صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۰۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 1 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از برنامه‌های دشمن، آرمان‌زدایی و هویت‌زدایی است که همه باید مراقب و متوجه این نقطه تهاجم باشند. جوان نخبه ما باید به ایرانی و مسلمان بودن، هویت ملی، آرمان‌ها و تاریخ بسیار شرافتمندانه خود افتخار کند.(1397/7/25)

▼ حرف روز
محکوم به شکست
آمریکا با تصور اینکه پس از برجام در موضوعات گوناگونی با جمهوری اسلامی ایران مذاکره خواهد کرد، به پای میز مذاکره هسته‌ای با ایران آمد. تصور آمریکایی‌ها این بود که پس از توافق هسته‌ای با برجام‌های دیگر همه مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را از بین برده و در پی آن ناکارآمدی ایجاد خواهد کرد که در نتیجه ایران را دچار یک فروپاشی از درون می‌کند. رهبر معظم انقلاب با تشخیص درست، بلافاصله مذاکره با آمریکا را منوط به تحقق تعهدات غرب، به ویژه آمریکایی‌ها در برجام اعلام کرده و سد محکمی را در مقابل سیاست برجامی آمریکا پی‌ریزی کردند. سیاستی که موجب شد آمریکا شکل بازی‌اش را تغییر دهد و ترامپ با هدف شکستن این سد، از برجام خارج شود. سیاست تهاجمی ترامپ پس از خروج از برجام با فشارهای اقتصادی از راه تشدید تحریم‌ها و با پشتوانه شدید رسانه‌ای دنبال شد. خروج از برجام و اعلام تحریم‌های سخت در آبان ماه به واسطه دادن فرصت شش ماهه به رسانه‌های غربی و منطقه‌ای بود که بتوانند اوضاع داخلی جمهوری اسلامی ایران را به سمت شرطی‌سازی ببرند که اگر با آمریکا مذاکره نشود، وضعیت وخیم‌تری در 13 آبان در انتظار شماست. اعلام آمادگی چندین باره رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران سندی بر این مدعاست. حال ذکر چند نکته در این زمینه ضروری است:
1‌ـ هجمه‌های رسانه‌ای آمریکا و برخی کشورهای منطقه‌ای که با هدف ناامیدی مردم از آینده انقلاب اسلامی صورت می‌گرفت، به گونه‌ای بود که برخی از جمله منافقین، حاکمان مرتجع عربی و برخی کشورهای اروپایی، منتظر رودررویی مردم با حاکمیت بودند. این در حالی است که مردم کشورمان نشان دادند همواره پشتیبان نظام خواهند بود؛ چرا که انقلاب اسلامی برخاسته از رأی مردم و حاصل خون شهدایی است که مردم تقدیم انقلاب کرده‌اند.
2ـ رسیدن آبان ماه و تقویت ثبات در اقتصاد کشور نشان داد، سیاست‌های آمریکا هیچ گونه پشتوانه‌ای نداشته است و آنها تنها درصدد تأثیرگذاری بر افکار و روان مردم بوده‌اند.
3‌ـ امید است دولت محترم با تدبیر و کار جهادی و انقلابی خود بتواند وضعیت بازار ارز را به گونه‌ای ساماندهی کند که سبب ثبات داخلی و ناامیدی آمریکایی‌ها شود و نشان دهد، رفتار آمریکا تأثیر قابل ملاحظه‌ای را در اقتصاد ایران نخواهد گذاشت.  

▼ گزارش روز
خودزنی سیاسی!
با فاصله کوتاه از تهدید رئیس‌جمهور در روزنامه «آرمان» که نوشته بود: «معلوم نیست آقای جهانگیری تا کجا می‌تواند تحمل کند؛ چرا که تاکنون نسبت به آنچه رخ داده، خیلی صبر کرده است. آقای جهانگیری حرف‌های ناگفته زیادی دارد که با گفتنش می‌تواند از حقایقی پرده بردارد، اما چون می‌داند دولت تضعیف می‌شود، آنها را به زبان نمی‌آورد.» اسحاق جهانگیری طی سخنانی اعلام کرد: «در دولت اعتدال آنقدر بی‌اختیار بوده است که حتی نمی‌توانسته است منشی خود را عوض کند.» سخنانی که  به نظر می‌رسد در واکنش به افزایش انتقادها به عملکرد دولت دوازدهم و نگرانی اسحاق جهانگیری و اصلاح‌طلبان درباره آینده سیاسی‌شان به زبان جاری شده است. موضوعی که پیشتر از این نیز بارها از زبان چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب، چون صادق زیباکلام و دیگران طرح شده و حتی پیشنهاد استعفا از معاون اولی برای جداکردن حساب اصلاح‌طلبان از دولت مطرح شده بود! استعفایی که حالا شایعه آن در فضای مجازی  در حال بازنشر است! اما در این میان سؤال اینجاست که آیا طرح چنین موضوعات و حتی استعفای آقای جهانگیری مقصود وی و طیف حامی‌اش را تأمین خواهد کرد؟ در پاسخ به این پرسش بسیاری به انتخابات سال 96 بازگشته و نقش ویژه آقای جهانگیری در شکل‌گیری دولت و سوق دادن مردم به رأی به دولت اعتدال را یادآوری کرده و با بازخوانی اظهارات، دفاعیه‌ها و وعده‌های آقای جهانگیری در آن ایام نوشته‌اند، افکار عمومی به هیچ عنوان نمی‌تواند سخنان این روزهای آقای جهانگیری را بپذیرد و به طور قطعی در صحت و صداقت آن تردید خواهد کرد؛ اما به زعم نگارنده، موضوع فراتر از این است و اقدام آقای جهانگیری نوعی خودزنی سیاسی و تخریب شخصیتی خویش به حساب خواهد آمد. اگر جداسازی با هدف انتخابات 1400 باشد که به هیچ عنوان دور از ذهن نیست، به طور قطعی مردم نمی‌توانند دوباره به اظهارات فردی اعتماد کنند که پنج سال بر کرسی معاون اولی تکیه زده و حتی توان تغییر منشی خود را نداشته، اما در بزنگاه‌ها آن‌چنان در مقام دفاع و حمایت دولت برآمده است! چه ضمانی وجود خواهد داشت که در آینده نیز بر اساس قراردادها و توافقات سیاسی و جناحی سخنانی از جنس آنچه پیشتر وی مطرح کرده بود، بر زبان نیاورد و منافع مردم قربانی زدو‌بندهای سیاسی نشود؟

▼ خبر ویژه
پایتخت رسانه‌ای آل‌سعود!
روزنامه «گاردین» در گزارشی افشا کرد: پس از مدت‌ها تلاش برای تسلط یافتن بر رسانه‌های عربی، به ویژه شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر، عربستان سعودی اکنون وارد مرحله جدیدی از سلطه رسانه‌ای در خاورمیانه شده که شامل غیر عرب‌زبانان است. در این راستا، عربستان با روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» قراردادی را برای تولید محصولات خبری امضا کرد. خبرها حاکی از آن است که عربستان سعودی در حال تبدیل کردن لندن به مرکز تبلیغاتی خود علیه ایران است و شبکه فارسی‌زبان «ایران اینترنشنال» که چندی پیش، از حملات تروریستی در اهواز حمایت کرده بود، در همین راستا و با دلارهای سعودی در حال فعالیت است. منابع آگاه گفته‌اند، سردبیر سایت فارسی روزنامه «ایندیپندنت» انگلستان‌ـ که با منابع سعودی راه‌اندازی می‌شود‌ـ همان فردی خواهد بود که برای تلویزیون ایران اینترنشنال کار می‌کند، تلویزیونی که سعی می‌کند ارتباطات خود با رژیم سعودی را کتمان کند.
 
▼ اخبار
1ـ اروپا اگر دیر بجنبد تحقیر خواهد شد
«تیلر کولیس» از کارشناسان مطرح اقتصادی در لوبلاگ نوشت: به تازگی ترامپ بسته‌ای از تحریم‌های جدید را علیه صنایع بزرگ و مؤسسات مالی ایران معرفی کرده است. اینها نشان از جنگ اقتصادی بزرگ‌تری علیه ایران دارد و هدفش این است که هشدار دهد حتی معاملات ‏به ظاهر مشروع با ایران پیامدها و مخاطراتی به دنبال می‌آورد. اگر اروپا مایل باشد توافق هسته‌ای را حفظ کند، باید با قدرت و سرعت واکنش نشان دهد. اروپا باید با صدور بیانیه‌ای در سطوح بالا خط قرمز روشنی برای دولت ترامپ ترسیم کند که عبور از آن پیامد‌هایی ‏برای آمریکا به دنبال داشته باشد. دولت ترامپ در حال نبرد با ایران است تا زمینه مهاجرت ‏شرکت‌های سرمایه‌گذار را از ایران فراهم کند؛ اما یک بیانیه واضح می‌تواند به ویژه در صورت کوتاه آمدن ترامپ در ‏رعایت خط قرمز اروپا، شرایط را تغییر دهد. ‏اروپا باید برای آمریکا روشن کند که هرگونه تحریم علیه شرکا‌ی اروپایی عواقب شدیدی برای آمریکا ‏خواهد داشت و اگر در صدور این بیانیه دیر بجنبد، تحقیری تاریخی در انتظارش خواهد بود.

2ـ نمی‌توانیم نبود نفت ایران را جبران کنیم
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در گفت‌وگو با آژانس خبری تاس روسیه، در پاسخ به اینکه آیا جهان خواهد توانست از ۱۰۰ دلاری شدن مجدد قیمت نفت جلوگیری کند یا خیر، گفت: من نمی‌توانم به شما تضمین بدهم، چرا که نمی‌توانم پیش‌بینی کنم برای دیگر تولیدکنندگان چه اتفاقی خواهد افتاد. اولاً، ما تحریم‌هایی علیه ایران داریم و هیچ‌کس نمی‌داند صادرات ایران چه مقدار خواهد بود و ثانیاً احتمال کاهش تولید در کشورهایی،‌ مانند لیبی، نیجریه، مکزیک و ونزوئلا وجود دارد. وی افزود: ما ظرفیت ذخیره محدودی داریم و در حال حاضر از بخش قابل ‌توجهی از آن استفاده کرده‌ایم و اگر سه میلیون بشکه نفت از عرضه بازار محو شود، ما نخواهیم توانست این میزان را جبران کنیم. فالح گفت: اگر با اعمال کامل تحریم‌ها بر ایران و کاهش تولید کشورهای دیگر به طور همزمان مواجه شویم، آنگاه ما تمام ظرفیت ذخیره خود را از دست داده‌ایم.

3ـ چوب حراج هند به اوراق قرضه آمریکا
هند از ماه مارس تا ماه آگوست ۱۷ میلیارد دلار از اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت تملک خود را به فروش رسانده و به جمع کشورهایی، نظیر چین و روسیه در فروش دارایی‌های دلاری پیوسته است و در حال دامپینگ اوراق بدهی آمریکا با هدف بهبود اوضاع اقتصادی خود است. بنا به آخرین گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، هند در ماه مارس ۱۵۷ میلیارد دلار اوراق بدهی دولتی آمریکا را در اختیار داشت که این رقم در ماه آگوست به ۱۴۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. یکی از دلایل فروش این اوراق جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش روپیه هند بوده است. کارشناسان معتقدند، هند بخشی از منابع مالی حاصل از فروش اوراق بدهی آمریکا را صرف خرید طلا می‌کند. گفتنی است، به تازگی روسیه، ترکیه و چین به همراه ژاپن حجم قابل توجهی از اوراق دلاری خود را به بازار عرضه کرده‌اند.

4ـ ممنوعیت خریدهای غیر ضروری دولتی
به تازگی هیئت وزیران مصوبه‌ای را به تصویب رسانده که طی آن هزینه کردن منابع مالی دولت و بیت‌المال در امور غیر ضروری ممنوع شده است. دولت در شش مورد مصرفی مهم تصمیم گرفته است استفاده‌های غیر ضروری از منابع مالی را حذف کرده یا دست‌کم به حداقل برساند. یکی از موارد مهم مدنظر دولت ممنوعیت نوسازی تجهیزات و لوازم اداری، اجاره و خرید ساختمان جدید اداری، رفاهی، فرهنگی و ورزشی است. ممنوعیت هزینه‌های برگزاری هرگونه همایش و گردهمایی، چاپ نشریات غیرمرتبط با وظایف دستگاه‌های اجرایی و توقف سفرهای خارجی و مأموریت‌های داخلی از دیگر موارد ابلاغ شده است.

▼ اخبار کوتاه
الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس و قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات جهانگیری که گفته بود «تا این لحظه اجازه برکناری منشی خود را هم پیدا نکردم»، گفت: به نظرم آهنگ، آهنگ رفتن آقای جهانگیری است. وی افزود: من مجموع اخبار و تحلیلم این است که ایشان از دولت خواهد رفت. قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است نوبخت جایگزین جهانگیری شود یا خیر، گفت: من چنین چیزی نشنیده‌ام؛ ولی آقای روحانی احتمالاً تصمیم گرفته است دولتش را هماهنگ‌تر کند.
علی جمالی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نوشته است: «کمتر از دو سال از شروع به کار شورای شهر تهران می‌گذرد؛ ولی متأسفانه حدود نیمی از این زمان را شهرداری تهران در بلاتکلیفی به سر برده است. این اتفاق در مقایسه با مدیریت با ثبات اصولگرایان در طول 12 سال بر شورا و شهرداری تهران یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.» وی افزوده است: «ساکنان کلانشهر تهران بیش از هر چیز نیازمند خدمات روزمره‌ای هستند که با تغییرات پیاپی از آنها دریغ شده است.»
اسدالله قره‌خانی، نماینده مجلس درباره سهمیه‌بندی سوخت اظهار داشت: در نشست کمیسیون انرژی از مرکز پژوهش‌ها و انجمن نفت دعوت شد و پس از ارائه نقطه نظرات، قرار شد کمیته‌ای در کمیسیون انرژی تشکیل شود تا راهکارهای گوناگون بررسی شود. وی تأکید کرد: بنابراین تا زمانی که کمیته نظرات خود را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه اعلام نکند سهمیه‌بندی سوخت اجرایی نمی‌شود، حتی موضوع دونرخی شدن سوخت پس از اربعین نیز صحت ندارد.
علی ربیعی، وزیر سابق کار و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی طی اظهاراتی در نشستی درباره آسیب‌های اجتماعی گفته است: «هر دوره‌ای آسیب‌های خاص خود را دارد و امروزه شاهد گذار از جامعه(ای) با ارزش‌های انقلابی به جامعه‌ای با ارزش‌های نسل جدید و علاقه‌مند به توسعه هستیم.» این سخنان را می‌توان ادامه تمایل همیشگی اصلاح‌طلبان برای القای اینکه جامعه ایرانی از فضای انقلابی و ارزش‌های اصیل خود دور شده، دانست!
به گزارش اسپوتنیک، منابع سعودی از حمله سایبری به سایت نشست داووس صحرا در ریاض، پایتخت عربستان خبر دادند. بر اساس این گزارش، هکرها تصویری قرار دادند که در آن محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان در حالی که شمشیر آغشته به خون در دست دارد، در برابر جمال خاشقجی با لباس قرمز رنگ‌ـ که قربانیان داعش هنگام ذبح شدن بر تن دارند‌ـ ایستاده است.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات