صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۵۹

از شکست سعودی‌ها تا بی‌اعتنایی چینی‌ها

1ـ مسئولیت‌ناپذیری اصلاح‌طلبان!
«عباس عبدی» فعال اصلاح‌طلب و از نظریه‌پردازان جریان سیاسی خاص، به تازگی در اظهارات تعجب‌بر‌انگیز مدعی شده است: «اصلاح‌طلبان چه رادیکال‌تر شوند و چه محافظه‌کارتر و...، هیچ دلیلی ندارد که سرنوشت خود را با دولت یا هر پدیده دیگر پیوند بزنند. به نظرم دولت مسئولیت وظایف خود را دارد و اصلاح‌طلبان نیز در سال ۹۲ به دلیل محدودیت‌های خود از این دولت دفاع کرده‌اند. در سال ٩٦ نیز یک بار دیگر همین کار را کردند و اکنون هم اگر با مشابه آن دو مقطع مواجه شوند، بهترین کار همان بود که انجام دادند. اما این به معنای آن نیست که مسئولیت حقوقی رفتارهای دولت یا سیاست‌گذاری دولت را به عهده دارند. باید هر جا ایراد و ابهامی دیدند، صریح و شفاف بگویند. نباید برای بیان انتقادات خود در چینش نیروهای کابینه و دولت، مبارزه با فساد، سیاست‌گذاری در حوزه‌های مختلف اقتصاد و سیاست خارجی و... هیچ محدودیتی برای خود در نظر بگیرند.»

2ـ بعضی‌ها مرد این روزها نیستند
اکبر ترکان از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی درباره وضعیت دولت گفت: شما می‌بینید مربیان بزرگ، در مقابل تیم رقیب، یک ارنج خاصی را به میدان می‌فرستند. وقتی شرایط بازی عوض می‌شود، ارنج را حفظ می‌کنند یا تغییر می‌دهند؟ خب، در چنین شرایطی، دو سه بازیکن را روی نیمکت می‌آورند و چند بازیکن دیگر را به زمین می‌فرستند. ما امروز در شرایطی هستیم که تحریم‌های ایالات متحده، به شکل ظالمانه‌ای علیه ما آغاز شده است. این شرایط، شرایط خاصی است. ما باید مردانی را که برای مقابله با تحریم‌ها مناسب هستند، به عرصه بفرستیم؛ بنابراین باید تعدادی به روی نیمکت بیایند و تعدادی وارد میدان شوند که بتوانند با تحریم‌ها مقابله کنند. آنهایی که می‌خواهند همه چیز گل و بلبل باشد، آنهایی که می‌خواهند بازار ایرانی، مملو از جنس خارجی شود و کالای ایرانی سرکوب شود، مردان این عرصه نیستند.

3ـ اذعان به شکست سعودی‌ها در یمن
روزنامه «هاآرتص» در گزارشی درباره ناکامی سعودی‌ها و اماراتی‌ها در غلبه بر نیروهای مقاومت یمنی، نوشته است این دو کشور با وجود بهره بردن از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی جهان، ظرف چهار سال نتوانسته‌اند به اهداف خود در یمن برسند. این روزنامه «نداشتن تجربه، اتکا به ایالات متحده برای سوخت‌رسانی و تأمین مهمات و مسائل مربوط به سرمایه انسانی» را مهم‌ترین نقاط ضعف ارتش سعودی خوانده و اضافه می‌کند: «ناتوانی ائتلاف عربی در پیروزی یا حتی پیشروی در یمن، دلیلی دو وجهی دارد: این حقیقت که حوثی‌ها در موقعیت مناسبی برای دفاع از حملات نیروهای خارجی قرار گرفته‌اند و این واقعیت که ارتش سعودی از ناکارآمدی ساختاری رنج می‌برد و حتی با وجود تلاش امارات برای به میدان آوردن قدرت خود برای مبارزه در جنگ موفقیتی به دست نیاورده‌اند.»

4ـ چین اعتنایی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌کند!
یک مقام بلندپایه آمریکا در حوزه انرژی در گفت‌وگو با روزنامه «وال‌استریت ژورنال» اظهار داشت: واشنگتن پیش‌بینی می‌کند چین همه محموله‌های نفتی ایران را که دیگر کشورها به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا از خرید آن سر باز می‌زنند، خریداری کند. طبق گفته‌های این مقام آمریکایی، پکن احتمالاً از طریق همان بانکی که در دور پیشین تحریم‌های آمریکا علیه تهران برای دور زدن تحریم‌ها از آن استفاده کرده بود، خریدهای نفتی خود را انجام خواهد داد. این بانک با نام «شرکت کوئن لون با مسئولیت محدود» وابسته به شرکت ملی نفت چین است و مراودات مالی محدودی با نظام مالی جهانی دارد. این در حالی است که آمریکا تهدید کرده است پس از اجرایی شدن تحریم‌ها از ماه نوامبر، «همه» از جمله چین را در صورت خرید نفت از ایران تحریم می‌کند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات