صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۷۳۴۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 28 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر متحد باشیم و با وحدت به سمت اهداف اسلامی حرکت کنیم، آمریکا و شبکه‌ بدخیم خبیث صهیونیستی دیگر نمی‌توانند ملت‌ها را در پنجه‌ خود بگیرند.(95/9/27)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
معنای دیگر آزادی حلب

این روزها در شبکه‌های اجتماعی، آزادی حلب بیشتر از رادیو و تلویزیون نمود دارد و مردم در حال انتشار اخبار، تصاویر و فیلم‌هایی از آزادی حلب و شکست تروریست‌ها و حامیان‌شان در میدان عمل و دیپلماسی هستند؛ اما مردم در فضاهای مجازی در حاشیه حلب به صورت کنایه‌وار به موضوع دیگری پرداخته‌اند و آن اینکه حلب بدون برجام پیروز شد و اگر مذاکرات سخت، گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه ادامه داشت، این پیروزی شیرین هرگز حاصل نمی‌شد و شاید تا تجزیه سوریه هم پیش می‌رفت. مردم می‌خواهند به دولتمردان و برخی از جریان‌های زودباور این پیام را بدهند که برای این پیروزی باید کارناوال شادی راه بیفتد، نه پیروزی‌هایی که پس از چند ماه معنی آن برعکس می‌شود.
در اوضاع کنونی دول غربی و عربی که بزرگ‌ترین نتیجه جنگ پنج ساله خود را از دست داده‌اند، به دنبال آن هستند که ریل دفاع و مقاومت را به ریل دیپلماسی برگردانند تا شاید در این عرصه به پیروزی برسند، تاریخ معاصر نشان داده است دول غربی همواره در مذاکره پیروز می‌شوند نه در میدان نبرد. لاوروف، وزیر خارجه روسیه به خوبی اوضاع آمریکا را برای مذاکره به تصویر کشیده و گفته است: «ما از شنيدن ناله‌هاي همكاران‌مان در دولت فعلي آمريكا براي اينكه عمليات حلب را متوقف كنيم، خسته شده‌ايم.»
البته مردم سوریه نیز دریافتند که صرفاً از طریق مقاومت می‌توان بر تروریست‌ها و جنگ‌طلبان پیروز شد؛ زیرا در پنج سال گذشته شاهد بسیاری از مذاکرات پیچیده جبهه متحدان تروریست‌ها بوده‌اند که نه تنها به توقف خشونت‌ها منجر نشده؛ بلکه سبب تقویت آنها نیز شده است.
آزادی حلب نتیجه مهم دیگری هم دارد و آن، این است که بیانیه‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی در سازمان ملل، شورای امنیت، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و... در محکومیت دولت و مردم سوریه کاغذهای سیاه‌شده‌ای بیش نیستند و آنچه سرنوشت یک ملت را تغییر می‌دهد، روحیه مقاومت است و امید که بیدار شویم و بدانیم همه چیز دست آمریکا نیست.

▼ گزارش روز
پایان یک رؤیا

«رژیم اسد و روسیه مصمم هستند تا وجب به وجب باقیمانده از حلب را به زور تصرف کنند و برای‌شان فرقی نمی‌کند که چه تعداد از اجساد افراد بی‌گناه روی هم انباشته می‌شود؟ خطاب به رژیم اسد، روسیه و ایران که سه عضو دخیل در فتح حلب هستند، می‌گویم مسئولیت این بی‌رحمی‌ها را برعهده دارید. حلب بسیار به تراژدی‌های انسانی دهه‌های اخیر، از جمله کشتار سربرنیتسا، رواندا و حلبچه شبیه شده است.» این بخشی از سخنان سامانتا پاور، سفیر دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل درباره آزادی حلب است!
بله، درست خواندید. نماینده آمریکا در سازمان ملل نگران فاجعه انسانی در حلب شده است و با بغض اوضاع امروز حلب را تداعی‌گر جنایت صدام در حلبچه می‌داند! نماینده کشوری که «آلبرایت» وزیر خارجه وقت آن پس از کشتار نیم‌میلیون کودک عراقی در جنگ خلیج فارس به خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس می‌گوید: «آنچه در جنگ به دست آمد، ارزش این کشتار را داشت!» کشوری که نه تنها چشمش را بر روی حمله نظامی رژیم سعودی به یمن بسته است که در آن هر ده دقیقه یک کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهد، بلکه از کمک‌های دیپلماتیک و فروش سلاح به این رژیم نیز دریغ نمی‌کند! کشوری که بزرگ‌ترین حامی رژیم صهیونیستی است که  هزاران خانه را ویران کرده و جنایت صبرا و شتیلا تنها یک مورد از پرونده قطور قسی‌القلبی آن است! نماینده حامی درجه یک دیکتاتوری که با استفاده از سلاح شیمیایی در حلبچه هزاران نفر از مردم عراق را به کام مرگ فرستاد! نماینده نظام سیاسی که حمله اتمی‌اش به هیروشیمای ژاپن را می‌توان بخش کوچکی از جنایت‌های بی‌شمار آن دانست، اما حالا به دروغ اوضاع انسانی در حلب را وخیم جلوه می‌دهد! البته ایالات متحده در کنار عربستان، انگلیس و.. حق دارد که از عقب رانده شدن تروریست‌هایی که به قسی‌القلب بودن آنها برای تغییر در شرایط منطقه و شکست محور مقاومت سخت دل بسته بود، نگران باشد و بخواهد نمایش حقوق بشری به راه بیندازد؛ چرا که اکنون رؤیای خاورمیانه مدنظرش را از دست رفته می‌بیند.

▼ خبر ویژه
ورود بی‌سروصدای برند‌های آمریکایی به ایران

در حالی که انتظار می‌رفت پس از اجرایی شدن برجام سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ایران افزایش یابد؛ اما از گوشه و کنار خبر حضور شرکت‌های خارجی عرضه محصولات غذایی، پوشاک و... در بازار ایران به گوش می‌رسد. پایگاه خبری «جاست فود» از بازگشت دوباره شرکت کلونگ آمریکا که پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا در سال 2012، محصولاتش را در ایران می‌فروخت، خبر داد و نوشت: این شرکت پس از لغو تحریم‌ها، محصولات غلات صبحانه و اسنک خود را بار دیگر با نام تجاری «پرینگلز» در ایران از سرگرفته است. غلات صبحانه این شرکت شامل کوکوپاپس و کورن‌فلکس است. از دیگر محصولاتی که با برند پرینگلز در بازار ایران عرضه شده است که در کارخانه‌هایی در انگلیس، بلژیک و اسپانیا تولید می‌شوند. گفتنی است، شرکت «آرکای بوریجز» که مقر اصلی آن در ملبورن و فلوریداست و نوشیدنی‌های غیر الکلی تولید می‌کند، مجوز ورود به ایران را گرفت. برند آمریکایی لباس زیر زنانه، ده‌ها برند ترک پوشاک و خودروی لوکس آئودی، همه و همه از جمله برندهایی هستند که آرام و بی‌سروصدا وارد بازار ایران شده‌اند.
 
▼ اخبار
1- رفع توقیف کالاها و تجهیزات نفتی

امیر سرداری گودرزی، معاون مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از رفع توقیف و آزادسازی دو محموله توربین‌های نفتی ایران از سوی یک شرکت انگلیسی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این دو دستگاه توربین به زودی وارد ایران شود. گفتنی است، این دو دستگاه توربین برای انجام تعمیرات به انگلیس منتقل شده بود؛ اما به دلیل اعمال تحریم‌ها در توقیف بود. علیرضا عبادی، مجری فازهای ٢٠ و ٢١ پارس‌جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس نیز از رفع توقیف و آزادسازی کالاهای توقیف شده دو فاز پارس جنوبی ساخت اسپانیا و فرانسه خبر داد و گفت: برخی مخازن سکوهای گازی یک شرکت ژاپنی هم رفع توقیف گردید و وارد کشور شد. در همین حال علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت و معاون وزیر نفت هم با اشاره به آزادسازی بخشی از پول‌های گازی بلوکه‌شده ایران در انگلیس، اعلام کرد: به زودی شرکت بریتیش پترولیوم به طور کامل بخش باقی‌مانده این پول را آزاد می‌کند.

2- آذربایجان به دنبال سامانه ناکارآمد
یاور جمال اوف، وزیر صنایع نظامی آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری این کشور اعلام کرد: کشورش با اسرائیل[رژیم صهیونیستی] قراردادی را در زمینه خرید سامانه ضد موشکی «گنبد آهنین» امضا کرده است. به گفته وی، این قرارداد میان وزارت صنایع نظامی آذربایجان و مؤسسه صنایع نظامی وابسته به وزارت جنگ این رژیم به امضا رسیده است. وی در این باره می‌گوید: وزارت دفاع آذربایجان در حال حاضر روی پروژه طراحی و تولید موشک‌های دوربرد هوا به هوا و زمین به هوا کار می‌کند. گفتنی است، الهام علی‌اوف، رئیس‌جمهور آذربایجان پیشتر از امضای چندین قرارداد میان شرکت‌های آذربایجانی و صهیونیستی در زمینه خرید تجهیزات نظامی به ارزش پنج میلیارد دلار پرده برداشته بود. این در حالی است که سامانه ضد موشکی گنبد آهنین در برابر موشک‌های مقاومت کارایی ندارد و قادر به ساقط کردن آنها نیست؛ همچنین مقامات نظامی رژیم اشغالگر قدس بارها به ناکارآمدی این سامانه در برابر موشک‌های مقاومت فلسطین اعتراف کرده‌اند.

3- خیز اصلاح‌طلبان برای کسب کرسی‌های شورای شهر
احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها اظهار داشت: اصلاح‌طلبان به منظور شرکت فعال در انتخابات برنامه جامع و کاملی دارند. اینکه ریاست‌جمهوری برای این جریان اهمیت دارد حرف درستی است؛ اما شورای شهر نیز ویژگی‌هایی دارد که آن را برای اصلاح‌طلبان مهم می‌کند. این نماینده مجلس گفت: اهمیت انتخابات شورای شهر برای اصلاح‌طلبان کمتر از اهمیت ریاست‌جمهوری نیست، حتی برخی گروه‌های اصلاح‌طلب فکر می‌کنند ریاست‌جمهوری در ایران بر اساس رویه هشت ساله است، بنابراین خیلی به کار کردن بر روی این مسئله نیاز نیست و باید تمرکز خود را بر روی شورای شهر بگذارند.

4- سخنگوی جبهه یکتا مشخص شد
سیدمحمد حسینی با اشاره به برگزاری جلسه شورای مرکزی جبهه یکتا با حضور اعضا و به دبیرکلی حمیدرضا حاجی‌بابایی، گفت: در جلسه اخیر جبهه یکتا، بنده به عنوان سخنگو این جبهه و رئیس کمیته اطلاع‌رسانی انتخاب شدم و مقرر شد، دیدگاه‌ها و مواضع جبهه از طریق سخنگو اعلام شود. وی افزود: چند کمیته نیز در جبهه یکتا تشکیل شده است و به زودی نشست مطبوعاتی جبهه یکتا برگزار می‌شود. حسینی تأکید کرد: جبهه یکتا قصد دارد در انتخابات سال آتی حضور جدی داشته باشد.

▼ اخبار کوتاه
نتایج نظرسنجی یک مرکز آمریکایی که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد، 46 درصد از آمریکایی‌ها از اعمال مجازات بر رژیم صهیونیستی و تحریم این رژیم حمایت می‌کنند. اندیشکده «بروکینگز» در آمریکا تأکید کرد، آمریکایی‌ها به دلیل شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، خواستار مجازات و تحریم این رژیم هستند. گفتنی است، در یک نظرسنجی مشابه در سال 2015 تنها 9 درصد از آمریکایی‌ها گفته بودند از تحریم رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.
یک منبع دیپلماتیک در ترکیه اعلام کرد: «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه از صبح روز جمعه (26 آذر) 13 بار با «ظریف» همتای ایرانی خود برای ارزیابی اوضاع شهر حلب سوریه تلفنی گفت‌وگو کرده است. همچنین، گزارشی مبنی بر مکالمه تلفنی «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور ایران با «بن‌علی ییلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه منتشر شده که به مسئله بحران انسانی در حلب اختصاص داشته است.
نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اظهارات سفیر کشورمان در کابل مبنی بر اینکه ما با طالبان در تماس هستیم، ولی با آنها ارتباطی نداریم، اظهار داشت: اینکه ایران ممکن است با برخی گروه‌ها مذاکره داشته باشد و نظرات آنها را درباره مسائل منطقه و جهان دیپلماسی بداند، امر ممکنی است؛ ولی این به معنای تأیید مذاکره با طالبان نیست.
پسر اسامه بن‌لادن، رهبر سابق تشکیلات تروریستی القاعده عصر روز جمعه در قالب پرواز یکی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی مصر از دوحه وارد فرودگاه قاهره شد؛ اما منابع امنیتی فرودگاه، از ورود محمد بن‌لادن به مصر ممانعت کردند. گفتنی است، وی سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ را به همراه همسرش در مصر زندگی کرد و سپس این کشور را ترک کرد.
کارگروه‌های تعیین مزد سال 96 بیش از 13 میلیون کارگر ایرانی از هفته گذشته با هدف جبران قدرت خرید، آغاز به کار کرده‌اند که بر اساس آن گروه‌های کارگری و کارفرمایی موظف به تعیین هزینه‌هایی برای تأمین سبد معیشت هستند.
وزارت خارجه آمریکا و رئیس آژانس اطلاعات مرکزی این کشور از ترکیه به دلیل اتهاماتی که در سال ۲۰۱۴ مبنی بر مبادله نفتی میان آنکارا و داعش مطرح کرده بودند، عذرخواهی کردند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات