تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۵۶۲۷
آغاز مذاکرات صلح قره‌باغ در رامسر و وین

خواب‌های جنگی آمریکا در قفقاز

(روزنامه وطن امروز ـ 1395/01/18 ـ شماره 1852 ـ صفحه 15)

با آغاز مذاکرات چندجانبه در وین اتریش و رامسر ایران برای برقراری آتش‌بس در منطقه قره‌باغ، 2 طرف در امتداد خطوط مرزی منطقه ناگورنو – قره‌باغ اعلام آتش‌بس کردند. براساس آخرین برآوردها اگر مذاکرات موازی روز سه‌شنبه به نتیجه‌ای نرسد ممکن است شرایط جنگ قفقاز رو به وخامت بگذارد. نبرد بین نیروهای آذربایجانی و ارمنستانی همزمان با برگزاری مذاکرات در وین و رامسر متوقف شد. با آنکه وزارت دفاع جمهوری خودخوانده ناگورنو- قره‌باغ اعلام آمادگی کرده با هدف بازگشت به مواضع پیشین با جمهوری آذربایجان مصالحه کند اما باکو موضعی خصمانه‌تر از قبل اتخاذ کرده است. وزیر دفاع آذربایجان شامگاه دوشنبه دستور داد نیروهای این کشور برای حمله به شهر استپاناکرت آماده شوند که پایتخت جمهوری خودخوانده قره‌باغ محسوب می‌شود. در بیانیه وزارت دفاع آمده است: «اگر ارمنستان به آتش‌باری‌های توپخانه‌ای خود پایان ندهد، ما این حملات را آغاز خواهیم کرد».

به گزارش تارنمای آذری آکسو، ذاکر حسن‌اف به یگان‌های توپخانه و موشکی دستور داده برای «وارد آوردن ضربات خانمان‌برانداز به شهر استپاناکرت و دیگر شهرهای اشغال‌شده» آماده شوند. این در حالی است که بر خلاف جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که به طور جدی از آذربایجان و ارمنستان خواسته‌اند به نزاع پایان دهند، ترکیه همچنان به صورت آشکار و پنهان با حمایت یکجانبه از باکو و تشویق مقامات این کشور به ادامه حملات به آتش جنگ دامن می‌زند. آذربایجان اعلام کرده در جریان 2 روز نخست درگیری‌ها 16 نفر از سربازان این کشور کشته شده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز براساس آمار رسمی اعلام شده توسط طرفین، تعداد کشته‌ها را تا اینجا دست‌کم 64 اعلام کرده است. وزارت دفاع آذربایجان در چهارمین روز درگیری‌ها گفت: «ارمنستان حمله به مواضع ارتش آذربایجان و اهداف غیرنظامی را با استفاده از تجهیزات کالیبر بالا و خمپاره‌های 120 میلیمتری ادامه داده است». به گزارش خبرگزاری آرمن‌پرس، وزارت دفاع جدایی‌طلبان ارمنی قره‌باغ نیز اعلام کرد: «آذربایجان تهاجمات خود را در طول شب ادامه داده است. این کشور از سیستم‌های راکت‌انداز اسمرش (ساخت روسیه) در بخش جنوبی جبهه استفاده کرده است». در مقابل تهدید‌های باکو، سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور ارمنستان اعلام کرده در صورت گسترش عملیات جنگی، استقلال جمهوری خودخوانده ارمنی در منطقه مورد مناقشه را به رسمیت خواهد شناخت. او در نشستی با سفرای کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا در ایروان گفت: «جمهوری ارمنستان به عنوان کشور امضاکننده توافقنامه آتش‌بس مورخ سال 1994، به اجرای تعهدات خود برای تامین امنیت مردم قره‌باغ ادامه خواهد داد و به‌علاوه من به وزارت خارجه دستور داده‌ام تا مقدماتی را برای عقد قرارداد همکاری نظامی متقابل با این جمهوری فراهم کند». قره‌باغ کوهستانی یک جمهوری خودخوانده با اکثریت ارمنی با سابقه‌ای یک قرنی است که محل مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان بوده. 2 طرف هیچگاه قرارداد صلح امضا نکرده‌اند و آتش‌بس سال 1994 نیز گاه و بیگاه با درگیری‌های پراکنده نقض شده است اما تنش‌های اخیر جدی‌ترین نبردها پس از آتش‌بس بوده است. استقلال این جمهوری را تنها 3 کشور غیرعضو سازمان ملل به رسمیت شناخته‌اند و سازمان ملل آن را بخشی از جمهوری آذربایجان می‌داند. در حال حاضر هر 2 طرف یکدیگر را متهم به نقض حقوق بین‌الملل و حقوق بشر می‌کنند.

مذاکرات صلح

به دنبال نشست سه‌جانبه رامسر میان وزرای خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان، روز گذشته میانجی‌هایی از روسیه، آمریکا و فرانسه در وین و تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا با فرستاده آذربایجان دیدار کردند. معاون وزیر خارجه آذربایجان برای حضور در مذاکرات حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی در سازمان امنیت و همکاری اروپا به وین سفر می‌کند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی جمهوری آذربایجان، معاون وزیر خارجه این کشور راهی وین شده است. روزه لاکان، سفیر فرانسه در سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز می‌گوید: «ما نقش گروه میانجی مینسک این سازمان برای حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی را مهم می‌دانیم». همچنین راهکارهای حل مناقشه قره‌باغ کوهستانی فردا در اجلاس شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا بررسی خواهد شد. روز پنجشنبه نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که گویا از سوی دولت ایروان اختیار تام برای مذاکره دارد، به باکو سفر می‌کند تا در حضور المار ممدیاروف و محمدجواد ظریف، راه‌های رسیدن به آتش‌بس در قره‌باغ را بررسی کند.

خواب نگران‌کننده آمریکایی‌ها برای قفقاز

اما آنچه نگران‌کننده است پیش‌بینی جیمز کلپر، رئیس اطلاعات ملی آمریکاست که طی گزارشی برای کنگره اعلام کرده تنش میان آذربایجان و ارمنستان طی سال ۲۰۱۶ ادامه خواهد داشت. به گزارش رویترز، در این گزارش آمده است: «افزایش بیش از پیش قدرت نظامی آذربایجان به خطر از سرگیری عملیات نظامی میان آذربایجان و ارمنستان می‌افزاید. آذربایجان قصد انصراف از قره‌باغ را ندارد و ارمنستان نیز درباره خروج نیروهای خود از سرزمین‌های اشغالی آذربایجان عجله نمی‌کند و این شرایط راه‌حل مناقشه را پیچیده‌تر می‌کند. هزینه‌های نظامی آذربایجان که کشوری نفت‌خیز است برابر با کل بودجه ارمنستان بوده و بارها تهدید کرده در صورت شکست راه‌های مسالمت‌آمیز، منطقه قره‌باغ را با استفاده از زور از جدایی‌طلبان پاک خواهد کرد». البته با توجه به تسلط تاریخی روسیه بر منطقه قفقاز، کرملین می‌تواند به نفع یک طرف وارد جنگ شده و کار را یکسره کند اما چنین دخالتی باعث کشیده شدن پای ناتو و متحدان آمریکا به منطقه خواهد شد و قطعا پوتین صلح در قره‌باغ را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد. اندیشکده آمریکایی استراتفور در نخستین تحلیل خود از آغاز مجدد جنگ قره‌باغ پیش بینی کرد اگر این جنگ به همین شکل ادامه یابد به احتمال زیاد به مناطق اطراف خود سرایت خواهد کرد. تحلیلگر استراتفور در حقیقت دخالت ترکیه به نیابت از ناتو در قفقاز را مرحله بعدی این جنگ می‌داند و می‌نویسد: «مسکو از یک جنگ تمام‌عیار در قره‌باغ استقبال نمی‌کند، چرا که اگر روس‌ها وارد آن شوند بهانه دخالت بیشتر به ترکیه را خواهند داد تا برای توازن قوا در قفقاز کاری صورت دهد».

حضور داعشی‌ها در ارتش جمهوری آذربایجان

گروه بین‌الملل: برخی منابع خبری از احتمال حضور تروریست‌های داعشی در جنگ قره‌باغ خبر می‌دهند. پایگاه خبری البلد مصر به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد اعضای داعش که دارای اصلیت آذربایجانی هستند و تعدادشان به حدود 100 تن می‌رسد سوریه را ترک کرده و با هدف جنگ در قره‌باغ از خاک ترکیه به سمت کشورشان بازمی‌گردند. از جمله دلایل خروج این گروه از سوریه، نارضایتی عمومی در صفوف داعش در رقه بویژه پس از پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه است که منجر به ضعف در مقررات و انضباط این گروه تروریستی شد و تاثیر منفی بر داعش داشت. در حالی که رسانه‌های رسمی حوزه «قفقاز» اعلام کردند عملیات نظامی در سوریه منجر به کشته شدن نزدیک به 100 تبعه آذربایجانی شد اما درواقع این رقم بسیار بیشتر از این تعداد است.

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1852/15/155640/0

ش.د9504954

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات