صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۲۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 26 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ضرورت دارد جهت‌گیری اقتصادی کشور از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» تغییر یابد. باید اقتصاد را از نفت خلاص کنیم و این هدف مهم با توجه به امکانات، ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کشور تحقق‌پذیر است؛ همان‌گونه که برخی کشورهای بدون نفت، این کار را کرده‌اند.(1396/6/4)

▼ حرف روز
نقشه خطرناک صهیونیست‌ها
یکی از موضوعاتی که کشورهای منطقه در هفته‌های جاری به آن توجه کرده‌اند، همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق برای اعلام استقلال است؛ رویدادی که اعلام شده در سوم مهر ماه به وقوع می‌پیوندد. یکی از نمونه‌هایی که شباهت زیادی به اعلام استقلال کردستان دارد، الگوی سودان جنوبی است. استقلال سودان جنوبی با همه‌پرسی در سال 1390 به سرانجام رسید؛ اما تلاش برای همین استقلال که به معنای تجزیه دهمین کشور وسیع جهان بود، بیش از دو میلیون کشته و زخمی و خیل عظیمی از آوارگان و گرسنگان را بر جای گذاشت و هنوز این موضوع ادامه دارد. در سودان جنوبی نیز مانند کردستان عراق حامی اصلی تجزیه رژیم صهیونیستی بود و اکنون مردمان کشور سودان جنوبی به دلیل نسل‌کشی‌هایی که عوامل صهیونیستی از مسلمانان به عمل می‌آورند، روزهای بسیار سختی را می‌گذرانند. رژیم صهیونیستی از اولین دولت‌هایی است که یک روز پس از اعلام استقلال سودان جنوبی، آن را به رسمیت شناخت و «جوبا»، پایتخت سودان جنوبی نیز از نیت خود برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با رژیم صهیونیستی خبر داد.
استقلال سودان جنوبی هر چند مبتنی بر رأی مثبت بیش از 99 درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی بود؛ اما قوام یافتن حضور صهیونیست‌ها در این کشور تازه‌تأسیس، روابط استعماری پیش از جنگ جهانی دوم را زنده کرد و سودان جنوبی را در مقابل جهان عرب و اسلام قرار داد. امروز نیز صهیونیست‌ها به سرعت در حال استقرار در همه بخش‌های دولتی و خصوصی سودان جنوبی هستند و به صراحت اعلام می‌کنند سرمایه‌گذاری امروزی آنها حاصل دهه‌ها کمک نظامی تل‌آویو به شورشیان جنوب بوده است.
اکنون در اقلیم کردستان عراق رقص با پرچم رژیم صهیونیستی دیده می‌شود و راه‌پیمایی‌ها هم با پرچم این رژیم اشغالگر است؛ مانند جشن شش سال پیش در روز استقلال سودان جنوبی که پرچم رژیم صهیونیستی برافراشته ‌شد. بی‌شک اولین پیامدهای حضور رژیم صهیونیستی در میان مسلمانان کرد، متوجه مردم کردستان عراق است که زمینه نسل‌کشی آنها را صهیونیست‌ها فراهم می‌کنند؛ موضوعی که اکنون در میانمار دیده می‌شود. سودان امروز، تصویر فردای کردستان است اگر اجازه حضور صهیونیست‌ها داده شود.

▼ گزارش روز
واقعیت به روایت آمار
«واردات کالاهای فرانسوی به ایران در پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ بالغ بر 6/24 درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۹۴، یعنی دوران قبل از برجام 3/107 درصد رشد پیدا کرده است»، «بر اساس آمار تجارت خارجی، واردات کالا از انگلستان در پنج ماه اول امسال ۱۸۲ درصد بیشتر از رقم مشابه سال ۹۵ و 4/163 درصد بیشتر از رقم مشابه سال ۹۴ بوده است»، «واردات کالا از آلمان در پنج ماه اول سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ بالغ بر 3/10 درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۹۴، یعنی زمانی که هنوز برجام اجرا نشده بود، 4/46 درصد رشد پیدا کرده است»، «واردات کالا از ایتالیا در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/21 درصد و نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ و قبل از برجام 3/42 درصد بیشتر شده است.» این آمارها را بگذارید کنار تیتر «افزایش بی‌سابقه واردات از چین»؛ موضوعی که یک علامت سؤال بزرگ را برای ما ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی چه نسبتی با این آمارها دارد؟ مگر جز این است که دولت، دستگاه‌های مختلف نظارتی و قانون‌گذاری مکلف هستند بر اساس سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند، در مسیر کاهش واردات، کاهش وابستگی به خارج از کشور، افزایش حمایت از تولیدکنندگان داخلی، افزایش حمایت از کار نیروی ایرانی و سرمایه سرمایه‌گذاران ایرانی گام بردارند! اگر این چنین است، این آمارها و این شرایط چه معنایی دارد؟ مگر قرار نبود برجام به منزله یک سند بین‌المللی موانع دستیابی به یک اقتصاد پویا و خوداتکا را از پیش پای فعالان اقتصادی بردارد؟ پس چرا امروز آمارها نشان می‌دهد نه تنها در این امر موفق نبوده؛ بلکه وابستگی ما به بیرون مرزها را افزایش داده و ایران را به یک بازار ایده‌آل برای کالاهای مصرفی خارجی تبدیل کرده است! آمارهایی که به دور از نطق‌های تبلیغاتی و سیاسی و مصلحت‌اندیشانه واقعیت اقتصاد کشور و تأثیر برجام بر این حوزه را صادقانه روایت می‌کند.

▼ خبر ویژه        
روایت کارشناس بی‌بی‌سی از طرح آمریکا علیه ایران
شهیر شهید ثالث، روزنامه‌نگار مقیم واشنگتن، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، درباره احتمال دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود گفت: «در دوران آقای اوباما، دولتی بر سر کار بود که می‌خواست مسئله هسته‌ای ایران را حل کند و حالا دولتی بر سر کار است که می‌خواهد رژیم ایران را عوض کند. بنابراین فکر نمی‌کنم این دیدار نتیجه آن‌چنانی داشته باشد؛ چرا که دید حاکم بر این دولت (دولت ترامپ) این است که حکومت ایران را تغییر بدهند؛ موضوعی که آقای تیلرسون هم در کنگره آمریکا گفته است.» ولی درباره پیامد لغو برجام از سوی آمریکا گفت: «اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آمریکا یک قرارداد بین‌المللی را که امضا کرده است، یک طرفه ملغی می‌کند؛ این اتفاق در میان کشورهای غربی کم‌سابقه است... به نظر من آمریکا عملاً از برجام خارج نخواهد شد؛ اما با حرکات خود برجام را به یک قرارداد بی‌اثر تبدیل می‌کند؛ به این ترتیب که کشورهای اروپایی معاملات اندکی با ایران خواهند کرد و بانک‌های اروپایی با ایران وارد معامله نخواهد شد.» کارشناس بی‌بی‌سی با تأکید بر اینکه اروپایی‌ها به دلیل بازار بی‌نظیر ایران به‌شدت خواهان ادامه اجرای برجام هستند، تصریح کرد: این کشورها نمی‌توانند مانع آمریکا شوند و دولت ترامپ خواهد توانست برجام را بی‌اثر کند؛ بدون اینکه از آن خارج شود.
     
▼ اخبار
1ـ نزدیکی قطر به ایران بزرگ‌ترین ضربه به منافع آمریکا است

پایگاه «هافینگتون‌پست» در گزارشی ضمن اشاره به بحران کشور‌های عربی و نزدیکی قطر به ایران و ترکیه، نوشت: ازسرگیری روابط قطر با ایران و ترکیه پیامد‌های چشمگیری برای شورای همکاری خلیج‌فارس، آمریکا و روابط آمریکا و کشور‌های عربی خواهد داشت. گزارش‌نویس هافینگتون‌پست در ادامه با اشاره به قطع روابط کشور‌های عربی با قطر و اعمال تحریم‌های شدید علیه این کشور، نوشت: ایران و ترکیه هنگام اعمال تحریم‌های کشور‌های عربی علیه قطر به کمک دوحه آمدند و مقامات قطری ایستادگی خود را در برابر زیاده‌خواهی عربستان، امارات، بحرین و مصر را مدیون این دو کشور می‌دانند. در ادامه این گزارش آمده است: در صورت ادامه بحران بین قطر و کشور‌های تحریم‌کننده، قطر به احتمال زیاد سیاست‌های خود در سوریه را به سمت راهبرد ایران تغییر خواهد داد و حتی از نیرو‌های حزب‌الله نیز پشتیبانی خواهد کرد. نگارنده گزارش هشدار می‌دهد که تغییر سیاست‌های قطر در سوریه به سمت راهبرد ایران بزرگ‌ترین ضربه به تلاش‌های آمریکا و کشور‌های حوزه خلیج فارس برای پیشبرد راهبرد خود در سوریه خواهد بود.

2ـ پشت‌پرده حمایت حکام مرتجع از استقلال کردستان
پایگاه خبری «عرب‌نیوز» در مطلبی به موضع کشورهای مرتجع عربی در برابر همه‌پرسی کردستان پرداخته و نوشته است که این کشورها خواهان استقلال اقلیم کردستان به دلایل مشخص هستند. در این مطلب آمده است: جنگ عراق و پیامدهای آن نقطه عطفی در سیاست‌های این کشور و منطقه بود. سقوط رژیم صدام در بغداد و ظهور دولت شیعی سبب شد نگرانی‌ها درباره نفوذ ایران در عراق و منطقه افزایش یابد. نیاز به محدود کردن این نفوذ، کشورهای منطقه خلیج‌فارس(عربستان، امارات، بحرین، کویت و عمان) را وادار کرد تا روابط با بازیگران محلی در دوران پس از صدام را افزایش دهند. در همین راستا، دولت منطقه‌ای کردستان که تنها نهاد کردی شناخته شده در سطح منطقه و بین‌المللی است، به منزله گزینه‌ای مناسب برای این هدف در نظر گرفته شد. هدفی که البته دستیابی به آن با توجه به مخالفت کشورهایی، چون ایران و ترکیه و همچنین مردم و دولت مرکزی عراق دشوار خواهد بود.

3ـ مواضع و اظهاراتی که به اقتضای انتخابات بیان شدند
محمدرضا تاجیک، مشاور سابق رئیس دولت اصلاحات و از نظریه‌پردازان اصلاح‌طلبان گفت: در انتخابات‌های 92 و 96 فضایی ایجاد شد که روحانی لاجرم در دفتر گفتمانی خود تجدیدنظر کرد؛ اوراقی به آن افزود و آن را رنگین کرد. روحانی بدون اینکه هیچ‌گاه در جریان اصلاح‌طلبی تعریف شود، متعلق به جریانی بود که عقبه اصولگرایی داشت؛ اما در یک شرایط خاصی، به اقتضایی، شکلی از گفتمان را ارائه کرد که لزوماً نمی‌توان گفت او به همه دقایق گفتمانی باور داشت‌ و در واقع، روحانی برای جذب افکار عمومی بازی گفتمانی کرد. اساساً گفتمانی به نام اعتدال وجود ندارد که بخواهد اصل یا فرع ماهیت یا هویتی داشته باشد. روحانی به شخصیت خود برگشته و جای تعجبی نیست.
رشد اقتصادی در زندگی مردم عادی نمودی ندارد
دکتر میثم موسایی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر اینکه رشد اقتصادی اعلام شده از سوی مرکز آمار در زندگی مردم عادی نمودی ندارد، گفت: رشد اقتصادی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران تنها از یک ‌جنبه می‌تواند صحت داشته باشد و آن هم برخوردار شدن عده‌ای منفعت‌جو از اقتصاد کشور است؛ بنابراین باید گفت، این رشد تنها سهم کسانی است که به دولت و وزرا وابسته‌اند و برای انتخاب فلان وزیر با تشکیل کمپین و غوغاسالاری به دنبال تأمین منافع خود هستند. وی ادامه داد: توزیع ناعادلانه درآمدها و فرصت‌ها و سوء‌استفاده از مناصب قدرت در ایران به ثروتمند شدن عده قلیلی منجر شده است که اقتصاد کشور را به انحصار خود درآورده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
«بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگو با تلویزیون «المنار»، اعلام کرد که دولت سوریه هم با «نیروهای دموکراتیک سوریه» ـ که مورد حمایت آمریکا هستند ـ هم با داعش و هم با هر نیروی خارجی که به طور غیر قانونی در این کشور حضور دارند، خواهد جنگید. شعبان گفت: «ما تا آزادسازی کامل سرزمین‌مان از (اشغال) هرگونه متجاوز، علیه این نیروها اقدام خواهیم کرد.»
مريلا زارعي در جشن روز سينما از سکوت سفيران صلح سازمان ملل در قبال کشتار مسلمانان در ميانمار انتقاد کرد و گفت: «سينما اگر بخواهد تأثير بگذارد، بايد تأثير بگيرد. مسلمانان بي‌گناه در ميانمار از بين مي‌روند، در حالي که سکوت سفيران صلح را شاهد هستيم.» جالب اينجاست که انتقاد صريح زارعي از هنرمنداني که به عنوان سفيران صلح سازمان ملل فعاليت دارند، کمترين بازتاب را در رسانه‌ها داشت!
به تازگی حجاریان، موسوی‌لاری، تاج‌زاده و چند نفر دیگر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب طی جلسه‌ای با خاتمی مباحثی درباره دولت و رابطه اصلاحات و دولت و اینکه این موضوع باید بازتعریف بشود، مطرح کرده‌اند. بر پایه شنیده‌ها، خاتمی کلیت انتقادات این فعالان اصلاح‌طلب به دولت را پذیرفته و گفته است، در خودمان باید این حرف‌ها را شفاف بزنیم؛ من هم دیگر امیدی به روحانی ندارم.
آیت‌الله مؤمن در گفت‌وگویی با بیان اینکه نظارت شورای نگهبان در زمان امام نیز استصوابی بود، گفت: هیچ‌ مرجعی اجتهاد سیدحسن خمینی را تأیید نکرده بود. وی همچنین تأکید کرد: ما به خدا مسلمانیم و با کسی دعوا نداریم و اگر آدم فاضلی را بشناسیم، آن را تأیید می‌کنیم.
سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام مدت‌هاست از سوی آمریکا نقض شده، گفت: آمریکا در حال خروج از برجام است، بدون آنکه به طور رسمی آن را اعلام کند و مسئولیتش را برعهده بگیرد.
روزنامه «هاآرتص» فاش کرد، برخلاف نتانیاهو و لیبرمن که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را به نفع اسرائیل می‌دانند، دیگر مقامات بلندپایه وزارت جنگ و نهادهای اطلاعاتی، با این دیدگاه موافق نیستند.







نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات