صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۳۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 29 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) توصیه‌ ما این است که به همه‌ آیات درباره‌ پیامبر(ص) مراجعه کنید؛ این یک مجموعه‌ کامل است. اشکال کار ما این است که از مجموعه‌ تعالیم الهی به پیامبر غفلت می‌کنیم. اگر به این مجموعه‌ کامل توجه کنیم، آن وقت راه درست ظاهر می‌شود.(95/9/27)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌‌ها PDF
▼ حرف روز
خصلت تغییرناپذیر انگلیس!

فراز و فرود بریتانیای دیروز و انگلیس امروز، نتوانست یک خصلت اساسی انگلیسی‌ها، به ویژه نظام سیاسی این کشور را تغییر دهد و آن، چیزی جز خباثت توأم با استثمار درباره ملت‌های دیگر نیست. انگلیسی‌ها در حالی بی‌شرمانه ایران را به مداخله در امور منطقه غرب آسیا متهم می‌کنند که خود از گذشته تاکنون منبع و منشأ خصومت، تجاوز، اشغالگری و اختلاف بین ملت‌ها بوده و ردّپای آن چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم در اسلام‌ستیزی، تفرقه‌افکنی، تجزیه‌طلبی و ایجاد فرقه‌های انحرافی وابسته، همچون بهائیت، وهابیت و گروه‌های افراطی و تروریستی، همچون داعش و جبهه النصره آشکارا قابل مشاهده است. موضع بی‌پایه و سخیف اخیر نخست‌وزیر انگلیس نیز در نشست شورای همکاری خلیج فارس و برای خوشامد کسانی ابراز می‌شود که بزرگ‌ترین خریداران سلاح از این کشور برای آتش‌افروزی و جنایت جدید در منطقه هستند. دلیل اصلی خصومت و دشمنی‌های صریح و بی‌پرده انگلیس و آمریکا علیه ایران، این است که اولاً انقلاب اسلامی به منافع آنها در ایران پایان داده است، ثانیاً جمهوری اسلامی ایران از بزرگ‌ترین خیانت و ضربه انگلیس و آمریکا به جهان اسلام، یعنی زمینه‌سازی برای اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی و حمایت امروزی از آنها پرده برداشته است و ثالثاً امروز ایران عامل وحدت کشورهای اسلامی برای مقابله با نظام سلطه و قدرت‌های زورگو در منطقه شده است. ندای وحدت و عزت بین مسلمانان و ابتکار تقریب و هم‌افزایی بین پیروان مذاهب مختلف اسلامی که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون منادی آن بوده، خشم آنها را درباره جمهوری اسلامی ایران برانگیخته است. با توجه به واقعیت‌های موجود و حوادث تلخ جاری در منطقه و جهان اسلام و مطابق با کلام رهبر معظم انقلاب که می‌فرمایند: «یک‌ونیم میلیارد مسلمان، این همه کشورهای اسلامی با این همه منابع، این نیروی انسانی فوق‌العاده، اگر این (مجموعه) متحد باشد و با وحدت به سمت اهداف اسلامی حرکت کند؛ قدرتمندان دیگر نمی‌توانند در دنیا کوس قدرت بزنند.» تقویت وحدت و هم‌افزایی بین ملت‌ها و کشورهای اسلامی امری ضروری است.

▼ گزارش روز
بازگشت به نقطه اول!

گویا ماجرای پر سروصدای  خرید هواپیماهای جدید از شرکت‌های فرانسوی و آمریکایی تمامی ندارد! از همان روز اول که رئیس دولت یازدهم راهی پاریس، پایتخت فرانسه شد، دیدارش با رئیس یک شرکت فرانسوی انتقادات فراوانی را برانگیخت تا همین حالا که هنوز فرود این هواپیماها روی باند فرودگاه‌های ایرانی در هاله‌ای از ابهام است. از روزهایی که در اوج تبلیغات انتخابات مجلس دهم فرود یک هواپیمای ایرباس که در حال عبور از آسمان ایران بود، در یکی از فرودگاه‌های تهران و عکس یادگاری مسئولان با این هواپیما و به راه انداختن نمایش انتخاباتی، تا انتقاد به هزینه گزاف برای خرید هواپیماهایی که به گفته کارشناسان تنها کمتر از پنج درصد مردم از آن استفاده خواهند کرد، همه و همه از جمله جنجال‌هایی است که در رسانه‌ها منتشر شده است.
در آخرین نمونه از این ماجرا، قصه تحویل چند هواپیما از سوی شرکت آمریکایی بوئینگ به ایران است؛ چنانکه فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره می‌گوید: «نخستين فروند از هواپيماهاي بوئینگ در سال ۲۰۱۸ طی قراردادی به ايران تحويل داده مي‌شود که ارزش اين قرارداد ١٦ ميليارد و ٦٠٠ ميليون دلار است.» موضوعی که به سرعت و البته با سروصدای فراوان و با تیترهای درشت در رسانه‌های حامی دولت بازتاب پیدا کرد!
اگرچه این روزنامه‌ها از قطعیت ماجرا سخن به میان آوردند؛ اما چند روز پس از این همه تبلیغات، خبرگزاری «رویترز» در خبری به نقل از مدیران بوئینگ اعلام کرد: هواپیمایی به ایران فروخته نمی‌شود و موضوع تحویل هواپیما به ایران بحث اجاره چند فروند هواپیما به شرکت‌های ایرانی است، نه فروش آن! جمله‌ای که دوباره تقابل منتقدان و دولت در ماجرای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی را به نقطه اول بازگرداند! منتقدانی که هنوز معتقدند در حالی که ناوگان ریلی ایران فرسوده است و شرایط جاده نیاز به اقدامات عاجل دارد، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی، آن هم با هواپیماهای فرانسوی و آمریکایی در اولویت مشکلات کشور نیست.

▼ خبر ویژه
اقدام نگران‌کننده دولت

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که به تازگی درباره لایحه بودجه 1396 منتشر کرده، آورده است:‌ با مروری بر روند تأمین مالی دولت در چندین سال اخیر، یک پدیده خطرناک بیشتر از سایر آسیب‌های بودجه به چشم می‌خورد و آن، آغاز اعتیاد به استقراض است. اگر تا دو سال پیش گفته می‌شد صرفاً به منظور تأمین منابع عمرانی ممکن است منابع محدودی اوراق قرضه منتشر کنیم، حالا به جایی رسیده‌ایم که دولت نه فقط برای بودجه عمرانی، بلکه برای بودجه جاری و گذران امور روزمره از خرید گندم گرفته تا مخارج سلامت هم متکی به قرض شده است و این در حالی است که قادر به بازپرداخت قروض قبلی نیست و برای بازپرداخت بخشی از آنها قرض جدید می‌گیرد و اوراق قرضه منتشر می‌کند.» این مرکز در گزارش خود در این‌باره هشدار داده است، این پدیده به تدریج افزون بر تأثیر مخرب در سایر بازارها از طریق بالا بردن نرخ سود و مختل کردن سیاست‌های پولی، بر اساس برآوردها در میان‌مدت پنج تا هفت ساله، به پدیده خانمان‌سوزی برای مالیه عمومی کشور تبدیل خواهد شد.
 
▼ اخبار
1- ترکیه تروریست‌های فراری از حلب را سازماندهی می‌کند

پایگاه خبری «آرا» سوریه به نقل از یک منبع نزدیک به ائتلاف معارضان سوریه در شهر غازی عینتاب ‌اعلام کرد: سرکردگان بیشتر گروهک‌های مسلحی که شرق حلب را ترک کردند، به درخواست یک مسئول بلندپایه اطلاعات ترکیه در شهر ادلب سوریه حضور دارند و ترکیه به دنبال آن است که این گروهک‌ها ضمن سازماندهی مجدد، با نیروهای «سپر فرات» تحت حمایت ترکیه ادغام و برای مرحله آینده اقدامات تروریستی در سوریه آماده شوند. بر اساس گزارش این پایگاه خبری، رایزنی‎های جدی بین بیش از 15 گروه مسلح برای تشکیل جبهه جدیدی با عنوان «هیئت اسلامی سوریه» در ادلب آغاز و حتی اسامی سران آن برای فرماندهی این هیئت مشخص شده است. گفتنی است، ادلب تنها استان سوریه است که به جز دو شهرک «الفوعه» و «کفریا»، به طور کامل تحت سلطه مخالفان مسلح سوریه (ائتلاف جیش‌الفتح) قرار دارد.

2- تلاش اصولگرایان برای رسیدن به نظر جمعی
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تشکیل ائتلاف اصولگرایان تا ده روز آینده خبر داد و تأکید کرد: ما به‌منظور جمع‌بندی موضوعات مطرح درباره انتخابات، منتظر نتیجه جلسات ائتلاف اصولگرایان خواهیم بود. حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم درباره نشست مشترک احزاب اصولگرا با جامعه روحانیت نیز گفت: فعلاً بنا نیست خبر تازه‌ای در این باره اعلام شود تا ان‌شاءالله ببینیم نتیجه جلسات ائتلاف چه می‌شود. در همین راستا اعضای تشکل‌های مختلف اصولگرا در روزهای اخیر تصریح کرده‌اند اصولگرایان تابع نظر ائتلاف خواهند بود و از این رو گزینه‌های خود را در نهایت به ائتلاف معرفی می‌کنند. چنانچه محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب مؤتلفه در این زمینه تأکید کرده، قرار است هر تشکل اصولگرا نامزد خود را در ائتلاف اصولگرایان مطرح کند و بتواند از گزینه خود دفاع کند؛ اما در نهایت همه تسلیم نظر جمعی در ائتلاف باشند.

3- خوش‌رقصی عمر البشیر برای سعودی‌ها

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به تازگی خبری را منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه «عمر البشیر» رئیس‌جمهوری سودان وعده داده است «سفارت ایران در خارطوم را منهدم و به جای آن مسجدی به نام «عمر» خلیفه دوم بنا کند.» این در حالی است که به تازگی، سودان که سفارت خود را در تهران اجاره داده بود، وسایل آن را نیز فروخت تا قطع نهایی روابط با ایران را اعلام کرده باشد. گفتنی است، مسئولان سودان پس از جریان آتش زدن سفارت عربستان در تهران، به قطع روابط با تهران بسنده نکردند و به منظور خوش‌رقصی برای سعودی‌ها، ضمن بستن سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارطوم، با این سفارت به منزله مکانی برای اقدامات زیرزمینی و غیر قانونی رفتار کرده‌اند و این ساختمان را تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داده‌اند.

4- ۶۰ کشور جهان به دنبال ارزهای ملی به جای دلار

۶۰ کشور در نشست جهانی محصولات حلال در ترکیه ضمن بررسی موضوعات مربوط به استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری تأکید کردند، برای رهایی از سلطه دلار بر بازارهای جهانی باید از ارزهای ملی یا طلا استفاده شود. این اقدام به دلیل رهایی از فشار بیش از اندازه دلار بر سایر ارزها و به نوعی سلطه این ارز بر بازارهای جهانی انجام می‌شود. «یونس ات» رئیس «نشست جهانی حلال» اعلام کرد: در حال حاضر، میزان مبادلات تجاری محصولات حلال در کشور به سه تریلیون دلار رسیده است و مبادلات با ارزهای ملی یا طلا در چنین بازاری تأثیر بسیار زیادی بر رهایی از سلطه دلار خواهد داشت.

▼ اخبار کوتاه
صادق زیباکلام گفت: «روحانی برای تبلیغ عملکرد دولت، سخنان خود را کافی می‌داند و گمان می‌کند به تیم دیگری به منظور اطلاع‌رسانی نیاز ندارد، در حالی که سخت در اشتباه است؛ چرا که تبلیغاتی که خود انجام می‌دهد، تبلیغات‌ ابتدایی و ناقص است که در میان لایه‌ها و اقشار تحصیلکرده جامعه، دانشجویان و نویسندگان هیچ موفقیت و پیشرفتی ندارد. مدت‌هاست که اقشار تحصیلکرده جامعه سخنرانی‌های ‌رئیس‌جمهور را حتی گوش نمی‌کنند.»
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کمیته دفاعی کمیسیون تلفیق پیشنهادی برای تقویت توان دفاعی، سیاست خارجی و توان سایبری کشور داشت که با همکاری نمایندگان عضو کمیسیون جایگزین پیشنهاد دولت شد. وی با اشاره به تقویت حقوق و مزایای نیروهای نظامی و انتظامی در لایحه برنامه ششم توسعه، گفت: تقویت تجهیزات دفاعی کشور نیز در ماده 33 لایحه برنامه ششم توسعه لحاظ شده است.
فاطمه راکعی، از فعالان اصلاح‌طلب و دبیر تشکلی موسوم به «جمعیت زنان مسلمان نواندیش» به تازگی در نشستی مربوط به این تشکل گفته است: «سعی داریم به طور جدی وارد انتخابات شورای شهر و روستا شویم و حضور ۵۰ درصدی زنان جامعه را رقم بزنیم، هدف ما این است که پس از رکوردشکنی میزان حضور بانوان در مجلس، این بار زنان با حضور حداکثری در شوراهای شهر و روستا در سپهر سیاسی کشور نقش‌آفرین باشند.»
«میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه و فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه به غرب آسیا (خاورمیانه) و آفریقا گفت: از سرگیری مذاکرات بین دولت سوریه و معارضان، موضوع کاملاً واقعی است. وی اظهار داشت: دولت روسیه می‌گوید تماس‌هایی، از جمله درباره امکان برگزاری مذاکرات سوری ـ سوری در «آستانه» پایتخت قزاقستان انجام می‌شود.
1700 میلیارد تومان درآمد حاصل از عوارض سیگار در حوزه سلامت و پيشگيري از بيماري‌ها، برای وزارت ورزش، آموزش و پرورش و بهداشت در نظر گرفته شده است که به طور مساوی بین آنها تقسیم خواهد شد.
احمد درویشی یک فعال اقتصاد مقاومتی است که با تلاش و همت جهادی موفقیت چشمگیری به دست آورده و سالیانه 72 تن میگو به امارات، چین، تایلند، کره، فرانسه، ژاپن و روسیه صادر کرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات