بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۱۷۴۱

حملات تروریستی تهران و رفتارهای خصمانه عربستان

جمهوری اسلامی ایران در منطقه آشوبناک غرب آسیا از اقتدار و امنیت بالایی برخوردار است و چنین حملات نیابتی و کورکورانه نمی تواند خدشه ای بر امنیت و اقتدار ایران اسلامی وارد کند. حادثه تروریستی تهران و جمع شدن سریع آن، در حالی که در اطراف ایران، تروریست های اجاره ای عربستان سعودی پخش شده اند، نشان دهنده این اقتدار نظامی و امنیتی ایران است و پیام هایی که مقامات کشورهای مختلف دنیا در پی حادثه تهران ارسال کردند، نشان می دهد که تنها امید آنها به برقراری امنیت در غرب آسیا، جمهوری اسلامی ایران است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/فرزان شهیدی
نسبت عربستان با حملات تروریستی تهراندو حادثه همزمان تروریستی در تهران، نظر محافل مختلف رسانه ای را به خود جلب کرد. طبق اطلاعیه ای که وزارت کشور در این زمینه صادر کرد: «دو تیم تروریستی در روز جاری به صورت همزمان در حاشیه مرقد امام راحل (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، با تحرکات تروریستی کور تلاش کردند فضای آرام و امنیت موجود در کشور را تحت الشعاع قرار دهند.
 تیم تروریستی اول متشکل از دو نفر حوالی ساعت 10:30 امروز وارد محوطه مرقد امام شد. نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با مأموران به هلاکت رسید.
 تیم تروریستی دوم متشکل از چهار نفر همزمان با عملیات تیم اول سعی کرد وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شود که پس از واکنش مأموران؛ یک نفراز آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با ماموران به هلاکت می رسند. در مجموع بر اساس گزارش های دریافتی در دو واقعه روز جاری، تعداد 12 نفر از همو طنان شهید و 42 نفر نیز مجروح می شوند.
 هم اکنون هر دو واقعه خاتمه یافته و اوضاع به صورت کامل در کنترل عوامل امنیتی و انتظامی قرار دارد. اخبار تکمیلی این وقایع متعاقباً به استحضار ملت شریف خواهد رسید».
در حالی که این حادثه جریان داشت، گروه تروریستی داعش در شبکه های وابسته به خود، مسئولیت حمله به  ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان  و حرم امام خمینی در جنوب تهران را بر عهده گرفت. در این بیانیه تاکید شده است که عناصر گروه تروریستی داعش به مرقد امام خمینی و ساختمان مجلس شورای اسلامی حمله کرده‌اند.
همزمان با این، برخی رسانه ‌ها و خبرگزاری‌ های به نقل از پایگاه خبری رسمی داعش موسوم به «اعماق» گزارش دادند که این گروه تروریستی با پخش یک کلیپ کوتاه مسوولیت حمله به مجلس ایران و حرم امام خمینی(ره) را به عهده گرفته است. در این کلیپ حمله کنندگان به زبان عربی فریاد می زنند که «گمان نکنید ما از این جا می رویم، به اذن خدا باقی می مانیم...»

نسبت عربستان با حملات تروریستی تهران

گروه تروریستی داعش در گذشته بارها ایران را تهدید کرده بود و در مقاطعی عملیات های عناصر داعش توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) مهار و خنثی شده بود، اما این بار به نظر می آید که داعشی ها موفق شده اند به دو مرکز مهم در تهران نفوذ کرده و عملیات تروریستی انجام دهند؛ عملیاتی که به شهادت 12 تن و مجروحیت ده ها تن دیگر از هموطنان منجر شد.
نکته قابل توجه آن است که این دو حادثه، دستمایه رسانه های معاند خصوصا شبکه های وابسته به عربستان سعودی قرار گرفت و از همان ابتدا به شکل کامل و با آب و تاب زیادی به پوشش خبری حملات تهران پرداختند. 
اقدامات رسانه ای این شبکه ها محدود به خبررسانی نبود، بلکه در چهارچوب یک عملیات روانی حساب شده به ارائه تحلیل های غیرواقعی پرداختند. شبکه العربیه با حضور کارشناسانی که به تحلیل های ضدایرانی مشهورند، ادعا کرد حمله به مجلس و حرم امام، کار سپاه و وزرات اطلاعات بوده است، با این هدف که ایران خود را قربانی تروریسم نشان دهد و به این وسیله حمایت های خود را از تروریسم و داعش مخفی کند!
شبکه الحدث نیز ادعا کرد داعش ساخته و پرداخته ایران است و در نتیجه به راحتی در آن نفوذ کرده و عملیات تروریستی در تهران را توسط این گروه سامان داده است! تحلیلگر این شبکه با توجه به سیستم امنیتی قوی در ایران به ویژه در اماکن حساس، انجام دو عملیات تروریستی را زیر سوال برد و ادعا کرد اگر کار خودی ها نبوده چگونه تروریست ها به آسانی با سلاح کاشینکوف وارد ساختمان مجلس شده و آتش گشوده اند؟
همسان سازی با انفجار حرم امام رضا(ع) در عاشورای سال 1373 نیز از دیگر شگردهای رسانه های معاند بود. در آن زمان نیز ادعا شد انفجار حرم کار وزرات اطلاعات با محوریت سعید امامی بوده است، اما مسئولیت آن را به گردن سازمان منافقین انداختند. 
تردید در واقعی بودن کلیپ داعش و این که لهجه افرادی که در آن به عربی سخن می گویند، لهجه غریبی است، از دیگر شیوه هایی است که برای ایراد اتهام به جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

حملات تروریستی تهران و رفتارهای عربستان سعودی

این اتهام زنی های بی اساس در حالی است که وقوع دو حمله تروریستی کور در تهران، زمانی صورت می گیرد که مدت زیادی از سخنان تهدیدآمیز مقامات سعودی نمی گذرد. این در حالی است که لحن سعودی ها علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از سفر دونالد ترامپ به منطقه و قطع رابطه با قطر تشدید شده است.
وزیر خارجه عربستان سعودی، یک روز پیش از حملات تروریستی در تهران، در جمع خبرنگاران در پاریس، ایران را تهدید کرد. «عادل الجبیر» با نادیده گرفتن اسناد موجود از حمایت ‌های ریاض از داعش و سایر گروه‌های تروریستی ادعا کرد: «ایران حامی نخست تروریسم در جهان است و در امور کشورهای همسایه نیز دخالت و از گروه‌های افراطی در منطقه حمایت می‌ کند. همچنین این کشور، میزبان سران القاعده و سایر سرکرده‌های گروه‌های تروریستی است.»
در حالی که اغلب تروریست‌ ها در عراق و سوریه ملیت سعودی دارند، الجبیر مدعی شد رژیم ایران طی 37 سال، به 12 سفارت حمله کرده است و در رتبه نخست تولید بمب‌ها و مواد منفجره ‌ای است که تاکنون هزاران کشته به همراه داشته است؛ ایران بیش از 90 درصد مواد منفجره را تولید و در میان گروه‌های تروریستی توزیع کرده است!
نکته قابل توجه، تهدیدی است که الجبیر در پایان سخنان خود بر زبان آورده و هشدار داد ایران باید به دلیل دخالت هایش در امور منطقه و حمایتش از گروه‌ های تروریستی و افراطی مجازات شود!

نسبت عربستان با حملات تروریستی تهران

«محمد بن سلمان» جانشین ولی‌ عهد عربستان سعودی نیز چندی پیش در یک کنفرانس خبری مدعی شده بود که کشورش هدف ایران است و تهران قصد رسیدن به مکه را دارد، بنابراین عربستان منتظر نمی‌ ماند که جنگ در داخل کشورش شعله ور شود، بلکه آن را به داخل ایران منتقل می ‌کند!
اظهارات فوق این گمانه را قوت می دهد که عربستان سعودی جهت وقوع حملات تروریستی در ایران از مدت ها پیش برنامه داشته است و در عین حال رسانه های خود را نیز به خط کرده تا پس از وقوع حمله، دست به یک علمیات روانی گسترده و حساب شده علیه جمهوری اسلامی ایران بزنند تا بدین وسیله دامان خود را از این حملات پاک کنند.
رفتار سعودی ها در قبال تهران در حالی است که بلافاصله بعد از حادثه تروریستی امروز تهران، مقامات کشورهای مختلف این حادثه را محکوم کردند؛ مقامات کشورهایی همچون: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه افغانستان، فؤاد معصوم رئیس‌جمهور عراق، وزارت خارجه سوریه، وزارت خارجه قطر، امارات عربی متحده، جبهه مردمی تونس، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان، پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، آنتونیو تاجانی رئیس پارلمان اروپا، نماینده سازمان ملل متحد در تهران، وزیر امور خارجه ارمنستان و مقامات نروژ و سوئد. 
این در حالی است که ساعاتی بعد از حادثه تروریستی تهران، عادل الجبیر که گویا در برابر پرسشی ناظر به این حادثه قرار گرفته بود، واکنشی نشان نداد و گفت سوال بعدی لطفا! 
سعودی ها اما این بار نیز به خطا رفته و تنها از یک اقدام کور و بی نتیجه ای حمایت کرده اند، در حالی که تبعات حمایت از تروریسم، گریبان آنان را خواهد گرفت. به رغم ادعاهای گزاف و تبلیغات رسانه ای، اکنون کیست که نداند عربستان مهد اندیشه های وهابی و تکفیری است؟ و یا کیست که از روابط سعودی ها با تروریست ها و داعشی ها و اقدامات فتنه آمیز آن ها در نقاط مختلف منطقه آگاه نباشد؟ گویا سعودی ها با تسلیحاتی که از آمریکا خریده اند سرمست شده اند و با حمایت ناشیانه از داعش جهت عملیات در تهران، می خواهند با دم شیر بازی کنند. آنان در خرابه های یمن موفقیت نداشتند، حال چگونه می توانند با سربازان اجاره ای به جنگ شیر بروند؟
جمهوری اسلامی ایران در منطقه آشوبناک غرب آسیا از اقتدار و امنیت بالایی برخوردار است و چنین حملات نیابتی و کورکورانه نمی تواند خدشه ای بر امنیت و اقتدار ایران اسلامی وارد کند. حادثه تروریستی تهران و جمع شدن سریع آن، در حالی که در اطراف ایران، تروریست های اجاره ای عربستان سعودی پخش شده اند، نشان دهنده این اقتدار نظامی و امنیتی ایران است و پیام هایی که مقامات کشورهای مختلف دنیا در پی حادثه تهران ارسال کردند، نشان می دهد که تنها امید آنها به برقراری امنیت در غرب آسیا، جمهوری اسلامی ایران است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات