صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۷۹۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 13 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برنامه‌ امروز دشمن این است که توانمندی‌های جمهوری اسلامی را متوقف کند یا از بین ببرد یا اقلاً از رشد آنها جلوگیری کند؛ ما باید تا جایی که می‌توانیم توانمندی‌ها را افزایش دهیم.(95/3/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
زبان واقعیت، زبان آمار!

رئیس‌جمهور دیشب در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه اول سیما، به پرسش‌هایی درباره موضوعات مختلف، از جمله اشتغال و بیکاری، برجام، مسکن، آسیب‌های اجتماعی، سرمایه‌گذاری خارجی و ... پاسخ دادند. این پاسخ‌ها بازتاب‌ها و تحلیل‌های گوناگونی را در مخاطبان مختلف از رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی گرفته تا مردم بازتولید کرد و هر یک به اقتضای وضعیت‌شان و نسبتی که با مشکلات و موضوعات مطروحه در پاسخ‌های رئیس دولت برقرار می‌کنند، به ارزیابی سخنان وی پرداختند.
اساساً در جهان امروز که به مدد وجود رسانه‌های گوناگون و توسعه خیره‌کننده ابزارهای اطلاع‌رسانی نهادهای قدرت و قوای حاکمیتی در اتاق شیشه‌ای قرار دارند و چیزی از منظر مردم پنهان نبوده یا لااقل زیاد پنهان نمی‌ماند، پاسخگویی امری سخت و پیچیده و البته از منظری دیگر سهل و ممتنع شده است. سهل و ممتنع از این نظر که زبان واقعیت یک چیز است و زبان آمار و ارقام چیز دیگری است؛ اما سنجش و ارزیابی مردم با عبور از صافی و فیلتر مشکلات روزمره و معضلات گوناگون آنها و نسبت‌سنجی‌ای که با وعده‌های انتخاباتی به دست می‌آید، شکل می‌گیرد.
ضروری است که دولت متوجه این نکته باشد که 9 ماه مانده به اتمام دوره دولت یازدهم باید کارنامه ارائه کند تا برنامه. در ایجاد اشتغال به جای نقد بازه زمانی سال‌های 85 تا 90، باید بگوید که در سه سال گذشته چقدر شغل پایدار ایجاد شده است. اگر برجام این همه دستاورد داشته است، پس چرا مسئولان دولتی در پاسخ به مشکلات بانکی بحث تحریم و برجام و این موضوع را که هنوز کشورهای خارجی و بانک‌های اروپایی به صورت عملی با ایران کار نمی‌کنند، مطرح می‌کنند و شاهد تغییر جدی در وضعیت زندگی مردم نیستیم.
آیا گفتن اینکه «این حقوق نامتعارف مخصوص قوه مجریه نیست در قوای دیگر هم هست. حتی در نهادهای انقلابی»! حل مشکل و احصای اقدامات انجام شده در این مورد است یا فرافکنی مسئولیت؟ البته مردم به زودی بهترین داوری را خواهند کرد.

▼ گزارش روز
علامت سؤال بزرگ
«بنده با این موضوع که حقوق مقامات رده بالا در یک سامانه ثبت و به مردم اعلام شود موافق هستم، اما با اینکه حقوق همه مدیران کشور در این سامانه به مردم اعلام شود، موافق نیستم... این موضوع که همه مردم از حقوق تمام مدیران رده پایین اطلاع یابند، ضرورت ندارد.»
شاید باورش سخت باشد؛ ولی کلمه به کلمه این عبارات را علی مطهری، نایب‌رئیس دوم اصلاح‌طلب مجلس دهم و عضو فراکسیون امید بیان کرده است، همان‌گونه که شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد دولت یازدهم که یکی از شعارهای اصلی‌اش مبارزه با فساد و بازگرداندن پول‌های رفته از بیت‌المال بود، با چنین طرحی موافق نباشد! همان‌طور که باورپذیر نبوده و نیست، سخنگوی دولت یازدهم فرد نجومی‌بگیر را ذخیره نظام و انقلاب بداند و اجازه داده شود فرزند یکی از همین مدیران نجومی‌بگیر از تریبون ملی مجلس به دفاع از خانواده‌اش بپردازد و خواستار فیلترینگ و توقیف رسانه‌های منتشرکننده فیش‌های نجومی شود! جملات و اتفاقاتی که حالا افکار عمومی را در برابر این سؤال قرار داده که چرا دولت و نماینده‌ای، چون علی مطهری که بارها بر این موضوع که مردم حق دارند مسائل کشور را بدانند و مردم نامحرم نیستند تأکید کردند، این‌چنین از مخفی‌کاری و عدم شفافیت دفاع می‌کند! مگر چه اتفاقی قرار است با ایجاد این شفافیت بیفتد که با آن مخالفند؟ مگر دولت و آقای مطهری و هم‌طیف‌های‌شان نمی‌گویند که باید با فساد و حقوق‌های نجومی در هر جا که باشد، برخورد کرد و سازوکارهایی برای جلوگیری از فساد طرحی و اجرا شود؟ پس چرا هنگام عمل به این شعارها، با طرح‌ها و برنامه‌های شفافیت‌زا مخالفت می‌کنند؟ این تناقض در شعار و عمل، علامت سؤال بزرگی در ذهن افکار عمومی است که پاسخی برای آن ندارند به جز اینکه...

▼ خبر ویژه
یاوه‌سرایی پایگاه خبری صهیونیستی
پایگاه صهیونیستی «آروتز شوا» در یادداشتی با عنوان «تغییر واقعی به‌زودی در ایران اتفاق می‌افتد؟ خودتان را برای 15 مارس آماده کنید» با نادیده گرفتن همزیستی مسالمت‌آمیز و صمیمانه مردم مسلمان کشورمان با هموطنان صلح‌جو و نجیب زرتشتی و اینکه مراسم چهارشنبه‌سوری را اقشار مختلف مردم در شهرهای گوناگون کشور برگزار می‌کنند، مدعی شده است، میلیون‌ها زرتشتی ایرانی برای براندازی نظام اسلامی در مراسم چهارشنبه‌سوری پیش رو و بازگرداندن پسر شاه مخلوع به قدرت، برنامه‌ریزی کرده‌اند! در این مطلب آمده است، برخی از زرتشتیان اعلام کرده‌اند جمعیت‌شان بالغ بر چندین میلیون نفر است و حتی بسیاری از آنها در پست‌های حکومتی نفوذ کرده‌اند و در ارتش و سپاه نیز رده‌های بالایی را به خود اختصاص داده‌اند(!) آنها که از شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی این برنامه استفاده می‌کنند، معتقدند: تا 15 ماه مارس، زمان کافی برای رساندن این پیام به تمامی زرتشتیان در سراسر کشور و آماده‌سازی آنها از نظر جسمی و روانی وجود دارد. زرتشتیان ایرانی که در تبعید هستند و این برنامه را تشویق و تبلیغ می‌کنند، امیدوارند که این تلاش‌ها نتیجه‌بخش باشد؛ به‌ویژه اینکه آنها گمان می‌کنند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که فردی ضد اسلام است و مواضع تندی علیه ایران بیان کرده است، از این شورش‌ها حمایت کند.

▼ اخبار
1ـ استخراج روزانه 117 میلیون متر مکعب گاز با تکمیل فازهای پارس جنوبی
محمدعلی دشتی گفت: فازهای 22، 24 و 13 پارس جنوبی در مرز 86 درصد ساخت قرار دارند و با تکمیل این فازها، استخراج گاز از مرز 117 میلیون مترمکعب در روز خواهد گذشت. رئیس کارگاه طراحی و ساخت فازهای 22 و 24 پارس جنوبی با بیان اینکه قطری‌ها در بحث استفاده از میادین گازی از ایران جلوتر هستند، گفت: در موضوع استفاده از میادین گازی عسلویه هر کشوری در این حوزه بیشتر و زودتر استخراج کند، برنده است. وی افزود: در زمان جنگ و تحریم، خارجی‌هایی که برای ساخت پروژه‌های نفتی با ایران قرارداد داشتند، شبانه کشور را ترک کردند و در مقابل، کشور قطر از فرصت استفاده کرد و گاز میادین مشترک را بلعید؛ اما اتفاقی که در این میان رخ داد، جوشش خون علم و فناوری در رگ‌های متخصصان و جوانان کشورمان بود که کاری کردند کارستان.

2ـ النصره و داعش همچنان جزء تروریست‌ها به شمار می‌آیند
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همکاری و هماهنگی بین ایران و سوریه و همچنین ایران، سوریه و روسیه پس از پیروزی که در حلب به دست آمد، در حوزه سیاسی برای گفت‌وگوهای سیاسی بین دولت سوریه و معارضانی که پذیرفته شده‌اند، اهمیت بسیاری دارد؛ البته النصره و داعش همچنان جزء تروریست‌ها به شمار می‌آیند و به هیچ‌وجه به آنها اجازه حضور در مذاکرات سیاسی داده نخواهد شد. علی‌اکبر ولایتی اظهار داشت: گفت‌وگوها بین دولت سوریه و معارضانی که حاضرند دست از سلاح و ترور بردارند و جزء ملت بزرگ سوریه به شمار آیند و همچنین به تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت دولت قانونی در این کشور احترام بگذارند، در آستانه قزاقستان بدون دخالت هیچ کشور ثالثی انجام خواهد شد.

3ـ نتانیاهو به اتهام دریافت غیر قانونی اموال بازجویی می‌شود
شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: به زودی پلیس این رژیم از نتانیاهو به دلیل دریافت غیر قانونی اموال هنگفت و خیانت در امانت بازجویی خواهد کرد؛ این در حالی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رسانه‌های گروهی پیش از این، موضوع دست داشتن در پرونده‌های فساد را تکذیب کرده بود. پرونده دیگری هم به دست داشتن نتانیاهو و اعضای خانواده‌اش در ماجرای فساد دیگری مربوط می‌شود که هنوز فاش نشده است. در ادامه این گزارش آمده است: پلیس اطلاعات لازم را در داخل فلسطین اشغالی و خارج از آن جمع‌آوری و از ۵۰ نفر در این زمینه تحقیق کرده است.

▼ تا انتخابات
سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در همایش امنیتی ـ انتظامی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی با اشاره به انتخابات هفتم اسفند ماه سال گذشته که در آرامش و امنیت کامل برگزار شد، گفت: انتخابات سال آینده دشواری‌های خاص خود را دارد و شرایط خاص منطقه ایجاب می‌کند تا تلاشی مضاعف برای تأمین امنیت انتخابات داشته باشیم.
محمدمهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان در جمع تعدادی از خبرنگاران پارلمانی با ارائه سوابق کاری خود، برای انتخابات ریاست‌جمهوری 96 اعلام کاندیداتوری کرد. در کارنامه فعالیت زاهدی سفیر ایران در مالزی، وزیر علوم در دولت نهم، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم و عضویت در شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین دیده می‌‌شود.

▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام حیدر مصلحی گفت: باند مهدی هاشمی و تیم جاسوسی او با خط گرفتن از سی‌آی‌ای آمریکا در کشور فعال شدند و در کنار بیت منتظری قرار گرفتند که چندی پیش فایل صوتی از وی منتشر شد. وزیر سابق اطلاعات افزود: طبق اطلاعات به دست آمده، طی یک ماه آینده نوار دیگری از مهدی هاشمی و تیم او منتشر خواهد شد که به طور حتم برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای آن انجام شده است.
«آبایومی آزیکیوه» سردبیر یک وبگاه خبری مستقر در دیترویت گفت: واشنگتن در حال حمایت گسترده از تجاوز ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن است؛ این در حالی است که جنایات ریاض در یمن از مردم آمریکا پنهان نگه داشته می‌شود. وی تصریح کرد: عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج‌فارس هم‌اکنون با هماهنگی آمریکا و با استفاده از جنگنده‌های ساخت این کشور در حال بمباران یمن هستند.
همزمان با روز نخست سال جدید میلادی، سی‌وپنج دیپلمات اخراجی روسیه به همراه اعضای خانواده‌شان با یک هواپیمای اختصاصی روسی، خاک آمریکا را ترک کردند. اخراج این دیپلمات‌ها در پی حکم باراک اوباما، رئیس‌جمهوری و در واکنش به آنچه کاخ‌سفید درباره نقش مسکو در هک‌کردن کامپیوترهای حزب دموکرات و ایمیل‌‎های هیلاری کلینتون، نامزد این حزب بیان کرده بود، صورت گرفت.
در حالی که 200 روز از محاصره منطقه «الدراز» بحرین به دست نیروهای امنیتی آل‌خلیفه می‌گذرد، مردم بحرین از امروز به منظور شکست محاصره این منطقه که منزل آیت‌الله عیسی قاسم در آن واقع است، وارد دور جدیدی از فعالیت‌های اعتراض‌آمیز و تظاهرات خیابانی گسترده می‌شوند.
عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره فیلترینگ تلگرام گفت: در این کارگروه با حضور اعضای دولت مصوب شد، اگر تلگرام مقررات جمهوری اسلامی را رعایت نکند، ظرف یک ماه کلاً بسته شود؛ ولی در حال حاضر این مصوبه اجرا نمی‌شود.
حساب اینستاگرام «Khamenei.ir» شب گذشته به مناسبت آغاز سال نو میلادی تصاویر محبوب یک سال اخیر این حساب را معرفی و اعلام کرد، در سال 2016 پست‌های این حساب بیش از 67 میلیون لایک گرفته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات