صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 30 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) این ملّت، بیدار است. این ملّت، پُرانگیزه است. این ملّت، خسته نیست. آن کسانی که به تبع از تبلیغات دشمنان، ترویج می‌کنند که این ملّت خسته است، بی‌نشاط است، خودشان خسته‌اند، خودشان بی‌نشاطند! تعمیم می‌دهند، قیاس به نفس می‌کنند.(1397/3/25) www.basirat.ir

▼ حرف روز       
خط نفاق و سي‌ام خرداد ماه
سي‌ام خرداد ماه سالروز حوادثي تلخ در تاريخ انقلاب اسلامي در دو دهه متفاوت است که بازخواني آن مي‌تواند درس‌هايي براي ملت ايران به همراه داشته باشد. در سال 1360، در اين روز گروهک منافقين که در ائتلافي آشکار با بني‌صدر و جريان ليبراليسم نفاق قرار داشت، شورش مسلحانه خود عليه انقلاب اسلامي و ملت ايران را آغاز کرد که از آن مي‌توان به روز آغاز روند تروريسم در ايران ياد کرد. اين روز، روز بررسي طرح نداشتن کفايت سياسي بني‌صدر در مجلس بود که در آن 15 نفر از نمايندگان مجلس از اعضاي نهضت آزادي و جريان ليبرال که خود را حامي بني‌صدر مي‌ديدند، از شركت در جلسه استيضاح خودداري كردند! عصر همين روز در تهران و چند شهر بزرگ ديگر هواداران و وابستگان مسلح سازمان منافقين به ظاهر در حمايت از بني‌صدر حرکتي را شروع کردند که این خط ترور در روزهاي بعد به شهادت صد‌ها نفر از مردم حزب‌الله و بزرگاني، چون شهيد بهشتي، شهيد رجايي، شهيد باهنر و... انجاميد.
در سال 1388 نيز روز 30 خرداد ماه به روز فتنه‌اي بزرگ در تاريخ انقلاب بدل شد که آن را جريان اصلاح‌طلب حامي موسوي به راه انداخته بود. مجمع روحانیون در روز 26 خرداد درخواست راه‌پيمايي را براي روز شنبه 30 خرداد از ميدان انقلاب تا ميدان آزادي به فرمانداري تهران ارسال کردند. اين در حالي بود که روز پیش از آن خبرگزاري‌ها از برگزاري نماز جمعه تهران به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامي خبر داده بودند.
انتظار می‌رفت گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي نيز همسو با ملت به استقبال رهنمودهاي حکيمانه رهبر معظم انقلاب بروند و تا برگزاري نماز جمعه و شنيدن سخنان ايشان از هرگونه اقدام نسنجيده‌ای دوري کنند؛ اما مجمع روحانيون مبارز در اقدامي مشکوک و پرابهام، پيشاپيش براي روز شنبه‌ـ فرداي برگزاري نماز جمعه‌ـ درخواست راه‌پيمايي کرد. اين امر موجب شد خيابان‌هاي مرکزي پايتخت در اين روز به فرصتي براي جولان ضد انقلاب بدل شود و حرکت‌هاي فتنه‌گران با شدت زياد به خشونت کشيده شود و چندين نفر از مردم کشته شوند!
وجه مشترک اين دو اقدام، ايستادگي در برابر نظام اسلامي، تقابل با رهبري و فصل‌الخطاب جامعه اسلامي و در نهايت ايستادگي در برابر مردم بود که به انزوای هر دو جريان انجاميد(!) و ملت ايران با هوشياری و بصيرت خود بر هر دو جريان انحرافي غلبه کرد.

▼ گزارش روز
پیش‌شرط!
30 خرداد ماه 1388را می‌توان آغاز رسمی فتنه 88 دانست، آنجا که پس از خطبه‌های 29 خرداد ماه رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران و دعوت از نامزدهای بازنده به رعایت قانون و پیگیری اعتراضات خود در چارچوب‌های قانونی و از سویی تمدید مهلت رسیدگی به شکایات آنها در شورای نگهبان و اعلام اینکه باید به اردوکشی خیابانی پایان داده شود، بار دیگر بازندگان و جریان‌های حامی آن ترجیح دادند به خیابان‌ها آمده و به جای ارائه سند آنچه درباره آن ادعا می‌کنند و طرح دلایل برای تقلب خود با غوغاسالاری، حضور خیابانی و اقدامات مخل امنیت و آرامش اهداف خود را پیگیری کنند. آن روز آغازی شد بر فتنه‌ای که همه می‌دانیم در دل آن چه رخ داد، چه شعارهای ساختارشکنانه‌ای داده شد، چه تهمت‌هایی به نظام اسلامی زده شد، چه حرمت‌هایی شکسته شد و چه امیدهایی برای دشمن به وجود آورد... حالا نزدیک به 10 سال از آن ماجرا می‌گذرد، اما هنوز هیچ مدرک متقن و مستدلی درباره اثبات ادعای تقلب ارائه نشده است و به جای آن اصحاب فتنه همواره تلاش کرده‌اند از آشتی ملی، رفع حصر، ضرورت همبستگی و... سخن به میان آورند. سؤال اینجاست، چگونه وقتی هنوز و برخلاف اظهارات‌شان در جلسات خصوصی و اذعان به دروغ بودن تقلب در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری به طور رسمی و علنی به این دروغ اعتراف نکرده و از نظام و مردم عذرخواهی نکرده‌اند، انتظار دارند حصر پایان یابد و نظام از ظلم آنها گذر کند؟ پر واضح است که اگر آنها این بار صادق هستند و واقعاً موضوع وحدت و رفع حصر را نیاز کشور برای اتحاد و همدلی می‌دانند، لازم است ابتدا علت‌العلل این اتفاقات را که همان دروغ بزرگ تقلب بود، حل کنند و این واقعیت را که هیچ مدرکی در این باره وجود ندارد، اعلام و به طور رسمی بابت دروغ و ضرباتی که به کشور وارد کرده‌اند، عذرخواهی کنند. در حقیقت، تا این مسئله حل نشده و تکلیف آن روشن نشده است، هیچ اقدامی از جمله رفع حصر و... مرهمی بر گسست‌های ناشی از فتنه‌ای که در سال 88 به راه انداختند، نخواهد گذاشت.

▼ اخبار ویژه                
تلاش برای بسیج اعراب علیه ایران!
هفته گذشته، «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در صفحه توئیتر خود پیام ویدیویی دو قسمتی مضحکی برای مخاطبان عرب منتشر کرد و از اعراب سنی خواست علیه ایران بسیج شوند. ویدئوی ادرعی فرقه‌گرایی را تحریک نمی‌کند بلکه به عمق متون قدیمی اسلامی می‌رود و با نقل قول از اسلام‌گرایان تندرو، به خصومت علیه شیعیان دامن می‌زند. این در حالی است که بر اساس آمار موجود، در امارات متحده عربی یک درصد و در عربستان دو درصد مردم از اتحاد با رژیم غاصب صهیونیستی علیه ایران حمایت می‌کنند.

چینی‌ها می‌خواهند ترامپ را عصبانی کنند!
اقدامات مقابله‌جویانه چین علیه آمریکا پس از نهایی شدن تعرفه‌های وارداتی این کشور می‌تواند به معنای افزایش واردات نفت این کشور از ایران باشد. جان دریسکول، مدیر مؤسسه مشاوره انرژی JTD در این باره اذعان کرده، ممکن است چینی‌ها از خرید بخشی از نفت خام آمریکا صرف نظر کرده و به جای آن نفت ایران را خریداری کنند... آنها از تهدیدهای آمریکا نمی‌ترسند و در گذشته هم نترسیده‌اند... آنها به طور مشخص می‌خواهند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را عصبانی کنند.
 
▼ اخبار
1ـ پاسخ ایران حساب شده بوده است
«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در نامه‌ای به رئیس کمیته امور خارجی مجلس عوام این کشور بار دیگر بر پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای «برجام» پس از خروج آمریکا از آن تأکید کرد. جانسون در نامه‌ای که روی وبگاه پارلمان انگلیس قرار گرفته، ضمن تأکید بر اینکه انگلیس قصد خروج از توافق هسته‌ای با ایران را ندارد، برنامه‌های لندن برای حفظ این توافق پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تشریح کرده و نوشته است: «توافق هسته‌ای ایران برای امنیت ما حیاتی است و ما تا هنگامی که ایران به محدودیت‌های مشخص‌ شده ذیل این توافق پایبند باشد، به آن متعهد می‌مانیم.» جانسون ضمن اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به برجام، نوشته است: «پاسخ ایران به خروج آمریکا تا کنون، حساب‌شده بوده است. رئیس‌جمهور روحانی، در حالی که به مقامات سازمان انرژی اتمی گفته آماده ازسرگیری غنی‌سازی در سطح صنعتی باشند، اعلام کرده است ایران قصد دارد در برجام باقی بماند.»

2ـ وزیر سابق صهیونیستی در انتظار اعدام
به نوشته روزنامه صهیونیستی «تایمز آو اسرائیل»، وزیر دادگستری این رژیم در سخنانی اعلام کرد، مجازات اعدام می‌تواند گزینه‌ای برای پرونده «گونن سِگِو» باشد. او ادامه داد: اگر چنین چیزی تأیید نشود، مجازات بی‌سابقه‌ای برای جاسوسی در نظر گرفته خواهد شد. منابع قانونی آگاه نیز در این زمینه به این رسانه صهیونیستی اعلام کردند: اگر وی در پرونده ارائه اسناد و اطلاعات محرمانه به ایران مجرم شناخته شود، مجازات اعدام یا دست کم حبس ابد در انتظار وی خواهد بود. «گونِن سِگِو» از وزیران پیشین کابینه رژیم صهیونیستی، به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده و دادستانی رژیم صهیونیستی علیه وی کیفرخواست صادر کرده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی بر اساس گزارش مشترک سازمان امنیت داخلی‌ (شین‌بث‌) و پلیس این رژیم خبر دادند، گونِن سِگِو از چند هفته پیش در بازداشت و تحت بازجویی است.

3ـ بعضی‌ها باید بدانند اقدامات‌شان چه تأثیری دارد!
سردار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سخنانی در همایش بسیج اساتید با اشاره به چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته‌ایم، تصریح کرد: 40 سال ایستادگی و مقاومت انقلاب اسلامی با وجود این همه کینه و توطئه دشمن چیز کمی نیست و شبیه معجزه است. فرمانده سپاه با تأکید بر سخنان اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «مگر ملت‌ها و دولت‌ها دیوانه‌اند که بروند با آمریکا مذاکره کنند» به نامه تعدادی از فعالان سیاسی و توصیه‌شان برای مذاکره با این کشور بدعهد اشاره کرد و گفت: با این بی‌اعتمادی حالا ما نمی‌دانیم به اینها (صد نفر) دیوانه بگوییم یا چیز دیگر. البته افراد می‌توانند اظهار نظر کنند و کسی هم با آنها کاری ندارد؛ اما بدانند که اقدامات‌شان چه تأثیری دارد.

4ـ آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل هم خارج شد!
«مایک پمپئو» وزیر خارجه و «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل خروج این کشور از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را اعلام کردند. پمپئو، در حالی که کشورش به حمایت از جنایتکاران بین‌المللی و روی کار آوردن دیکتاتورهای مستبد در نقاط گوناگون جهان متهم است و به تازگی با زندانی کردن مهاجران در قفس، جنجالی تازه آفریده، مدعی شد که دولت ترامپ به محافظت از شرافت و آزادی خدادادی تمامی انسان‌ها و ترویج آن متعهد است. پمپئو اضافه کرد: «باید صادق باشیم. شورای حقوق بشر، مدافعی ضعیف برای حقوق بشر است.» او با متهم کردن چین، کوبا و ونزوئلا به داشتن «سوابق وحشتناک» در زمینه حقوق بشر، از عضویت این کشورها در شورای حقوق بشر سازمان ملل انتقاد کرد.

▼ اخبار کوتاه
سیاستمداران آمریکایی در نظر دارند با لایحه «نه به اوپک»، این کارتل نفتی را به دلیل دستکاری در بازار نفت در منگنه قرار دهند. هدف از این لایحه احیای «قانون ضد تراست» شرمن است؛ قانونی که یک قرن پیش برای انحلال امپراتوری جان راکفلر از آن استفاده شد. گفتنی است، در صورت تصویب نهایی این لایحه دولت ایالات متحده آمریکا اجازه دارد اوپک را برای دستکاری در بازار نفت و زیان میلیاردها دلاری که به دنبال دارد، تحت تعقیب قضایی قرار دهد!
مسعود کرباسیان در مراسم تودیع و معارفه معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، با تأکید بر اینکه دولت به این همه شرکت نیاز ندارد، یکی از وظایف حوزه معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد را تقویت نقش‌آفرینی این وزارت‌خانه در تعیین تکلیف شرکت‌های دولتی برشمرد و اظهار داشت: معتقدم ما باید همان ۲۰ درصد سهم دولت در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت را هم بفروشیم و خودمان را از بنگاهداری رها کنیم.
زینب طاهری، وکیل محمد ثلاث در پاسخ به این پرسش که شما روز گذشته اعلام کردید اسنادی مبنی بر بی‌گناهی این فرد در دست دارید که منتشر خواهید کرد، گفت: کانال‌های تلگرامی برخی مطالب را منتشر کردند که هیچ ارتباطی به من ندارد. زمانی که حکم اعدام اجرا ‌شود، دیگر لزومی به انتشار اسناد و هیاهو نیست و این خود نیز نوعی اقدام علیه امنیت ملی محسوب می‌شود و در شأن یک وکیل نیست.
در جریان انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس محمدرضا عارف به ریاست این کمیسیون برگزیده شد. قاسم احمدی‌لاشکی و جبار کوچکی‌نژاد به عنوان نواب رئیس و علیرضا سلیمی، محمدباسط درازهی به عنوان دبیران و میرحمایت میرزاده به سمت سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات انتخاب شدند.
رئیس کمیته دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره تأسیس «نیروی فضایی» اعلام کرد: این اقدام امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد و مسکو در صورت اشاعه سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در فضا، به شدت به آن پاسخ خواهد داد.
منابع آگاه تصمیمات اوپک را سه روز مانده به نشست این سازمان فاش کردند که بر اساس آن، در این نشست تصمیم به افزایش ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید گرفته می‌شود که حدود ۵۰۰ هزار بشکه سهم عربستان و امارات و ۲۰۰ هزار بشکه سهم روسیه خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات