صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۳۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 10 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هدف از فشارهای اقتصادی کنونی، به ستوه آوردن مردم است اما به حول قوه الهی، ما پیوندمان را روزبه‌روز با مردم بیشتر خواهیم کرد و با حفظ انسجامِ دشمن‌شکنِ خود، جوانان مؤمن و پرانگیزه و اهل اقدام را تقویت خواهیم کرد.(1397/4/9) www.basirat.ir

▼ حرف روز
اگر آمریکا می‌توانست...
رهبر معظم انقلاب در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) به مؤلفه‌های اقتدار جمهوری اسلامی اشاره فرمودند و گفتند، «یکی از مهم‌ترین دلایل قدرت کشورمان همین ائتلاف‌هایی است که آمریکا در منطقه انجام می‌دهد. اگر آمریکا می‌توانست در مقابل جمهوری اسلامی کار مورد نظر خود را انجام بدهد، احتیاج نداشت با این کشورهای رو‌سیاهِ بدنامِ مرتجع در منطقه ائتلاف تشکیل بدهد و از آنها کمک بخواهد و برای ایجاد اغتشاش و ناآرامی و ناامنی از آنها کمک بگیرد؛ این نشان‌دهنده‌ [قدرت] ما است.» اقتدار جمهوری اسلامی در 40 سال گذشته بیان‌کننده آن است که آمریکا از روش‌های گوناگون برای مقابله با جمهوری اسلامی اعم از کودتا، حمله نظامی از طریق کشورهای مرتجع، تهدیدات و بلوف‌های نظامی و حتی کشاندن مرز ناتو به نزدیک‌ترین نقطه‌های مرزی کشورمان استفاده کرده است؛ اما آنچه اهمیت دارد، ائتلاف‌آفرینی‌های سال‌های اخیر است. آمریکا با این ائتلاف‌آفرینی‌ها درصدد است یک عملیات روانی را که نشان از محاصره‌شدگی است، به داخل کشور منتقل کند. برخی از عناصر ضعیف که حکایت این ائتلاف‌های دهان پر کن را می‌شنوند، از موضع ضعف با دشمن برخورد کرده و دشمن احساس می‌کند که نظام اسلامی از این‌گونه ائتلاف‌سازی‌ها به هراس آمده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در بحران‌های گوناگون از سوریه، عراق، لبنان، یمن و افغانستان توانسته است بسیاری از این ائتلاف‌ها یا نشست‌های بین‌المللی را با گزینه مقاومت به شکست بکشاند. اگر بخواهیم فقط به یکی از این ائتلاف‌سازی‌ها اشاره کنیم که قریب به ذهن باشد، «نشست‌های بین‌المللی دوستان سوریه» است که بیش از 60 کشور قدرتمند غربی و عربی در آن عضو بودند و حدود ده سازمان بین‌المللی نیز آن را حمایت می‌کردند؛ اما اکنون پس از پنج سال این ائتلاف‌سازی‌ها به شکست انجامیده است و دیگر سخنی از تعهدات و یاری رساندن به نیروهای شکست خورده آنان در میدان وجود ندارد. در موضوع لبنان و ائتلاف‌سازی علیه حزب‌الله لبنان نیز در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که مقاومت با وجود عملیات روانی سنگین عربی، عبری و غربی توانست به پیروزی پارلمانی دست یابد و این در حالی است که گروه‌های سکولار و غربگرا که بیشترین همراهی با غرب و تروریست‌ها را در شرایط اشغال بخش‌هایی از لبنان و سوریه داشتند، هزینه تسلیم شدن را با شکست در انتخابات پرداختند.
 
▼ گزارش روز
کارنامه سیاه
درباره منافقین که این روزها در فرانسه بار دیگر با حمایت ویژه سران اروپایی و آمریکایی با اجاره سیاهی لشکر و... در پاریس نمایش مضحکی به راه انداخته‌اند، حرف بسیار است؛ سازمانی که دستش به خون بیش از هفده هزار ایرانی آلوده است؛ سازمانی که با دیکتاتور قسی‌القلب همسایه متحد شد و علیه کشورش وارد جنگ مسلحانه شد، گروهی که با همه این تفاسیر غربی‌ها آن را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کردند و هرگز زیر بار آن نرفتند که این سازمان را تروریستی بدانند و محدودش کنند و... اما یکی از موضوعات مهمی که درباره این گروهک مطرح می‌شود، این است که افزون بر همه تلاش‌های دشمنان مردم ایران در آن سوی مرزها در حمایت از منافقین، برخی از افراد و جریان‌ها در داخل نیز  برخورد و مجازات اعضای این سازمان تروریستی و انحرافی  را زیر سؤال می‌برند و به نحوی پشت جملات فریبنده پنهان می‌شوند و طرف منافقین می‌ایستند! اما آیا واقعیت ماجرا همین است که آنها می‌گویند و اعدام برخی از منافقین که حتی حاضر نبودند به صورت ظاهری و برای نجات خود از سازمان برائت بجویند و بر ادامه همان شیوه و روش تأکید داشتند، ظلم در حق آنان بود؟
برای دریافت دقیق‌تر این موضوع باید به سرنوشت افرادی از این سازمان که از سوی نظام اسلامی عفو و آزاد شدند، نگاهی انداخت! یکی از این افراد «زهره قائمی» است؛ وی از جمله زندانیانی بود که در سال 65 مورد عفو جمهوری اسلامی قرار گرفت، اما این عفو سبب نشد او به زندگی عادی برگشته و تغییر مسیر بدهد، بلکه بلافاصله پس از آزادی به عراق گریخت و در نبردهای «آفتاب»، «چلچراغ» و «فروغ جاویدان» در شورای رهبری منافقین در مقام یکی از فرماندهان ارشد علیه رزمندگان جمهوری اسلامی ایران جنگید، البته این نیز پایان اقدامات او نبود و او سال‌ها بعد مأمور انجام یک عملیات ترور شد و با هدایت وی صبح روز بیست‌ویکم فروردین ماه سال 1378 منافقین، علی صیادشیرازی، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در مقابل منزل خود به شهادت رساندند.

▼ اخبار ویژه                      
اصلاح‌طلبان به دنبال استیضاح!
شماری از اصلاح‌طلبان مجلس (فراکسیون امید) با تهیه طرحی به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور هستند. جلال محمود‌زاده، عضو فراکسیون امید با تأیید این خبر، گفت: طراح طرح استیضاح بنده هستم. وی با بیان اینکه از حدود سه ماه پیش‌ این طرح آماده شده، ادامه داد: همان زمان نیز با علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت‌وگوهایی در این زمینه داشتیم و قرار شد چند ماهی دست نگه‌ داریم. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تصریح کرد: در جلسه‌ای که با رئیس مجلس داشتیم، مقرر شد نمایندگان رئیس‌جمهور با حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس توضیحاتی درباره وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به نمایندگان ارائه کنند.

شبکه‌های انگلیسی به جان هم افتادند
کارشناس شبکه «من و تو» در توئیتی، به شدت از شبکه بی‌بی‌سی فارسی انتقاد کرد. سعید بشیرتاش نوشت: «گزارش بی‌بی‌سی از اعتراضات دیروز هیچ تفاوتی با گزارش صداوسیما نداشت. بی‌بی‌سی فارسی یک رسانه سانسورچی، غیر حرفه‌ای و بازوی تبلیغاتی یک جناح از جمهوری اسلامی است.» مدتی است رسانه‌های معاند به شدت به جان هم افتاده‌اند و با خیال خام فردای بدون جمهوری اسلامی، به دنبال پیدا کردن جایگاهی در ایران پس از جمهوری اسلامی هستند.
 
▼ اخبار
1ـ سهم تحریم‌ها از مشکلات ما چقدر است؟
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وضعیت اقتصادی ما به طور عمده معلول عملکرد داخلی و مدیریت بخش اقتصادی است و ناشی از عوامل بیرونی چون تحریم‌ها نیست، گفت: تحریم‌ها حداکثر 30 درصد اثرگذار است؛ از این رو نباید تصور کنیم بیشترین مشکل را از ناحیه تحریم‌ها داشته یا خواهیم داشت. اگر مدیریتی قوی وجود داشته باشد که بهنگام و بموقع عمل کند، به خوبی می‌توانیم مشکلات‌مان را پشت سر بگذاریم. این نماینده سابق مجلس افزود: من با تغییر و تحول در تیم اقتصادی دولت و اینکه کسانی به میدان بیایند که به ویژه در مسائل اقتصادی توان مدیریت بحران دارند، موافقم. ما افراد بسیار پخته و با تجربه‌ای داریم که در دوران تحریم‌ها به‌خوبی توانستند تحریم‌ها را دور بزنند. وی اضافه کرد: دولت باید تمام وقت خود را برای مدیریت این اوضاع صرف کرده و اهتمام لازم را نشان دهد.

2ـ جزئیات تازه از روابط بحرین با رژیم صهیونیستی
پس از اظهارات مسئولان رژیم بحرین مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی حق موجودیت و داشتن نماینده در محافل بین‌المللی و دفاع از خود را دارد، به تدریج واقعیت وجود روابط بین منامه و تل‌آویو به صورت جدی علنی و برملا می‌شود. به گفته «مارک اشنایر»، خاخام صهیونیست، مهم‌ترین این اظهارات، سخنان پادشاه بحرین، حمدبن عیسی آل خلیفه درباره رژیم صهیونیستی است که گفت: «پیش‌بینی می‌کنم بحرین به علت پایبندی پادشاهش به اسرائیل، نخستین کشور خلیج(فارس) خواهد بود که با این رژیم رابطه برقرار می‌کند.» وی در گفت‌وگو با شبکه 24 اسرائیل تأکید کرد، بارها به بحرین سفر کرده است و روابط نزدیکی با خانواده حاکم در بحرین دارد. اشنایر از جمله افرادی است که معتقد است می‌توان به داخل صفوف کشورهای عربی نفوذ کرده و رژیم‌های عربی بیشتری را به خود ملحق کنند.

3ـ گفت‌وگوی ترامپ با سلمان درباره بازار نفت!
دولت عربستان سعودی ادعای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر توافق دو کشور برای افزایش تولید نفت را تأیید نکرد. ترامپ در توئیتر خود نوشت، با «سلمان‌بن‌عبدالعزیز» شاه سعودی تماس تلفنی داشته و از او خواسته است برای مقابله با ایران، تولید نفت را تا 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. وی سپس مدعی شد، ملک سلمان با این درخواست موافقت کرده است؛ اما خبرگزاری «آسوشیتدپرس» ساعتی پس از این توئیت ترامپ خبر داد، ریاض با صدور بیانیه‌ای تماس تلفنی سران دو کشور را تأیید کرد؛ ولی چیزی درباره توافق برای افزایش تولید نفت اعلام نکرد. در بیانیه منتشر شده در خبرگزاری رسمی عربستان سعودی آمده است: «طی این تماس، سران دو کشور بر لزوم اقداماتی برای حفظ ثبات بازار نفت و رشد اقتصاد جهانی تأکید کردند.»

4ـ وعده آمریکا به منافقین
«رودی جولیانی» مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس گروهک منافقین سخنرانی کرد. او که یکی از دریافت‌کنندگان مبالغ هنگفت از گروهک منافقین است، بار دیگر وعده‌های ناکام‌مانده سال‌های گذشته را تکرار کرد و گفت، دولت ایران به سرنگونی نزدیک شده است. وی در این نشست گفت: «من به شما تضمین می‌دهم که تحریم‌ها شدیدتر و شدیدتر خواهد شد.» جولیانی همچنین از گروهک منافقین که به دلیل داشتن سلوک فرقه‌گونه و سوابق تروریستی گروهکی جنایت‌پیشه در محافل کارشناسی جهان شناخته می‌شود، به «مدافعان حقوق بشر» یاد کرد. گفتنی است، پیشتر رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند جولیانی حتی در زمانی که منافقین در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار داشت، از آن پول دریافت کرده است.

▼ اخبار کوتاه
محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت باید کارآمد، به‌روز و متناسب با وضعیت جنگ اقتصادی فعلی باشد، گفت: به تازگی این موضوع را در قالب نامه‌ای به رئیس‌جمهور متذکر شدیم. وی اظهار داشت: حتماً باید در تیم اقتصادی دولت تغییراتی انجام شود و این موضوع را پیشنهاد دادیم؛ اما اگر انجام نشود، می‌توانیم از ابزارهای مجلس برای این موضوع استفاده کنیم.
محمدباقرنوبخت، سخنگوی دولت در آخرین اظهارنظر خود درباره وضعیت اقتصادی کشور، اعلام کرد گرانی‌های اخیر به عملکرد دولت ارتباطی نداشته و ناشی از بدعهدی آمریکاست. گفتنی است، هر چند پیش از این درباره بدعهدی آمریکا و قصور برخی در دلخوشی به وعده‌های آن از سوی دلسوزان نظام و انقلاب بارها تذکر داده شد، اما نکته مهم اینجاست که هنوز اتفاق جدیدی در زمینه تحریم‎ها رخ نداده است.
پس از رشد صعودی قیمت دلار و نوسانات اقتصادی کشور زمزمه تغییرات وزرای اقتصادی دولت و رئیس‌کل بانک مرکزی به گوش می‌رسد. بر همین اساس، ولی‌الله سیف در واکنش به تغییرش از ریاست بانک مرکزی گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم! این در حالی است که برخی از نزدیکان دولت از قطعی شدن تغییر سیف خبر می‌دهند.
«حسن کاظم‌پوراردبیلی» نماینده ایران در هیئت عامل اوپک در واکنش به درخواست «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از «سلمان‌بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای افزایش 2 میلیون بشکه نفت گفت: ریاض چنین ظرفیتی ندارد. اما اگر به هر نحو عربستان چنین کاری کند، به معنای درخواست خروج این کشور از اوپک است.
پس از طرح شایعه حضور محمدباقر قالیباف در دولت از سوی یک رسانه اصلاح‌طلب، محسن پیرهادی عضو سابق شورای شهر تهران نوشت: «اینکه دولت به قالیباف هرگونه پیشنهادی داده باشد اساساً کذب است؛ اما بعید می‌دانم اینقدر تدبیر وجود داشته باشد تا کار را دست کاردان و مرد روزهای بحران بدهند.»
حامد الحسینی، فرمانده نیروهای گارد مرزی عراق در جریان بازدید از نوار مرزی از تسلط کامل نیروهای این کشور بر نوار مرزی با سوریه با امتداد بیش از ۶۰۰ کیلومتر خبر داد و گفت: نوار مرزی در کنترل کامل است و در آینده شاهد نفوذ تروریست‌ها به داخل اراضی عراق نخواهیم بود.
«مهدی مشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن با بیان اینکه کشورهای غربی و آمریکا سلاح‌های ائتلاف سعودی برای حمله به یمن را تأمین می‌کنند، گفت: پایان جنگ یمن به نفع طرف آمریکایی و غربی و کارخانه‌های اسلحه‌سازی آنها نیست.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات