صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 29 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکا کارگزار صهیونیسم بین‌الملل و به‌ وجود آورنده داعش است؛ شما توقع دارید آمریکا از نیرویی که جلوی داعش ایستاده عصبانی نباشد؟ همه یقین داشته باشند که این بار هم آمریکا از ملت ایران شکست خواهد خورد.(96/7/26)
دیپلماسی دفاعی ‌ـ منطقه‌ای
سفرهای منطقه‌ای رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به ترکیه و سوریه گونه متفاوتی از دیپلماسی و مذاکره را به تصویر می‌کشد. در واقع، این‌گونه سفرهای دیپلماتیک را که محور نظامی ـ دفاعی دارد، دیپلماسی دفاعی می‌گویند. می‌توان گفت، دیپلماسی دفاعی، مکملی برای دیپلماسی سیاسی است که بیشتر از سوی سازمان‌های دفاعی کشورها پیگیری می‌شود. این سازمان‌ها می‌کوشند تعاملاتی را با بازیگران بیرونی، به ویژه همسایگان برای تأمین بهتر منافع و بهبود شاخص‌های امنیت ملی برقرار کنند. اتخاذ این‌گونه دیپلماسی در شرایط حساس منطقه و جهان حاوی پیام‌های متعددی است که در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ اتخاذ دیپلماسی دفاعی از سوی ایران حکایت از درک اوضاع پیچیده و متحول سیاسی ـ امنیتی منطقه دارد و گویای این است که ایران الزامات این شرایط را درک کرده و با تمام ظرفیت‌های خود حاضر به نقش‌آفرینی در این عرصه است.
2ـ اهتمام ایران بر ظرفیت‌های دیپلماتیک مقامات نظامی، در کنار برخورداری از ظرفیت دیپلمات‌های خود برای حل‌ و رفع مسائل منطقه‌ای نشان می‌دهد که اولویت ایران برای حل مسائل منطقه مبتنی بر گفت‌وگو و مذاکره است و راه‌حل نظامی اولویت آن نیست.
3ـ دیپلماسی دفاعی ـ منطقه‌ای ایران همچنین حاوی این پیام است که برخلاف آمریکایی‌ها که به سیستم امنیتی واقع‌گرایانه و بازی با حاصل جمع صفر در منطقه معتقد هستند، ایران خواهان یک سیستم امنیتی دسته‌جمعی، همکاری‌جویانه، مبتنی بر نقش‌آفرینی همه طرف‌های منطقه‌ای و به دور از هرگونه دخالت و نقش‌آفرینی بیگانگان است. در واقع، دیپلماسی دفاعی ما نشان می‌دهد ایران نه تنها تهدیدی برای هیچ کشور همسایه‌ای نیست؛ بلکه حاضر به همکاری با کشورهای منطقه برای تأمین امنیت متقابل است.
4ـ دیپلماسی دفاعی ایران حاوی این پیام برای کشورهای بیگانه و متخاصم است که ایران کشوری با ظرفیت‌های عظیم نظامی ـ دیپلماتیک است که نادیده گرفتن نقش‌های متعدد آن در منطقه یا هر گونه تلاش برای حذف آن از صحنه معادلات منطقه، اقدامی ابلهانه و عبث است.

▼ گزارش روز
اختلافی که ادامه دارد
هنوز هیچ منبع موثق خبری یا فردی در دولت دوازدهم صحت خبری را که این روزها بر روی خروجی برخی از رسانه‌های کشور قرار گرفته و در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود، تأیید نکرده است؛ اما آنچه از شرایط و اخبار و موضوعاتی که از اردیبهشت ماه تا امروز منتشر شده است، احتمال صحت این خبر را افزایش می‌دهد. این خبر عبارت است از اختلاف و احتمال جدایی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس دولت اعتدال و نامزد پوششی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم از دولت! اختلافی که شاید ریشه آن را باید در همان مناظره اول دوران انتخابات بازیافت، آنجا که او فراتر از یک نامزد پوششی عمل کرد و برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب او را نامزد اصلی دانستند که حسن روحانی باید به نفع او کنار بکشد؛ اما این شرایط ادامه پیدا نکرد و جهانگیری در مناظرات بعدی تا حد یک بیانیه‌خوان تقلیل پیدا کرد و در نهایت هم طبق برنامه از پیش تعیین شده کنار کشید تا رأی‌های او در 96 نیز مانند عارف در 92 به سبد رأی روحانی سراریز شود؛ البته افت جهانگیری و انصراف او چه به عقیده عده‌ای با دستور اعتدالیون بود و چه نتیجه ناتوانی شخص معاون اول، پایان سوءتفاهم‌ها و تغییر نگاه‌ها نشد؛ چرا که با وجود انصراف جهانگیری و پیروزی روحانی در انتخابات زمزمه اختلاف‌ها و قهرها همچنان ادامه داشت.
موضوع احتمال انتخاب فرد دیگری به جای جهانگیری به عنوان معاون اول، کنار گذاشتن فهرست پیشنهادی جهانگیری برای کابینه، کاهش اختیارات معاون اول در مرکز فرماندهی اقتصاد مقاومتی و... نمونه‌ای از این اختلافات است که هیچ‌گاه مشخص نشد تا چه میزان جدی و عمیق بوده است؛ اما خبرهای جدید جدایی و احتمال کنار گذاشتن اسحاق جهانگیری از دولت و در حاشیه رفتن وی فارغ از صحت یا عدم صحت آن در کنار حضور ویژه افرادی، چون واعظی، نهاوندیان، ابوطالبی و آشنا و... بیش از پیش مشخص می‌کند که رابطه جهانگیری با دولت که از آن می‌توان به منزله شاخصه و نشانه چگونگی رابطه اصلاح‌طلبان با دولت اعتدال یاد کرد، بیشتر از همیشه دچار مشکل و سوءتفاهم است.

▼ خبر ویژه
تصمیم جدید کمیته احیای فتنه
سردار حسین نجات، جانشین رئیس سازمان اطلاعات سپاه درباره فضاسازی‌های رسانه‌ای اخیر در زمینه اعمال محدودیت‌هایی برای یکی از فعالان فتنه سال 88، گفت: سران فتنه در ماه‌هایی که کشور را دچار آتش فتنه کردند، 20 بیانیه و اطلاعیه دادند و در همه موارد هم جمهوری اسلامی را محکوم کردند. در این مقطع نیز دوباره همان افرادی که زندان رفتند و آزاد شدند، از چند ماه پیش کمیته‌ای تشکیل دادند که ما نام آن را کمیته «احیای فتنه» گذاشتیم. وی در ادامه گفت: اینها ابتدا بحث حصر را مطرح کردند و خواهان رفع حصر شدند؛ اما وقتی از آن استقبالی نشد، اکنون به دنبال ایجاد کمپین جدیدی هستند و قصد دارند این آقا را که در سال 88 یکی از محورهای فتنه بود، محور بازی‌های سیاسی جدید خود کنند که به وی تذکر داده شد؛ محدودیت‌های این فرد همانی است که در زمان فتنه تصویب شد و چیز جدیدی نیست. سردار نجات همچنین گفت: البته (رئیس دولت اصلاحات) بعدها در جلسات متعدد گفته بود که تقلب در انتخابات 88 را قبول ندارم و با فراخوان موسوی و کروبی به منظور راه‌پیمایی بهمن 89 مخالفت کرده بودم و بیانیه آنها را هم امضا نکردم.

▼ اخبار
1ـ بحران طبقه متوسط در آمریکا

سندرز سناتور آمریکایی در کتاب «انقلاب ما؛ آینده‌ای که باید باور داشته باشیم» بحران طبقه متوسط در این کشور را بررسی کرده و با تأکید بر اینکه این بحران زوال قطعی آمریکا را سرعت خواهد بخشید، نوشته است: «امروزه بیش از ۴۳ میلیون آمریکایی، شامل ۲۰ درصد کودکان کشور فقیر هستند و بیشتر آنها در فقر شدید به سر می‌برند. بیش از ۲۸ میلیون آمریکایی هیچ‌گونه بیمه‌ای در حوزه خدمات سلامت ندارند... میلیون‌ها جوان باهوش توانایی پرداخت هزینه‌های ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارند؛ اما در میان این‌ همه درد و آشفتگی اقتصادی این واقعیت خودنمایی می‌کند که وضعیت ثروتمندان در ایالات‌متحده هیچ‌گاه به ‌خوبی این روزها نبوده است. در حالی‌ که بسیاری از مردم آمریکا در شرایط ناگوار مالی و ترس از وضعیت آینده خود قرار دارند، افراد قدرتمند بسیار پیوسته در حال افزایش دارایی‌های خود هستند؛ چرا که بیشتر درآمدهای جدید تنها به جیب یک درصد طبقه مرفه جامعه می‌رود.»

2ـ فشار بر ایران با استفاده از توافق
مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته است که عملکرد ایران پس از توافق راضی‌کننده نیست. وی افزود: اکنون رئیس‌جمهوری آمریکا می‌داند که ایران کانون تهدیدها و خطرها در خاورمیانه است. خطر حزب‌الله لبنان برای اسرائیل یا نقش حماس و همچنین حضور ایران در عراق و سوریه، بخشی از اقدامات ایران در راستای بی‌ثبات‌سازی در خاورمیانه است. رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ادامه داد: فهرست کارها و شرارت‌های ایران بلند است. آنچه رئیس‌جمهوری درباره توافق از ما خواست، این بود که بتوانیم مطمئن شویم هیچ راهی برای ایران وجود ندارد که به سلاح هسته‌ای برسد. نمی‌خواهیم ایران یک کره شمالی دیگر شود. رئیس سازمان  اطلاعاتی سیا همچنین تأکید کرد: تلاش ما این است که با استفاده از توافق بدانیم چطور بر ایران و بر سپاه فشار بیاوریم. همچنین چطور می‌توانیم با این توافق جلوی اقدامات تنش‌زای ایران در خاورمیانه را بگیریم.

3ـ تلاش برای زنده نگه داشتن فتنه تجزیه عراق
یک مقام‌ صهیونیست به «رویترز» گفت: نتانیاهو در تماس‌های تلفنی جداگانه با «آنگلا مرکل» و «ولادیمیر پوتین»، با آنها درباره ناکامی کُردهای عراق گفت‌وگو کرده است. طبق این گزارش، این موضوع در تماس‌های مقامات صهیونیستی با فرانسوی‌ها نیز مطرح شده و مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در واشنگتن درباره آن با مقامات دولت آمریکا هم گفت‌وگو کرده است. این مقام صهیونیست که نخواسته نامش فاش شود، گفته است: «اسرائیل به دلیل مجاورت کردستان عراق با دشمنان این رژیم در تهران و دمشق، در این منطقه منافع امنیتی دارد.» وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر به رویترز گفته است: «[منطقه کردستان عراق]، یک منطقه راهبردی است. اگر کسی می‌توانست به آنها سلاح‌ یا هر چیزی دیگر بدهد، خیلی خوب بود؛ اما ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

4ـ طرح ضد ایرانی در مسیر کنگره
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد: «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا و «تام کاتن» نماینده ایالت آرکانزاس به پیشنهاد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا طرحی را تهیه کرده‌اند که اجازه بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در صورت تخطی این کشور از برخی شرایط جدید تعریف شده را به آمریکا خواهد داد. از جمله ملاک‌های جدیدی که این طرح در صورت تصویب خواستار بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است، عبارتند از: تست پرواز، ساخت یا استقرار کلاهک‌های قابل نصب بر روی موشک‌های بالستیک، هر گونه تلاش برای تبدیل سکوهای پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر به پرتاب‌کننده موشک قاره‌پیما و هر گونه فعالیت مخفیانه برای دستیابی به مواد هسته‌ای یا تجهیزات لازم برای تولید مواد هسته‌ای.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌اگزامینر» نوشت: این قاسم سلیمانی بود که توانست یک معامله را میان اتحادیه میهنی کردستان، شبه‌نظامیان شیعه و نیروهای ارتش ملی عراق در زمینه باز پس گرفتن کرکوک بدون خونریزی ترتیب بدهد. این روزنامه در ادامه نوشت: حتی سنّی‌های عراق هم این روزها برای جلوگیری از خونریزی هرچه بیشتر در عراق به قاسم سلیمانی متوسل می‌شوند؛ چرا که او به کاهش بحران‌های بیشتر در منطقه فکر می‌کند. سفر اخیر سلیمانی به مسکو، نقش و مأموریت واقعی وی را مشخص می‌کند.
پاتریک پویانه، مدیرعامل شرکت توتال در مصاحبه با نشریه «اینترنشنال اویل‌دیلی» گفت: این شرکت پیامدهای تصمیم ترامپ را بررسی خواهد کرد و اگر به وضع قوانینی منجر شود که توتال را وادار کند از ایران خارج شود، در این صورت از آنها پیروی خواهد کرد. توتال در حال بررسی گزینه‌های موجود بوده و همه چیز به کنگره آمریکا و تصمیمش برای برقراری مجدد تحریم‌ها و نوع تحریم‌های تصویب شده بستگی دارد.
دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه اگر یک تشکیلات جوان‌گرایی نکند، مرگ خود را امضا کرده است، گفت: امروز اگر معدل سنی اعضای مؤتلفه اسلامی را با ۱۵ سال گذشته مقایسه کنید، خواهید دید که این معدل کاملاً کاهش پیدا کرده است. ما باید نیرو‌های جوان را تربیت کرده و جایگزین کنیم که حداقل از ۱۵ سال پیش این سیاست در حال اجرا است.
پایگاه خبری کمیسیون اروپا از رشد 75 درصدی مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایران در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی خبر داد. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا که در ماه‌های ژانویه تا اوت سال 2016 بالغ بر 5/7 میلیارد یورو اعلام شده بود، در مدت مشابه امسال به 16/13 میلیارد یورو افزایش یافته است.
روزنامه آلمانی «دی‌ولت» با استناد به محافل امنیتی آلمان نوشت: نیروهای داعش می‌توانند حملات گازهای سمی را در اروپا برنامه‌ریزی کنند. گفتنی است، یک سازمان اطلاعاتی خارجی به مقامات امنیتی اروپا هشدار داده است داعش طرفداران خود را برای انجام این‌گونه حملات تروریستی تحریک می‌کند.
«جواد فیروز» رئیس سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر اعلام کرد: از زمان آغاز انقلاب بحرین در فوریه سال 2011 تاکنون 15 هزار نفر روانه زندان شده‌اند. به گزارش پایگاه خبری العهد، وی همچنین گفت: نیروهای بحرینی با رهبران بازداشتی بحرینی رفتاری توهین‌آمیز در زندان‌ها دارند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات