صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۰۴۱۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 7 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): انقلاب ادامه دارد؛ اینکه بعضی‌ها بگویند که انقلاب حادثه‌ای بود و تمام شد و حالا برگردیم به زندگی عادی، این خیانت به انقلاب است. انقلاب تمام نمی‌شود.(1396/6/6) ***سالروز شهادت جانسوز امام محمدباقر(علیه‌السلام) تسلیت باد***

▼ حرف روز
برکت تکثر سؤال و نقش حوزه
دیدار دوم طلاب تهرانی با امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ششم شهریور امسال با رویکردی متفاوت از سال گذشته برگزار شد.  این دیدار به خواست خود ایشان، کاملاً طلبگی بود و مدیران و مسئولان برخلاف سال گذشته، صحبتی در محضر ایشان نداشتند و طلاب حوزه‌های علمیه استان تهران فرصت یافتند بدون واسطه دغدغه و مسائل مدنظر خود را در این دیدار مطرح کنند.
رهبر حکیم انقلاب در بخشی از سخنان خود در این دیدار با بیان اینکه «امروز بشریت به ‌ویژه نسل‌های جوان به ‌شدت نیازمند حرف‌های نو هستند و اسلام حرف‌های نو و جذابی در زمینه‌ انسان، جامعه و سیاست دارد که اگر به گوش جهانیان رسانده شود، قطعاً پذیرنده‌ بسیاری خواهد داشت»، در بخشی از بیانات خود ویژگی‌های خاص حوزه و روحانیت امروز را تشریح کردند و یکی از این موارد را تکثر سؤال و خلق پرسش در دوران حاضر نام بردند. امام خامنه‌ای کثرت سؤال را برکت‌آفرین دانسته و از روحانیون خواستند برای همه سؤالات بدون سهل‌اندیشی جواب متقن و منطقی پیدا کنند.
در این باره می‌توان گفت استقبال از پرسش‌گری و وفور شبهات شیوه مرسوم حوزه‌ها بوده است و حتی علمای سلف ‌گاه برای پاسخ به یک شبهه، خودشان دست به پرورش آن شبهه و خلق پرسش‌های دیگر در حاشیه آن می‌زدند و آنگاه از همه زوایا پاسخ‌های درست و مستدل را بیان می‌کردند. امروز این پرسش‌ها به مراتب بیشتر، متنوع‌تر و گاه عمیق‌تر شده است و فرار از پرسش و سرکوب آن به جای اقناع و پاسخ می‌تواند سم مهلک حوزه‌های علمیه باشد.
وظیفه حوزه و روحانیت با سایر دستگاه‌ها متفاوت است و در دوران جنگ نرم، که اذهان مملو از سؤالات ریز و درشت است، این طلاب و روحانیون فاضل هستند که با استفاده از هنرهای پاسخگویی باید به نبرد شبهات اعتقادی، مذهبی و ایمانی بروند.
حوزه مرکز آزاداندیشی و آزادی بیان بوده است و اگر قرار باشد به جای شوق علمی و بحث و تبادل نظر، محافظه‌کاری جای آن را بگیرد، رابطه حوزه با مراکز علمی و دانشجویی و جوانان اخلال روبه‌رو خواهد شد. حوزه باید به استقبال جوانان با پرسشگر رود و در دفاع از نظام و اسلام خود را به علم و هنر برای پاسخگویی مجهز کند.

▼ گزارش روز
اتمام حجت!
«امین شیرازی ۳۴ ساله و دانش‌آموخته عمران و سیدامیر فارس‌حسینی ۲۱ ساله دانشجوی ترم آخر معماری دانشگاه امیرکبیر» دو جوان بسیجی که خود را از پایتخت به روستاهای محروم گیلان غرب رسانده بودند تا محرومیت را از چهره این منطقه بزدایند؛ اما در پایان روز پس از ساعت‌ها فعالیت و تلاش در حال بازگشت به محل اسکان دچار حادثه شده و به شهادت می‌رسند. شهید محسن حججی متولد سال ۱۳۷۱ در نجف‌آباد اصفهان که راهی سوریه شده بود تا در خط مقدم جهاد با گروه تروریستی ـ تکفیری داعش حضور داشته باشد، به اسارت شقی‌ترین خلق در می‌آید و به شهادت می‌رسد؛ او بارها در قالب اردوهای جهادی به مناطق محروم کشور سفر کرده بود و همه همت خود را برای زدودن فقر از چهره ایران اسلامی و کم شدن مشقت زندگی برای هموطنان‌مان به کار بسته بود. حججی، شیرازی و حسینی سه شهید عزیز که در هفته‌های اخیر به فیض شهادت نائل شده‌اند، تنها نمونه‌هایی از هزاران جوان بسیجی‌ هستند که در کشور حضور دارند و همه زندگی خود را وقف پیشرفت، امنیت و صلابت ایران اسلامی و تحقق تمدن اسلامی کرده‌اند که مقصد نهایی انقلاب ملت بزرگ ایران است. این سه شهید عزیز در برابر ما حجت‌های الهی شدند تا بار دیگر به اثبات برسانند و به یاد ما بیاورند که تنها این فرهنگ بسیجی و نیروهای ارزشی هستند که از حضور در سوریه برای حفظ امنیت تا حضور در محروم‌ترین مناطق کشور برای رفع محرومیت در صف اول قرار دارند. به واقع خون پاک این شهدا و همه شهدای راه آبادانی و امنیت کشور باطل السحر تقلای بوق‌های تبلیغاتی ضد انقلاب خارج‌نشین و دستگاه‌های تبلیغاتی دشمنان تفکر انقلاب اسلامی که سال‌هاست علیه فرهنگ بسیجی سمپاشی می‌کنند. همچنین این سه شهید عزیز بار دیگر حجت را بر مسئولان تمام کردند که بهترین نیروهای کشور نیروهای مؤمن انقلابی هستند و وظیفه قطعی مسئولان است که از این جوانان حمایت کرده و راه را برای فعالیت و تلاش آنان هموار کنند؛ جوانانی که به تعبیر دقیق رهبر معظم انقلاب اولین کسانی هستند که در برابر مشکلات کشور سینه سپر می‌کنند و سر بزنگاه در خدمت مردم خواهند بود.

▼ خبر ویژه                             
پلی از ایران تا جولان
یک روزنامه فرامنطقه‌ای در تحلیلی نوشت: رژیم صهیونیستی به شکست در برابر ایران در خاک سوریه اذعان کرد و ایران و حزب‌الله پیروز این جنگ هستند. روزنامه «رأی‌الیوم» چاپ لندن در تحلیلی به قلم «زهیر اندراوس» نوشت: تحلیلگران، کارشناسان و حتی تصمیم‌گیرندگان تل‌آویو این روزها تلاش می‌کنند شکست رژیم صهیونیستی در سوریه را تفسیر کنند و دولت عبری در همه شرط‌هایش باخته و این باخت‌ها و شکست‌ها ادامه‌دار است؛ گفتنی است ایهود یعاری، خاورشناس وابسته به مؤسسه امنیتی تل‌آویو نیز در این باره می‌گوید: نتایج جنگ داخلی سوریه همچنان نامعلوم است؛ اما واضح است که اسرائیل در آن شکست خورده است، زیرا تأثیرات ورود ایران به سوریه از سال 2012 را دیر فهمید. وی افزود: ژنرال قاسم سلیمانی، مسئول عملیات سپاه ایران در خارج از مرزها در سخنرانی اخیرش اعلام کرد، خیلی از افراد در داخل ایران مخالف ورود ما به جنگ سوریه بودند؛ اما امروزه برای همه آشکار شد که این ورود ما، داستان پیروزی و موفقیت است. یعاری همچنین تأکید می‌کند جمهوری اسلامی پلی از ایران تا جولان ایجاد کردند و 200 هزار رزمنده وابسته به آنها در سوریه حضور دارند.

▼ اخبار
1ـ اظهارات دیوانه‌وار یک مقام صهیونیستی!

روزنامه «جروزالم‌پست» نوشت: یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی به دولت روسیه هشدار داد، اگر ایران به گسترش حوزه نفوذ خود در سوریه ادامه دهد، اسرائیل کاخ بشار اسد در دمشق را بمباران می‌کند. وی هشدار داد، اگر تغییر عمده‌ای در منطقه رخ ندهد، اسرائیل کاری خواهد کرد که توافق آتش‌بس که آمریکا و روسیه در آستانه قزاقستان منعقد کردند، از بین برود. وی همچنین اعلام کرد، هیچ نوع تفاهمی بین روس‌ها و اسرائیل به دست نیامده است. با این حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه به پوتین گفت نگرانی‌های او یا باید رفع شود یا اسرائیل به منظور رفع نگرانی‌های خود مجبور به اقدام می‌شود. گفتنی است، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌ها سفر نتانیاهو به روسیه را ناموفق دانسته و نوشته بودند پوتین همه درخواست‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره تغییر اوضاع در سوریه را رد کرده است.

2ـ تغییر شش استاندار نهایی شد
قطار جابه‌جایی‌ و تغییر و تحول استانداران در دولت دوازدهم در وزارت کشور به حرکت درآمد و شنیده‌ها حاکی از آن است که تا این مرحله شش استاندار تغییر می‎کنند. یک منبع آگاه درباره جابه‌جایی‌های استانداران از سوی وزارت کشور دولت دوازدهم گفت: استانداران آذربایجان شرقی، اصفهان و هرمزگان تغییر خواهند کرد و گزینه‌های نهایی برای این استان‌ها به زودی معرفی می‎شوند. وی افزود: «محسن نریمان» معاون وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم جایگزین «ربیع فلاح‌جلودار» در استانداری استان مازندران می‌شود و «ربیع فلاح» نیز به استانداری قزوین خواهد رفت. او درباره استاندار شهر تهران نیز اظهار داشت: حسین هاشمی قطعاً در دولت دوازدهم استاندار تهران نخواهد بود و در حال حاضر فریدون همتی، استاندار قزوین در دولت یازدهم و علی‌اوسط هاشمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان از جدی‎ترین گزینه‌های جانشینی هاشمی در استانداری تهران هستند.

3ـ عصبانیت و واکنش تعجب‌برانگیز یک روزنامه اصلاح‌طلب!
تعریف و تقدیر برخی از شخصیت‌های اصلاح‌طلبی از خدمات قالیباف در شهرداری تهران عصبانیت شدید رسانه‌ها و فعالان سیاسی این جریان را که سناریوی «شهر سوخته»‌ را در تخریب او کلید زده‌ بودند، در پی داشت تا جایی که روزنامه «آفتاب یزد» در اقدامی عجیب با حمله به رئیس جامعه روحانیون مبارز می‌نویسد: «خوئینی‌ها که برخی او را یکی از تأثیرگذاران راه اصلاحات می‌دانند، در اقدامی قابل تأمل و نامه‌ای بحث‌برانگیز این بار نه تنها به مدح و ثنای مدیریت قالیباف پرداخته؛ بلکه از نجفی به عنوان شهردار آینده نیز خواسته است زیاد حرفی از مشکلات گذشته نزند و کار خودش را بکند؛ یعنی یک وقت به قالیباف و نحوه مدیریتش نقدی وارد نکند! که با شنیدن این عبارات بی‌اختیار موضوع بده بستان‌های پنهانی به میان می‌آید.»

4ـ ارعاب و فشار به دلیل مخالفت با همه‌پرسی اقلیم کردستان
نمایندگان عرب و ترکمن در کرکوک مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان اعلام کردند و خواستار دخالت دولت مرکزی برای پایان دادن به فشارهایی شدند که ضد آنها در کرکوک وجود دارد. محمد تمیم، از جمله نمایندگان اعراب در کرکوک در این باره می‌گوید: اعراب در مناطق مورد مناقشه در کرکوک، دشت نینوا، دیالی و دیگر مناطق در معرض فشار و ارعاب دستگاه‌های امنیتی کُردی قرار دارند و این به دلیل مخالفت اعراب با همه‌پرسی است که قرار است در ۲۵ سپتامبر آینده برگزار شود. وی همچنین اضافه می‌کند: دستگاه‌های امنیتی کُردی همزمان با نزدیک شدن به همه‌پرسی تحرکات خود را در این زمینه افزایش داده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران درباره علت محاکمه نشدن سران فتنه گفت: اگر شرایط فراهم شود، قوه قضائیه آمادگی محاکمه دارد؛ اما تصمیم نظام در سال 1389 حصر بوده است. وی افزود: اینکه برخی حصر را بدون مبنا می‌دانند، پذیرفته نیست؛ چرا که حصر مبنای قانونی دارد و قوه قضائیه و وزارت اطلاعات مسئول اجرای آن هستند؛ از این رو دیگر دستگاه‌ها در کاری که به آنها مربوط نیست، دخالت نکنند.
«علی صوفی» عضو شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اظهارات برخی از دولتمردان درباره وامدار نبودن دولت به هیچ‌ جریانی را خلاف آن چیزی دانست که در انتخابات مشاهده شد. وی ضمن اشاره به اینکه این افراد بر باور غلط خود ایستادگی می‌کنند، با هشدار به دولت در این باره گفت: این مورد از نظر سیاسی قابل فهم است، اما از نظر اخلاقی یک بدعهدی است و پیامدهای مختلفی خواهد داشت.
پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران با انتقاد از ناتوانی اصلاح‌طلبان در مجلس و نحوه عملکرد فراکسیون امید گفت: من همان زمانی که تنها ۱۰۳ نفر به آقای عارف رأی دادند، گفتم باید اسامی را شفاف به مردم اعلام کنیم تا حساب کسانی که خیانت کرده‌اند و آنهایی که به تعهدات‌شان وفادار بوده‌اند، نزد مردم روشن شود.
ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه متأسفانه سرمایه‌گذاری در  اقتصاد ایران همچنان پرریسک‌ است؛ تأکید کرد: با وجود این سال 95 رشد اقتصادی کشور بدون احتساب  نفت 3/3 درصد بود که رشد مطلوب و قابل قبولی است؛ در همین راستا به دنبال آن هستیم که در سال 96 به رشد پنج درصد برسیم.
وزارت اطلاعات کره جنوبی ادعا کرد به نشانه‌هایی دست ‌یافته که نشان می‌دهد کره شمالی در حال آماده شدن برای انجام آزمایش اتمی ششم خود از پایگاهی در شمالی‌ترین نقطه این کشور است. گفتنی است، پایگاه پونگی ـ ری در شمال این کشور محل اصلی انجام آزمایش‌های اتمی کره شمالی است.
منابع خبری گزارش دادند، طبق توافق «جرود» بین حزب‎الله لبنان و نیروهای تروریستی داعش، قرار است تروریست‌های داعشی که خود را تسلیم کردند، به دیرالزور منتقل شوند و پیکر شهید «محسن حججی» تحویل نیروهای مقاومت داده ‎خواهد شد.
رئیس دفتر حماس در نوار غزه گفت: امروز روابط ما با ایران بسیار عالی است و ایران از گردان‌های القسام حمایت می‌کند. یحیی السنوار در ادامه بر تمایل حماس برای بهبود روابط با سوریه تأکید کرد.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات