صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۷۶۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 5 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بعضی خیال می‌کنند که دشمنی‌ها به‌خاطر ستیزه‌گری ما با آمریکا است. جمهوری اسلامی با فرانسه چه کرده؟ چرا فرانسه در مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس بد را اجرا کرد و چرا کشورهای هلند و کانادا دشمنی می‌کنند؟(95/3/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
سخنرانی ناتمام!

«حمله به معاون روحانی با مهر و تسبیح»؛ این فقط یک تیتر نیست که در برخی از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های خاص منتشر شده باشد، بلکه نماد تفکری است که درصدد است نمازگزاران، مساجد و پایگاه‌های دینی را منشأ آشوب، حمله به دولت و بی‌اعتنا به قوانین کشور معرفی کند. جالب اینجاست که، این رسانه‌های خاص چندان به ارائه آمارهای خلاف واقع فردی در این حد از مسئولیت که سبب اعتراض نمازگزاران شده نپرداخته‌اند و همچنین به اینکه به اذعان استاندار یزد سخنان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در زمان تعیین شده انجام شده و ناتمام نمانده است، اشاره‌ای نکرده‌اند.
در سالیان گذشته، جریان‌های سیاسی و نظریه‌پردازان اتاق‌های فکر چندین روش برای مقابله با کاهش حضور مردم در تجمعات و مراسم‌های دینی و مذهبی تدارک دیده‌اند که مهم‌ترین آنها «تبلیغ تولید تفکر خشن و خشنونت مقدس در منابر و تریبون‌های مذهبی» بوده است؛ آنها در این برنامه به دنبال این بوده‌اند که مراکز دینی و گفتمانی انقلاب اسلامی را به منزله عوامل اصلی اغتشاش در فضای سیاسی و مذهبی جامعه قلمداد کنند. اگرچه تاکنون آنها از رسیدن به اهداف خود بازمانده‌اند اما برخی از حاشیه‌سازی‌ها مانند به هم زدن سخنرانی‌ها (در مراسم‌های دینی، انقلابی و حتی علمی و دانشگاهی) تنها باعث تکمیل شدن پازل دشمنان و هزینه‌تراشی برای انقلاب می‌شود. حرکت‌های صورت گرفته در ماه‌های اخیر دستاویزی شده است که جریان‌های سیاسی که توان پاسخگویی به مطالبات اصلی مردم را ندارند، با روش «جابه‌جایی اولویت‌ها» در عرصه رسانه‌ای، مسیر افکار عمومی و مطالب حق‌گرایانه مردم را منحرف کنند.
با توجه به در پیش بودن انتخابات در اردیبهشت 96 جریان‌های انقلابی باید تمام تلاش خود را بر بصیرت‌افزایی، روشنگری و مطالبه‌گری نسبت به آرمان‌های انقلاب بگذارند؛ چرا که امروز برخی جریان‌ها در پیشگاه خداوند، افکار عمومی و ملت حرفی برای گفتن ندارند و تنها سوژه‌ای که می‌تواند آنان را از معرکه پاسخگویی نجات دهد، حرکت‌های هیجانی عده‌ای قلیل است که به ضرورت‌های انقلابی‌گری توجیه نیستند.

▼ گزارش روز
قهرمانان پوشالی

اپیزود اول: تیرماه سال 1378، عکسی از تهران در صدر اخبار رسانه‌های خارجی قرار گرفت؛ عکسی که نشان می‌‌داد فردی به نام احمد باطبی، دانشجوی معترض به جمهوری اسلامی در خیابان‌های تهران زیر‌پیراهنی آغشته به خون را در دستانش گرفته است. آن رسانه‌ها، آن روز نوشتند جوانانی که برای مطالبه آزادی کشورشان و حقوق شهروندان ایرانی به خیابان آمدند. حالا از آن تصویر و نوشته‌ها نزدیک به بیست سال می‌گذرد، غائله 1378 با حضور میلیونی مردم تهران در 23 تیرماه آن سال فرو نشست و احمد باطبی و دوستانش از ایران فرار کردند و در رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب علیه نظام فعالیت کردند! و در تمام این سال‌ها در داخل جریان‌های خاص از آنها به عنوان قهرمان یاد کردند!
اپیزود دوم: عصر روز گذشته برخی رسانه‌های بیگانه از نگارش نامه‌ای از سوی 30 نفر از فعالان مدنی! ایرانی ساکن در کشورهای غربی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا خبر دادند و نوشتند: «این فعالان در این نامه از ترامپ درخواست کرده‌اند که وی تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کند!» در میان این 30 نفر نام یک نفر بیش از همه به چشم می‌آمد و آن احمد باطبی بود؛ همان فراری غائله سال 1378، کسی که جریان ضد انقلاب و فتنه او را به عنوان قهرمان جا زده بودند، حالا در آن سوی مرزها از رئیس‌جمهور کشوری بیگانه برای هموطنانش تحریم درخواست می‌کند! موضوعی که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب عجیبی داشت و حتی بسیاری از حامیان جریان فتنه و شورش‌های 1378 با هشتک‌هایی چون #وطن_فروشی، #خیانت و... به این موضوع واکنش نشان دادند!
حالا فکر کنید فرد هنوز در ایران بود یا در محکومیت حبس به سر می‌برد! آن وقت چقدر از او قهرمان‌سازی می‌شد و در شبکه‌های اجتماعی برایش درخواست آزادی می‌کردند و با مظلوم‌نمایی به نظام اتهام می‌زدند؟ البته درد بزرگ‌تر اینکه برخی بیست سال طول کشید تا آنچه را که مردم بصیر تهران در 23 تیر 1378 دریافتند و به دلیل آن به خیابان‌ها آمدند، درک کنند.

▼ خبر ویژه
علت استعفای منتجب‌نیا از حزب اعتماد ملی

پس از انتشار خبر استعفای منتجب‌نیا از شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، خبرگزاری ایلنا درباره علت این استعفا نوشت: اختلاف‌ها پس از تفاوت دیدگاه قائم‌مقام حزب و شورای مرکزی آن بر سر چگونگی همکاری با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حالی ایجاد شد که شورای مرکزی حزب اعتماد ملی موافق تعامل با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود؛ اما منتجب‌نیا مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرد. حواشی این اختلاف تا جایی پیش رفت که روابط عمومی حزب اعتماد ملی در بیانیه‌ای اعلام کرد، این حزب سخنگو ندارد و اسماعیل گرامی‌مقدم که در مقام سخنگو فعالیت می‌کرد و از مخالفان تصمیم‌های قائم‌مقام حزب است در جوابیه‌ای اعلام کرد، از سوی دبیرکل حزب انتخاب شده و تغییر سخنگو از وظایف شورای مرکزی است، نه قائم‌مقام حزب. بر اساس این گزارش، اختلاف‌های به وجود آمده در حزب اعتماد ملی در ‌‌نهایت به استعفای رسول منتجب‌نیا منجر شده که این استعفا با چندین واسط به اطلاع مهدی کروبی، دبیرکل رسیده و وی نیز با این استعفا موافقت کرده است.
 
▼ اخبار
1- مهرعلیزاده: تمدید داماتو به معنای نقض برجام نیست!

محسن مهرعلیزاده، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در گفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش که «برخی تمدید داماتو را به مثابه نقض برجام می‌دانند. آیا این دو موضوع ارتباطی به یکدیگر دارند؟» گفته است: شواهد موجود نشان می‌دهد تمدید داماتو به مدت ده سال به معنای نقض برجام نیست. باید توجه داشت که آمریکایی‌ها نیز فشارهای داخلی مربوط به خود را دارند و آنها نیز تحت‌تأثیر برخی مسائل تصمیمات جدیدی را اتخاذ می‌کنند. وی افزوده است: نباید مسائل سیاسی و رقابت‌های جناحی را به مسئله اقتصادی و موضوع برجام وارد کنیم. این در حالی است که رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی و... در مقام مسئولان اصلی برجام، این اقدام آمریکایی را نقض فاحش برجام دانسته و از ضرورت اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران سخن به میان آورده‌اند!

2- وعده خروج از اتحادیه اروپا و ناتو به مردم فرانسه
«مارین لو پن» رهبر جبهه ملی فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه یونانی «دموکراسی» با انتقاد از سیاست‌های ناتو  و همچنین اتحادیه اروپا گفته است: خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و ناتو بخشی از سیاست من خواهد بود. مردم باید فرصت داشته باشند برای آزادی از بردگی و تهدیدی که از سوی تکنوکرات‌های بروکسل تحمیل می‌شود، رأی دهند تا حاکمیت را به کشور بازگردانند. من در صورت پیروزی در انتخابات یک همه‌پرسی شبیه به انتخابات خروج انگلیس از اتحادیه برگزار خواهم کرد. گفتنی است، این نامزد انتخابات سال 2017 فرانسه دیدگاه‌هایی ضد مهاجرتی و در تضاد با اتحادیه اروپا دارد و کارشناسان معتقدند، او یکی از بخت‌های اصلی برای پیروزی در این انتخابات است.

3- اظهارات عجیب وزیر صنعت درباره حقوق‌های نجومی
محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه حقوق‎های نجومی بر اساس نظام‎مندی بود، به دیدار هفته پیش خود با رئیس سازمان بازرسی کل کشور اشاره کرد و توضیح داد: یکی از بحث‎هایی که پیش آمد، موضوع حقوق‎های نجومی بود که وی گفت در این زمینه هیچ موردی را خلاف مقررات نیافتیم و اگر شخصی بیشتر گرفته، بر اساس نظام‎بندی بوده است؛ ولی از نظر قانون و مقررات خلافی نیست. وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: به‌دلیل این افراد کل کشور را به هم ریخته‌‏ایم و از صبح تا شب به دنبال خلافکارانیم که فقط این دو میلیارد تومان را پس بدهند. آیا کشور گیر این دو میلیارد تومان است؟

▼ تا انتخابات
جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه در کشور ما نهادهای سیاسی و حزبی بسیار ضعیف هستند، گفت: سال 84 وقتی احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد، اصولگرایان از او حمایت کردند؛ اما پس از انتخابات گفت من فراجناحی هستم. روحانی هم پس از پیروزی اعلام کرد من فراجناحی‌ام، در حالی که به نظرم این حرف اشتباه بود و اگر اصلاح‌طلبان از وی حمایت نمی‌کردند، رأی قابل رقابت نداشت.
ولی‌الله شجاع‌‌پوریان، عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده از روحانی حمایت می‌کنیم، گفت: ما جلسات هفتگی را برگزار کرده و در استان‌های مختلف فعالیت می‌کنیم. برای انتخابات هم در زیرمجموعه کامل اصلاح‌طلبان و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست عارف، فعالیت می‌کنیم.
احمد ناظمی اردکانی، قائم‌مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد پایگاه مردمی و محبوبیت رئیس‌جمهور سیر نزولی داشته است، و این موضوع بزرگ‌ترین دغدغه جریان اصلاح‌طلب است.

▼ اخبار کوتاه
هواپیمای نظامی توپولوف 154با 91 مسافر دقایقی پس از پرواز از فرودگاه سوچی روسیه ناپدید شد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، این هواپیما لحظاتی پس از پرواز از صفحه رادار محو شده است. یک منبع امنیتی نیز اعلام کرد: این هواپیما احتمالاً در کوه‌های کراسنودار در جنوب روسیه سقوط کرده است. خبرگزاری «اسپوتنیک» هم نوشت: اطلاعات اولیه نشان می‌دهد هواپیمای مفقود شده عازم پایگاه هوایی «حمیم» سوریه بود و دلایل احتمالی سقوط این هواپیما نقص فنی یا اشتباه خلبان است.
شبکه خبری «راشاتودی» به نقل از یک روزنامه محلی در دانمارک نوشت: دولت دانمارک متوجه شده است ده‌ها نفر از شهروندان این کشور که به داعش پیوسته‌اند و برای این گروه می‌جنگند، از دولت یا دیگر نهادها، حقوق و بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. به نوشته این روزنامه، دولت دانمارک در پی آن است تا پول‌های پرداخت شده به این افراد را به نوعی مسترد کند.
«آسوشیتدپرس» در گزارشی اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی غیر منتظره، اسناد جدیدی را درباره برجام منتشر کرده که تاکنون حالت محرمانه داشته است. از محتوای این اسناد چنین برمی‌آید که ایران از محدودیت‌هایی که برجام بر سر راه غنی‌سازی اورانیوم قرار داده، عبور نکرده است و هم‌اکنون در موقعیتی قرار ندارد که بخواهد برای ساخت سلاح اتمی اقدامی کند.
در حالی که آلودگی در کلان‌شهرهای کشور حالت بحرانی به خود گرفته و انتقادات فراوانی درباره بی‌کفایتی و عدم اقدام دولت در این‌باره مطرح است، معصومه ابتکار در مصاحبه‌ای اعلام کرده، شرکت‌های خارجی پیشنهاداتی را برای حل «آلودگی هوا» داده‌اند! گفتنی است، پیش از این نیز دولت یازدهم با واردات گسترده بنزین قصد حل موضوع آلودگی هوا را داشت!
به گزارش خبرگزاری «رویترز» مقامات دولتی آمریکا نگران حملات داعش به آمریکا در تعطیلات سال نو هستند و به مقامات امنیتی این کشور درباره آمادگی و آماده‌باش در زمینه هر گونه اقدامی از سوی داعش هشدار داده‌اند. داعش چند روز قبل اعلام کرد، سال نو خونینی را برای آمریکا رقم خواهد زد.
منابع خبری اعلام کردند: 90 نفر از نیروهای مسلح وابسته به رئیس‌جمهور مستعفی یمن که تحت حمایت ارتش عربستان هستند، در درگیری با نیروهای ارتش یمن و انصارالله در منطقه «نهم» شمالی در شرق صنعا کشته شدند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات