صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۰۳۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 20 اسفند

گسترش فتح‌الفتوح‌های انقلاب/وزیری که لابی‌گر حرفه‌ای است!/افشای معامله رژیم سعودی بر سر حقوق ملت فلسطین/بی‌نتیجه بودن برجام تقصیر منتقدان دولت است!...
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
گسترش فتح‌الفتوح‌های انقلاب

انقلاب اسلامی در چهارمین دهه خود نویدبخش قدرت، مقاومت و پیش‌روندگی در همه عرصه‌ها است. موفقیت‌هایی که در سال‌های اخیر نصیب انقلاب اسلامی شده، حاکی از آن است که اولاً، دست عنایت الهی همواره با انقلاب اسلامی و یاران آن همراه بوده است. ثانیاً، رهبری‌های الهی امام(ره) و رهبر معظم انقلاب تحت زعامت حضرت ولی عصر(عج) در مسیر نورانی حکومت ائمه اطهار(ع) قرار داشته و اهداف حکومت نبوی و علوی را در گسترش اسلام راستین دنبال می‌کنند. ثالثاً، چینش صحیح پایه‌های انقلاب اسلامی بر حمایت‌های مردمی، حمایت از مستضعفان و تقابل با مستکبران و ظالمان سبب شده است سرمایه‌های آن در قالب‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی روز به روز در حال گسترش باشد.
به موازات پیروزی‌های انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در سراسر جهان، شاهد آن هستیم که حقد و کینه دشمنان و استفاده آنها از روش‌های نوین برای مقابله با انقلاب اسلامی روز به روز بیشتر می‌شود. این رفتارهای دشمن که در سطوح گوناگون سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی قابل شمارش است، اگرچه تا کنون مزاحمت‌ها و آزارهایی برای انقلاب اسلامی داشته است، اما در مجموع نتوانسته انقلاب اسلامی را محاصره کند و آن را از پویندگی و بالندگی باز دارد؛ چه آنکه دشمنان خود روزانه در حال اعتراف به این نکته هستند که انقلاب اسلامی در آمریکای لاتین حیات خلوت آمریکا، آفریقا و غرب آسیا با وجود فشارها و طرح‌های تقابلی سنگین آمریکا نفوذ داشته است.
رهبر فرزانه انقلاب روز گذشته با اشاره به تداوم پیروزی‌های انقلاب، فرمودند: «امام در یکی از آن بیاناتِ بسیار عمیقِ خود بعد از یکی از این فتوحاتِ اوّل کار پیام دادند که... «فتح‌الفتوح، فتح فلان شهر نیست؛ فتح‌الفتوح، تربیت و تولید یک چنین جوان‌هایی است؛ این فتح‌الفتوح است، واقعش هم همین است. فتح‌الفتوح برای یک کشور این است که جوان‌های این کشور، هم خردمند باشند، هم با تدبیر باشند، هم مؤمن باشند، هم پارسا باشند.» اگر اکنون شور و اشتیاق جوانان انقلابی را برای دفاع از انقلاب در داخل و در سطح منطقه همگرایی جوانان ایرانی، لبنانی، عراقی، افغانی، سوری و پاکستانی را برای دفاع از حرم می‌بینیم، اینها فتح‌الفتوح‌‌هایی هستند که تاکنون سابقه نداشته است و روز به روز در حال گسترش این فضاها هستیم؛ چنانکه امکان کنترل و سد نفوذ آن از سوی غرب نیز ناممکن شده است.

▼ گزارش روز
فصلی جدید برای ارتقای معنویت

آیین تکریم و معارفه نماینده ولی‌فقیه در سپاه صبح امروز با حضور فرمانده کل سپاه، رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا، فرماندهان ارشد سپاه، مسئولان نمایندگی ولی فقیه در نیروها و سپاه‌های استانی و مسئولان کشوری و لشکری در سالن ولایت ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد. در این مراسم، رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا طی سخنانی اظهار داشت: «با امر فرماندهی کل قوا دو‌ روحانی عزیز با توجه به سوابق و شناخت نزدیکی که از کار در سپاه دارند با توان بیشتری وارد میدان وسیع مأموریت جدید خواهند شد و کاری که حضرت آقا در این بخش انتظار دارند، معنویت‌افزایی است.» سردار شیرازی افزود: «ارتقای معنویت و تقویت روحیه جهادی و انقلابی و بهره‌گیری از حوزه‌های علمیه و تعامل هم‌افزا با فرمانده کل سپاه از موارد مورد توجه رهبری در حوزه نمایندگی ولی فقیه است.» سردار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه نیز در این مراسم گفت: «قدرت و صلابت سپاه در عرصه‌های مختلف نیز مدیون روحیه معنوی در کنار تجهیزات است و ما امیدواریم در مدیریت جدید با هماهنگی و کمک و هم‌فکری بیشتر، برنامه‌ها را با قدرت و کیفیت ادامه دهیم.» فرمانده کل سپاه ضمن قدردانی از خدمات حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در طول 11 سال حضور در این مسئولیت و تعامل و تفاهم موجود بین دو حوزه فرماندهی و نمایندگی، حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی را گزینه مطلوب برای مسئولیت نمایندگی ولی فقیه در سپاه دانست و گفت: «امیدواریم با این تحول مدیریتی که سرآغاز برنامه‌های جدید است، بتوانیم برنامه‌های گذشته را با قدرت و عمق‌بخشی بیشتر ادامه دهیم.» همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی‌ـ سیاسی فرمانده معظم کل قوا در این مراسم با بیان اینکه کار نمایندگی ولی فقیه یک‌ کار تخصصی است، افزود: «از محضر فرماندهی معظم کل قوا در اعتمادی که بیش از 11 سال در این نهاد مقدس به من داشتند، کمال سپاس و تشکر را دارم.» وی همچنین تأکید کرد: «وقتی سردار جعفری پرچم تحول و تعالی سپاه را بلند کرد؛ همه ما در این مسیر حرکت کردیم و اقدامات بسیار خوبی انجام شد.» بنا بر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی نیز طی سخنانی اظهار داشت: «از خداوند می‌خواهم و با رهبری پیمان می‌بندم که با تمام توان فکری و عملی در راه ولایت حرکت کرده و مطالبات رهبری را محقق کنم.» وی همچنین با بیان اینکه فرهنگ‌ پاسداری، فرهنگ خدمت و دفاع از انقلاب است، گفت: «ماندگاری انقلاب به ماندگاری سپاه و ماندگاری سپاه به تحقق مطالبات رهبری است.» نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین گفت: «از خدا می‌خواهم در انجام پاسداری پیش‌رونده و پیش‌برنده و غیر محافظه‌کارانه و سربازی حضرت آقا موفق باشیم.»

▼ خبر ویژه                   
وزیری که لابی‌گر حرفه‌ای است!

«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس گفت: «برخی عنوان می‌کنند احتمال استیضاح آقای آخوندی بیشتر از بقیه است. با وجود این، با شناختی که بنده از آقای آخوندی دارم، باید این نکته را متذکر شوم که وی حرفه‌ای‌تر از بقیه است و به خوبی می‌داند که چگونه باید از این وضعیت خارج شود. این در حالی است که بقیه وزرا چنین شرایطی ندارند و ممکن است در این وضعیت گرفتار شوند. آقای آخوندی در شکل گسترده‌ای در حال لابی با نمایندگان مجلس است و از تمام ابزارها و امکانات خود نیز در این زمینه استفاده می‌کند و هیچ‌کسی از این لابی‌ها و چگونگی آنها مطلع نمی‌شود. به همین دلیل نیز بنده معتقدم آقای آخوندی رویکرد حرفه‌ای‌تری در پیش گرفته‌اند و می‌توان احتمال موفقیت بیشتری برای ایشان در نظر گرفت.»

▼ اخبار
1ـ افشای معامله رژیم سعودی بر سر حقوق ملت فلسطین
«حمد بن‌جاسم بن‌جبر آل ثانی» نخست‌وزیر سابق قطر با انتشار مطالبی در صفحه توئیتر خود با اشاره به تلاش‌های برخی طرف‌های عربی از جمله عربستان برای چشم‌پوشی از حقوق مشروع ملت فلسطین با هدف جلب رضایت طرف صهیونیستی نوشت: «متأسفانه امروز می‌بینیم که برخی‌ها می‌گویند اعراب و مسلمانان برای موضوع قدس دو هفته اشک می‌ریزند و پس از آن واقعیت را قبول کرده و به جای قدس، ابودیس را به عنوان پایتخت فلسطین خواهند پذیرفت، من (به آنها) می‌گویم که تاریخ هرگز به شما رحم نخواهد کرد، پس حقوق (فلسطینیان) را به خاطر آنکه به شما گفته شود دوستان، نزدیکان و متحدان، تباه نکنید.» وی همچنین تأکید کرد: «پیش از افشا شدن حقایق بیشتری درباره چشم‌پوشی از حقوق ملت فلسطینی و اسلامی در شهر قدس، از این خیانت صرف‌نظر کنید.» گفتنی است، این اظهارات خشم  مقامات سعودی را برانگیخته است.

2ـ دامن زدن به اختلافات مذهبی بسیار جدی و خطرناک است

آیت‌الله عباس کعبی با اشاره به حمله عده‌ای از وابستگان فرقه شیرازی با چراغ سبز پلیس لندن به سفارت جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: این اقدام چهره حقیقی این فرقه را برملا کرد و مشخص شد شایسته عنوان شیعه انگلیسی هستند. وی خاطرنشان کرد:‌ انگلیس که این میزان ادعای حقوق بین‌الملل و حمایت از سفارتخانه‌ها را دارد، اینکه در برابر چهار نفر جوان خیره‌سر نمی‌تواند واکنش نشان دهد، آیا نشان‌دهنده ضعف است یا حمایت جدی انگلیسی‌ها از این اقدام؟ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این اتفاق پس از سفر بن سلمان، ولی‌عهد عربستان به کشور انگلیس روی داد، گفت: این اتفاق یک نوع همراهی با سعودی‌ها از سوی انگلیسی‌ها پس از این سفر به حساب می‌آید. وی عنوان کرد: این حرکت نشان داد، بحث تفرقه بین سنی و شیعه و تشدید اختلافات مذهبی بسیار جدی و خطرناک است.

3ـ بی‌نتیجه بودن برجام تقصیر منتقدان دولت است

«علی خرم» در سرمقاله روزنامه «شرق» با عنوان «تیشه به ریشه» نوشت: در سال ۱۳۹۲، بخش مهمی از مردم با صندوق‌های رأی آشتی کردند، مصاحبه کردند، نظر دادند، سخنرانی کردند و مقاله نوشتند که دیگر دوران گذشته مبتنی بر درگیری و تنش با جهان را نمی‌خواهند و از دوران جدید حمایت می‌کنند و در یک کلام می‌خواستند که سیاست خارجی مبتنی بر تعامل سازنده در پیش گرفته شود؛ اما امروز در واپسین روزهای سال ۹۶، جدای از برخی مشکلات خارجی، عده‌ای صاحب‌نفوذ در داخل تیشه به ریشه این توافق زدند تا همان دو هدف هم به دست نیاید؛ غافل از اینکه این تیشه به ریشه کشور است.» گفتنی است، در حالی بی ثمر بودن برجام به منتقدان نسبت داده می‌شود که با وجود امتیازات فراوانی که ایران در مذاکرات داد، طرف‌های غربی هر روز بیش از پیش برجام و تعهدات‌شان را نقض می‌کنند.

4ـ عبور سهل‌انگارانه از سلاح‌های شیمیایی تروریست‌ها

«بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد تأکید کرد: آمریکا و هم‌پیمانانش همچنان از تروریست‌های حاضر در سوریه حمایت می‌کنند. وی تصریح کرد: کشورهای حامی تروریسم در سوریه عادت کرده‌اند که استفاده از سلاح شیمیایی را بهانه‌ای برای خود قرار دهند تا مانع پیشروی ارتش سوریه شوند و از این مسئله چند بار علیه حکومت سوریه استفاده کرده‌اند. در حالی که این تروریست‌ها هستند که سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارند و دولت سوریه در نامه‌های خود به سازمان ملل اطلاعات دقیق در این باره ارائه کرده است و دبیرخانه شورای امنیت و سازمان ملل عمداً این اطلاعات موثق را نادیده می‌گیرند.

▼ اخبار کوتاه
محمدرضا شفاه، مدیرعامل باشگاه فیلم سوره با اشاره به دیدار اخیر جمعی از سینماگران جوان با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: «ایشان تأکید فراوانی بر اهمیت بازاریابی با توجه ویژه بر صادرات محصولات به خارج از کشور داشتند. رهبر فرزانه انقلاب تأکید کردند: ساخت فیلم اجتماعی اولویت است و می‌تواند مصداق کار انقلابی باشد. ایشان در ادامه فرمودند: نباید در آثار اجتماعی تمرکز را به گونه‌ای روی زخم‌ها و تلخی‌ها بگذارید که نهایتاً روح امید در فیلم از بین برود.»
بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور، افزایش قابل توجه واردات از کشورهای آفریقایی در 11 ماهه منتهی به بهمن ماه را نشان می‌دهد. در صدر فهرست این کشورها، «اتیوپی» قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال پیش 2380 درصد افزایش داشته است. در این مدت، واردات از نیجریه 1590 درصد و واردات از تانزانیا 800 درصد افزایش یافته است. گفتنی است، واردات از ساحل عاج و تونس نیز نزدیک به 170 درصد افزایش یافته است.
لندن و ریاض در بیانیه مشترک، ایران و حزب‌الله را به حضور در یمن متهم کرده و خواستار خروج نیرو‌های ایران و حزب‌الله از این کشور شده‌اند؛ این در حالی است که این کشور سه سال است از خشکی، دریا و آسمان در محاصره ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بوده و تداوم این محاصره به وقوع قحطی و شیوع بیماری‌های واگیری از جمله وبا منجر شده است که بر اثر آن ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند.
سعید جلیلی، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی گفت: در بحث صادرات گاز فقط بعد اقتصادی اهمیت ندارد؛ بلکه ابعاد راهبردی نیز بسیار مهم است. برای نمونه، پس از برجام اتحادیه اروپا راهبرد خود را به صورت رسمی منتشر کرد که نشان می‌دهد اتحادیه اروپا به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده تا در واردات گاز به ایران وابسته نشوند.
غلامعلی حدادعادل، عضو هیئت‌‌رئیسه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، با اشاره به برنامه‌های پساانتخاباتی جبهه مردمی و نقش و جایگاه این تشکل در بین نیروهای انقلاب، اظهار داشت: ما ادعا نمی‌کنیم که هر کاری انجام داده‌ایم، بی‌عیب بوده است؛ به همین دلیل تجدید سازمان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی را در دستور کار داریم.
مهندس فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: با مجوز رهبر معظم انقلاب بخشی از صدقه در قالب منابع قرض‌الحسنه برای اشتغال‌زایی مددجویان تحت حمایت اختصاص یافته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات