تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۰۶۲
همایش «جبهه یاران انقلاب اسلامی» برگزار شد

شرط نواصولگرایان برای «پدرخوانده»ها

(روزنامه ايران ـ 1395/10/05 ـ شماره 6390 ـ صفحه 21)

زریبافان: عده‌ای خود را پدرخوانده اصولگرایان می‌دانند و از همه ظرفیت‌های انتخاباتی اصولگرایان استفاده نمی‌کنند

راسته زغال فروشان، شامگاه جمعه شاهد آمد و شد دولتمردان سابق بود؛ از جمله مسعود زریبافان باجناق محمود احمدی‌نژاد و مسئول ستاد انتخابات مردمی وی در انتخابات 88، واعظ آشتیانی مدیرعامل باشگاه استقلال در دولت سابق، محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت قبل، سید مهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور در دولت اول احمدی‌نژاد که برای برگزاری ششمین گردهمایی «جبهه یاران انقلاب اسلامی» در محله سرچشمه تهران گردهم آمدند. اگرچه حضور سیدرضا تقوی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و یکی از کارگزاران «وحدت» میان اصولگرایان در این نشست، این انتظار را ایجاد می‌کرد که عمده بحث‌ها پیرامون ضرورت اتحاد انتخاباتی اصولگرایان مطرح شود، اما سخنان صریح زریبافان دبیر کل «جبهه یاران انقلاب اسلامی» معادلات را به هم زد.در شرایطی که اکثریت احزاب و تشکل‌های اصولگرا «ائتلاف» را تنها فرمول شکست حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌دانند، وی با ابراز تردید درباره این الگو، تأکید کرد:«فرمول قطعی نیست که وحدت موجب پیروزی و تکثر موجب شکست می‌شود، زیرا در انتخابات ۹۲ اگر آقای ولایتی و قالیباف کنار می‌رفتند، رأی آنها به سبد رأی روحانی ریخته می‌شد.» زریبافان با این مقدمه تنها راه پیروزی اصولگرایان در انتخابات‌های آتی را «پوست اندازی» این جریان دانست و ضمن مشروط دانستن همراهی با ائتلاف‌های احتمالی بر تغییر روش همگرایی، گفت:اصولگرایان روش‌های سنتی را کنار بگذارند و از روش‌های جدید استفاده کنند.

او در عین حال که تأکید داشت تشکل متبوعش نیز معتقد است طیف‌های مختلف اصولگرایی باید همگرا و متحد شوند، انتقادهایی را متوجه ساختار و نحوه ائتلاف‌های انتخاباتی اصولگرایان در ادوار گذشته ساخت و گفت: یکی از آسیب‌های ما در انتخابات این است که عده‌ای خود را وکیل، وصی و پدرخوانده اصولگرایان می‌دانند و سعی نمی‌کنند از همه ظرفیت‌ها استفاده شود و مدل‌های ۶ + ۵، ۷+۸ و... را تشکیل می‌دهند. به گزارش ایلنا، دبیرکل «جبهه یاران انقلاب اسلامی» با بیان اینکه «کسانی که طی این چند سال می‌خواستند اصولگرایان را مهندسی کنند هیچ‌گاه نتوانستند» تأکید کرد: جریانی که همیشه سعی می‌کند مهندسی انتخابات را در دست بگیرد، اکنون می‌گوید ساز ناهماهنگ با جریان اصولگرایی نزنیم؛ ما هم می‌گوییم چشم و ساز ناهماهنگ کوک نمی‌کنیم؛ اما کجای این هماهنگی قرار داریم؟ او با طرح این سؤال که «آیا مجموعه یاران انقلاب در هماهنگی‌ها هستند که به ما می‌گویید ناهماهنگ عمل نکنید؟»خطاب به سیدرضا تقوی گفت: آقای تقوی! دوستان ما کجای جریان ائتلاف اصولگرایان هستند؟ زریبافان با بیان اینکه «جبهه یاران انقلاب نفس ائتلاف را قبول دارد و در این راستا تلاش خواهد کرد» به رایزنی‌هایی که در راستای ائتلاف اصولگرایان توسط برخی از فعالان این جریان در حال انجام است، اشاره کرد و گفت: معتقدیم از اتاق دربسته نمی‌توان کاندیدایی درآورد که رأی‌آور‌تر باشد. او با بیان اینکه«اصولگرایان باید در مبانی وحدت کنند، در غیر این‌صورت رسیدن به وحدت بر سر یک فرد غیرمحتمل است»، گفت: ‌کسانی که فضا را دو قطبی می‌کنند به انتخابات ورود نکنند؛اما عده‌ای از چهره‌های خادم هستند که می‌توانند رأی روحانی را پایین آورده و به سمت خودشان جذب کنند؛ اجازه دهیم این افراد بیایند و همچنین همه ظرفیت‌های اصولگرایی در انتخابات حاضر شوند.

اظهارات زریبافان، در شرایطی مطرح شد که شماری از احزاب و تشکل‌های اصولگرا که در انتخابات‌های اخیر برای «وحدت» اصولگرایان تلاش می‌کردند، ائتلاف و معرفی «کاندیدای واحد» از اردوگاه اصولگرایی را تنها راه شکست حسن روحانی در انتخابات سال آینده می‌دانند. تشکل‌هایی از جمله جامعه روحانیت مبارز و جبهه پیروان خط امام و رهبری که شیرازه اصولگرایان موسوم به سنتی را تشکیل می‌دهند. این بخش از جامعه اصولگرایی، با یادآوری شکست این اردوگاه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر معتقد است اگر اصولگرایان سال 92 با 5 کاندیدا وارد عرصه رقابت نمی‌شدند، قطعاً پیروز میدان بودند. اگرچه نامزدهای اصولگرای ریاست جمهوری 92، از طیف‌های مختلف این جریان بودند، اما کارگزاران وحدت بیشترین انتقاد را متوجه نواصولگرایانی دانستند که با ظهور احمدی‌نژاد، نقش پررنگی یافتند.

طیفی که در جریان انتخابات شوراهای دوم با تابلو «ائتلاف آبادگران» وارد عرصه سیاست شد و بعد با شهرداری و سپس ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، میدان عمل را به دست گرفت.به گونه‌ای که اصولگرایان سنتی نتوانستند در انتخابات‌های مجلس هشتم و نهم وشورای سوم و چهارم آنان را نادیده بگیرند. چه به اعتقاد این اصولگرایان، در شماری از این انتخابات‌ها ساز جداگانه نواصولگرایان که بعدها با تابلوهایی چون رایحه خوش خدمت، فراکسیون انقلاب اسلامی، جبهه پایداری، جبهه یکتا و... وارد میدان شدند، باعث شد برای رقیب فرش قرمز پهن شود. البته کارگزاران وحدت میان اصولگرایان در انتخابات اخیر مجلس سهم قابل توجهی به این طیف دادند اما بر اساس انتقاداتی که زریبافان مطرح کرد حداقل بخشی از نواصولگرایان معتقدند که اولاً ائتلاف‌های اصولگرایان چندان واقعی نبوده است و در ثانی تکثر کاندیدا چندان هم ناگوار نیست. او با یادآوری انتخابات سال 84 که باز هم اصولگرایان در آن کاندیدای واحد داشتند اما احمدی‌نژاد پیروز شد، تلویحاً این نکته را گوشزد کرد که شاید بهترین راه تکثر نامزدها باشد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 که بعد از اتمام دوره هشت ساله اصلاحات برگزار شد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد کاندیدای غیر اصلاح‌طلب بودند. تکثر نامزدها باعث شد انتخابات با حضور هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد به دور دوم کشیده شده و در نهایت احمدی‌نژاد پیروز شود. زریبافان با یادآوری این انتخابات تأکید کرد: در این انتخابات کار را به احمدی‌نژاد واگذار کردند و برای به نتیجه رسیدن معتقد بودیم جریان سنتی نباید دخالت کند و فعالیت‌هایی که در شهرداری و شورای‌ شهر انجام شد موجب شد تا مجلس هفتم دست اصولگرایان بیفتد که این نتیجه فعالیت‌‌های آبادگران بود. او با یادآوری نقش آبادگران از سال 81 به بعد گفت: انتخابات شورای ‌شهر تهران نقطه عطفی برای بازگشت اصولگرایان به صحنه سیاسی شد که در این راستا سال 84 توانستند ستاد انتخاباتی را شکل دهند بنابراین سال 81 و 84 توانستند حماسه بیافرینند. وی ادامه داد:‌ تشکل یاران انقلاب باز هم می‌‌تواند در عرصه انتخابات حماسه ‌آفرین باشد به شرط آنکه اصولگرایان روش‌‌های سنتی را کنار بگذارند و از روش‌های جدید استفاده کنند و شرایط برای حضور همه جریان‌ها فراهم شود.

با اندکی تساهل و تسامح می‌توان از اظهارات زریبافان این گونه برداشت کرد که طیفی از اصولگرایان از همین ابتدا تأکید دارند با روش و منش اصولگرایان سنتی برای انتخابات همراه نخواهند بود؛ مگر اینکه به جای گرفتن سهم، در «میدان داری» ‌ها سهیم باشند. دومین نکته نیز کارآمد دانستن الگوی انتخابات سال 84 است که گزینه‌هایی نظیر تمرکز بر چهره‌های تازه و کشاندن انتخابات به دور دوم را به ذهن متبادر می‌کند. این در حالی است که شمار دیگری از اصولگرایان همچنان خواستار معرفی کاندیدای واحد هستند چنانکه سید رضا تقوی در همین جلسه بعد از اظهارات زریبافان تأکید کرد: با هر کسی که صحبت می‌شود اذعان دارند راهی جز وحدت و یکپارچگی وجود ندارد و نباید با کاندیدای متعدد به صحنه وارد شویم.

دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود. به اعتقاد ناظران حسن روحانی رئیس جمهوری کاندیدای اصلی این انتخابات است که از حمایت اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و طیفی از اصولگرایان برخوردار است. اصولگرایانی که در جبهه حامیان روحانی جای نمی‌گیرند، از مدت‌ها پیش برای یافتن رقیبی مقابل روحانی تلاش می‌کنند. تا پیش از اعلام کناره‌گیری محمود احمدی‌نژاد، از او به‌عنوان رقیب اصلی روحانی نام می‌بردند. در هفته‌های اخیر نام‌هایی چون محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، عزت‌الله ضرغامی، محمدرضا باهنر و مصطفی میرسلیم به‌عنوان نامزدهای بالقوه انتخابات آتی مطرح شده است. اصولگرایان هنوز به سازوکار روشنی برای نحوه ورود به انتخابات سال آینده دست نیافته‌اند و باید دید در ماه‌های آینده این اردوگاه آبستن چه تحولاتی خواهد بود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6390/21/163874/0

ش.د9503196

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات