صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۱۱۳۸۸

از ورود اوباما تا درخواست ترامپ

1ـ شبیه منتقدان دولت!
محمود سریع‌القلم، مشاور روحانی در زمان ریاست وی بر مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری و از مهم‌ترین حامیان برجام در فضای دانشگاهی و رسانه‌ای در اظهارات جدید در جملاتی شبیه آنچه منتقدان اعتماد به آمریکا می‌گفتند، اظهار داشته است: «اگر کسی آمریکا را بشناسد، می‌داند که در سیاست‌‌گذاری‌های دولت و حاکمیت آمریکا نسبت به ایران و منطقه خاورمیانه، جایگاه یهودیان آمریکا بسیار تعیین‌کننده است و موضع آنها در بیست سال اخیر ثابت بوده است.» وی افزوده است: «همزمان با مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی، فضایی در کشور ایجاد شد که می‌گفت اگر برجام شکل بگیرد، تحریم‌ها برداشته می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی فوراً شروع می‌شود و همه مشکلات حل خواهد شد. این تصور از برجام از ابتدا اشتباه بود... عمده گشایشی که در برجام قرار بود تحقق پذیرد، متوجه آمریکا است و اگر آمریکا از آن خارج باشد، بقیه اعضا نقش بنیادی ندارند.»

2ـ ورود اوباما به کارزارهای انتخاباتی!
رئیس‌جمهور سابق آمریکا که میراث خود در کاخ سفید را از دست رفته می‌بیند، درصدد است در انتخابات کنگره دموکرات‌ها را به پیروزی برساند. در این راستا و در حالی که در انتخابات ۱۵ آبان (۶ نوامبر) میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا برای همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنای این کشور رأی‌گیری می‌شود، حزبی که بتواند در انتخابات پیش رو ۲۳۵ کرسی را کسب کند، حائز اکثریت مجلس نمایندگان و عهده‌دار سمت ریاست مجلس خواهد شد. از همین رو، اوباما برای آماده‌سازی مقدمات پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ وارد عمل شده تا هم‌حزبی‌های خود را در انتخابات ماه نوامبر به پیروزی برساند. گفتنی است، در حال حاضر در مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوری‌خواهان با ۲۳۵ کرسی از مجموع ۴۳۵ کرسی این مجلس اکثریت را در اختیار دارند و ۱۹۳ کرسی از آن دموکرات‌ها است.

3ـ نسخه‌پیچی برای مذاکره با آمریکا!
«علی خرم» از چهره‌های اصلاح‌طلب در مطلبی با عنوان «وضعیت خطیر» در روزنامه «شرق» با اشاره به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا با موضوع تحریم‌ها نوشت: در روابط بین‌الملل چهار اصل رعایت و پیروی می‌شود؛ اصل اول، مذاکره درباره همه چیز در روابط دو یا چندجانبه مفید و توصیه مؤکد است. اصل دوم، در جهان پیچیده حاضر همه باید با هم روابط دیپلماتیک داشته باشند. اصل سوم، دوستی و دشمنی کشورها با یکدیگر ابدی و جاودانی نیست. اصل چهارم، کشورها برای تضمین امنیت ملی خود باید هرچه‌ بیشتر دوست جذب کنند و حتی وجود یک دشمن هم زیادی و مخل امنیت ملی کشور است. پس مطابق با اصول و رویه‌های بین‌الملل و وضعیت ایجاد شده، مذاکره و رفع خصومت با آمریکا با در نظرگرفتن منافع ملی و شأن کشور، امری مؤثر است؛ اما این مذاکره باید در زمین بازی روابط دوجانبه باشد و نه در زمین بازی برجام.

4ـ درخواست مجدد ترامپ برای افزایش تولید نفت عربستان
«دونالد ترامپ» در گفت‌وگو با شبکه نومحافظه‌کار «فاکس‌نیوز» اوپک را به دست‌کاری در قیمت نفت متهم کرده و خواستار توقف این روند شده است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا کسی در حال تغییر عمدی قیمت نفت است، مدعی شد: «صد درصد اوپک دارد این کار را می‌کند، ما از بسیاری از آن کشورها (عربستان و...) حفاظت می‌کنیم، پس بهتر است دست از این کار بکشند.» وی افزود: «به عقیده من آنها باید دو میلیون بشکه دیگر اضافه کنند، چرا که [نتیجه به هم خوردن] توافق با ایران، این است که مقدار زیادی از نفت موجود در بازار کاهش پیدا کند و آنها (متحدان آمریکا) باید این را جبران کنند... من رابطه بسیار خوبی با پادشاه و ولی‌عهد عربستان سعودی و دیگران دارم و آنها باید نفت بیشتری عرضه کنند.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات