تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۸۱۰

رئیس قوه قضائیه: زنجانی مورد حمایت احمدی‌نژاد و 4 وزیر او بود

(روزنامه ايران – 1396/09/25 – شماره 6667 – صفحه 21)

رئیس قوه قضائیه در نشستی دانشجویی از عملکرد دستگاه قضا دفاع کرد و به برخی ابهام‌ها و سؤالات در این باره پاسخ گفت. آیت‌الله آملی لاریجانی سه‌شنبه با 50 نفر از دانشجویان و نمایندگانی از برخی تشکل‌های دانشجویی دیدار کرد که جزئیات آن را اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه چهارشنبه شب منتشر کرد. نمایندگانی از اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت، بسیج دانشجویی و جنبش عدالتخواه دانشجویی که عموماً خط فکری همسویی را دنبال می‌کنند، در غیاب نمایندگانی از انجمن‌های اسلامی به طرح سؤالات و نقطه نظرات خود پرداختند.

عمده سؤالات هم براساس متنی که خبرگزاری میزان به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه منتشر کرده، پاسخ به برخی ابهام‌ها و اتهاماتی است که در چند هفته گذشته از سوی احمدی‌نژاد مطرح شده است.

بر همین اساس آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به طرح اتهام «سیاسی‌کاری» علیه قوه قضائیه گفت: در پرونده‌ای که اخیراً بر سر آن جنجال به پا کردند (به نظر می‌رسد منظور پرونده حمید بقایی معاون اجرایی رئیس دولت دهم باشد) صرفاً اتهامات مالی مطرح بود؛ البته احضار‌های اخیر در این پرونده به دلیل نسبت‌های خلاف واقع و توهین‌هایی بود که صورت گرفت. این جریان با تصور اینکه روند عادی پرونده ممکن است منتهی به محکومیت آنها شود، تلاش کردند موضوع را سیاسی جلوه دهند که بست‌نشینی یکی از نتایج این رویکرد بود. اگر قرار باشد هرکسی که برایش کیفرخواست صادر می‌شود، بست بنشیند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. حال باید پرسید که آیا قوه قضائیه برخورد سیاسی با این موضوع کرده است یا این افراد؟ رئیس قوه قضائیه با اشاره به پرونده فرزند یکی از مسئولان سابق نیز (به نظر می‌رسد منظور مهدی‌ هاشمی باشد) گفت: کار قوه قضائیه در این پرونده در تاریخ ثبت خواهد شد، زیرا فشار‌های بی‌سابقه‌ای را در این مسیر متحمل شدیم. به صورت حضوری و کتبی مطالب خلاف واقعی را علیه بنده نزد رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کردند که از جنس همین سخنانی بود که اخیراً علیه من و دستگاه قضایی مطرح شده است.

«فرزندان ما جاسوس نیستند» کنایه رساتر از تصریح است

وی همچنین با اشاره به طرح برخی ادعا‌ها علیه بعضی اعضای خانواده‌اش گفت: این افراد با شیطنت می‌گویند که فرزندان ما جاسوس نیستند و بعد هم مدعی هستند که ما تهمتی نزدیم یک جمله سلبی گفته‌ایم. هر فرد عادی هم می‌داند که بسیاری از کنایات، رساتر از تصریح است. همین آقا در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌گوید از جاسوسی دختر فلانی چه خبر؟ ایشان پاسخ می‌دهد که این ماجرا از اساس دروغ است. به او می‌گوید شما مطلع نیستید، ما اطلاع دقیق داریم که وی بازداشت است و آدرس دقیق محل بازداشت وی را هم می‌دانیم. آخر می‌شود انسان این مقدار دروغ بگوید و از مسیر انصاف و تقوی دور شود؟!

قاضی ملزم به تبعیت از نظر هیأت منصفه نیست

آملی لاریجانی با کذب خواندن این ادعا که وی به هیأت منصفه اعتقاد ندارد، توضیح داد: آنچه من درباره هیأت منصفه می‌گفتم و در جلساتی هم که با اعضای این هیأت داشتم عرض کرده‌ام، این بود که الزام قاضی به غیر نظر خودش، خلاف شرع است و معتقدم هیأت منصفه باید نظر کارشناسی خود را اعلام کند، اما قاضی ملزم به تبعیت از آن نیست. الان هم همین نظر را دارم و البته حرف من نیست بلکه حرف شرع، قانون و فقها و شورای نگهبان است.

اما اصل تشکیل دادگاه با حضور هیأت منصفه را هیچ گاه نفی نکرده‌ام. رئیس دستگاه قضایی با بیان اینکه ایشان اساساً تخصصی در زمینه مسائل فقهی ندارد که بخواهد مرا قانع کند و نظر من را تغییر دهد، ادامه داد: ما نمی‌گوییم که قوه قضائیه با کل نظام یکی است، اما معتقدیم که این قوه جزیی مهم از نظام است و اگر این قوه تخریب شود، کل نظام در معرض تهدید قرار می‌گیرد. این افراد با توجه به انتصاب رئیس قوه قضائیه از سوی رهبر معظم انقلاب، با زرنگی می‌خواهند به مردم القا کنند که ایشان نیز در قبال مشکلات دستگاه قضایی سکوت کرده‌اند و گویی مملکت ناظر و صاحبی ندارد. آیا منکری از این بالاتر می‌توان انجام داد؟

زنجانی مورد حمایت 4 وزیر و شخص رئیس جمهوری پیشین بود

رئیس قوه قضائیه درباره پرونده برادران دو نفر از مسئولان ارشد اجرایی کشور نیز گفت: این پرونده‌ها که اتهامات مطروحه در آن، مالی است در دست رسیدگی قرار دارد و باید به قوه قضائیه نیز مهلت داد تا رسیدگی‌های خود را به صورت دقیق انجام دهد. آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به پرونده بابک زنجانی و دفاع از عملکرد دستگاه قضایی در رسیدگی به آن گفت: حال دولت باید بگوید که در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است. وکیل آقای زنجانی به مسئولان ذیربط گفته بود تیمی از تاجیکستان قرار است به ایران بیایند تا درباره پرداخت پول صحبت کنند، اما شما باید تعهد بدهید که بابک زنجانی را اعدام نمی‌کنید.

ما گفتیم به هیچ عنوان چنین تعهدی نمی‌دهیم، اما اگر چنین اتفاقی افتاد، شاید قاضی پرونده در مجازات او تخفیف قائل شود. وی تأکید کرد: اعدام بابک زنجانی برای دستگاه قضایی کاری ندارد، اما معتقدیم که این مشکل با اعدام حل نمی‌شود. زیرا باید پول مردم برگردد ضمن اینکه پشت پرده این قضایا مشخص شود که چه کسانی از بابک زنجانی حمایت کرده‌اند. حسب برخی گزارش‌ها این فرد مورد حمایت چهار نفر از وزیران سابق و شخص رئیس جمهوری پیشین بوده است. البته بنده به این گزارش‌ها یقین ندارم، اما به هر حال باید پول مردم برگردد.

در پرونده برادر خود هیچ امتیازی قائل نشدم

آملی لاریجانی با تشریح جزئیات ماجرای فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی که فیلمی از آن در صحن علنی مجلس توسط احمدی‌نژاد پخش شد، گفت: آقای مرتضوی (مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی) را به همراه دو قاضی سراغ اخوی بنده فرستادند و گفتند در فلان موضوع به ما کمک کنید. برادر ما اظهار کرد که من به اخوی خواهم گفت و از آنها خواسته بود که در یکی از شرکت‌های فلان آقا کار کند و حقوق و مسکن دریافت کند. به او گفتند که این موضوع را بنویس، اما او از این کار امتناع کرده بود. این جلسه را ضبط کرده بودند، اما کیفیت آن مناسب نبود. به همین دلیل اقدام به تجهیز سقف آن مکان به ابزار شنود کردند و در یکی از ساعت‌های موجود در اتاق نیز دوربین فیلمبرداری کار گذاشتند. سخن من این است این جرم‌های به این واضحی را نمی‌بینید؟

رئیس قوه قضائیه افزود: مدتی بعد آقای مرتضوی (مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی) از طریق رئیس دفتر اینجانب پیغام داده بود که با بنده حرف مهمی دارد. من گفتم که با ایشان گفت‌وگوی خصوصی ندارم. باز هم پیغام فرستادند که یک مسأله سری و در ادامه یک موضوع فوق سری را باید به اطلاع من برساند. مجدداً گفتم که من با ایشان هیچ موضوع سری ندارم. اگر بنده اهل معامله، بده بستان و لاپوشانی بودم طبیعتاً باید ایشان را به حضور می‌پذیرفتم، زیرا می‌خواستند با استفاده از همین تصاویر و آنچه به گمان خودشان اسناد و مدارکی علیه اخوی بنده بود، امتیازاتی بگیرند.

وی ادامه داد: همان زمان فیلم منتشر شده از برادر خود را به آقای محسنی اژه‌ای و همچنین آقای جعفری دولت آبادی دادستان تهران دادم و گفتم این فیلم را ببینید و اگر جرمی ارتکاب یافته، اعلام جرم کنید. بنده برای برادر خود هیچ امتیازی قائل نشدم، اما از طرفی هم نمی‌توانستم به او ظلم کنم، زیرا جرمی در این میان اتفاق نیفتاده بود. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که جریان انحرافی به همراه ضد انقلاب خارجی دائماً مسأله اخوی بنده را بزرگ می‌کند. اما اصل ماجرای رئیس جمهوری سابق و آقای مرتضوی را که متضمن جرم‌های قابل توجهی بود، نادیده گرفته و پرده‌پوشی می‌کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به برخی ادعا‌های مطرح شده علیه برادر دیگر خود (محمدجواد) نیز تصریح کرد: در مورد ایشان نیز بحث زمین‌خواری را مطرح می‌کنند. در زمان حضور آقای آوایی در دادگستری استان تهران به قاضی پرونده اخوی که یک فرد روحانی هم بود در حضور رئیس کل دادگستری گفتم که باید نسبت به برادر من مثل دیگران رفتار کنی البته به خاطر شایعات نیز نباید در حق او ظلم شود. آیت‌الله آملی لاریجانی افزود: به اخوی خود هم گفتم اگر این زمین را برخلاف قانون تصرف کرده‌ای، باید آن را برگردانی که ایشان نیز گفت: من تسلیم نظر دادگاه و قاضی هستم. این پرونده مربوط به تعیین حدود یک زمین خریداری شده بود و ظاهراً مدتی است که حکم آن نیز قطعی شده است. ظاهراً بخشی از حق را به ایشان داده‌اند، اما در جریان جزئیات آن نیستم. هر کس معتقد است که در این پرونده برخلاف قانون حکمی صادر شده می‌تواند این موضوع را با ادله معتبر اعلام کند و بنده پیگیری خواهم کرد.

احمدی‌نژاد جرأت فریاد زدن بر سر من را نداشت

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ادعا‌های اخیر درباره تذکر رئیس جمهوری سابق به او پیرامون پرونده ستار بهشتی در جلسه شورای عالی امنیت ملی نیز گفت: این ادعا نیز که ایشان می‌گوید بابت پرونده ستار بهشتی بر سر بنده فریاد زده است، کذب محض است زیرا اولاً جرأت چنین کاری را نداشت، ثانیاً پرونده ستار بهشتی را دستگاه قضایی خود رسیدگی کرده است که در این مورد جرمی از ناحیه یک مأمور ناجا رخ داده بود، اما نهایتاً قاضی به این نتیجه رسید که عمدی در کار نبوده و جرم به صورت شبه عمد واقع شده است. بر همین اساس مأمور متخلف نیز محکوم شد و حال با طرح برخی ادعا‌های کذب دستگاه قضایی را در این مورد متهم می‌کنند.

آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به هجمه‌های اخیر علیه دستگاه قضایی گفت: در فتنه ۸۸ قوه قضائیه تمام قد ایستادگی کرد اما فتنه، قدیم و جدید ندارد. کار افرادی هم که در حال حاضر انواع اتهامات را علیه دستگاه قضایی مطرح و سیاه‌نمایی می‌کنند، نوعی فتنه است زیرا هر کس اصل نظام را تخریب کند و دست به سیاه‌نمایی بزند در واقع در حال فتنه‌گری است. سران فتنه می‌گفتند ما انتخابات و شورای نگهبان را قبول نداریم، اینها هم می‌گویند ما قوه قضائیه را قبول نداریم. آنها دعوت به اغتشاش می‌کردند، اینها هم با بست‌نشینی به دنبال جریان‌سازی و اغتشاشند.

رئیس قوه قضائیه با توصیه به دانشجویان برای دفاع از ارکان نظام، گفت: معتقدم که ریاست قوه قضائیه مقام بسیار بالایی است، اما بنده دلبستگی به آن ندارم. وی در بخش دیگری افزود: وقتی حکم رئیس جمهوری را مقام معظم رهبری تنفیذ می‌کنند، کسی نمی‌تواند بگوید من با رئیس جمهوری کار نمی‌کنم. درخصوص حمایت از شخص رئیس جمهوری نیز در جایی که ایشان کار درستی انجام می‌دهند یا سخن برحقی می‌گویند، قطعاً حمایت می‌کنیم. آملی لاریجانی درباره تخلفات انتخاباتی مسئولان اجرایی هم گفت: از استانداران و فرمانداران مجموعاً ۱۴ نفر محکوم شدند که به هر حال این کار در دستگاه قضایی بی‌سابقه بود.

پرونده بورسیه‌ها و حساب‌های قوه قضائیه

آملی لاریجانی درباره پرونده بورسیه‌ها هم گفت: بر این اساس تاکنون ۳۳۰ فقره پرونده ارجاع شده که ۱۲۷ مورد از آنها مستقیماً مرتبط با موضوع بورسیه است و باقی پرونده‌ها به مسائلی نظیر صدور اجازه دفاع از پایان‌نامه، الزام به ادامه تحصیل و... ارتباط دارد. از ۱۲۷ پرونده نیز ۶۸ مورد در مرحله بدوی مختومه شده است که در ۱۸ مورد از آنها حکم به ورود شکایت داده‌اند و برای ۵۰ پرونده نیز قرار رد دعوا صادر شده است. ۵۹ پرونده نیز در حال رسیدگی است.

رئیس قوه قضائیه با توضیح مجدد درباره حساب‌های خاص دستگاه قضایی نیز گفت: در این زمینه که در دوره دو رئیس قبلی قوه قضائیه نیز وجود داشت، اجازه مقام معظم رهبری وجود دارد و به هیچ عنوان اختصاص به شخص رئیس دستگاه قضایی ندارد و به هیچ عنوان اموال مردم به حساب شخصی رئیس قوه واریز نشده است، تکرار این ادعا‌ها تکرار دروغی است که مکرر دروغ بودن آن به اثبات رسیده است. آملی لاریجانی با بیان اینکه بخش عمده حقوق‌های نجومی و املاک نجومی متأسفانه با مجوز قانونی بوده است، گفت: مقدار زیادی از وجوه و بخشی از اموال در املاک نجومی بازگردانده شده اما افکار عمومی غالباً به این موضوع توجه ندارد که چه کسی چنین مجوز‌هایی را صادر کرده است.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به برخی ادعا‌ها مبنی بر وجود حساب‌های بانکی خارجی به نام او و خانواده‌اش تأکید کرد: اگر کسی از بنده، فرزندان و همسرم حسابی در خارج از کشور پیدا کرد، مجاز است همه‌اش را برای خود بردارد و البته اگر انصافش اجازه داد، نصفش را هم به کمیته امداد بدهد؟!

توضیح درباره اعدام‌های دهه 60

آیت‌الله آملی لاریجانی در پاسخ به سؤالی دیگر درخصوص شفاف‌سازی دستگاه قضایی پیرامون اعدام منافقین در دهه ۶۰ نیز تصریح کرد: درخصوص برخی موضوعات این بحث وجود دارد که آیا اگر ما شروع به پاسخ دادن کنیم، مشکل حل می‌شود یا در زمین دشمنان بازی کرده‌ایم؟ باید در این زمینه به یک جمع‌بندی برسیم که آیا اساساً پاسخ دادن به هر ادعایی از سوی دشمنان به مصلحت است یا خیر؟

رئیس قوه قضائیه درخصوص علنی بودن دادگاه‌ها نیز اظهار کرد: اینکه برخی ادعا کردند ۹۰ درصد دادگاه‌ها به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود کاملاً خلاف واقع است، زیرا اکثر دادگاه‌های ما علنی است. درخصوص دادگاه‌های اخیر نیز که برخی اصرار داشتند علنی باشد به عقیده من می‌توانست علنی باشد، اما قانون این اختیار را به قاضی داده است. شاید قاضی احتمال داده که این افراد محاکمه را به جنجال بکشانند و به همین دلیل تصمیم گرفته که محاکمه به صورت غیرعلنی برگزار شود. من شخصاً مخالف علنی بودن محاکمات نیستم.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره برخورد با بدحجابی گفت: وقتی برخی مسئولان موضوعاتی نظیر بهشت اجباری را مطرح می‌کنند یا سطح بحث حجاب و عفاف را به بیرون بودن چند تار مو تنزل می‌دهند، از نیروی انتظامی یا قوه قضائیه چه انتظاری هست؟ همه باید در این زمینه حمایت کنند و به گونه‌ای عمل نشود که کار برای دادسرا و پلیس مشکل شود.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/243177

ش.د9603892

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات