تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۰۵۳۱
«یوم الارض» خونین در فلسطین

آتش در خرمن!

درگیری‌ های خونبار روز جمعه 10 فروردین همزمان با آغاز تجمع اعتراضی هزاران فلسطینی به مناسبت فرا رسیدن «یوم ‌الارض» (روز زمین) در مرز نوار غزه رخ داد. از تظاهرات روز جمعه که به نام «بازگشت بزرگ» برگزار شد، به عنوان یکی از بزرگترین اعتراضات فلسطینی ها طی سال های اخیر یاد شده است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/فرزان شهیدی
روز جمعه با حمله خونین نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به تظاهرکنندگان فلسطینی در نوار غزه، دست کم ۱۶ فلسطینی شهید و بیش از ۱۴۰۰ تن دیگر مجروح شدند. به گزارش وزرات بهداشت دولت غزه، سه نفر از شهدا بر اثر حملات توپخانه ای رژیم صهیونیستی و سایر شهدا نیز به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست شهید شدند. یکی از شهدا یک نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی بود.
درگیری‌ های خونبار روز جمعه 10 فروردین همزمان با آغاز تجمع اعتراضی هزاران فلسطینی به مناسبت فرا رسیدن «یوم ‌الارض» (روز زمین) در مرز نوار غزه رخ داد. از تظاهرات روز جمعه که به نام «بازگشت بزرگ» برگزار شد، به عنوان یکی از بزرگترین اعتراضات فلسطینی ها طی سال های اخیر یاد شده است.
سخنگوی ارتش اشغالگر شمار فلسطینیانی را که در شش منطقه نوار غزه تظاهرات کردند، حدود ۳۰ هزار نفر تخمین زده است. در پی این حوادث، ارتش اسراییل اطراف نوار غزه را منطقۀ نظامی خواند وهر گونه فعالیتی را در آن ممنوع اعلام کرد.
درگیری ها میان تظاهرکنندگان فلسطینی و سربازان اسرائیلی زمانی رخ داد که ده ‌ها هزار تن از فلسطینیان، که در میان آنان زنان و کودکان هم حضور داشتند، پس از مراسم نماز جمعه، به سوی مرزهای 1948 روانه شدند.

آتش در خرمن!

فلسطینیان در حالی تظاهرات «یوم الارض» را با شعار و خواست بازگشت آوارگان فلسطینی آغاز کردند که قرار است این اعتراضات تا شش هفته دیگر یعنی تا روز پانزدهم ماه می که «روز نکبت» خوانده می ‌شود، ادامه داشته باشد.

«یوم الارض» چیست؟
«یوم الارض» در فلسطین سالروز قیام ملی فلسطینیان مناطق اشغالی سال 48 است که در 30 مارس 1976 به شکل اعتصاب گسترده و تظاهرات در اعتراض به اقدامات صهیونیست ها مبنی بر اعمال خشونت، تبعیض نژادی، مصادره اراضی، ویران سازی روستاها و راندن فلسطینیان از سرزمین خودشان آغاز شد.
آن گونه که در دانشنامه فلسطین آمده علت اصلی بروز حوادث «یوم الارض» آن بود که سران رژیم صهیونیستی در تاریخ  29 مارس 1976 به مصادره حدود 21 هزار  جریب از زمین های چند روستای عرب نشین منطقه «الجلیل» از جمله عرابه، سخنین، دیرحنا و عرب السواعه جهت احداث شهرک های یهودی نشین اقدام نمودند.
این اقدام در چهارچوب سیاست توسعه طلبی رژیم صهیونیستی صورت گرفت. صهیونیست ها از سال 1948 به بهانه های متعددی از جمله قانون زمین های بایر، مناطق بسته ، قانون املاک غائبان،  مناطق امنیتی و نیز تملک زمین برای مجبور ساختن اعراب به گروگذاشتن زمین هایشان، هزاران هکتار از اراضی خصوصی و مشاع شهروندان فلسطینی را تصاحب کرده اند.
درپی این اقدام، فلسطینی ها اعتصاب فراگیر اعلام کردند و برای اولین بار بعد از اشغال سرزمینشان در سال 1948 میلادی، سران رژیم اسرائیل را به چالش کشیدند. فلسطینی ها در 30 مارس هر سال «یوم الارض» را گرامی می دارند.
از سال 1976 تاکنون رژیم صهیونیستی معمولا به اعتراض فلسطینی ها در «یوم الارض» به صورت نظامی و با خشونت پاسخ داده است.
حوادث امسال نیز توام با درگیری های خونین بود و سربازان رژیم اشغالگر به سوی فلسطین ها آتش گشودند. ارتش صهیونیستی که هر سال انتظار تظاهرات «یوم الارض» را دارد، تانک ها و تجهیزات نظامی خود را در مرزهای غزه مستقر کرده بود.
به گفته یکی از سران ارتش اسراییل، پیش از آغاز تظاهرات گسترده فلسطینیان در نزدیکی مرزهای غزه، صد تیرانداز ماهر در مرزها مستقر شده‌ اند. برای نخستین بار ارتش صهیونیستی برای پرتاب گاز اشک آور بروی تظاهرکنندگان از پهپاد استفاده کرد.
فلسطینیان از سال 1976 هر سال در چنین روزی برای مطالبه حق بازگشت و بازپس گیری زمین‌ های خود دست به تظاهرات می ‌زنند، اما راهپیمائی امسال به دلیل شناسایی بیت ‌المقدس از سوی آمریکا به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اهمیت ویژه‌ ای یافته است. جوانان فلسطینی از مدت ها پیش با ارسال و انتشار پیام‌ هایی در شبکه های اجتماعی خواستار برگزاری تظاهرات عظیم «یوم الارض» شدند.
نکته دیگری که با تظاهرات «یوم الارض» مرتبط است، انتفاضه جدید فلسطین ها در اراضی اشغالی است که پس از تصمیم ترامپ وارد مرحله جدیدی شده و با فراز و نشیب همچنان ادامه دارد. درگیری های «یوم الارض» در مرزهای غزه، شوک دیگری به انتفاضه مردم فلسطین وارد ساخته و بیش از پیش صهیونیست ها را در تنگنا قرار خواهد داد.
جنبش فتح، حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه های فلسطینی در غزه به منظور برگزاری راهپیمایی «یوم الارض» و حرکت به سوی منطقه مرزی بین غزه و رژیم صهیونیستی، فراخوان داده بودند. جنبش حماس ضمن حمایت از این راهپیمایی، بار دیگر بر حقوق فلسطینی ها خصوصا بازگرداندن اراضی مصادره شده و حق بازگشت آوارگان تاکید کرده است. در همین حال، تظاهرات دیگری به همین مناسبت در کرانه غربی رود اردن برگزار شد.
تاکنون تعدادی از کشورها کشتار روز جمعه مردم غزه را محکوم کرده اند. از طرفی، شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه ای اضطراری وضعیت نوار غزه را بررسی کرد، اما مطابق گذشته به جز کلی گویی و دادن وعده هایی مبنی بر تحقیق در این باره، اقدام دیگری را صورت نداد.
در واقع جامعه جهانی و مجامع بین المللی مانند سازمان ملل به دلیل فشارهای غرب به ویژه آمریکا، هیچ گاه اراده نکرده مشکل فلسطین را به شکل ریشه ای حل کند؛ در نتیجه هیچ گام جدی در جهت استیفای حقوق برباد رفته فلسطینیان برنداشته است. لذا تنها راه باقی مانده فراروی فلسطینی ها، تداوم انتفاضه است و اقدام صهیونیست ها در جمعه خونین، نه تنها نمی تواند سبب خاموشی آتش خشم فلسطینیان شود، بلکه انتفاضه فلسطین در درون سرزمین های اشغالی را شعله ورتر خواهد کرد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات