تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۹۴۶۵
تأملی بر مواضع ضدایرانی ترکیه و عربستان در کنفرانس امنیتی مونیخ

بر طبل بلاهت

تهدیدات عربستان و ترکیه در کنار تهدیدات دائمی رژیم صهیونیستی و جمع شدن این تهدیدات با ناشی گریهای ترامپ، حکایت از خیز جدید مهره های نشان دار آمریکا و اسرائیل، یعنی آنکارا و ریاض، علیه جمهوری اسلامی ایران دارد. هرچند این دو کشور طی سال های اخیر باخت های بزرگی را تجربه کرده اند، اما سیاستمداران آنها حاضرند بر طبل بلاهت بکوبند و ترامپ را فرصتی برای طرح های خام اندیشانه خود بدانند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/اسماعیل احمدی
کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی به پایان رسید که بخش زیادی از مواضع کشورهای حاضر، جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران بود. کشورهای آمریکا، عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی در یک فرار به جلو، جهت فراموش سازی حمایت های خود از تروریسم، جمهوری اسلامی ایران را متهم به بی ثباتی در منطقه و خطرناک بودن کردند و مواضع تندی را علیه ایران گرفتند.
مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، در نشست امنیتی مونیخ، ایران را در کنار کره شمالی یک "تهدید" برای امنیت و شیوه زندگی غربی خواند. او در اولین حضور بین‌المللی عمده خود به عنوان معاون رئیس جمهور آمریکا، گفت: ایران به عنوان "اصلی‌ترین کشور حامی تروریسم" همچنان به بی‌ثبات کردن منطقه غرب ‌آسیا ادامه می‌دهد و رفع تحریم‌های هسته‌ای به ایران کمک کرده است که منابع بیشتری برای این کار در اختیار داشته باشد.
نمایندگان عربستان و رژیم صهیونیستی نیز در جریان نشست امنیتی مونیخ به شدّت ایران را هدف حمله و انتقاد قرار دادند و از این نشست حداکثر استفاده را بردند تا بتوانند علیه ایران اجماع ایجاد کنند.
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، در این کنفرانس گفت: «من به دولت ترامپ بسیار خوشبین هستم و ایران بزرگ‌ترین کشور حامی تروریست است. ایرانی ها می‌گویند که خواستار بازگشایی فصلی جدید هستند. آنها از آینده سخن می‌گویند نه از گذشته. این خیلی خوب است، اما در شرایط فعلی چه کاری باید انجام داد. ما نمی‌توانیم اقدامات آن ها را در منطقه نادیده بگیریم. همانطور که قبلا هم گفتم آنها خواستار صدور انقلاب هستند. چگونه ما می‌توانیم با ملتی که هدفش نابودی ما است، ارتباط داشته باشیم. تا زمانی که ایران در رفتارش و در اصولی که این کشور بر پایه آن اداره می‌شود، تغییر ندهد. بسیار دشوار است که با چنین کشوری در ارتباط بود.»
وزیر امور خارجه عربستان در ادامه اتهامات بی پایه خود علیه ایران، گفت: چرا تاکنون ایران مورد حمله تروریستی داعش قرار نگرفته است؟ 
در این کنفرانس، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، آویگدور لیبرمن، نیز گفت: «هدف نهایی ایران تضعیف عربستان سعودی در منطقه غرب آسیا ایران است.» وی سه بار تنها عامل بی‌ثباتی منطقه را ایران دانست.
این همه تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی است که عربستان نزدیک به دو سال است مردم یمن را قتل و عام می کند، تا جایی که نهادهای حقوق بشر سازمان ملل با وجود رشوه های عربستان جهت جلوگیری از ذکر جنایات آل سعود، نتوانستند در مقابل این همه جنایت سکوت محض پیشه کنند و ماه گذشته یک هیات کارشناسی سازمان ملل متحد با بررسی 10 مورد از حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان علیه یمن اعلام کرد: بسیاری از آن ها علیه اهداف نظامی واقعی صورت نگرفته و در واقع جنایت جنگی به حساب می آیند.

بر طبل بلاهت

با توجه به صحبت‌های عادل‌الجبیر در این کنفرانس، این نکته مشخص می‌شود که دولت عربستان تحت تاثیر ادعا‌های توخالی آمریکا قرار گرفته و نسبت به مسائل منطقه غرب‌آسیا دچار توهم شده است. جنگ طلبان آل سعود، دولت ترامپ و تهدیدات ناشیانه او را فرصتی جهت ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی ایران می دانند، در حالی که دولت عربستان سعودی باید این نکته را درک کند که در اثر به‌وجود آمدن چالش جدید در منطقه غرب‌آسیا، بیشترین خسارت و زیان را متحمل خواهد شد.
در این میان، رژیم صهیونیستی نیز که این سال ها در پناه تروریسیم تکفیری، حاشیه امنی برای خود ایجاد کرده و جنایات خود را از منظر افکار عمومی منطقه پوشانده است، نیز سعی دارد ناشی گری های ترامپ را علیه ایران فعال کند. 
از سوی دیگر، با توجه به شرایط جهانی پیش‌آمده، انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا و گردابی که عربستان برای خود در یمن ایجاد کرده است، در سران رژیم صهیونیستی انگیزه استفاده بیشتر از عربستان را بیشتر فراهم می کند. صهیونیست ها، عربستان را کشوری در حال غرق شدن می بینند و از یک چنین کشوری انتظار دارند که دست به هر اقدامی در منطقه بزند و این موضوع با ناشی گری های ترامپ همزمان شده است. از همین جهت است که می گوییم هرگونه کمک عربستان به افزایش منازعات در غرب آسیا، اولین خسارت بزرگ را برای ریاض به همراه دارد، چرا که آمریکائی ها به شکل ساختاری و ایدئولوژیک از صهیونیست ها حمایت می کنند نه عربستان.

بر طبل بلاهت
 
در کنار عربستان، ترکیه نیز بر طبل بلاهت می کوبد. "مولود چاوش اوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان گفت: «سیاست‌های طائفه‌گری ایران صلح را در بسیاری از کشورها با مشکل مواجه کرده است. ایران تلاش دارد که دو کشور شیعی در سوریه و عراق ایجاد کند و ایران با مداخله‌گری‌های خود ثبات را در یمن و بحرین و عربستان با چالش مواجه کرده است.»
سخنان چاوش اوغلو در حالی است که طی سال های اخیر، ترکیه فعالیت زیادی در ترانزیت تروریست ها به سوریه، کمک و پشتیبانی از آن ها و حتی خرید نفت از داعشی ها و نیز نا امن سازی عراق داشته است و این سخنان وزیر خارجه ترکیه، راه اندازی جنگ روانی علیه ایران و همسویی با عربستان و رژیم صهیونیستی جهت معرفی کردن ایران به عنوان نقطه هدف ترامپ است. 
این در حالی است که شعارها و مواضع تهدیدآمیز ترامپ در داخل آمریکا نیز خریدار ندارد. یکی از نکات اصلی دیگر مربوط به این کنفرانس حضور جان مک‌کین، سیاستمدار کهنه‌کار آمریکا، بود. وی که به خوبی به عدم ثبات شخصیت دونالد ترامپ و عدم آشنایی وی با سیاست خارجی واقف گردیده، در این کنفرانس یکی از مخالفان آرایش جدید دونالد ترامپ در حوزه سیاست خارجی بود، زیرا درک کرده است سیاست‌های نابخردانه دونالد ترآمپ آمریکا و متحدانش را به ورطه نابودی خواهد کشاند.
با این حال ضروری است وزارت امور خارجه کشورمان در مقابل جنگ روانی که عربستان، ترکیه به راه انداخته اند و آشکارا خود را به مهره نشان دار اسرائیل تبدیل کرده اند، موضع قاطعانه ای بگیرد.، هرچند وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس به تهدید‌های دونالد ترامپ واکنش داد و بیان کرد: « تهدید برای ما کارساز نیست و ما تنها به احترام متقابل جواب می‌دهیم. من قبلا توئیت کردم (چون این روزها توئیت مد شده است) نوشتم که ایران از تهدیدها تکان نخورده است»
وزیر خارجه ادامه داد: خشونت مستمر و بربریتی که در منطقه مشاهده می‌شود و ماجراجویی آمریکا می‌تواند موجب بی ثباتی منطقه شود. برخی کشورها هستند که از گروه‌های ترورسیتی حمایت می‌‌کنند و خشم خودشان را در منطقه دامن می‌زنند و از طرف دیگر این کشورها به دنبال منافع خودشان و توازن به نفع خودشان حرکت می‌کنند.
بااین حال تهدیدات عربستان و ترکیه در کنار تهدیدات دائمی رژیم صهیونیستی و جمع شدن این تهدیدات با ناشی گریهای ترامپ، حکایت از خیز جدید مهره های نشان دار آمریکا و اسرائیل، یعنی آنکارا و ریاض، علیه جمهوری اسلامی دارد. هرچند این دو کشور طی سال های اخیر باخت های بزرگی را تجربه کرده اند، اما سیاستمداران آنها حاضرند بر طبل بلاهت بکوبند و ترامپ را فرصتی برای طرح های خام اندیشانه خود بدانند./ 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات