صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۵۷۵۹۴

بایدن در جنگ غزه به بن بست رسیده است/ مکافات سخت نسل‌کشی

تحلیلگران معتقدند در صورت استمرار رویکرد کنونی صهیونیست‌ها در جنگ عزه و ممانعت آمریکا از وقوع یک آتش بس دائمی و واقعی در این آوردگاه، قطعا بحران غزه تبدیل به پاشنه آشیل انتخاباتی بایدن در ایالات حساسی مانند میشیگان و پنسیلوانیا خواهد شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ سعید سبحانی

جو بایدن روز به روز بیشتر در برابر معمای "جنگ غزه" مستاصل و ناتوان به نظر می‌رسد. این ناتوانی تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله رویگردانی افکار عمومی از وی و کاهش محبوبیت وی در نزد جوامع هدف انتخاباتی (معطوف به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو) ظهور و بروز یافته و موجبات نگرانی دموکرات‌ها را فراهم ساخته است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند در صورت استمرار رویکرد کنونی صهیونیست‌ها در جنگ عزه و ممانعت آمریکا از وقوع یک آتش بس دائمی و واقعی در این آوردگاه، قطعا بحران غزه تبدیل به پاشنه آشیل انتخاباتی بایدن در ایالات حساسی مانند میشیگان و پنسیلوانیا خواهد شد. یعنی ایالاتی که مسلمانان نقش مهمی در تحقق شکست یا پیروزی بایدن در آن‌ها ایفا خواهند کرد. صورت مسئله مشخص است:وقوع عملیات طوفان الاقصی فضای سیاسی -اجتماعی آمریکا را تحت تاثیر خود قرار داده است. این تاثیرگذاری، ناظر بر خشم تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی در خصوص حمایت مطلق واشنگتن از تل آویو و استمرار جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه صورت پذیرفته و خود را در نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی نشان داده است. فراتر از آن، چنین نارضایتی و خشمی برخی پیش فرض‌ها و پیش بینی‌های صورت گرفته از سوی کاخ سفید در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار داده است.

بایدن در دوراهی
ناکامی بایدن در جنگ غزه هم از بعد تاکتیکی و هم استراتژیک قابل تحلیل و تفسیر است. رئیس جمهور آمریکا بر اساس استراتژی‌های تثبیت شده در حوزه سیاست خارجی کشورش، "حمایت مطلق"از رژیم اشغالگر قدس و حتی همراهی با آن در تشدید نسل کشی در غزه را در دستور کار قرار داده است. همچنین نقش مهم لابی صهیونیستی آیپک در معادلات انتخاباتی و سیاسی آمریکا، بایدن را بر آن ساخته تا حتی در برخی ابعاد تاکتیکی مخالفت خود با نتانیاهو را در حد یک انتقاد یا اظهار نظر سلبی تقلیل دهد. اما این موارد منتج به جلوگیری از تشدید جنایات صهیونیست‌ها در غزه نشده و حتی آمریکا در روند مذاکرات آتش بس (چه از نوع دائم چه موقت) خود نیز موانعی را ایجاد می‌کند. اما از سوی دیگر، بایدن شاهد انتشار نظرسنجی‌هایی است که یکی پس از دیگری، کاهش محبوبیت وی در دوران جنگ غزه را به اثبات می‌رساند. در هیچ یک از نظرسنجی‌های عمومی آمریکا طی ۵ ماه اخیر، سابقه نداشته که بایدن در موقعیتی برتر نسبت به ترامپ قرار گیرد. صورت مسئله مشخص است:سبد رای بایدن ضعیف‌تر شده و بدون شک مهم‌ترین دلیل آن رویگردانی مسلمانان، رنگین پوستان و حتی سفید پوستان مخالف رژیم اشغالگر قدس و جنگ غزه در آمریکا هستند. این مسئله خود را در ایالات کلیدی و سرنوشت سازی مانند میشیگان نیز نشان داده است.

سیگنال سخت علیه رئیس جمهور آمریکا
انتخابات ایالتی میشیگان، نقطه آشکارساز آسیب پذیری بایدن در جنگ محسوب می‌شود. رئیس‌جمهور فعلی آمریکا از حزب دموکرات و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور در حزب جمهوری‌خواه در انتخابات مقدماتی در ایالت میشیگان به پیروزی رسیدند. در این میان، یکی از نکاتی که شدیدا بایدن را نگران ساخته مربوط به واکنش مسلمانان میشیگان نسبت به سیاست‌های بایدن درباره غزه بوده است. در انتخابات مقدماتی، بایدن با کسب ۸۰ درصد آرا در میان نامزد‌های دموکرات، در انتخابات مقدماتی پیروز شد. این در حالی است که تعداد آرای «هیچکدام» ۱۵ درصد بود. جامعه مسلمان و عرب آمریکایی در میشیگان در واکنش به سیاست بایدن در غزه در انتخابات مقدماتی این ایالت، نزدیک به ۴۰ هزار رای "هیچکدام" به صندوق انداختند. این ایالت سرنوشت ساز است؛ ۴۰ هزار رای از اختلاف ۱۰ هزار رایی که ترامپ هنگام پیروزی در انتخابات این ایالت در سال ۲۰۱۶ به دست آورده بود، بیشتر است. این نشانه خشم مسلمانان به سیاست‌های بایدن در قبال غزه است. بایدن شدیدا نگران است که الگوی رای دهی مسلمانان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ تغییر کند و این بار آن‌ها حاضر به حمایت از بایدن و دموکرات‌ها در برابر ترامپ و جمهوریخواهان نشوند.

بایدن شریک جنایات غزه است
رئیس جمهور آمریکا به واسطه جنایاتی که به همراه نتانیاهو در غزه مرتکب شده، حمایت مسلمانان و نوجوانان آمریکایی (رای اولی ها) را ازدست داده است. اصرار آمریکا بر جلوگیری از انعقاد آتش بس دائمی در جنگ غزه به این روند دامن زده است. اگرچه بخش مهمی از آرای مسلمانان آمریکا در سبد رای ترامپ به گردش در نمی‌آید، اما این به معنای گردش آرای آن‌ها در سبد رای بایدن و دموکرات‌ها نیست! هزاران نفر از مسلمانان میشیگان با رای اخیر خود نشان دادند که اگر روال کنونی در غزه ادامه پیدا کند و آمریکا اقدامی عملیاتی و صریح در پایان دادن به جنگ غزه از طریق انعقاد آتش بس دائمی صورت ندهد، نباید انتظار حمایت مسلمانان از خود را داشته باشد. این قاعده تنها در میشیگان، بلکه در ایالاتی مانند ویسکانسین و پنسیلوانیا نیز صادق خواهد بود. با توجه به تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هر سه ایالتی که در منطقه‌ای موسوم به غرب میانه قرار دارند (میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین)، شکست در آن‌ها به معنای شکست نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ خواهد بود. بایدن طی دو ماه ابتدایی جنگ غزه تصور می‌کرد با گذشت زمان و فرسایشی شدن جنگ، موضوع جنگ غزه تبدیل به پرونده‌ای عادی در حوزه سیاست خارجی آمریکا خواهد شد، اما این محاسبه اشتباه از آّب در آمده است! رای مسلمانان در انتخابات درون حزبی میشیگان زنگ خطر را با صدای بیشتری برای دموکرات‌ها به خطر در آورده و این الگو قابل تعمیم به دیگر ایالات آمریکا نیز خواهد بود. قطعا بایدن هزینه و مکافات نسل کشی غزه را به مانند نتانیاهو پرداخت خواهد کرد. در این میان نمی‌توان نقش ساختار و بازیگران غیر رسمی و رسمی قدرت را نادیده انگاشت. بایدن از یک سو خود را متعلق به این ساختار و بلکه یکی از بانیان آن قلمداد می‌کند و از سوی دیگر، شاهد کاهش مستمر شانس مجدد خود برای حضور مجدد در کاخ سفید است. رئیس جمهور آمریکا به وضوح می‌داند که اگر سایه جنگ غزه تا نوامبر ۲۰۲۴ (زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) از بین نرود این موضوع تبدیل به پاشنه آشیل وی خواهد شد...

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات