صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 8 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمن با حیله‌گری و استفاده از انواع روش‌ها از جمله حرف زدن، لبخند زدن و تشر زدن، می‌خواهد صاحبخانه را خلع سلاح کند و به خانه وارد شود.(95/10/7) *** 9 دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت گرامی باد***
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
غلبه بصیرت بر اغواگری

نهم دی ماه را می‌توان سرفصلی نو در تاریخ انقلاب اسلامی دانست. آنچه ماهیت این روز را تشکیل می‌دهد، غلبه بصیرت بر اغواگری است. فریب و اغواگری را می‌توان دال مرکزی فتنه دانست. خاصيت دوران فتنه غبارآلودگي و مه‌آلودگي است. به راستی فتنه‌گران در فضاي غبارآلود است كه مي‌توانند به مقاصد خودشان نزديك شوند.
فتنه‌گر يك تكه حق و يك تكه باطل را مي‌گيرد و با هم مخلوط مي‌كند و این درست همان چیزی بود که در ماجرای انتخابات دهم ریاست‌جمهوری و فتنه 88 دنبال شد. در آن حوادث آنچه به آشوبگران و اصحاب فتنه کمک کرد تا چند روزي در خيابان‌هاي پايتخت جولان دهند، دروغ‌هايي بود که متأسفانه در اذهان بخشي از هواداران يکي از نامزدهاي انتخاباتي در چندماه پیش از انتخابات نشسته بود. رسانه‌هاي اغواگر توانسته بودند ادعای امکان تقلب در انتخابات و عدم پاک‌دستي دولت برگزارکننده انتخابات را آنچنان در برخي ذهن‌ها بنشانند که اثبات دروغ بودن آن و ناپاک بودن دروغگويان قانون‌شکن، مدت‌ها به طول انجاميد! تغییر باورها و اثبات حقیقت و تجلی دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای نیازمند زمان بود که این فرصت حدود هشت ماه به طول انجامید!
لطف و عنايت الهي، مديريت و هدایت رهبری، بصيرت ملت، نقش‌آفريني آگاهان جامعه و نقشه‌هاي جاهلانه اصحاب فتنه، موجب شد تا به تدریج پرده‌ها کنار رود! گذر زمان به نفع فتنه‌گران تمام نشد و هر چه گذشت شاهد ريزش حاميان اين جريان در بدنه اجتماعي بوديم؛ سيري نزولي که سرانجام به نهم دي ماه 1388 انجاميد!
فتنه‌گران در عاشوراي حسيني سال 1388 حقيقت فاسد و بي‌اعتبار خود را با هتک حرمت اين روز آشکار کردند و نشان دادند به صفوف ملت تعلقي ندارند. در اين روز اکثريت ملت که در حال عزاداري براي سالار شهيدان بودند، چهره‌هايي را ديدند که به نفع سران فتنه شعار مي‌دادند؛ اما با کف و سوت و اباحي‌گري حرمت عزاي حسيني را شکستند! همين اقدام کافي بود تا آخرين پرده‌هاي اغواگري نيز از اذهان عمومي فرو ريزد و خشم ملت در راهپيمايي ميليوني نهم دي ماه تجلي يابد و اين روز، به روز برائت از فتنه‌گران و منافقين بدل شود.

▼ گزارش روز
رئیس‌جمهور یا معاون اول؟

«شرایط بدر و خیبر» تعبیری است که رهبر معظم انقلاب در اوج تحریم‌های ظالمانه در زمینه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای علیه کشورمان و هنگامی که برخی تلاش داشتند شرایط جمهوری اسلامی ایران را با شرایط مسلمانان در شعب ابی‌طالب همسان‌سازی کنند، به کار بردند! تفکری که تلاش داشت با سیاه‌نمایی از اوضاع کشور خود را فرشته نجاتی جلوه دهد که دوری آنان از قدرت موجب مشکلات کشور شده است.
حالا پس از گذشت چندین سال از آن روزها همان ادبیات، این بار از زبان معاون اول رئیس‌جمهور تکرار می‌شود، با این تفاوت که این بار نه برای فرشته نجات جلوه دادن خود و جریان همسو، بلکه برای توجیه ناکارآمدی نزدیک به چهار سال حضور اصلاح‌طلبان و کارگزارانی‌ها در قوه مجریه! اسحاق جهانگیری در نشست ارائه عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اذعان به رکود و کاهش قدرت خرید مردم، تأکید می‌کند، «کشوری که به ته درّه برده شده، حال چند پله بالاتر آمده و هنوز ته درّه است!» وی پس از این عبارات که دقیقاً امید مردم را هدف قرار می‌دهد، بر مبنای همان راهبرد معروف دولت یازدهم، یعنی «تقصیر دولت قبل و منتقدان است»، اضافه می‌کند: «عده‌ای آمده‌اند کشور را به ثبات برسانند و در مقابل، عده‌ای تمام هدف خود را قرار داده‌اند که چطور می‌توان امید مردم را گرفت. امید مردم بزرگ‌ترین سرمایه کشور است... امید مردم سبب همراهی با سیاست‌ها می‌شود که برخی این نقطه را نشانه رفته‌اند.»
البته نکته جالب، متناقض و کمی ابهام‌برانگیز در این میان، اینکه چطور ممکن است در حالی که آقای روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید به رشد 7/4 اقتصاد کشور معتقد است و بارها در سخنرانی‌های خود بر این موضوع تأکید کرده، معاون اول وی بر این باور باشد که کشور در ته دره قرار دارد؟! آیا آمارهای رئیس‌جمهور دقیق نیست یا معاون اول دولت یازدهم در جریان اوضاع کشور قرار ندارد؟!

▼ خبر ویژه
روایت سردار نجات از حصر سران فتنه

سردار «حسین نجات» جانشین سازمان اطلاعات سپاه در همایش «امنیت، اقتدار و پیشرفت» که در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) برگزار شد، گفت:‌ چرا برخی آقایان که از علت حصر موسوی و کروبی مطلع هستند، موضوع حصر این افراد را به فتنه 88 ربط می‌دهند نظام در برابر آنها صبورانه برخورد کرده است، به گونه‌ای که اگر می‌خواستیم مانند ترکیه برخورد کنیم، اینها بلافاصله باید بازداشت می‌شدند. وی ادامه داد: همزمان با آغاز توطئه ایجاد آشوب و هرج‌ومرج در غرب آسیا، درست در زمانی که در سال 89 در سوریه معارضین علیه بشار اسد راهپیمایی کردند و رادیو BBC و VOA آن را ادامه بهار عربی نام نهادند. در این زمان تاج‌زاده از زندان به بازداشت‌شدگان در سوریه نامه نوشت و با آنها اعلام همبستگی کرد؛ حتی کروبی و موسوی نیز از مردم خواستند به خیابان آمده و با بازداشت‌شدگان در سوریه اعلام همبستگی کنند. وی در ادامه اظهار داشت: این فراخوان سبب شد تا شورای عالی امنیت ملی در 25 بهمن 89 بنا به درخواست قوه قضائیه حصر آنها را آغاز کند. به این ترتیب این افراد می‌توانند در منزل از دکتر خصوصی، ورزش، استخر و... بهره‌مند شوند؛ اما امکان ارتباط با کسی را نداشته باشند تا فتنه‌انگیزی نکنند.
 
▼ اخبار
1- اردوغان: آمریکایی‌ها به داعش کمک می‌کنند

 اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به تازگی در سخنانی گفت: مدارکی دارم که نشان می‌دهد ائتلاف تحت رهبری آمریکا به گروه‌های تروریستی در سوریه، از جمله داعش و شبه‌نظامیان کُرد کمک می‌کند. وی افزود: آنها قبلاً ما را به حمایت از داعش متهم می‌کردند، ولی حالا خود به گروه‌های تروریستی، از جمله داعش، یگان‌های مدافع خلق و حزب اتحاد دموکراتیک کمک می‌کنند. اردوغان پیش از این متحد پر و پا قرص آمریکا در مخالفت با دولت قانونی سوریه بود؛ اما پس از کودتای تابستان که گفته می‌شود کار طرفداران «فتح‌الله گولن» است، مواضع خود را تغییر داده است. رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه سخنان به ظاهر ضد آمریکایی خود گفته است، باید عربستان و قطر هم در کنار روسیه، ایران و معارضان میانه‌روی سوری در مذاکرات صلح سوریه شرکت داشته باشند.

2- پاسکاری نعمت‌زاده و سیف در شکست طرح کارت اعتباری خرید کالا
با گذشت بیش از یک سال از طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، سیاست‌گذاری مسئولان با شکست روبه‌رو شده و بیش از هر کس دیگری تولیدکنندگان و مردم متوجه این واقعیت تلخ هستند. نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت سود تسهیلات ۲۱ درصدی بانکی را علت استقبال نکردن مردم می‌داند که با نرخ سود تعیین شده در طرح مذکور مغایر بود و بانک‌ها نتوانستند منابع مالی موجود را به دلیل مابه‌التفاوت سود بانکی تأمین کنند؛ اما سیف، رئیس کل بانک مرکزی تأکید می‌کند در هیچ کجای جهان بانک‌های مرکزی به تأمین منابع برای خرید کالاهای کم‌کیفیت انبار شده موظف نیستند و علت شکست طرح کارت اعتباری، کالاهای انتخاب شده از سوی وزارت صنعت بود.

3- نامه نمایندگان به لاریجانی برای پخش فایل صوتی ظریف
40 نماینده مجلس طی نامه‌ای خواستار پخش اظهارات وزیر امور خارجه در صحن خانه ملت شدند. در این نامه آمده است: «در راستای اصل 84 قانون اساسی مبنی بر مسئول بودن ما نمایندگان در برابر همه ملت ایران و همچنین اصل 85 قانون اساسی و ضرورت تنویر افکار عمومی در خصوص مطالب آقای ظریف مورخ 95/9/28 در جمع اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی راجع به علل نقض برجام و تحریم‌های ظالمانه و بدعهدی آمریکای جنایتکار، مقتضی است نوار صوت ایشان را با عنایت به اصل 69 قانون اساسی در صحن مجلس شورای اسلامی پخش نمایید.»

▼ تا انتخابات
محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینکه احتمال دارد جریان متبوعش از افرادی که در انتخابات مجلس ردّ صلاحیت شدند، در فهرست شوراهای شهر و روستا استفاده کند، گفت: چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی از سوی شورای نگهبان در انتخابات‌های گذشته از میدان به در شده‌اند، بنابراین طبیعی است که در انتخابات سال آینده از آنها استفاده شود.
علیرضا مرندی، عضو «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» با بیان اینکه این جبهه مجموعه‌ای فراجناحی و فراحزبی است، گفت: اگر به دنبال اتحاد بوده و خواستار حضور مردم هستیم، باید سعه‌صدر داشته باشیم؛ چرا که وقتی همه اقشار در این جبهه حضور جدی دارند، توفیق بیشتری برای انقلاب اسلامی حاصل می‌شود.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس دهم گفت: استفاده از نام‌هایی که حتی در حد وزارت نیز موفق نبوده‌اند یا نام‌هایی که در انتخابات‌های مختلف به هر دلیلی نتوانستند موج انتخاباتی ایجاد کنند، نمی‌تواند مشکل اصولگرایان را حل کند.

▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام حمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران با اشاره به وعده‌های دولت تدبیر و امید گفت: نه‌تنها تحریم‌ها برداشته نشد؛ بلکه اضافه شد و اشرافی‌گری دوباره رواج یافت. ملت ایران انتظار داشت اختلاف طبقاتی کم شده و مشکلات مسکن و بیکاری حل شود؛ اما با شعار خرید هواپیما روبه‌رو شد؛ هواپیمایی که برای حقوقِ نجومی‌بگیران است یا اینکه درباره برطرف کردن مشکل روادید تلاش شد که این دغدغه سرمایه‌داران است؛  در حالی که ملت ایران دنبال اسلام و قانون الهی و همچنین حل مشکلات اقتصادی است.
محسن کوهکن در جلسه بررسی مواد گزارش کمیسیون تلفیق درباره برنامه ششم توسعه، با اشاره به بند 11 ماده 23 و بند آخر ماده 22 آیین‌نامه داخلی مجلس در تذکری به هیئت‌رئیسه گفت: قبلاً عمدتاً برداشت ما از بند 11، دفاع از اقتدار مجلس بود و با این برداشت، تذکرهای زیادی داده شد؛ اما هیچ‌گاه درباره منزلت و شأن صحبت نکردیم. آیا شأن برنامه پنج ساله توسعه کشور این است که ما اینجا نیم ساعت بحث کنیم که آیا از واردات نوشابه‌های گازدار عوارض بگیریم یا نگیریم؟
سخنگوی دولت یازدهم برخی خبرنگاران را به دلیل طرح پرسش از وی، افزون بر عدم پاسخگویی، به تعقیب قضایی تهدید کرد. در حاشیه جلسه علنی مجلس، «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت یازدهم با حضور در راهروی مجلس شورای اسلامی وقتی با پرسش خبرنگاران پارلمانی و دوربین صداوسیما روبه‌رو شد، گفت: دوربین‌تان را خاموش کنید که اگر خاموش نکنید، شما را تعقیب قضایی خواهم کرد.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» ضمن اشاره به این مطلب که اشغالگران صهیونیست طی سه سال گذشته بیش از دو هزار باب خانه فلسطینی را تخریب کرده‌اند، نوشت: فلسطینیان در این بازه زمانی بیش از هزار و 253 مورد درخواست در زمینه صدور مجوز ساخت‌وساز ارائه کرده‌اند که مقامات صهیونیستی فقط با 35 مورد آنها موافقت کرده‌اند.
نتایج بررسی مؤسسه «کامکو» نشان می‌دهد، قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ ممکن است به ۶۰ دلار و در سال ۲۰۱8 به ۷۰ دلار برسد؛ اما قیمت بیش از ۵۰ دلار موجب افزایش تولید نفت شیل آمریکا خواهد شد و «برقراری توازن مجدد» در بازار را تا اواخر سال ۲۰۱۷ به تأخیر خواهد انداخت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات