تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۰۰۶۶

ايران و دوگانه نظامي - ديپلماتيک در کاخ سفيد (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/10/16 ـ شماره 26908 ـ صفحه 12)

بازتاب منفي نمايش ناشيانه هيلي در پنتاگون

«نيکي هيلي» نماينده آمريکا در سازمان ملل با حضور کنار لاشه موشکي که مدعي ارسال آن از ايران به يمن بود، آن را نشانه نقض قطعنامه شوراي امنيت و نمود اقدامات بي ثبات کننده تهران خواند؛ برخي اين سخنان را ادعايي مضحک و گروهي نمايش ناشيانه اين چهره تندرو آمريکايي خوانده‌اند.

به گزارش ايرنا، نماينده ايالات متحده در ادامه سياست‌هاي ضدايراني دولت جمهوريخواه آمريکا، روز پنجشنبه بيست وسوم آذرماه به اقدامي تازه دست زد. وي در يک کنفرانس مطبوعاتي در پنتاگون با نمايش بقاياي موشکي که گفت مدتي پيش از يمن به سمت فرودگاه رياض شليک شد، جمهوري اسلامي ايران را حامي تروريسم و موشک پرتاب شده را ساخت ايران اعلام کرد. وي ضمن متهم ساختن تهران به حمايت از همه گروه‌هاي تروريستي منطقه و قرار دادن موشک در اختيار انصارالله يمن افزود: بر روي موشک‌هاي پرتاب شده به سوي عربستان، نشانه‌هاي ايراني وجود دارد. به گفته او، اين موشک بدون بال بوده و گروه صنعتي شهيد باقري تنها مجتمعي است که اين موشک‌ها را توليد مي‌کند. بسياري از ناظران پس از نمايش هيلي آن را نشانه دور تازه‌اي از تلاش‌ها براي ضربه زدن و اعمال فشار بر جمهوري اسلامي ايران خواندند؛ تلاش‌هايي که گويا به سبب ناکامي اثبات نقض برجام معطوف به عملکرد تهران در تعهد به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت شده است.

چنين ادعاهايي پس از حمله موشکي انصارالله يمن به سوي قلمرو کشورهاي متجاوز، بارها تکرار شده و «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا نيز ايران را عامل و پشتيبان حملات موشکي انقلابيون يمني دانسته است؛ موضوعي که به مذاق متجاوزان به يمن خوش آمده و مواضع سران رياض مبني بر ضرورت اقدام بين‌المللي عليه تهران به خوبي گوياي اهداف و هماهنگي‌هاي پشت پرده شوي تبليغاتي هيلي است.ادعا و تلاش‌هاي نماينده آمريکا و مقامات سعودي در حالي مطرح شده که سازمان ملل نيز اتهام مذکور را رد مي کند. به تازگي «فرحان حق» جانشين سخنگوي دبير کل سازمان ملل در کنفرانس خبري خود در مقر اين سازمان تاکيد کرد:هيچ شواهد قاطعي که نشان دهد چه کشوري سازنده موشک‌هاي شليک شده از سوي حوثي‌هاي يمن به عربستان بوده است، وجود ندارد. ادعاي هيلي که مدت‌ها است در قامت نماينده ترامپ براي متوقف سازي برجام نقش ايفا مي کند، از سوي مقامات کشور ما بي پاسخ نماند. «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه، اظهارات هيلي را با سخنراني «کالين پاول» وزير امور خارجه پيشين آمريکا پيش از حمله به عراق مقايسه کرد و نوشت که اين نمايش و نتايج آن را قبلا در سازمان ملل ديده بودم. از طرفي، «غلامعلي خوشرو» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد هم به ادعاهاي نماينده آمريکا در اين سازمان پاسخ داده و ضمن رد آن، به بيان برخي از اهداف هيلي و سياست ضدايراني آمريکا پرداخت. به باور وي و تاييد بسياري از صاحب نظران، اين جار و جنجال‌ها براي سرپوش گذاشتن بر اقدامات ماجراجويانه آمريکا در منطقه و جنايات جنگي عربستان سعودي در يمن و همچنين حمايت افسار گسيخته و ظالمانه از رژيم صهيونيستي طراحي شده است.

طبل تو خالي يک ادعاي موشکي

نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد مدعي ارسال موشک ايراني براي انقلابيون يمن شده و کوشيده بر مبناي اين ادعا، هياهويي ضدايراني به راه اندازد. نمايشنامه ناموزون «نيکي هيلي» اما در برآوردن نتايج مورد نظر کارگردانان اين نمايش ناکام به نظر مي آيد.

سازمان ملل؛ مرجعي براي رسيدگي به اتهامات موشکي واشنگتن

مسئولان دستگاه ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران افزون بر پاسخ قاطع به اتهامات تازه آمريکا و ادعاي نماينده اين کشور در سازمان ملل مبني بر تعارض برنامه موشکي ايران با مصوبات شوراي امنيت، پيگير بررسي اين ادعا در سازمان ملل و شکايت از عوامل صحنه گرداني واشنگتن با شواهد ساختگي شده اند .نمايش رسانه‌اي نماينده آمريکا در سازمان ملل براي اتهام زني به ايران با گذشت چند روز همچنان، واکنش‌هاي گوناگوني را به دنبال مي آورد. «نيکي هيلي» نماينده ايالات متحده روز پنجشنبه بيست و سوم آذرماه در جريان يک کنفرانس مطبوعاتي در پايگاهي نظامي، بقاياي موشکي را که مدعي شد از يمن به سمت فرودگاه رياض شليک به نمايش گذاشت و جمهوري اسلامي ايران را حامي تروريسم و موشک پرتاب شده را ساخت ايران اعلام کرد. ادعاهاي بي اساس هيلي اما از سوي جمهوري اسلامي ايران، انصارالله يمن و مقامات برخي کشورها و سازمان‌هاي بين المللي بي پاسخ نماند.پس از نمايش ضدايراني هيلي، «محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه در توئيتي، اظهارات هيلي را با سخنراني «کالين پاول» وزير امور خارجه وقت آمريکا در آستانه حمله سال 2003 به عراق مقايسه کرد و نوشت :اين نمايش و نتايج آن را قبلا در سازمان ملل ديده بودم. افزون بر آن، وزير امور خارجه ايران در پيامي به خبرگزاري روسي «اسپوتنيک» نوشت: طرف ايراني عليه ادعاي مطرح شده ازسوي آمريکا در مورد تحويل تسليحات به يمن به سازمان ملل شکايت مي کند.

همچنين ظريف در حاشيه همايش تخصصي انعکاس موازين حقوق بشر در قوانين کيفري ايران که شنبه بيست وپنجم آذرماه برگزار شد، اظهار داشت: در اينکه صحبت‌هاي خانم هيلي هيچ مستنداتي نداشت شکي نيست و حتي براي غربي‌ها هم در اين خصوص قانع کننده نبوده است. اهداف اين صحبت‌ها بيشتر براي به فراموشي سپردن حضور آمريکا در جناياتي است که در منطقه ما بخصوص در يمن صورت مي‌گيرد و همين طور به فراموشي سپردن حرکت بسيار خطرناک واشنگتن و ترامپ در رابطه با به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و پشت پا زدن به آن ادعاهايي بود که در زمينه حقوق مردم فلسطين داشتند.

در اين ارتباط، نمايندگي ايران در سازمان ملل نيز بيانيه اي منتشر کرد و در آن آورد: به دنبال طرح اتهامات بي‌پايه دولت آمريکا بر ضد جمهوري اسلامي ايران طي 10 ماه گذشته، امروز بار ديگر سفير آمريکا در سازمان ملل ايران را به ارسال موشک به يمن متهم کرد؛ اتهام بي‌اساسي که ما قوياً آن را رد کرده و در عين حال، آن را نشانه بارزي از نقش مخرب، تحريک‌آميز و غيرمسئولانه آمريکا مي‌دانيم. شواهد و مدارک ادعائي که امروز به نمايش گذاشته شد، مثل مدارک جعلي و ساختگي است که آمريکا در گذشته در مناسبت‌هاي ديگر نيز ارائه کرده است.

دولت آمريکا براي تعقيب اهداف مخرب خود در منطقه، در صدد فريب مستمر افکار عمومي جهان است به نحوي که رئيس جمهور آمريکا بلافاصله چند ساعت پس از اصابت موشک به رياض، حتي قبل از طرح چنين اتهامي توسط عربستان، ايران را در اين رابطه متهم کرد. همچنين در ماه گذشته سفير آمريکا در سازمان ملل خواستار اقدام بين‌المللي عليه ايران در خصوص حمله موشکي مذکور شد.بر پايه بيانيه انتشاريافته، اين اتهامات همچنين با هدف سرپوش نهادن بر جنايات جنگي عربستان سعودي در يمن با مشارکت و حمايت همه جانبه آمريکا مطرح مي‌شود. به علاوه، اين اقدامات در پي انحراف توجه جامعه جهاني و منطقه از تجاوز نافرجام عليه مردم مظلوم يمن است که تاکنون به کشتار بيش از 10 هزار نفر غيرنظامي، آوارگي بيش از 3 ميليون نفر، نابودي زيرساخت‌هاي يمن و سيستم بهداشتي آن منجر شده و همانگونه که سازمان ملل هشدار داده، اين کشور را در آستانه بزرگترين قحطي و گرسنگي جهان طي دهه‌هاي اخير قرار داده است.ستادکل نيروهاي مسلح نيز به ادعاي نماينده آمريکا در سازمان ملل واکنش نشان داد و سردار «سيدمسعود جزايري» سخنگوي اين ستاد بيان داشت: اظهارات اين فرد را به حساب بي‌اطلاعي و عدم درک او از مسائل نظامي و تسليحاتي بگذاريد. چنانچه آمريکايي‌ها از سطح توان بالاي تکنولوژي موشکي مقاومت يمن اطلاع داشتند از بيان چنين اظهارات مضحکي خودداري مي‌کردند. آمريکا توان اجماع‌سازي عليه جمهوري اسلامي ايران و مقاومت را ندارد، بنابراين تنها راه برون‌رفت آمريکا از دشواري‌هايي که در آن گرفتار شده است، تغيير رفتار جدي و توقف اقدامات جنگ‌طلبانه و جنايت‌کارانه‌اش در اقصي نقاط جهان است.

پاسخ انصارالله به اتهامات نماينده آمريکا

انصارالله يمن ضمن رد ادعاي هيلي، نوک پيکان اتهامات را به سمت آمريکايي‌ها برگرداند و «محمد علي الحوثي» رئيس شوراي عالي انقلاب يمن در صفحه توئيتري خود نوشت: آمريکا انواع سلاح‌هاي ممنوعه را در اختيار ائتلاف عربي به سرکردگي عربستان قرار داده است. اگر براساس ادعاي آمريکايي‌ها، موشک‌هاي ما از ايران تامين مي‌شد، از تهران (براي مقابله با بمباران ائتلاف عربي) پدافند موشکي مي گرفتيم.

الحوثي در بخش ديگري از توئيت خود تصريح کرد که بسيار خنده‌دار است، اين سخنان را آمريکايي‌هايي بر زبان مي رانند که متجاوزان به يمن را به سلاح‌هاي ممنوعه تجهيز کرده‌اند و کمر به قتل ملت يمن بسته‌اند. از طرف ديگر، «عبدالمالک العجري» يکي از اعضاي شوراي سياسي انصارالله يمن نيز در توئيتي يادآور شد: پس از گذشت سه سال از جنگ يمن ناگهان آمريکا، اسنادي از حمايت ايران از حوثي‌ها پيدا مي‌کند. آمريکا تاکنون از موشکي‌هايي که از يمن شليک شده، مدرکي به دست نياورده است، موضوع روشن است. آمريکايي‌ها براي انحراف افکار عمومي جهان عرب از موضوع بيت‌المقدس و ممانعت از خشم آنها نسبت به اسرائيل، مي خواهند ايران هراسي کنند.

مواضع بين المللي در قبال ادعاي آمريکا

فرانسه از جمله کشورهايي است که مقامات آن در ارتباط با حمله موشکي به رياض اظهار نظر کرده اند. دولت فرانسه روز جمعه بيست و چهارم آذرماه در واکنش محتاطانه به شواهد ساختگي مقامات آمريکا مبني بر کمک تسليحاتي ايران به انقلابيون يمن اعلام کرد که در حال بررسي و مطالعه اطلاعات موجود است و لازم است سازمان ملل در اين باره نتيجه گيري کند.

همچنين «الکساندر جيورجيني» سخنگوي معاون وزير امور خارجه فرانسه از پاسخ به اين پرسش که آيا مقامات پاريس معتقدند اين شواهد انکارناپذير است يا خير، خودداري کرد و بيان داشت: دبيرخانه سازمان ملل در اين مرحله هنوز هيچ نتيجه گيري نکرده است. فرانسه به آزمودن و بررسي اطلاعات در دسترس ادامه مي دهد.علاوه بر فرانسه، «فرحان حق» جانشين سخنگوي «آنتونيو گوترش» دبير کل سازمان ملل در کنفرانس خبري خود در مقر اين سازمان تاکيد کرد: هيچ شواهد قاطعي که نشان دهد چه کشوري سازنده موشک‌هاي شليک شده توسط حوثي‌هاي يمن به عربستان بوده است، وجود ندارد.

وي افزود: همان طور که مي‌دانيد دبيرکل هر شش ماه يک بار گزارشي درباره اجراي قطعنامه 2231(سال 2015) شوراي امنيت ارائه مي‌دهد گزارشي که بخشي از آن شامل جزئيات ابعاد مختلف فعاليت‌هاي ايران را شامل مي‌شود. گزارش جاري تحليلي هم درباره سلاح‌ها هم دارد و موشک‌هايي که از يمن به سمت عربستان سعودي شليک شدند. در پاراگرافي در اين گزارش گفته مي ‌شود که هيچ مدرک قطعي درباره منشا اين موشک‌ها وجود ندارد.

افزون بر مقامات فرانسه و سازمان ملل، برخي از مقامات آمريکايي نيز در اين باره اظهارنظر کرده‌اند که «جيمز متيس» وزير دفاع ايالات متحده از جمله آنان به شمار مي آيد. وي ديروز از بخشي اهداف آمريکا در اتهام زني‌هاي اخير به ايران پرده برداشت. وي در جمع خبرنگاران نسبت به اظهارات هيلي واکنش نشان داد و گفت:آمريکا در فکر يک ائتلاف ديپلماتيک عليه ايران است نه ائتلافي نظامي! ضرورتي براي تغيير در موضع دفاعي آمريکا عليه ايران و تشديد آن ديده نمي‌شود. وزير دفاع آمريکا در پاسخ به اين سوال که آيا ضرورتي براي پاسخ نظامي به شواهد تازه ارائه‌شده احساس مي‌شود گفت:نه، ضرورتي براي پاسخ نظامي وجود ندارد. به همين دليل هست که هيلي در آنجا بود، نه هيچ‌کدام از ژنرال‌هاي ما. اين تلاشي ديپلماتيک براي افشاي مقاصد ايران براي دنيا است.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2018\01\01-05\20-00-08.htm&storytitle=%C8%C7%D2%CA%C7%C8%20%E3%E4%DD%ED%20%E4%E3%C7%ED%D4%20%E4%C7%D4%ED%C7%E4%E5%20%E5%ED%E1%ED%20%CF%D1%20%81%E4%CA%C7%90%E6%E4

ش.د9605007

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات