تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۴۴

نسل‌کشی مسلمانان در میانمار و سکوت ننگین مجامع جهانی

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/12/24 – شماره 10833 – صفحه 10)

ارتش میانمار همراه با بودایی‌های افراطی همچنان به جنایت و نسل کشی علیه مسلمانان این کشور ادامه می‌دهند. حدود یک میلیون و300 هزار مسلمان در میانمار زندگی می‌کنند اما دولت این کشور از دادن حق شهروندی به آنان خودداری می‌کند. همچنین، مسلمانان با محدودیت‌های تردد، ازدواج و استفاده از فرصت‌های اقتصادی مواجه هستند.

مسلمانان روهینگیا پس از استقلال میانمار در سال 1327، همواره به علت سیاست‌های تبعیض آمیز دولت عمدتا بودایی میانمار، با شکنجه، بی‌توجهی و سرکوب مواجه بوده‌اند. ارتش میانمار از سال 1341 تا کنون بیش از 20 بار عملیات نظامی علیه مسلمانان روهینگیا را داشته است.

نیروهای امنیتی میانمار اقلیت مسلمان این کشور را در ایالت راخان سرکوب و جوانان مسلمان را در مکان‌های عمومی اعدام می‌کنند. ارتش میانمار طی سال جاری باردیگر سرکوب نظامی اقلیت مسلمان را در راخان در دستور کار قرار داد. سیاست خصمانه مقامات میانمار علیه مسلمان باعث شده بیش از 100 هزار روهینگیا در ایالت راخاین در غرب میانمار آواره و بی‌خانمان شوند.

تصاویری که دیده بان حقوق بشر درباره جنایات دولت میانمار منتشر کرده است نشان می‌دهد ویرانی‌های ناشی از آتش سوزی در روستاهای این ایالت رخ داده است. ارتش میانمار اطراف این روستاها را حصار کشیده است و اجازه نمی‌دهد ساکنان آن آزادانه رفت و آمد کنند. بر اساس تحلیل دیده بان حقوق بشر در این آتش زدن‌های عمدی بیش از 400 ساختمان تنها در سه روستا تخریب شده است. مدیر بخش آسیایی دیده بان حقوق بشر از دولت میانمار خواسته است هر چه سریعتر تحقیقاتی را با همکاری سازمان ملل متحد آغاز و برای قربانیان عدالت و امنیت فراهم کند.

تشدید کشتار و سرکوب مسلمانان در میانمار همچنان حاصل کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌های مجامع بین‌المللی خصوصا سازمان ملل متحد است. این بی‌توجهی و سکوت باعث شده که دولت میانمار با دادن سلاح به بودائیان افراطی در میانمار آنها را به کشتار مسلمانان تشویق کنند.

به اعتقاد بسیاری از ناظران و سازمان‌های حقوق بشری سیاست سرکوب وحشیانه و کشتار دولت میانمار علیه مسلمانان این کشورآشکارا مصداق «نسل کشی» محسوب می‌شود وجنایت علیه بشریت است، زیرا دولت میانمار به صورت سازمان یافته متوسل به اقداماتی نظیر محرومیت از حق شهروندی، کار اجباری و خشونت‌های جنسی و کشتار مردم مسلمان، به قصد نابودی یک قوم و مذهب خاص شده است.

بر این اساس انتظار می‌رفت تا به حال از سوی مجامع بین‌المللی محکمه‌ای کیفری علیه مقامات دولت میانمار تشکیل شود، اما متاسفانه تا به حال هیچ دادگاه کیفری جهت رسیدگی به جنایاتی دولت میانمار تشکیل نشده است.

تندروهای بودایی میانمار از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا ابراز خرسندی و استقبال کرده‌اند. "ویراتهو" از راهبان افراط گرای بودایی میانمار که به دلیل مواضع خصمانه‌اش علیه اسلام مشهور است، به دنبال پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اشعاری در صفحه فیسبوک خود نوشت و در آنها ضمن استقبال از پیروزی ترامپ گفت که وی رهبری واقعی و محبوب است. افراطیون بودایی و ترامپ در خصومت ورزی به مسلمانان وجه مشترک دارند.

کشور میانمار (یا برمه - نامی که استعمارگران انگلیسی بر آن نهادند) از کشورهای جنوب شرقی آسیا وبا کشورهای چین، تایلند، لائوس و بنگلادش همسایه است. برمه در سال 1260 توسط انگلیس اشغال و ضمیمه خاک هند تحت استعمار شده و "برمه بریتانیا" نام گرفت. استقلال برمه در سال 1327 مورد موافقت انگلیس قرار گرفت و پس از استقلال به همراه منطقه آراکان، به میانمار تغییر نام داد.در حدود یک میلیون نفر از جمعیت 55 میلیونی میانمار را مسلمانان روهینگیا تشکیل می‌دهند.

ورود اسلام به میانمار به قرن اول هجری و بوسیله تجار عرب به این کشور بازمی‌گردد. اما از زمان کودتای نظامی "نی‌وین" در سال 1341، مسلمانان از مناصب حکومتی و نظامی طرد شدند.

مسلمانان روهینگیا عمدتا در غرب میانمار و در شمال ایالت راخین متمرکز هستند. دولت میانمار از 1341 هیچ‌گاه این اقلیت را به رسمیت نشناخته و آن‌ها را مهاجران غیرقانونی نامیده‌است. اما سازمان ملل در مورد مسلمانان میانمار معتقد است نسبت به این اقلیت ظلم بسیاری رفته و حقوق بشر در مورد آن‌‌ها رعایت نمی‌شود. مسلمانان روهینگیا در میانمار از حمله فقیرترین افراد ساکن این کشور هستند که اکثریت جمعیت آن را بودائیان تشکیل داده‌اند.

سه سال قبل "تین سین " رئیس‌جمهور این کشور در یک سخنرانی اعلام کرد: مسلمانان روهینگیا باید از کشور اخراج و به اردوگاه‌های پناهندگان سازمان ملل منتقل شوند.دولت میانمار همچنین به صورت رسمی دستور داد که مسلمانان دیگر حق بنا کردن مساجد جدید یا ترمیم مساجد قدیمی را ندارند. همین مصوبه کافی بود تا افراطیون بودایی و هندی نزدیک به 72 مسجد را ویران کنند.

آتش اختلافات و درگیری‌ها زمانی شعله‌ورتر شد که ارتش میانمار 11 مسلمان این کشور را در ماه اردیبهشت 1391 کشته و در حمله یک گروه از بودائیان به اتوبوس مسلمانان در ایالت راخین نیز 10 نفر کشته شدند. در طرف مقابل نیز یک بودائی نیز در پاسخ به این کشتارها به قتل رسید که رسانه‌ها برای تحریک بیشتر بودائی‌ها آن را تجاوز به یک دختر بودائی و قتل وی عنوان کردند.

به دنبال آغاز درگیری‌ها درغرب میانمار، بودایی‌ها با حمله به مناطق مسلمان نشین بیش از 2000 منزل مسکونی متعلق به مسلمانان را به آتش کشیدند و بیش از یک صد هزار نفر را آواره و بی‌خانمان کردند.

با ورود "آنگ سان سوچی" فعال سیاسی به صحنه قدرت در میانمار، که پیش از این اظهارات جذاب حقوق بشری مطرح می‌کرد، انتظار این بود که وضعیت مسلمانان بهبود یابد وآنها از این شرایط طاقت فرسا نجات پیدا کنند ولی عملا چنین اتفاقی نیفتاده است و به نظر می‌رسد وی مایل نیست با دفاع ازحقوق مسلمانان مظلوم و بی‌دفاع این کشور، موقعیت ومقام خودرا به خطر اندازد.

http://jomhourieslami.net/?newsid=128178

ش.د9504837

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات