صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۴۸۰۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 5 مهر


▼ حرف روز
تمسک به عاشورا؛ نياز زمانه ما
آنگاه كه حسين‌بن‌علي(ع)، آموزگار بزرگ شهادت، خطاب به يارانش فرمود: «اني لا اري الموت الا سعاده و لا الحياه مع الظالمين الا برما» (مرگ را جز سعادت و خوشبختي نمي‌بينم و زندگاني با ستمگران را جز هلاکت و بدبختي نمي‌دانم)؛ سبكي را براي زيستن بر محور عزت و آزادگي بنا نهاد كه براي هميشه تاريخ الهام‌بخش مجاهدان راه حق و مشتاقان به آزادانه زيستن خواهد بود.
مروري بر آرمان‌ها و آموزه‌هاي مكتب حسيني ما را با حقايق و معارفي آشنا می‌کند كه مي‌توان آنها را ارزش‌هايي فراتاريخي دانست كه نشانه‌اي از آن را در همه نهضت‌هاي حقيقت‌گراي تاريخي مي‌توان يافت. در صدر همه اين آرمان‌ها، حريت و آزادگي قرار دارد که حسين(ع) را به سرور و سالار آزادگان جهان بدل کرده است. دستيابي به اين آرمان برجسته يكي از نيازهاي امروز جامعه بشري و ضرورت‌هاي جمهوري اسلامي در مسير دستيابي به آرمان‌هاي نهضت اسلامي است. مسئله مبارزه با ظلم و جور را مي‌توان هم در سياست داخلی و هم در سياست خارجی مورد توجه قرار داد. در سياست داخلی، پرهيز از تعدي و ظلم به حقوق ملت از سوی دستگاه‌ها و نهادهايي كه به واسطه مأموريت‌هاي ذاتي خود نيازمند اقتدار و استيلا هستند (همچون دستگاه قضايي و نيروي انتظامي)، همچنين تلاش براي تقويت اركان مردم‌سالاري ديني كه بر حقوق و آزادي‌هاي ملت تأكيد دارد، يكي از نشانه‌هاي تمسك به اباعبدالله(ع) خواهد بود.
در سياست خارجي نيز روح ايستادگي و استقامت در برابر استكبار جهاني و استعمارگران زياده‌خواه و تأكيد بر شعار «نه شرقي نه غربي» و حمايت از مظلومان و مستضعفان عالم، آرمان‌هايي است كه منشأ و مبدأ آن را در حركت حسين‌‌بن‌علي(ع) بايد جست‌وجو کرد. در جهاني كه نظام سرمايه‌داري ـ صهيونيستي، در تلاش است تا همه مخالفان و منتقدان خود را به بردگي مدرن و تسليم و وادادگي بكشاند، توجه به روح قيام امام حسين(ع) و تسليم نشدن در برابر فاسق و فاجر زمانه به خوبي مي‌تواند مانیفست سياست خارجه جمهوري اسلامي قرار گيرد.
تكرار هر ساله عزاي اباعبدالله‌الحسین(ع) فرصتي براي بازخواني اين دفتر عظيم تاريخي است. نهضت كربلا حقيقتي كهنه و مانده در دوردست تاريخ نيست! چراغی است كه همچنان روشن‌كننده راه حقيقت‌پرستان و آزادي‌خواهان و عزت‌مداران بوده و تا زمانه «تشكيل دولت موعود حق» باقي خواهد ماند، تا آن زمان كه وعده ظهور منتقم خون ثارالله فرا رسد!

▼ گزارش روز
آتاترک در ریاض!
«ملک سلمان بن‌عبدالعزیز در حکمی ممنوعیت رانندگی برای زنان سعودی را لغو کرد.» خبری که روز گذشته بر روی خروجی خبرگزاری‌های سعودی قرار گرفت؛ این خبر به تنهایی موضوع چندان مهمی به نظر نمی‌رسد و می‌توان آن را تصمیم یک حاکم برای رهایی از مناقشه‌ای بی‌پایان در این زمینه دانست؛ اما اگر این خبر را در کنار اخباری، مانند رسیدن پسر ملک سلمان به ولی‌عهدی عربستان با پاکسازی گسترده شاهزادگان سعودی در رژیم پادشاهی عربستان و دورخیز وی برای کنار گذاشتن پدر، صدور اجازه حضور زنان در ورزشگاه‌ها و شرکت در مراسم روز ملی این کشور، تلاش برای حذف لقب خادم‌الحرمین شریفین از پادشاه عربستان و انتشار اخباری مبنی بر واگذاری اداره امور حرم نبوی و بیت‌الله‌الحرام به شخصی به جز پادشاه عربستان، سفرهای متعدد ولی‌عهد و دیگر مسئولان رژیم آل‌سعود به سرزمین‌های اشغالی و تلاش برای همکاری بیشتر با غرب به ویژه دولت دونالد ترامپ، تدوین سند چشم‌انداز 2025 برای تغییرات بنیادین در حوزه‌های مختلف و... قرار دهیم و این خبرها را مانند قطعات یک جورچین کنار هم بچینیم، آنگاه با طرح جامع و حساب شده‌ای روبه‌رو می‌شویم و این خبر یک معنای بزرگ را با خود همراه خواهد داشت که عبارت است از آنکه ولی‌عهد جوان عربستان به دنبال تغییر بزرگ در عربستان است؛ تغییری که می‌توان مشخصه اصلی آن را حرکت به سوی سکولاریسم در این کشور دانست. به عبارت دقیق‌تر، ولی‌عهد کم سن و سال سعودی قصد دارد همان راهی را برود که آتاترک در ترکیه و رضاخان در ایران رفتند! در این راستا او خوب می‌داند که تصمیم‌گیری‌هایی، چون لغو ممنوعیت رانندگی زنان از سوی او با توجه به بافت این کشور و قدرت مفتی‌های وهابی به سختی پذیرفته می‌شود و به همین دلیل پیش از کنار زدن پدر و در دست گرفتن حکومت متمول سعودی، تصمیماتی از این دست را با اسم، مهر و امضای پدر اجرایی می‌کند و در نهایت با کنار گذاشتن ملک سلمان از عربستان جدید رونمایی می‌کند.

▼ اخبار ویژه                 
انتصاب سیاسی در شورای شهر تهران
شورای شهر تهران حسین نقاشی را که چهره‌ای تندرو است و حمایت از جریان‌ها و چهره‌های ضدانقلابیون را در سابقه خود دارد، به عنوان مدیر کل روابط عمومی این شورا انتخاب کرده‌اند. نقاشی، دبیر اسبق انجمن‌ اسلامی دانشگاه تهران و مسئول ستاد جوانان یکی از سران فتنه بوده و سخنان شاذ قابل توجهی درباره فتنه سال ۸۸ و غائله ۱۸ تیر ماه سال ۸۷ دارد و جملاتی، چون «آبشخور فکری انجمن‌های اسلامی، روشنفکری دینی است، نه روحانیّت سنت‌گرای ولو انقلابی! سخنرانی‌های سروش، آقاجری، کدیور، شبستری و دیگران، انجمن‌های اسلامی را به آبشخور اصلی بازگرداند»، «نظارت استصوابی شورای نگهبان مغایر قانون اساسی است»، «بسیج دانشجویی باید از حوادث ۱۸ تیر و ۸۸ تبری بجوید» و... را بارها مطرح کرده است.

با وجود اینکه آقای روحانی در دولت جدید خود بر تثبیت وضعیت امنیت کشور و ابقای دریابان علی شمخانی تأکید دارد؛ اما همچنان اصلاح‌طلبان تندرو برای برکناری وی فشار می‌آورند. در جلسه‌ای که به تازگی در منزل یکی از اصلاح‌طلبان برگزار شده است، به منظور برکناری شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی رایزنی شده است.

هوشیار عبدالله، نماینده جنبش کُردی التغییر از مشارکت ضعیف در همه‌پرسی روز گذشته اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: پیش‌بینی‌های ما درباره مخالفت شدید با این همه‌پرسی حزبی و شخصی درست بود؛ زیرا میزان مشارکت در استان‌ها ضعیف بود. در سلیمانیه میزان مشارکت به ۴۰ درصد هم نرسید و در بیشتر مناطق از ۵۰ درصد فراتر نرفت؛ اما با تمدید ساعت همه‌پرسی و به کارگیری شگردهای خاص کمی به این آمار افزوده شد.

▼ اخبار
1ـ پاسخ  فرزند شهید کاوه به عضو شورای شهر تهران
فرزند شهید محمود کاوه از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در واکنش به توئیت جنجالی عضو شورای شهر تهران، در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ما امروز و پس از سال‌ها شاهدیم که در قلب لیبرال دموکراسی غرب، از جنگ‌هایی تجلیل و تقدیر می‌شود که نه برای خدا و نه در راه حسین‌بن‌علی(ع)، بلکه برای دنیای‌شان رُخ داد. غربیان از جنگ جهانی تجلیل می‌کنند که علت آغازش کشور‌گشایی و خونریزی بود. شهدای ما برای دفاع از کیان و عزت‌مان رفتند. در پایان به آنها که عادت دارند نشخوار جویده غربی‌ها را بجوند، اعلام می‌داریم کاتولیک‌تر از پاپ نشوید و لااقل نحوه قدردانی از جنگ را هم از آنان بیاموزید.» گفتنی است، حجت نظری در آغاز هفته دفاع مقدس در توئیتی نوشته بود: «جنگ تحمیلی بنامیم یا دفاع مقدس، تفاوتی در عمق فاجعه و رنجی که بر این مملکت و ملت گذشته ایجاد نمی‌کند، جنگ و جنگ‌طلبی مذموم است.»

2ـ قدرت ایران در منطقه پادگانی و استعماری نیست
سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به نگاه دشمنان به قدرت جمهوری اسلامی ایران گفت: دشمن اگر عصبانی بشود یا نشود و اگر از این عصبانیت بمیرد، جمهوری اسلامی همچنان قدرتمند است؛ اما دشمن جاهل و نادان است و خطا می‌کند. قدرت ما در منطقه قدرت پادگانی، پایگاهی و استثماری نیست، در همه منطقه پایگاهی رسمی از جمهوری اسلامی نمی‌بینید؛ اما این کشور قدرتمند است و این قدرت برخاسته از چیزی است که شما (دشمن) امکان مواجهه با آن را ندارید، این قدرت بر اساس منطق دفاع از مظلوم برابر ظالم است. وی تصریح کرد: پادگان جمهوری اسلامی دل و عاطفه این مردم است، در این دنیای پرظلم، جمهوری اسلامی در برابر ظالمان ایستاده است، شما (دشمن) هرچه دارید به کار ببرید، نمی‌توانید فلسطین را از ایران جدا کنید؛ چون این اعتماد وجود دارد که جمهوری اسلامی مدافع حقیقی فلسطین است.

3ـ اختلاف بر سر تفسیر بند T برجام
مدیر کل آژنس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار شفاف‌سازی درباره بند T ضمیمه اول برجام شد؛ چرا که بر سر راستی‌آزمایی از مفاد مندرج در این بند، میان روسیه با آژانس و کشورهای غربی اختلاف به وجود آمده است. روسیه می‌گوید،‌ اشاره نکردن به آژانس در این بند نشان می‌دهد این نهاد بین‌المللی موظف به راستی‌آزمایی درباره مفاد این بند (ممنوعیت فعالیت‌هایی که می‌تواند در طراحی و توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌ای نقش داشته باشند.) نیست، اما کشورهای غربی و آژانس با این تفسیر مخالفند. گفتنی است، این اختلاف نظر در حالی مطرح شده است که مخالفان توافق هسته‌ای پیشتر به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده‌اند از بند T مندرج در ضمیمه اول توافق هسته‌ای با ایران به عنوان بهانه‌ای برای بازرسی از پایگاه‌های نظامی ایران استفاده کند.

4ـ ممنوعیتی برای آزمایش موشک‌های ایران وجود ندارد
به نوشته خبرگزاری «تاس»، «میخائیل اولیانوف» مدیر بخش عدم اشاعه سلاح‌های اتمی و کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه روسیه گفت: «ممنوعیتی که مانع از آزمایش موشک‌های ایران شود، وجود ندارد.» وی ادامه داد: «ممنوعیت قبلی که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل وجود داشت، لغو شد و به جای آن از ایران درخواست شد از پرتاب موشک‌های بالستیک خودداری کند؛ البته نه هر موشک، بلکه تنها آنهایی که قادر به حمل سلاح‌های کشتار جمعی باشند. این بخشی از توافق است و باید پیروی شود.» اولیانوف معتقد است،‌ در حال حاضر، هیچ دلیلی وجود ندارد که پذیرفته شود موشک‌های ایران قادر به حمل کلاهک اتمی یا دیگر سلاح‌های کشتار جمعی هستند. وی ادامه داد: «هیچ‌کس نمی‌تواند توضیح دهد که دلیل این سوء ظن چیست؟»

▼ اخبار کوتاه
پژوهشگران دانشگاه برکلی مدعی شده‌اند، دانشگاه ملك عبدالعزيز و دانشگاه ملك عبدالله با ارسال رایانامه به دانشمندان تراز اول جهان و طرح پيشنهاد همكاري در ازاي يك همكاري مختصر، كه شامل دو بار حضور در سال و هر بار يك هفته در این دانشگاه‌ها و دریافت كليه هزينه‌های طرح‌های تحقیقاتی می‌شود، از آنها می‌خواهند نام دانشگاه‌هاي سعودی را در مقالات علمي خود ـ که در فصلنامه‌های معتبر علمی منتشر می‌شوند ـ ذكر کنند. گفتنی است، هدف رژیم سعودی از این اقدام افزایش رتبه علمی این کشور در جهان و ایجاد ارتباط میان دانشمندان تراز اول جهان با دانشجویان این کشور است.
نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در تذکری با اشاره به تدوین سؤال از رئیس‌جمهور درباره عملکرد مؤسسات مالی و اعتباری گفت: «یا سؤال ما را اعلام وصول کنید یا رئیس‌جمهور به مجلس آمده و در خصوص این مؤسسات گزارشی ارائه دهد.» قاضی‌پور خطاب به لاریجانی اظهار داشت: «شما برای تعامل با دولت خودکشی می‌کنید، اما دولت باید به حق و حقوق مردم توجه کند.»
ژنرال «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا خواستار ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران شد.  وی گفت: «پایبند ماندن ما به توافقاتی که آنها را امضا کرده‌ایم، بر تمایل دیگر طرف‌ها برای امضای توافق با ما اثرگذار خواهد بود.» دانفورد اضافه کرد: «خروج از توافق هسته‌ای می‌تواند بر مذاکرات احتمالی ما با کره شمالی اثرگذار باشد.»
منصور بزمی، معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت از طراحی و ساخت پالایشگاه تمام ایرانی در کشور سوریه خبر داد و گفت: با توجه به تخریب زیرساخت‌ها، این کشور به پالایشگاه نیاز دارد که برنامه ساخت آن به صورت تمام ایرانی طراحی و آماده احداث شده است که با سرمایه‌گذاری کشورهای ثالث اجرایی خواهد شد.
قرار است امروز دو فروند هواپیمای ATR وارد ناوگان هوایی کشور شود. هما در قالب قرارداد‌هایی‌ قصد دارد 200 فروند هواپیما، شامل 100 فروند ایرباس، 80 فروند بوئینگ و 20 فروند ATR خریداری و وارد ناوگان خود کند. از محل این قراردادها تاکنون سه فروند ایرباس و چهار فروند ATR وارد ناوگان هما شده است.
وزیر مهاجرت دانمارک با انتشار یک کاریکاتور موهن منتسب به پیامبر گرامی اسلام(ص) گفته است این کار نشانه وجود آزادی بیان در دانمارک است و دانمارکی‌ها باید به چنین کاری افتخار کنند!


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات