تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۶۱۹۹
با حضور رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی ایران و اگزیم بانک کره جنوبی انجام شد

توافق تاریخی ایران و جمهوری کره در پسابرجام

(روزنامه مردم‌سالاري - 1396/06/04 - شماره 4398 - صفحه 4)

امضای بزرگترین قرارداد در دوره پسابرجام میان ایران و اگزیم بانک کره جنوبی، نقطه عطفی در مناسبات اقتصادی کشور است. از این رو با امضای این قرارداد 8 میلیارد یورویی میان تهران و سئول گام‌های اساسی در روابط اقتصادی میان دوکشور برداشته شده است. فاینانس هشت میلیارد یورویی کره‌ای‌ها، سد بزرگی را می‌شکند، بانک‌هایی که از همکاری با ایران هراس داشتند، بعد از این می‌توانند پروژه‌های ایرانی را فاینانس کنند، پیش‌بینی می‌شود پس از بانک‌های کره‌ای، بانک‌های ژاپنی و بعد از آن بانک‌های اروپایی راحت‌تر با ایران کار کنند.به گزارش ایرنا،پنجشنبه دوم شهریورماه بزرگترین قرارداد فاینانس خارجی در دوره پسابرجام در سئول میان «محمد خزاعی» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران و «چانگ» مدیر اگزیم بانک کره جنوبی به امضا رسید. براساس این قرارداد بخش‌های دولتی و خصوصی ایران می‌توانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند‌.

12بانک ایرانی به عنوان بانک‌های عامل و طرف قرارداد وام خواهند بود. این قرارداد که به عنوان بزرگترین قرارداد وام خارجی در دوره پسابرجام شناخته می‌شود، نقطه عطفی در مناسبات میان تهران- سئول به حساب می‌آید.کره جنوبی از جمله کشورهایی است که پس از توافق هسته‌ای سطح مناسبات اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران ارتقا داده است. هر چند پیشینه روابط تجاری ایران و کره جنوبی به حدود 40 سال پیش بازمی‌گردد. با این حال، پس از انقلاب اسلامی روابط دو کشور ابعاد گسترده تری یافت. تحول در روابط خارجی تهران سبب شد مناسبات ایران و کره جنوبی نیز شاهد گرمی بیشتری نسبت به قبل باشد، هر چند تهران و سئول در دوره تحریم‌های هسته‌ای نیز کوشیدند تا حد ممکن این روابط را از آسیب تنگناها و تحریم‌های بین‌المللی برکنار دارند. گشایش در مناسبات تجاری ایران پس از برجام، رونق سرمایه‌گذاری خارجی و توافق‌های اقتصادی با کشورهای توسعه یافته را به ارمغان آورده است.

در فضای پسابرجام، در اسفندماه سال 1394 طی دیدار وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی با «علی طیب ‌نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان، یادداشت تفاهم پنج میلیارد یورویی تامین مالی به امضا رسید. همچنین با سفر «پارک گئون هی» رییس جمهوری کره جنوبی به ایران در اردیبهشت ماه 1395، طلسم پنج دهه ای سفر عالی ترین مقام کره ای به ایران شکسته شد چرا که از سال 1962 میلادی، مقامی در این سطح از کره جنوبی به ایران سفر نکرده بود.در این دیدار 19 سند همکاری بین تهران و سئول امضا شد.بر این اساس افزایش مناسبات می‌تواند مبادلات اقتصادی را به سطحی بالایی برساند.

برای نمونه کره جنوبی در دوماهه نخست سال 2017 (دوماه آخر سال 1395) واردات نفت خام از ایران را نسبت به سال قبل بیشتر از 78 درصد افزایش داد. این کشور در این دوره روزانه بیشتر از 425 هزار بشکه نفت خام از ایران خرید. اینک نیز با امضای قراردادی به ارزش بیش از 8 میلیارد یورو میان ایران و کره جنوبی در دوره پسابرجام، گام‌های اساسی میان دوکشور برداشته شده است. بنابر این بهره مندی از توان دیپلماسی اقتصادی در راستای رونق سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند اسباب شتابندگیِ بیشتر فرایند توسعه کشور را فراهم آورد.

جزییات قرارداد 8 میلیارد یورویی ایران و کره‌جنوبی

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا)، رییس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در مراسم امضای بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری پسابرجام به سوابق خوب روابط و همکاری میان دو کشور ایران و کره اشاره کرد و با بیان اینکه اقتصاد کره یازدهمین اقتصاد بزرگ جهان است و توانمندیهای تکنولوژیکی مطلوبی دارد، امضا و اجرایی شدن این خط اعتباری را گامی مهم گسترش روابط بین دو کشور دانست .وی گفت: بخشهای دولتی و خصوصی ایران می‌توانند در چارچوب مقررات موجود از این وام استفاده کنند‌.خزاعی در بخش دیگری از سخنانش از زحمات و تلاشهای همکاران بانک مرکزی ایران و طرف کره ای در جریان مذاکرات فشرده ماه‌های گذشته قدردانی کرد.

وی گفت: 12 بانک ایرانی به عنوان بانکهای عامل و طرف قرارداد استفاده از این وام خواهند بود.بنابراین گزارش، مدیر اجرایی اگزیم بانک کره جنوبی نیز طی سخنانی ضمن تشکر از تلاش‌های سازمان سرمایه‌گذاری و همکاریهای بانک مرکزی و سیستم بانکی ایران امضا و اجرایی شدن این قرارداد را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مبتنی بر تامین منافع مشترک دانست .

چانگ تصریح کرد: پروژه‌های متعددی با تایید بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری ایران می‌توانند از این خط اعتباری بهره‌مند شوند. بنا به اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، پروژه‌های متعددی بویژه در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی پیش از این مورد مذاکره قرار گرفته و آماده معرفی به طرف کره ای هستند که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و اخذ مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد کرد.پیش از این و پس از امضای برجام نیز قرارداد وام 7/1 میلیارد دلار با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه آهن تهران – مشهد امضا شده بود و قرارداد 2/2 میلیارد یورو با روسیه برای بخش انرژی و حمل و نقل نیز امضا و اجرایی شده است.

مذاکره با بانک‌های ایتالیا، چین، نروژ، روسیه و ژاپن

مذاکره با بانک‌ها و نهادهای مالی و بیمه‌ای بین‌المللی برای تسهیل جذب فاینانس یکی از مهم‌ترین محورهای دیپلماسی اقتصادی است که توسط دولت‌ها با هدف کمک به پیشرفت طرح‌ها صورت می‌گیرد؛وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم از طریق سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران مذاکراتی با بانک‌ها و نهادهای مالی خارجی در ایتالیا، چین، کره‌جنوبی‌، ژاپن، روسیه و نروژ داشته ‌است.در این ارتباط می‌توان به مذاکره با مدیوبانک ایتالیا، بیمه اعتبار صادراتی ایتالیا (2میلیارد یورو)، اگزیم‌بانک چین (30میلیارد دلار)، بانک سی.بی.دی چین (15میلیارد دلار)، اگزیم بانک کره‌جنوبی (هشت میلیارد یورو)، کا-شور کره‌جنوبی (پنج میلیارد یورو)، موسسه بیمه سرمایه‌گذاری و صادرات ژاپن و وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (10میلیارد دلار)، جِی.آی.سی.آ ژاپن یک میلیارد و 200 میلیون یورو)، وزارت دارایی روسیه (پنج میلیارد یورو)، موسسه جی.آی.یی.کا و اعتبار صادرات نروژ یا ان.یی.سی (یک میلیارد یورو) با هدف تجهیز منابع مالی خارجی فاینانس اشاره کرد. وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران چند هدف مهم را در زمینه دیپلماسی اقتصادی در نظر دارند.

تلاشهای دولت به ثمر نشست

ولی‌الله‌سیف، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: تلاش‌های دولت در گسترش روابط بین‌المللی و اقتصادی جهانی به ثمر نشسته است و امروز بزرگترین قرارداد پسابرجامی را به ارزش 8 میلیارد یورو با اگزیم بانک کره جنوبی امضا کردیم.در یادداشت سیف که اواخر چهارشنبه شب به وقت تهران - بامداد پنجشنبه به وقت سئول - انتشار یافت، آمده است،یکی از مشکلاتی که به واسطه تحریم‌های بین‌المللی برای کشور ایجاد شده بود، متوقف شدن قراردادهای تأمین مالی بین‌المللی (فاینانس) بود. در نتیجه تحریم‌های ظالمانه و غیر مشروع وضع شده علیه کشور، نه تنها ارائه خطوط اعتباری جدید برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور متوقف شد، بلکه بازپرداخت برخی از وام‌های دریافت شده سابق نیز به دلیل از میان رفتن کانال‌های پرداخت، با مشکل و مانع مواجه شد.وی در ادامه آورده است،قرارداد خط اعتباری با اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش 8 میلیارد یورو که با تلاش‌های سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، بانک مرکزی و سیستم بانکی نهایی شده و امروز به امضا می‌رسد، نمونه‌ای از این تلاش‌هاست که منجر به عملیاتی شدن پروژه‌های عمرانی و تولیدی متعددی در کشور خواهد شد و آثار آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور، در آینده هر چه بیشتر روشن خواهد شد. قراردادهای تأمین مالی بلند مدت، نه تنها از جهت آثار مستقیمی که در اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور و ایجاد اشتغال در کشور می‌گذارند اهمیت دارند، بلکه از بعد مالی و بانکی نیز، نمایانگر تمایل کشورها به برقراری روابط بلند مدت بانکی و نشانه اعتماد بالا میان نظام مالی دو کشور هستند.

http://www.mardomsalari.net/4398/page/4/20499

ش.د9602599

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات