راه خدا از جوانان سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان تا دلاورمردان سرزمین‌مان، ایران دانست، بی‌شک وضعیت صحنه سوریه را بر هم خواهد ریخت و باید منتظر تغییر شرایط جدی در میدان نبرد باشیم. حلب بزرگ‌ترین شهر سوریه و پایتخت اقتصادی آن به شمار می‌آید که از سال 2012 مورد تهاجم تروریست‌های تکفیری قرار گرفته بود. به گفته بسیاری از کارشناسان، سرنوشت سوریه در حلب تعیین خواهد شد.
به‌ یقین این پیروزی بزرگ متعلق به تفکر انقلابی است که همواره بر راهبرد استقامت و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهان و اعتماد به نصرت الهی تأکید داشته است. این نگرش که پرچمدار آن حکیم بزرگ انقلاب اسلامی است، در روزگاری که شهرها و روستاهای سوریه، یکی پس از دیگری به دست تکفیری‌‌ها اشغال می‌شد و نگاه‌ها و تحلیل‌های مختلف از پایان کار اسد و بی‌فایده بودن مقاومت حکایت داشت، بر تداوم مقاومت و ایستادگی تأکید ورزید و آن را تنها راه ممکن برای حل همزمان بحران منطقه و تأمین منافع ملت سوریه دانست؛ چرا که به خوبی می‌دید در پشت این بلوای جنگ نیابتی، نه آزادی‌خواهی، وطن‌پرستی و اسلامخواهی، بلکه منافع استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی نهفته است که اغراض خود را با صحنه‌آرایی ایادی اسلام آمریکایی و تفکرات تکفیری دنبال می‌کنند.
تکفیر، زاده شرک و جهالت است و پیامبر اسلام(ص) آمده است تا آدمیان را از زندان جهل و شرک برهاند و عدالت را برای جهانیان به ارمغان آورد. این امر اگر با شنیدن دعوت توحیدی و کلام بر حق هدایت انبیا و اولیای الهی میسّر نشود، با ایستادگی و مقاومت اراده‌های استوار مؤمنین در عرصه جهاد فی‌سبیل‌الله محقق خواهد شد.
اما فتح حلب پایان کار نیست و مردم سوریه برای اتمام تمام‌عیار جنگ راه درازی را پیش رو دارند. در واقع، این فتح پایانی بر تردیدهایی بود که نسبت به راهبرد استقامت و ایستادگی به منزله تنها راه‌حل پیروزی وارد می‌شد.


▼ گزارش روز                       
  تقریباً هیچ

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم که پس از اخذ رأی اعتماد نمایندگان مجلس  بر کرسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تکیه زد، از همان ابتدا با توجه به آنکه دولت یازدهم سیاست خارجی و پایان دادن به پرونده هسته‌ای کشورمان را در صدر اولویت‌های خود قرار داد، به فاصله کوتاهی به نفر اول دولت تبدیل شد! نفر اولی که مدام در حال سفر و دیدار با مقامات خارجی بود و گاه حتی بیش از رئیس دولت یازدهم مورد توجه قرار می‌گرفت!
ظریف، وزیر خارجه‌ای بود که با ارجاع مسئولیت پیگیری پرونده هسته‌ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه به عنوان مرد شماره یک همه توافقات با گروه 5+1 شناخته ‌شد. توافقاتی که رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت پر رنگ و حماسی از آنها یاد می‌کردند و هرگونه انتقاد به آن از سوی منتقدان با هجمه گسترده رسانه‌های همسو با دولت روبه‌رو می‌شد! کار پس از نهایی شدن سند برجام تا جایی پیش‌ رفت که تصاویری از او در شمایل امیرکبیر بر صفحه اول روزنامه‌های اصلاح‌طلب به چاپ ‌رسید و از  «سردیس» او نیز رونمایی شد! برخی حتی این جرئت را به خرج دادند که از ظریف به منزله بهترین فرد برای جایگزینی حسن روحانی سخن به میان آوردند، اما با گذشت زمان و بدعهدی‌های آمریکا و محقق نشدن برجام، حالا کمتر سخنی از مرد شماره یک دیپلماسی می‌شنویم و تصویر او کمتر دیده می‌شود!
آنچه در این میان جای سؤال دارد این است که در تمام روزهایی که از ظریف به عنوان یک قهرمان ملی یاد می‌شد و در این روزها که کمتر نامی از او می‌شنویم، چند بار وزیر امور خارجه دولت یازدهم در داخل کشور در یک نشست خبری و در برابر رسانه‌ها حضور پیدا کرده است؟ چند بار در یک گفت‌وگوی چالشی، فارغ از مناسبات بین قوا حضور پیدا کرده و پاسخ منتقدان را داده است؟ پرسش‌هایی که پاسخش مانند دستاوردهای برجام تقریباً هیچ است! اما آیا زمان آن نرسیده است که برای یک بار هم که شده، محمد‌جواد ظریف برای پاسخ به رسانه‌ها و افکار عمومی در یک نشست خبری داخلی حاضر شود؟

▼ خبر ویژه                  
  انتقاد از «اصلاح‌طلب هزینه نداده»!

ناصر قوامی، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و از فعالان اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه «آرمان امروز» نزدیک به خانواده هاشمی رفسنجانی با انتقاد از عملکرد محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «با اين‌همه سرمايه‌گذاري که برای وي شده است، اصلاح‌طلبان تا به حال چيزي از آقاي عارف نديده‌اند، ايشان به نفع گفتمان اصلاح‌طلبي پنج كلمه هم صحبت نكرده و اين آقايان «مطهري» و «صادقي» هستند كه سخن مي‌گويند!!» این اظهارات در حالی است که «مرتضی الویری» از فعالان ستادی اصلاح‌طلبان چند روز پیش اعلام کرد، در صورت نبود حسن روحانی، محمدرضا عارف در کنار اسحاق جهانگیری یکی از دو گزینه اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری است که اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد. گفتنی است، اصلاح‌طلبان به صورت عمومی نقدهای گسترده‌ای به محمدرضا عارف دارند و اصطلاحاً از او به عنوان «اصلاح‌طلب هزینه نداده!» یاد می‌کنند!



▼ اخبار
انتقاد ترامپ از هزینه بسیار زیاد جنگنده اف-۳۵

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا طی پیامی در توئیتر با هدف قرار دادن پیمانکار دفاعی بزرگ، اعلام کرد: هزینه طرح جت‌های جنگنده «اف-35» شرکت «لاکهید مارتین» بسیار زیاد است. وی همچنین تأکید کرد: برنامه اف-35 و هزینه آن غیرقابل کنترل است و می‌توان میلیاردها دلار در زمینه خریدهای نظامی و دیگر خریدها صرفه‌جویی کرد. پس از آنکه ترامپ این مطلب را در توئیتر نوشت، ارزش سهام این شرکت بزرگ هوافضا در معاملات اولیه حدود چهار درصد کاهش یافت و سهام چندین پیمانکار دفاعی دیگر نیز تضعیف شد. گفتنی است یک هفته پیش از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری، پنتاگون اعلام کرد: وزارت دفاع آمریکا و شرکت لاکهید مارتین پس از 14 ماه مذاکرات، نهمین قرارداد خود را برای 90 فروند جت جنگنده اف-35 نهایی کردند. لاکهید مارتین اواخر ماه نوامبر این قرارداد را به ارزش هفت میلیارد و 180 میلیون دلار به دست آورد و مبلغی دریافت کرد.  

گلایه قالیباف از رفتار دولت
محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح ایستگاه حسین‌آباد در خط سه مترو اظهار داشت: پول جرایم راهنمایی و رانندگی به خزانه دولت واریز می‌‌شود تا 60 درصد آن به شهرداری و 40 درصد آن نیز به نیروی انتظامی پرداخت شود؛ ولی معلوم نیست این پول کجا می‌رود. وی افزود: ما قبول داریم دولت مشکلاتی دارد و بخشی از بودجه تحقق پیدا نمی‌کند؛ ولی حرف ما این است که حداقل به هر درصدی که به بقیه بخش‌ها داده می‌شود به حمل‌ونقل عمومی هم داده شود و سهم متروی تهران را نیز بپردازند. قالیباف با گله‌مندی از دولت و مراجع نظارتی، افزود: بخشی از مقررات و قوانین قطعی که درآمدهای آن متعلق به شهرداری تهران است و آن منابع به خزانه دولت ریخته می‌‌شود، به شهرداری پرداخت نمی‌شود و صرف آن در هر کجای دیگر خلاف قانون است؛ چرا که آن پول باید به مجموعه حمل‌ونقل بازگردد که متأسفانه برنمی‌گردد.

ورود مجلس به بحث رابطه با انگلیس به صلاح نیست
فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: طرح «کاهش روابط با انگلیس» را امضا نکردم؛ چون معتقدم نباید جایگاه مجلس را به سطح فرمایشی کاهش داد. کشور ما طبق منشور بین‌الملل می‌‎تواند در برابر چنین مواردی اقداماتی را به مرحله اجرا بگذارد. وی در این باره توضیح داد: دولت می‌‎تواند مقابله به مثل انجام دهد و این ابزاری است که در اختیار آن قرار دارد؛ بنابراین ورود مجلس به چنین قضایایی به صلاح نیست. به ویژه آنکه در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای ورود به فضای قانون‌گذاری در رابطه با کشور انگلستان شد، اما ثمربخش نبود؛ از این رو برخورد احساسی را به صلاح نمی‌دانم.

شکنجه‌های سخت در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه  
حسام عبدالستار، فعال بحرینی در گفت‌وگویی اظهار داشت:  شکنجه‌های وحشیانه رژیم آل‌خلیفه در زندان‌های بحرین به حد غیر طبیعی رسیده است و 90 درصد از بازداشتی‌ها با ضرب و شتم شدید، شوک الکتریکی، آویزان شدن از سقف و... روبه‌رو هستند و دادگاه رژیم آل‌خلیفه مانع تحقیق درباره موضوع شکنجه در زندان‌های بحرین می‌شود. رژیم آل‌خلیفه خیال می‌کند با شکنجه می‌تواند آتش شعله کشیده انقلاب را خاموش کرده یا بازداشتی‌ها را به اعتراف به داشتن ارتباط با خارج یا دیگر دستگاه‌های امنیتی خارجی وادار کند؛ اما ملت بحرین از انقلاب خود دست نخواهد کشید.

▼ اخبار کوتاه
لیلی بروجردی، رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درآمد 57 درصد از خانواده‌ها را یک نفر و درآمد 5/15درصد را دو نفر تأمین می‌کنند؛ در 24 درصد خانواده‌ها هم هیچ فرد شاغلی وجود ندارد. وی با اشاره به آمار افراد ازدواج نکرده، گفت: تا پایان سال 1393، 12 میلیون دختر و پسر هرگز ازدواج نکرده بودند که این آمار مربوط به پسران تا 35 سال و دختران تا 30 سال می‌شود؛ البته این آمار از 35 تا 50 سالگی به 5/1 میلیون نفر تنزل پیدا می‌کند و پس از 50 سالگی به 150 هزار نفر می‌رسد.
در آمارهای گمرک و فهرست اقلام وارداتی به کشور، کالاهای مصرفی و غیر ضروری فراوانی مشاهده می‌شود که یکی از این موارد، دندان مصنوعی است. بر اساس آمار رسمی گمرک در هشت ماهه منتهی به آبان امسال، بیش از 15 تن دندان مصنوعی و پروتزهای دندان به کشور وارد شده است. گفتنی است، برای این حجم از واردات 14 میلیون و 832 هزار و 422 دلار ارز از کشور خارج شده است.
محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با اشاره به بحث حقوق‌های نجومی، گفت: راه‌حل مبارزه با حقوق‌های نجومی این است که همه مسئولان فیش‌های حقوقی‌ خود را در اینترنت بگذارند. مطمئن باشید نه آمریکا تجاوز می‌کند و نه اتفاق خاصی می‌افتد.  این عضو فراکسیون امید در ادامه افزود: البته حقوق نمایندگان متفاوت است و بسته به تعداد دفترهای ارتباط مردمی در حوزه انتخابیه و دیگر مسائل حدود ۱۷ تا ۲۱ میلیون تومان است.
منوچهر ملکیانی‌فر، رئیس اتحادیه پیمانکاران ایران ‌در همایش مدیران و مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تأکید رهبر معظم انقلاب بر عملیاتی شدن این سیاست‌ها اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) شاگرد اول اقتصاد مقاومتی است و مجموعه فعالیت‌های این قرارگاه به مقاوم‌سازی کشور در برابر هجمه‌ها و اتفاقات اقتصادی منجر شده است.
مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در نشست مشترک با نمایندگان سمن‌های استان کرمانشاه گفت: تاکنون 1500 سازمان مردم نهاد(سمن) در دولت یازدهم در کشور ایجاد شده است. افزون بر این، درصدد هستیم تعداد سازمان‌های مردم نهاد را تا اوایل سال آینده به دو هزار مورد برسانیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات