صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 7 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سیاست آمریکا اقتضا می‌کند که تفکری در میان ملت ایران تزریق شود تا وانمود کنند ملت ما بر سر یک دوراهی قرار دارد، یا با آمریکا کنار بیاید یا دائماً فشارها را تحمل کند.(95/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
یاران آماده!

در حالی که چند روزی از فاش شدن نامه‌ سی ضد انقلاب به رئیس‌جمهور جدید آمریکا مبنی بر تجدیدنظر در توافق هسته‌ای و وضع تحریم‌های جدید علیه ایران نمی‌گذرد، این بار نشریه «نشنال ریویو» در مطلبی به قلم «ری تکیه» تحلیلگر سرشناس آمریکایی نوشت: «دوران ریاست «باراک اوباما» رو به خاتمه است که فاجعه‌بارترین میراث خارجی او، «رویکردش در قبال ایران» بود. این امر موجب شد تا ایران امروز از یک زیرساخت اتمی که به تدریج در حال رشد است، بهره‌مند شود. ایران برای اولین بار در تاریخ معاصر، از خلیج فارس، دریای مدیترانه را فرماندهی می‌کند.» این تحلیلگر ارشد آمریکایی همچنین در سفارش‌هایی به رئیس‌جمهور جدید این کشور بازنگری در برجام، برقراری رابطه با نیروهای داخلی ضد نظام و تحکیم جبهه ضد ایرانی ریاض ـ‌ تل‌آویو را برای هدف‌گیری جمهوری اسلامی ضروری دانست و به آن توصیه کرد. درباره رویکرد جریان‌های مخالف ایران در این چند روز باید گفت، گروه‌های ضد انقلاب و اعضای وابسته به گروهک تروریستی منافقین از ابتدای انقلاب با ترورهای مسلحانه و در سال‌های اخیر با روش‌های سیاسی به دنبال ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران بودند و از هر روشی در این راستا کمک گرفتند. در اتفاقات سال 88 نیز برخی از ضد انقلابیون و فتنه‌گران از «باراک اوباما» خواستند تا علیه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های شدیدی را وضع کند. در حقیقت، این جریان‌ها روی کار آمدن ترامپ را یک فرصت استثنایی می‌دانند تا به اهداف از پیش طراحی شده خود برسند. هم در نامه سی نفر و هم در توصیه‌های «ری تکیه» به نوعی پایه‌های نظام ایران نشانه‌گیری شده و از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته شده است با رویکرد جامعی به اصل نظام ایران لطمه بزند. به نوعی از آمریکا می‌خواهند همان کاری را که در لهستان انجام داد، در قبال ایران نیز انجام دهد و با مخالفان داخل کشور رابطه برقرار کند. اینها معتقدند، آمریکا در داخل ایران یاران آماده‌ای دارد که باید ترامپ تلاش کند آنها را به قدرت برساند. این جریان‌ها افزون بر سنجش عملکرد ترامپ نسبت به ایران و تحریک وی، از جبهه مخالف ایران می‌خواهند تا کمک‌کار یاران آماده به قدرت در ایران باشند.

▼ گزارش روز
قانون‌مداری یا قبیله‌گرایی؟

اظهارات محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس و اعتراف وی به برخی اشتباهات در جریان مذاکرات هسته‌ای که نماینده مردم مشهد برای اولین بار در رسانه‌ها مطرح کرد، همچنان تیتر یک رسانه‌هاست و حتی تأیید اظهارات کریمی قدوسی از سوی نمایندگان مجلس و انتشار متن سخنان وزیر امور خارجه نیز پایان این ماجرا نبوده است!
در این راستا قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت خارجه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «ایلنا» از سپاه و وزارت اطلاعات درخواست کرده است برای پایان دادن به ماجرای کریمی قدوسی وارد صحنه شوند! فراکسیون امید اعلام می‌کند: «اعضای فراکسیون این هنجارشکنی را مغایر با اصول اخلاقی و مناسبات امنیتی می‌دانند» و نوریان نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز از ورود هیئت نظارت بر این ماجرا سخن می‌گوید: «نظر دوستان این است که بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس این موضوع توسط هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شود و کمیسیون امنیت نیز از این هیئت درخواست دارد که تکلیف قانونی خود را در این مورد عملی کند و در صورتی که هیئت نظارت به این نتیجه رسید که اقدام آقای کریمی قدوسی خارج از حیطه وظایف نمایندگی بوده، برخورد قانونی با آن صورت گیرد.»
جدای از اینکه آیا در اتفاق اخیر و با توجه به اظهارات محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس، این روزها نمایندگان باید از وزیر امور خارجه سؤال کنند یا از کریمی قدوسی که تنها سخنان ظریف را روایت کرده است، این سؤال بسیار اهمیت دارد که چرا نمایندگان اصلاح‌طلب و حامی دولت در مجلس و همچنین رسانه‌‌های این جریان در زمینه اظهارات خلاف واقع یک نماینده مجلس درباره قوه قضائیه یا رسانه‌ای شدن مدارک محرمانه سازمان بازرسی کل کشور و هر جای دیگری که شخصی طیف رقیب آنان را هدف قرار می‌دهد، 180 درجه متفاوت عمل می‌کنند و اسم این بی‌اخلاقی‌ها را شفافیت و اطلاع‌رسانی می‌گذارند؟!

▼ خبر ویژه
برادر وزیر خارجه عربستان در ایران!

یک شرکت حمل‌ونقل اماراتی به نام «کریم» که فعالیت گسترده‌ای در حوزه خودروهای کرایه‌ای در کشورهای حوزه خلیج فارس داشته است، در نظر دارد فعالیت خود را در ایران نیز آغاز کند؛ به همین دلیل مذاکرات خود را با مسئولان ایرانی آغاز کرده است تا مجوز فعالیت خود را در ایران و به ویژه تهران دریافت کند. این شرکت حمل‌ونقل گرچه در کشور امارات به ثبت رسیده است، اما 20 درصد از سهام آن متعلق به شرکت دولتی STC عربستان است. گویا این شرکت سعودی ابتدا 10 درصد و پس از مدتی 10 درصد دیگر سهام این شرکت اماراتی را خریداری کرده‌ و توانسته است با این کار تأثیر زیادی در فعالیت‌های این شرکت بگذارد. نکته جالب توجه این است که شنیده شده برخی از مدیران ارشد این شرکت هفته گذشته وارد ایران شده و با شماری از واردکنندگان خودروهای خارجی به ایران نیز جلساتی برای وارد کردن خودرو به ایران برگزار کرده‌اند. قسمت نگران‌کننده سرمایه‌گذاری این شرکت آنجاست که در میان اعضای هیئت‌رئیسه و سهام‌داران اصلی STC و شرکت کریم نام «مازن الجبیر» برادر عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی هم که همیشه مواضع تندی نسبت به کشورمان اتخاذ می‌کند، دیده می‌شود.
 
▼ اخبار
1- توصیه امام خامنه‌ای به «حاج قاسم» درباره سوریه

در بخشی از کتاب «پیغام ماهی‌ها» از زبان سردار همدانی آمده است: «در زمانی که با ما مخالفت می‌کردند، گزارشی محضر آقا دادیم و درخواست کردیم تا به ایران بازگردیم. اما حضرت آقا یک رهنمودی به حاج‌ قاسم دادند و فرمودند: شما نباید برگردید! سوریه مریضی است که خودش نمی‌داند مریض است. باید این مریضی به دولتمردان سوری تفهیم شود. اگر دکتر نمی‌رود، شما ببریدش. خودش به دکتر نمی‌گوید مریضی‌اش چیست؟ شما بگویید چه مشکلی دارد! اگر حاضر نمی‌شود که دکتر برایش نسخه بنویسد، اگر نمی‌رود تا داروی نسخه نوشته‌شده را بگیرد، شما بروید دارویش را بگیرید. دارو نمی‌خورد؟ شما بهش بدهید و نظارت هم بکنید که داروها را بخورد تا درمان شود. حضرت آقا اصلاً در سوریه نبودند، اما انگار که در عمق میدان سوریه حاضر بودند. بعد از این رهنمود حضرت آقا، حدود سه ماه طول کشید تا ما کاملاً مشغول آموزش نیروهای سوری شدیم.»

2- فعالیت 170 هزار کانال فارسی در شبکه اجتماعی تلگرام
رئیس پژوهشگاه فضای مجازی کشور از فعالیت نزدیک به 170 هزار کانال فارسی در شبکه اجتماعی تلگرام خبر داد و گفت: کانال‌های تلگرام روزانه به طور متوسط حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مطلب منتشر می‌کنند که در مجموع بین 5/2 تا ۳ میلیارد بازدید را طی یک روز رقم می‌زنند. مسعود اسدپور با بیان اینکه هر کاربر ایرانی تلگرام به طور متوسط در ۱۳ کانال عمومی عضو است و روزانه نزدیک به ۱۰۰ مطلب در این کانال‌ها مطالعه می‌کند، تأکید کرد: با توجه به اینکه بیشتر کانال‌های پربازدید در حوزه‌های سرگرمی و خبر فعالیت می‌کنند، سطح مطالعه، سطح نازلی است و نشان می‌دهد، برای استفاده صحیح از این حجم عظیم وقت آزاد و ظرفیت موجود، باید فرهنگ‌سازی گسترده‌ای صورت گرفته و با آموزش مناسب، مهارت‌های رسانه‌ای کاربران افزایش یابد.

3- فرار ده‌ها شاهزاده سعودی از عربستان
نشریه «المنار فلسطین» گزارش داد، ده‌ها عضو خاندان پادشاهی عربستان از زمان روی کار آمدن «سلمان‌بن‌عبدالعزیز» کشور خود را ترک کرده و در کشورهای دیگر ساکن شده‌اند. بنا بر اعلام برخی منابع، با رشد اختلافات داخلی خاندان آل‌سعود در زمینه به قدرت رسیدن و اقدامات حاکمان فعلی این کشور در پرونده‌های منطقه، برخی از اعضای این خانواده از احتمال عملیات‌های ترور و درگیری‌های فیزیکی در خاندان آل‌سعود نگران هستند. به نظر می‌رسد، این اقدامات در واکنش به سیاست‌های داخلی و خارجی «محمدبن‌سلمان» پسر شاه سعودی و جانشین ولی‌عهد این کشور صورت می‌گیرد که گفته می‌شود قدرت را در قبضه خود دارد.

▼ تا انتخابات
عضو هیئت مؤسس جبهه تازه‌تأسیس مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: بنده خوش‌بین هستم که به‌زودی با برگزاری همایشی با حضور اعضای هیئت مؤسس و حامیان جبهه انقلاب بتوانیم تصمیمات خوبی را در راستای وحدت نیروهای انقلاب بگیریم. نادر طالب‌زاده با تأکید بر اینکه این جبهه تقویت‌کننده نیروهای انقلابی است، گفت: اجتماع نیروهای انقلابی در عمل، اقدامات تأثیرگذاری انجام خواهد داد.
محسن کوهکن، نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: تجربه انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری در دوران آقایان خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی نشان می‌دهد، همه اتفاقات در سه ماهه آخر رخ می‌دهد، به‌گونه‌ای که اگر پنج ماه پیش از برگزاری انتخابات به این آقایان می‌گفتند قرار است رئیس‌جمهور شوند، باور نمی‌کردند.

▼ اخبار کوتاه

«حنان فتلاوی» نماینده زن پارلمان عراق در برنامه زنده تلویزیونی با دفاع از حضور فرمانده نیروی قدس سپاه در عراق، گفت: اینجا در برنامه شما که میلیون‌ها نفر از عراق و عربستان شاهد آن هستند، اعلام می‌کنم که اگر شما یک نفر شجاع، مانند قاسم سلیمانی سراغ دارید که آماده ورود به نبرد و فداکاری برای عراق باشد و حاضر باشد برای عراق و آزادی این کشور به کوچه‌ و خیابان‌های آن برود و فداکاری کند، برای ما بفرستید.
حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم و نماینده مردم همدان در مجلس در برنامه «پایش» شبکه دوم سیما از تخلف قانونی در درآمدهای یارانه‌ای پرده برداشت و اظهار داشت: حدود 80 هزار میلیارد تومان بر اساس قانون از مردم دریافت می‌شود و فقط حدود 35 هزار میلیارد تومان آن به مردم پرداخت می‌شود و مابه‌التفاوت آن به خزانه بازنمی‌گردد که این خود یک تخلف قانونی به شمار می‌آید.
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تصمیم کشورش برای حل‌وفصل بحران سوریه با کمک ایران را به اطلاع سران کشورهای عضو «سازمان پیمان امنیت جمعی» رساند. این سازمان یک ائتلاف نظامی بین دولتی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به منظور حفظ توان سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه تشکیل شده و کشورهای ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان عضو آن هستند.
حمیدرضا جلایی‌پور در کانال تلگرامی خود نوشت: «من اصلاح‌طلبم و دموکراسی را راه نجات ایران می‌دانم و در این مسیر از هر نوع فعالیت مدنی و قانونی و زندان رفتن هم دریغ نمی‌کنم، ولی اگر کشور ایران و جان و امنیت ایرانیان به خطر بیفتد، به عنوان تنها مردی که از یک خانواده شهید باقی مانده، زیر فرماندهی آیت‌الله خامنه‌ای به جبهه می‌روم.»
دادگاهی در ترکیه با صدور حکمی، هر گونه پوشش رسانه‌ای مربوط به تحقیقات در زمینه ترور سفیر روسیه در آنکارا را ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت پوشش خبری به درخواست دفتر دادستان عمومی آنکارا درباره اخبار مرتبط با صحنه جنایت یا اخبار مرتبط با مظنونین این حادثه تروریستی خواهد بود.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بهانه تلاش فرانسه برای برگزاری نشست صلح خاورمیانه، به منظور ازسرگیری مذاکرات سازش، از یهودیان فرانسه خواست خاک این کشور را ترک کرده و به فلسطین اشغالی مهاجرت کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات