صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 10 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از مهم‌ترین موانع پیشرفت این است که مسئولان و نخبگان و قشرهایی که می‌توانند روی ذهن‌های دیگران اثر بگذارند، در شناخت مشکلات مردم اشتباه کنند و خواسته‌های مردم را درست نفهمند. باید نخبگان، مسئولان، برجستگان و کسانی‌که می‌توانند روی افکار مردم به ‌راحتی اثر بگذارند، به این نکته توجّه کنند.(1382/7/21)

▼ حرف روز
خیمه‌شب‌بازی جدید آمریکا
از هفته پیش اعلام شد، دولت آمریکا قصد دارد در راستای سیاست‌های ایران‌هراسانه خود سفیران کشورهای عضو شورای امنیت را به واشنگتن دعوت کند و قطعات موشک‌هایی را که ادعا می‌کند از ایران برای اعضای جنبش انصارالله یمن فرستاده و به عربستان شلیک شده است، به این دیپلمات‌ها نشان دهد. ضیافت ناهار دونالد ترامپ با نمایندگان شورای امنیت که البته به گفته خود او برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی،‌ مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، پایان درگیری‌ها در سوریه و مبارزه با تروریسم برگزار شده بود، به نشستی برای تکرار اظهارات ضد ایرانی مقامات آمریکایی تبدیل شد. نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل که گویا طراح این نشست پس از نمایش مضحک این آهن‌پاره‌ها برای خبرنگاران بود، در سخنانی مدعی شد:‌ «ایالات متحده در حال تشویق دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای موضع‌گیری علیه توافق هسته‌ای ایران است؛ توافقی که از دیدگاه رئیس‌جمهور ترامپ توافقی نامطلوب است. ما همچنین بر نابودی برنامه موشکی ایران و دیگر تخلفات غیرهسته‌ای این کشور متمرکز شده‌ایم.»  
آمریکایی‌ها این نمایش را با دو هدف برگزار کرده‌اند؛ اول اینکه دولت ترامپ می‌خواهد با این کار اعلام کند جمهوری اسلامی ایران با دستیابی به توانمندی موشک‌های بالستیک قطعنامه 2231 مربوط به رفع تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را نقض کرده است‌؛ از این رو باید اقدامات عاجل برای محدود کردن توان موشکی ایران انجام شود. دوم اینکه با گرد هم آوردن سفرای کشورهای عضو شورای امنیت می‌خواهد این پیام را به پایتخت‌های آنان منتقل کند که آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای (برجام) جدی است و آنها را به همراهی در این اقدام فرا می‌خواند.
اما آمریکایی‌ها این ادعا را در حالی مطرح می‌کنند که ائتلاف تحت رهبری آل‌سعود در تجاوز به یمن پس از حدود سه سال نه تنها به نتیجه‌ای نرسیده است؛ بلکه به دلیل سیاست‌های نامعقول عربستان و متحدانش می‌رود تا به باتلاقی دیگر برای آمریکا تبدیل شود. آمریکا و آل‌سعود برای جبران شکست‌های خفت‌بار خود چاره‌ای جز اتهام‌زنی به ایران ندارند؛ چرا که اعتراف به مقاومت و ایستادگی مردم یمن و شکست از آنها هزینه سنگینی برای آنها در صحنه بین‌المللی خواهد داشت.

▼ گزارش روز
خطر سقوط!
«وقتی نخبگان سقوط کنند جامعه سقوط می‌کند»؛ این معنا و عبارتی است که رهبر معظم انقلاب در سخنانی متعدد درباره حوادث پس از انتخابات سال 88 و آن فتنه پیچیده بیان کردند؛ به این معنا که وقتی عده‌ای در جایگاه مسئول جمهوری اسلامی، استاد دانشگاه و چهره رسانه‌ای و القابی از این دست در جامعه شناخته می‌شوند، خلاف مسیر صلاح حرکت می‌کنند یا در موقع ضرور آن‌گونه که باید موضع نمی‌گیرند، دروغ می‌گویند و خطای محاسباتی دارند، اعتماد عمومی را با تکیه بر همین بی‌دانشی و خطا خدشه‌دار کرده و باعث می‌شوند در مسیر تعالی کشور مانع ایجاد شود. یکی از همین رفتارهای غلط و اشتباه که نشان می‌دهد برخی افراد که به منزله نخبه و همه چیز دان به جامعه معرفی می‌شوند، چقدر اشتباه دارند! و به جای حرکت دادن جامعه به سمت مسیر صلاح، آن را به سوی بی‌راهه‌ها هدایت می‌کنند! عملکرد و رفتارهای صادق زیباکلام در ماجرای زلزله کرمانشاه است؛ آقای استاد همان ابتدای ماجرا بدون آنکه اطلاعاتی دقیقی داشته باشد، وارد ماجرا شد و علیه نیروهای امدادی از جمله هلال احمر موضع گرفت و شماره حسابی را برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی اعلام کرد. اگرچه اظهاراتش با روشن شدن واقعیات و فشار افکار عمومی به عذرخواهی از این نهاد، البته با چاشنی کنایه و سخنان بی‌سند دیگری این بار علیه صداوسیما و جریان اصولگرا منتهی شد(!)، اما توانست مبلغ قابل توجهی را در این زمینه جمع‌آوری کند. این ماجرا گذشت تا اینکه وی چند روز پیش اعلام کرد همچنان تمام پول‌های واریزی مردم در حسابم است و قصد دارم با آن یک دهکده امید (روستای نمونه) بسازم! این ادعا در کنار خبر مشکلات مردم در سرمای زمستان در آن مناطق را بگذارید کنار جملاتی که زیباکلام در زمان اعلام شماره حساب در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود «تصاویر مناطق زلزله‌زده حکایت از نیازهای اولیه گسترده دارد، به علاوه مردم منطقه بسیار فقیر و محروم هستند، بنده شماره حسابم را اعلام می‌کنم تا با کمک معتمدین منطقه به آنها کمک کنیم.»؛ با کنار هم نشستن این موارد اهمیت سخن و نکته رهبر معظم انقلاب پیش روی ماست و خطر سقوط را می‌توان احساس کرد.

▼ اخبار ویژه             
به کشور لطمه زدند، طلبکار هم شده‌اند
غلامرضا حیدری، عضو کمیته پیگیری رفع حصر فراکسیون امید در اظهاراتی طلبکارانه گفته است: «به نظر می‌آید حاکمیت هم به این نتیجه رسید که ادامه حصر جز خسران برای منافع ملی عایدی نخواهد داشت... امیدواریم رفع کامل حصر اتفاق بیفتد و همه دوستان و اقوام محصوران بتوانند به‌ راحتی رفت‌وآمد کنند. همچنین امیدواریم حاکمیت جمهوری اسلامی به سمتی برود که دیگر زندانی سیاسی نداشته باشیم.» گفتنی است، تحمل و سعه صدر نظام درباره سران فتنه در حالی ادامه دارد که خسارت‌های فتنه 88، از جمله زمینه‌سازی برای تحریم‌های ظالمانه و... برای کشور همچنان هزینه ایجاد می‌کند و بسیاری از این هزینه‌ها هرگز قابل جبران نیستند.

افشای جزئیات ترور نافرجام در لبنان
روزنامه «الاخبار» نوشت: «تحقیقات لبنان درباره عملیات ترور نافرجام محمد حمدان از رهبران جنبش حماس در لبنان نشان می‌دهد دستگاه جاسوسی رژیم اسرائیل [صهیونیستی] تنها به مأمور کردن مزدوران محلی خود در لبنان برای ارتکاب این ترور بسنده نکرد؛ بلکه دو افسر اسرائیلی به طور مستقیم در این ترور شرکت داشته‌اند.» این روزنامه با تأکید بر اینکه این دو افسر پس از پایان عملیات ترور خاک لبنان را ترک کرده‌اند، نوشت: «دستگاه‌های اطلاعاتی لبنان توانستند هویت دو افسر اسرائیلی یاد شده را شناسایی کنند.»

 
▼ اخبار
1ـ آغاز پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تسهیلات اشتغال در روستاها
فرهاد فنودی، مدیر امور اعتبارات بانک کشاورزی گفت: پرداخت تسهیلات برای اشتغال در مناطق روستایی از هفته گذشته آغاز شده و چهار بانک کشاورزی، رفاه کارگران، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت این وام معرفی شده‌اند. وی درباره نحوه اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی که با مصوبه مجلس یک‌ونیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای آن اختصاص یافته، خاطرنشان کرد: قرار است 50 درصد منابع این طرح که 12 هزار میلیارد تومان است، از صندوق توسعه ملی و 50 درصد آن از بانک‌ها تأمین شود. فنودی با اشاره به اینکه بخش زیادی از طرح‌های توسعه روستایی شامل طرح‌های کشاورزی می‌شود، افزود: از همین رو 50 درصد از 6 هزار میلیارد تومان سهم چهار بانک عامل باید از طریق بانک کشاورزی تأمین شود که هر گونه اشتغال روستایی، از جمله صنایع دستی و بخش‌های مختلف کشاورزی را که در روستا اشتغال ایجاد کند، شامل می‌شود.

2ـ تلگرام خانه «تبهکاران و تروریست‌ها» شده است
نشست اقتصادی داووس فرصتی شد تا دوباره بحث نقش شبکه‌های اجتماعی در ناآرامی‌های اجتماعی برجسته شود؛ اما این بار نه از سوی ایران یا روسیه، بلکه از سوی بریتانیا که خود در سال‌های اخیر چندین بار دچار  شورش‌های سراسری شده است. «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا در این نشست در برابر رهبران جهان گفت: «شرکت‌های فناورانه همچنان نیاز دارند گام‌هایی را برای تقویت مسئولیت‌پذیری در قبال فعالیت‌های برخطِ خرابکارانه و غیرمجاز بردارند.» او گفت: «شرکت‌ها نمی‌توانند صرفاً تماشاگر باشند. وقتی می‌بینند عده‌ای از پلت‌فرم آنها برای ترویج «کودک‌آزاری، برده‌داری مدرن یا گسترش تروریسم و محتوای افراط‌گرایانه» بهره می‌گیرند.» وی مشخصاً به تلگرام اشاره کرد و آن را «خانه تبهکاران و تروریست‌ها» خواند و گفت: «این پلت‌فرم‌های کوچک‌تر باید اصلاحاتی را صورت دهند و تهدید کرد در غیر این‌صورت به عنوان «پلت‌فرم تروریست‌ها و اپلیکیشن کودک‌آزاران» معروف خواهند شد.»

3ـ پاسداران در حوادث و مشکلات کنار مردم هستند
معاون روابط عمومی سپاه با اشاره به ورود سپاه‌های استانی و یگان‌های استقراری سپاه و بسیج در مناطق برف‌گیر، گفت: ظرفیت‌های سپاه به صورت مقتضی و نیز نیروها و تجهیزات سنگین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در محدوده پروژه‌های منطقه‌ای برای امدادرسانی به مردم در شهرها و روستاهای برف‌گیر با سرعت و جدیت به کار گرفته می‌شوند. سردار شریف با تأکید بر اینکه در این مواقع در صورت ضرورت یگان‌ها و سپاه‌های استانی همجوار نیز وارد صحنه امدادرسانی در عرصه‌های گوناگون خواهند شد، گفت: بحمدلله در جریان بارش اخیر عملیات امداد بلافاصله آغاز و با وجود روند کاهش بارش‌ها تا اطمینان از شرایط تداوم خواهد یافت و پاسداران و بسیجیان تا بازگشت شرایط به وضعیت عادی، همچنان در کنار مردم حضور خواهند داشت.

4ـ فراخوان بانک‌ چینی به برخی از ایرانی‌ها
مجیدرضا حریری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از گام جدید چینی‌ها برای بهبود روابط بانکی با ایران خبر داد و گفت: بانک ABC چین، فراخوان جدیدی برای آن دسته از ایرانی‌هایی داشته که حساب آنها طی ماه‌های گذشته مسدود شده بود؛ به گونه‌ای که درخواست شده است آنها با مراجعه به شعب بانکی، مجدد افتتاح حساب داشته باشند. وی افزود: این اقدام چین نشان از رفع سوءتفاهم‌ها دارد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. حریری تصریح کرد: اتاق بازرگانی ایران و چین نیز فراخوانی به ایرانیان ساکن چین داشته تا هر یک از آنها که مشکل دارند، اعلام کنند تا مسائل و مشکلات جمع‌بندی شده و برای تصمیم‌گیری به منظور رفع آن به سفارت و بانک مرکزی ارجاع داده شود.

▼ اخبار کوتاه
خبرگزاری رویترز اعلام کرد: سوآپ ۶۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران و عراق هفته آینده آغاز می‌شود. گفتنی است، سوآپ یا معاوضه فرآورده‌های نفتی عبارت است از واردات فرآورده از یک نقطه مرزی به منظور مصرف در داخل کشور و در قبال آن صدور فرآورده با همان مشخصات و به همان مقدار یا صدور فرآورده به صورت غیر همنام(با فرآورده‌های دیگر) یا به صورت ارزشی(معادل ارزش محمولات وارده) از مرز خروجی دیگر.
نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از چاپ و فروش اوراق مشارکت در سال آینده، گفت: چاپ اوراق مشارکت بدون حساب و کتاب در لایحه بودجه ۹۷ ادامه می‌یابد. آیا این‌گونه می‌توان کشور را اداره کرد؟ بهتر بود سازمان برنامه و بودجه، بانک استقراض در داخل و خارج از کشور تأسیس می‌کرد که لااقل وضعیت استقراض‌هایش شفاف شود.
جبار کوچکی‌نژاد، با اشاره به جلسه کمیسیون تلفیق بودجه برای بررسی برخی تبصره‌های لایحه بودجه سال 97، اظهار داشت: قرار شد در تبصره 14 که مربوط به پرداخت یارانه به خانوارها است، رقم 23 هزار میلیارد تومان پیشنهادی دولت به 29 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و منابع آن از محل فروش بیشتر بنزین و مالیات ارزش‌افزوده بنزین تأمین شود.
محمدعلی نجفی، شهردار تهران در واکنش جالب توجه درباره مشکلات مردم برای تردد در تهران پس از بارش برف گفته است: «با آغاز بارش‌ها بعضی از راه‌ها مسدود شده‌ بودند که در بیشتر موارد دلیل آن شیب زیاد خیابان‌ها و لیز خوردن خودروها بود؛ به همین دلیل راهبندان‌هایی ایجاد شده بود و کاری از عهده شهرداری بر نمی‌آمد.»(!)
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: «ترامپ و همدستانش تلاش می‌کنند روایتی ایران‌هراسانه در شورای امنیت ملل متحد ایجاد کنند، آن هم از طریق برگزاری ضیافت و ارائه مدارک جعلی که یک همسایه در حال جنگ تولید کرده و تنها برای همان همسایه مستأصل و همدستانش در ارتکاب جنایات جنگی قابل باور است.»
به گزارش شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی، نتانیاهو در دیدار با پوتین گفت: در صورتی که جامعه بین‌المللی اقدامی برای توقف حضور نظامی ایران در سوریه و ساخت کارخانه‌های موشک‌‌های نقطه‌زن در لبنان انجام ندهد، اسرائیل اقدام نظامی خواهد کرد.
سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی از حذف پاداش پایان خدمت فرهنگیان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی انتقاد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات