صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۷۶۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 4 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز دنیای اسلام دچار محنت‌های بزرگی است و راه‌حل ‌آن محنت‌ها، اتّحاد اسلامی، هم‌افزایی، کمک به یکدیگر و عبور از اختلافات مذهبی و فکری است.(95/9/27)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
سیاست ناامن‌سازی ایران
سردار سرلشکر جعفری، طی سخنانی در همایش گرامیداشت سالروز فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی، امنیت را بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی دانست و گفت: امروز دامنه این امنیت از مرزهای ایران نیز خارج شده است. سرلشکر جعفری در ادامه با اشاره به تلاش ناموفق عربستان، رژیم صهیونیستی و... برای ایجاد ناامنی افزود: علت اصلی امنیت امروز جامعه مردم و ایمان مردم به جمهوری اسلامی است.
در واقع می‌توان گفت، عمده تلاش عوامل مذکور برای ایجاد ناامنی در ایران، بر فعال‌سازی شکاف‌های قومی، زبانی و مذهبی در ایران، فعال‌سازی و تجهیز گروهک‌های معاند علیه نظام، به ویژه در مناطق مرزی و تلاش برای ایجاد وحدت و هماهنگی میان این گروهک‌های معاند است که در این زمینه باید به سه نکته توجه کرد:
1ـ کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، مانند آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی که در پرونده‌های منطقه‌ای، مانند عراق، سوریه، یمن و بحرین خود را در مقابل جمهوری اسلامی شکست‌خورده می‌بینند، قصد دارند با این اقدامات به نوعی تمرکز ایران بر پرونده‌های مذکور را مختل کنند. 2ـ همان‌طور که در بالا به طور تلویحی اشاره شد، به آشوب کشیدن فضای داخلی ایران، دامن زدن به اختلافات قومی، زبانی،‌ فرهنگی و...، یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف کشورهای مذکور، با تمرکز بر مناطق مرزی کشور است. توضیح آنکه برخی مناطق مرزی دو شکاف زبانی و مذهبی با حکومت مرکزی دارند و افزون بر این، ضد انقلاب در این مناطق سابقه ایجاد درگیری و اقدامات ایذایی دارد. بنابراین، می‌توان گفت ضد انقلاب داخلی و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درصدد هستند تا شکاف‌های نهفته را به شکاف‌ها و گسل‌های فعال تبدیل کرده و با کمک عوامل خارجی، مدل کشورهایی، مانند سوریه و عراق را در ایران پیاده کنند. 3ـ تحرکات مذکور به طور دقیق رصد می‌شود و با نصرت الهی، اقدامات مؤثر و به‌هنگام رزمندگان سپاه اسلام و حمایت‌های مردمی، فرصت هرگونه اقدامی از ضد انقلاب و دشمنان گرفته شده است و از این نظر جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ اما همواره باید مراقب نقشه‌های دشمن در شکل‌های متنوع باشیم.

▼ گزارش روز
غیر قابل پذیرش!

محمدجواد ظریف می‌گوید اشتباه کرده است؛ اشتباه کرده که به گفته‌ها و قول‌های جان کری، وزیر خارجه دولت باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای اعتماد کرده است. اعترافی دیرهنگام و به غایت تلخ! ولی چرا این گفته وزیر امور خارجه دولت یازدهم تا این حد تلخ و البته قابل سرزنش است؟
محمدجواد ظریف، نماینده جمهوری اسلامی ایران که قطعاً تمام تلاش خود را برای دست یازیدن به بهترین توافق به کار بسته و بر حسن نیت وی تردیدی وجود ندارد، اما به دلیل اعتماد به گفته‌های دولت ایالات متحده آمریکا قابل سرزنش و مذمت است؛ آمریکایی که سابقه سال‌ها بدعهدی و دشمنی‌اش با ایران، نه برای فرد مطلع و تحصیلکرده‌ای چون او، بلکه برای همه مردم ایران چون روز روشن است. محمدجواد ظریف را باید این روزها شایسته سرزنش دانست؛ زیرا در طول مذاکرات رهبر معظم انقلاب بارها و بارها درباره اطمینان نکردن به دشمن توصیه کرده و به صراحت هشدار داده بودند، در پس نشست و برخاست‌های دیپلماتیک و لبخندهای مرسوم این فضا یادتان نرود که با دشمن روبه‌رو هستید و فراموش نکنید با دشمنی عهدشکن و بدپیمان در حال مذاکره‌اید.
افکار عمومی امروز محق است که دولت یازدهم و تیم مذاکره‌کننده آن را سرزنش کند؛ چرا که همین تیم در دولت هشتم و در توافق‌نامه سعدآباد طعم بدعهدی و مصادره به مطلوب‌های طرف مقابل را چشیده بود! مصادره به مطلوب‌ها و برداشت‌های دوگانه از کلمات توافق که به تعطیلی و پلمب تأسیسات هسته‌ای کشورمان منجر شده بود!
با توجه به همین دلایل و شواهد است که هرگز نمی‌توان از دولت و وزارت خارجه این اشتباه را پذیرفت؛ اشتباهی که کشور را به توافقی طولانی‌مدت پایبند کرده است که از یک سو  طرف مقابل به راحتی با سوءاستفاده از خلأها و بی‌توجهی به قول‌های درج نشده‌اش در توافق تعهدات خود را یکی پس از دیگری نقض می‌کند و از سوی دیگر کشورمان گرفتار بندها و تفسیرهای چندگانه شده و باید مو به مو توافق را اجرا کند!

▼ خبر ویژه
انعقاد قرارداد برگزاری مراسم عاشورا با یک مازوخیست!

علی موجانی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برلین چندی پیش با فردی به نام «جان جان آریاز» قراردادی بسته که بر اساس آن، بخش فرهنگی سفارت ایران به این فرد به منظور برگزاری مراسمی با محوریت عاشورا و همچنین سخنرانی در آن مراسم، هزار یورو پرداخت کرده است. مروری بر شخصیت «جان جان آریاز» نشان می‌دهد، او نه تنها هیچ سنخیتی با این فرهنگ انسان‌ساز و ظلم‌ستیز ندارد؛ بلکه رفتارهای موهن و مازوخیستی(خودآزاری)‌ وی اعتراض غربی‌ها را نیز برانگیخته است. موجانی که به تازگی حواشی برگزاری مراسم افتتاح «نمایشگاه هنری انارستان ـ سرزمین توت فرنگی در برلین» به دلیل سرو مشروبات الکلی دامن او را گرفته بود، با کسی قرارداد بسته که تصاویر، فیلم‌ها و آثار نمایشی‌اش نشان می‌دهد، وی در برهنگی کامل اقدام به آزار خود کرده و حتی به‌صورت زنده در مقابل تماشاچی‌ها اقدام به استخراج خون خود برای نوشتن و طراحی بر روی صفحات می‌کند. پیشینه «جان جان» به همراه ظاهر عجیبش که شامل خالکوبی در بیشتر نقاط بدن و حتی گذاشتن اشیا زیر پوست دستانش می‌شود، هیچ‌یک مانع از همکاری رایزن فرهنگی کشورمان با وی نشده است.
 
▼ اخبار
1- گروهک منافقین به دنبال ملاقات با ترامپ

پایگاه شبکه خبری «فاکس‌نیوز» با انتشار گزارشی با عنوان «مخالفان ایرانی به دنبال ملاقات با ترامپ هستند»، از تلاش‌های مذبوحانه گروهک تروریستی منافقین برای تحریک ترامپ علیه ایران و ارسال نامه به وی به منظور تجدیدنظر در توافق هسته‌ای خبر داد. در این گزارش آمده است: این گروه مخالف ایرانی به دنبال برقراری یک تماس تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا و یا حتی یک نشست است تا ترامپ را به وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر مذاکره مجدد توافق هسته‌ای ایران ترغیب کند. بر اساس گزارش فاکس نیوز، تعدادی از زندانیان سیاسی سابق و فعالان حقوق بشر، مانند احمد باطبی و سیاوش صفوی نیز نامه‌ای را که قرار است برای ترامپ فرستاده شود، امضا کرده‌اند. در این نامه آمده است: «ما امیدواریم در زمانی که شما رهبری آمریکا را برعهده دارید، به مردم ایران کمک کنید که کشور خود را بازپس‌گیرند»!

2- آیت‌الله یزدی: منشور حقوق شهروندی تبلیغات انتخاباتی است
آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: منشور حقوق شهروندی نه طرح بوده و نه لایحه؛ بلکه «تبلیغات انتخاباتی» است. من تک‌تک ۱۲۰ بند تنظیم شده در این منشور را خوانده‌ام؛ اما متأسفانه یک کلمه از اصل ۴ قانون اساسی سخنی به میان نیامده است. اگر این منشور لایحه است، باید به مجلس برود و آنگاه در شورای نگهبان بررسی شود و اگر مصوبه دولت است، باید طبق قانون به رئیس مجلس بدهند تا بررسی شود که مفاد آن برخلاف قانون اساسی نباشد. برای اولین‌بار است که در انقلاب اسلامی چنین منشوری در کشور به طور مستقیم به مردم ابلاغ می‌شود و متأسفانه قید و بندها را برداشته و به قانون اساسی توجه نکرده‌اند.

3- نامه‌نگاری بین رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه‌ای که تیم انتقال قدرت رئیس‌جمهور منتخب آمریکا منتشر کرده، آمده است: ترامپ نامه‌ای بسیار محبت‌آمیز از ولادیمیر پوتین دریافت کرده که در آن اندیشه‌های مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور روسیه بسیار درست است. وی در این باره گفته است: امیدوارم هر دو طرف بتوانند این اندیشه‌ها را محقق کنند و مجبور نباشیم راه‌های جایگزین را بپیماییم. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین نیز گفته است: پوتین نامه‌ای به همراه تبریک سال نو برای دونالد ترامپ فرستاده و ابراز امیدواری کرده است که دو کشور روابط خود را ترمیم کنند.

▼ تا انتخابات

با فشار شورای مشورتی اصلاح‌طلبان چند وقتی است که محمدعلی نجفی (رئیس فعلی ستاد انتخاباتی حسن روحانی) از حضور در این ستاد خودداری کرده و مرتضی بانک، مدیر اجرایی این ستاد هم خواستار اختیارات کامل برای اداره آن شده است. گفتنی است، یک مقام اجرایی خواستار آن بوده است که «علی ربیعی» ریاست ستاد را برعهده داشته باشد؛ ولی اصلاح‌طلبان تصور کرده‌اند این اقدام پروژه‌ای برای برکناری یک اصلاح‌طلب از دولت بوده است و مانع آن شده‌اند.
حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز گفت: در درون جریان اصولگرایی بیشتر نیروها با ائتلاف موافقند؛ اما اینکه چه کسی به عنوان کاندیدای نهایی ما معرفی شود، محل بحث است. وی درباره زمان قطعی دعوت از احزاب اصولگرا برای رسیدن به ائتلاف، گفت: در حال حاضر نیز پیگیر برگزاری یک نشست هستیم؛ اما هنوز زمان قطعی و دقیقی مشخص نشده است.

▼ اخبار کوتاه
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره مشکوک بودن ترور سفیر روسیه در آنکارا اظهار داشت: به نظر من بیشتر طراحی آمریکایی‌هاست؛ چراکه ترکیه عضو ناتو است و ارتباط بسیار نزدیکی با روسیه برقرار کرده و همین ارتباط خوشایند آمریکایی‌ها نیست. بروجردی خاطرنشان کرد: به‌ گمان بنده این اتفاق هشداری به ترکیه است تا در مسیری که آمریکا علاقه‌مند است، حرکت نکند.
مهدی بنانی، مدیرکل بدهی‌های وزارت اقتصاد با بیان اینکه بدهی‌های دولت به بانک‌ها در هر دوره بر اساس گزارش سازمان حسابرسی مشخص می‌شود، گفت: مبلغ بدهی دولت به بانک‌ها محرمانه است و فقط وزیر اقتصاد به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد؛ اما در گزارش بانک مرکزی، رقم بدهی‌های دولت به بانک‌ها در پایان سال گذشته 119 هزار میلیارد تومان و در مهر ماه امسال 134 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.
براساس اخبار منتشر شده، دولت آمریکا قصد دارد درست در زمانی که اوپک در تلاش است تا نفت مازاد را از بازار خارج سازد (ژانویه 2017)، ذخایر راهبردی نفت خود را به بازار عرضه کند. گفتنی است، کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت غیر اوپکی تصمیم گرفتند تولید نفت خود را از ابتدای ماه ژانویه 2017 به میزان روزانه 1/8 میلیون بشکه کاهش دهند تا از این طریق مانع کاهش بیشتر قیمت نفت شوند.
«هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر وابسته به حشد الشعبی با بیان اینکه تاکنون مساحت آزاد شده در غرب موصل به حدود ۴۵۰۰ کیلومترمربع می‌رسد، گفت: ما اراضی غرب موصل را تا جایی آزاد می‌کنیم که به مرزهای سوریه برسیم؛ سپس بازخواهیم گشت تا ارتباط تلعفر و موصل را قطع کنیم و به ارتش و نیروهای مبارزه با تروریسم در یکسره کردن نبرد کمک کنیم.
پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، با بیان اینکه نظام متکی بر قدرت مستضعفان می‌تواند مقابل قدرت‌های جهانی ایستادگی کند، افزود: به جای دارندگان حقوق‌های نجومی، فقرا باید در رأس جامعه قرار گیرند تا جامعه بتواند به سمت پیشرفت بیشتر حرکت کند.
سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه با انتقاد از گسترش نفوذ نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به ویژه در شرق اروپا اعلام کرد: بودجه این پیمان در سال 2017 با 26 میلیارد دلار افزایش، به 918 میلیارد دلار رسیده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات