صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۳۶۴

حرف روز/ پایان یک رؤیا!

از حدود 24 ساعت پیش با دستور حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، نیروهای عراقی عملیات کرکوک را برای بازپس‌گیری چاه‌های نفت که در اختیار نیروهای پیشمرگه قرار دارد، آغاز کرده‌اند و خبرهای رسیده از پیشروی و تسلط نیروهای عراقی بر بخش‌های مهمی از شهر کرکوک حکایت دارد[...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری
یادداشت: از حدود 24 ساعت پیش با دستور حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، نیروهای عراقی عملیات کرکوک را برای بازپس‌گیری چاه‌های نفت که در اختیار نیروهای پیشمرگه قرار دارد، آغاز کرده‌اند و خبرهای رسیده از پیشروی و تسلط نیروهای عراقی بر بخش‌های مهمی از شهر کرکوک حکایت دارد.
شهر کرکوک یکی از شهرهای قدیمی عراق و مرکز استان کرکوک است. افزون بر اهمیت تاریخی، مهم‌ترین ویژگی این شهر، نفت‌خیز بودن آن است تا جایی که امروزه ۴۰ درصد صادرات نفت عراق، از میادین نفتی حومه شهر کرکوک استخراج می‌شود. 70 درصد ذخایر گازی عراق نیز در این منطقه نهفته است. موقعیت طبیعی این شهر هم در جای خود از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. رود دجله از غرب استان کرکوک عبور می‌کند و دو رودخانه فرعی آن، یعنی زاب کوچک و زاب بزرگ از حومه شهر کرکوک می‌گذرد.
پس از پیشروی‌های تروریست‌های داعش در عراق در سال 2014 و تلاش آنها برای اشغال منطقه کرکوک، نیروهای پیشمرگه‌ کردستان طی توافق با بغداد، به صورت موقت وارد کرکوک شدند و آنجا را تصرف کردند تا از تجاوز داعش در امان بماند؛ اما مسعود بارزانی چند ماه بعد در پارلمان اقلیم کردستان گفت: «ما هرگز از کرکوک خارج نخواهیم شد. این بخش به سرزمین کردستان تعلق داشته و ما مسئولیت تاریخی داریم که از آن در برابر دیگران دفاع کنیم.»
پس از گذشت چند سال که دولت و ارتش عراق درگیر مقابله با داعش بودند، موقعیت ویژه این منطقه و تحلیل غلط سران اقلیم به ویژه سرکرده غیر قانونی آن مسعود بارزانی، آمریکا و رژیم صهیونیستی را دچار این اشتباه راهبردی کرد که رؤیای استقلال این منطقه و بسترسازی برای تجزیه عراق به بخش‌های کوچک‌تر و همچنین ایجاد مشکلات امنیتی برای کشورهای همسایه عراق را در سر بپرورانند. غافل از اینکه شرایط جدید که در پی فایق آمدن نیروهای ارتش و حشدالشعبی عراق بر داعش پدید آمده، فرصت مناسبی برای دولت مرکزی ایجاد کرده است تا با هر گونه اقدامی برای ایجاد گسست در تمامیت ارضی این کشور مقابله کند.
پیروزی‌های شتابان نیروهای عراقی برای آزادسازی منطقه کرکوک، حاکی از این واقعیت است که سران دولت اقلیم که با طناب صهیونست‌ها در چاه افتاده‌اند، باید منتظر چالش‌های متعددی در مواجهه با مردم کرد، دولت مرکزی عراق و حتی ترکیه و ایران باشند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات