صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۲۶۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 28 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کشورهایی که در مسیر رشد جهشی قرار دارند عمدتاً در آسیا هستند، بنابراین باید نگاه‌مان به شرق باشد. نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد.(1397/7/25)

▼ حرف روز
ماجرای فردا چیست؟!
روز گذشته رسانه‌ها اعلام کردند، کارگروه ویژه اقدام مالی در اجلاس خود در پاریس با موضوع امنیت و ایمنی نظام مالی بین‌المللی، مهلت ملت ایران برای اجرای الزامات پیوستن به آن را برای چهار ماه دیگر تمدید کرد. بر اساس بیانیه این گروه، ایران تا ماه فوریه مهلت دارد الزامات پیوستن به FATF را اجرایی کند و تا آن زمان این گروه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران را به تعویق می‌اندازد. FATF در بیانیه خود از کشورمان خواسته است در زمینه اجرای الزامات آن با جدیت بیشتری عمل کند.
مدتی است بحث درباره موضوع FATF نه فقط سوژه داغ رسانه‌ها، بلکه موضوع مورد بحث افکار عمومی و طبقات گوناگون مردم شده است. صرف نظر از پیامدهای مثبت و منفی این وضعیت، نکته مهم آن است که گسترش این موضوع در بخش‌هایی از لایه‌های اجتماعی، جامعه را دو پاره کرده است؛ بماند که جنبه‌های روانی FATF بر روی اقتصاد و معیشت مردم نیز اثر منفی ایجاد کرده است. کار حتی به جایی می‌رسد که یک نماینده مجلس رئیس دو قوه کشور را به دلیل موافقت با FATF  خائن می‌نامد که همین موضوع‌گیری تند و غیر اصولی سبب شد آیت‌الله خاتمی خطیب دیروز نماز جمعه تهران از کسانی که موافقان FATF را خائن می‌نامند، زبان به انتقاد بگشاید.
موضوعی که در سطح کلان و به طور مشخص از مسئولان نظام انتظار می‌رود، آن است که رویکرد و نحوه عمل جمهوری اسلامی را نسبت به کنوانسیون‌های بین‌المللی مشخص کنند. صحیح نیست که دیروز در زمینه سند ۲۰۳۰، امروز درباره FATF و فردا درباره موضوعی دیگر، هم آرامش و ثبات جامعه به هم بریزد و هم اینکه در مواجهه با چنین موضوعاتی، همواره در موضع انفعال ظاهر شویم. واقعیت آن است که کنوانسیون‌های بین‌المللی را چون با اهداف خاصی نوشته شده، نمی‌توان صد درصد پذیرفت و البته نمی‌توان زیر میز زد و به طور مطلق آنها را رد کرد. منافع ملی کشورمان اقتضا می‌کند مدیران نظام از هم اکنون بنشینند و بررسی کنند که در آینده با چه مسائلی از این دست رو‌به‌رو خواهیم شد و متناسب با آن، راهبرد و طراحی عملیاتی کشور را مشخص کنند. چرا برخورد منفعلانه با کنوانسیون‌های بین‌المللی به صلاح ملت و کشور نیست و در برخی موارد منافع و امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازد؟

▼ گزارش روز
مصداق قبیله‌گرایی!
«قبیله‌گرایی» واژه‌ای است که در سال‌های اخیر در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور بسیار در مذمت و نکوهش آن سخن گفته شده است! اما مصداق آن در فضای سیاسی کشور چیست؟ تازه‌ترین نمونه از آنچه قبیله‌گرایی می‌نامیم، ماجرای شهرداری تهران است! آنجا که افشانی، شهردار تهران که بازنشسته است و باید طبق قانون مصوب مجلس که به تأیید شورای نگهبان رسیده و از سوی رئیس‌جمهور نیز برای اجرا ابلاغ شده، کرسی شهرداری تهران را وانهد و شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار جدید تهران وارد عمل شود؛ اما عملاً شهردار تهران نه تنها اصرار دارد در بهشت بماند؛ بلکه همچنان در حال عزل و نصب است و شاهد جلسات متعدد و رایزنی‌های فراوان برای نگه داشتن شهردار بازنشسته در این سمت هستیم! اعضای شورای اصلاح‌طلب تهران با نمایندگان اصلاح‌طلب فراکسیون امید جلسه برگزار می‌کنند و از ضرورت استثنا شدن شهردار تهران از قانون سخن می‌گویند! رسانه‌های اصلاح‌طلب هر روز تیتر جدیدی در حمایت از ابقای افشانی در بلدیه تهران بر صفحه اول خود به چاپ می‌رسانند؛ رایزنی‌ها با وزارت کشور و مراجع ذی‌صلاح دیگر برای پیدا کردن راهی به منظور دور زدن قانون ادامه دارد! تلاش‌هایی که نمونه واضحی از قبیله‌گرایی و ترجیح منافع حزبی و گروهی بر منافع مردم و کشور است؛ جریانی که در زمان حضور افرادی از طیف مقابل بر مسند شهرداری تهران گاه با جعل خبر و با اتکا به شایعات کوچک‌ترین مسائل را بزرگ جلوه می‌دادند و درباره آن هیاهو و جنجال به راه می‌انداختند و خواستار استعفا و عزل آنها می‌شدند، اکنون نه تنها آشکارا قانون مجلس شورای اسلامی را نادیده می‌گیرند؛ بلکه از ابقای غیر قانونی وی حمایت نیز می‌کنند!

▼ اخبار ویژه      
تهدید رئیس‌جمهور از سوی یک روزنامه اصلاح‌طلب!
روزنامه «آرمان امروز» در یادداشتی با برشمردن تلاش‌ها و اقدامات اسحاق جهانگیری در دولت اعتدال، از  فعالیت گسترده در دولت یازدهم تا حضور پوششی در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری و...، در جملاتی که نشانه‌هایی از تهدید رئیس‌جمهور به افشاگری دارد، می‌نویسد: «معلوم نیست آقای جهانگیری تا کجا می‌تواند تحمل کند؛ چرا که تاکنون نسبت به آنچه رخ داده، خیلی صبر کرده است. آقای جهانگیری حرف‌های ناگفته زیادی دارد که با گفتنش می‌تواند از پرده حقایقی بردارد، اما چون می‌داند دولت تضعیف می‌شود و شاید در فضای عمومی جامعه به نفع خودش هم نباشد، آنها را به زبان نمی‌آورد. گرچه کاملاً مشخص است که آقای معاون اول ناراحت است و این فاصله، شکاف و دوقطبی در دولت وجود دارد.»

الجبیر: وجهه ما خدشه‌دار شده است
منابع آگاه اعلام کرده‌اند شیخ صباح خالد الصباح، وزیر خارجه کویت در دیدار چندی پیش خود با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان درباره پرونده‌های منطقه‌ای گفته است: «کویت به دلیل عضویت غیر دائم در شورای امنیت، در زمینه بحران یمن با فشار زیادی روبه‌رو است و راه حل سیاسی در این کشور این فشارها را کاهش می‌دهد.» عادل الجبیر نیز گفته است: «فشارها طی شش ماه اخیر بر عربستان افزایش یافته و انتظار می‌رود بیشتر هم شود. وجهه عربستان به دلیل جنگ یمن خدشه‌دار شده است. جهان به جنگ تمایلی ندارد و عربستان تلاش دارد از طریق راه حل سیاسی،‌ خود را از این مسئله خارج کرده و بر بازتاب‌های منفی آن پایان دهد.»
 
▼ اخبار
1ـ به رژیم سعودی برای مبارزه با تروریسم نیاز داریم!
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای بار دیگر بر حمایتش از عربستان سعودی، با وجود انتقادها از این کشور به دلیل پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود تأکید کرد. ترامپ با بیان اینکه «ما به عربستان سعودی نیاز داریم»، مقابله با تروریسم و ایران را حیطه‌هایی دانست که واشنگتن خواستار همکاری با ریاض درباره آنها است. او بار دیگر تأکید کرد: توقف قراردادهای تسلیحاتی آمریکا با عربستان سعودی تنها به آمریکا لطمه خواهد زد. ترامپ در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: «مگر می‌خواهیم به کشور خودمان لطمه بزنیم؟» رئیس‌جمهور آمریکا درباره قطع حمایت از عربستان سعودی گفت: «نمی‌خواهم این کار را انجام دهم.» گفتنی است، بر اساس اعلام رسانه‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی غربی، عربستان بزرگ‌ترین حامی تروریسم در منطقه از جمله داعش، القاعده و... است و نقش ویژه‌ای در حمله تروریستی 11 سپتامبر 2011 در آمریکا داشته است.

2ـ راه حل عبور از مشکلات موجود کشور
سیدعزت‌الله ضرغامی گفت: «ما نیاز داریم بدون تعارف، گفت‌وگو و اندیشه‌ورزی و آزاداندیشی‌ که مورد تأکید و سفارش رهبر معظم انقلاب بوده، داشته باشیم، چیزی که تاکنون دیده نشده و راه حل مشکلات در گفت‌وگوهای دو و چندطرفه آزاداندیشانه است.» عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام با اشاره به اینکه ما در شرایط ذهنی دچار بحران و در شرایط عینی درگیر برخی چالش‌های جدی هستیم، بیان کرد: «راه حل مواجهه با مشکلات هم در دو بخش است که بخش نخست آن، تغییر شرایط ذهنی جامعه و ایجاد احساس امنیت و امید و بخش دوم آن اصلاح شرایط عینی با تمرکز بر حل مشکلات اولویت‌دار بوده است؛ در این راستا مهم‌ترین وظیفه نیروهای انقلابی تبیین همدلانه و مطالبه هوشمندانه است و رهبر معظم انقلاب فرمودند هر کس که خیر و صلاح مردم را بخواهد، خودی و هر کس که نخواهد بی‌خودی است.»

3ـ آمادگی سؤال‌برانگیز برای مذاکره با آمریکا!
یدالله اسلامی، از فعالان اصلاح‌طلب و دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار با بیان اینکه نمایندگان ادوار مجلس  آمادگی گفت‌وگوی ملی دارند، اظهار داشت: «پیشنهاد ما این است که اگر دولت آمریکا و ایران نمی‌توانند با هم صحبت کنند، بدنه اجتماعی و نخبگان آمادگی این گفت‌وگو را با نمایندگان آمریکا دارد و وزارت خارجه با مدیریت شرایط می‌تواند زمینه گفت‌وگو میان نخبگان کشور و مخالفان دولت کنونی آمریکا را  فراهم کند.» در حالی این چهره سیاسی از مذاکره با آمریکا سخن به میان آورده است که تجربه مذاکره با آمریکا و نتیجه خسارت‌بار آن همچنان در برابر مردم قرار دارد و این سؤال را به وجود می‌آورد که دستاورد و منافعی در مذاکره با آمریکا برای این افراد وجود دارد که حاضرند برخلاف مصالح ملی و منافع کشور مدام از لزوم مذاکره با دشمنان ملت ایران سخن بگویند!

4ـ تداوم سیاست دوگانه بی‌بی‌سی در مواجهه با حوادث تروریستی
با وجود اعتراضات گسترده به شبکه بی‌بی‌سی به دلیل استفاده نکردن از لفظ تروریست برای گروه‌هایی که علیه مردم ایران به اقدام نظامی دست می‌زنند، همچنان این رسانه انگلیسی بر این سیاست خود پافشاری می‌کند. در حالی که چند روز پیش گروهک تروریستی جیش‌العدل(جیش‌الظلم) چند مرزبان ایرانی را ربودند؛ اما بی‌بی‌سی در پوشش خبری این اقدام ناجوانمردانه، نه تنها از لفظ تروریست برای این گروهک استفاده نکرد؛ بلکه سعی کرد این جنایتکاران را آزادی‌خواهان حامی اهل سنت ایران معرفی کند؛ گروهکی که در میان قربانیان جنایات آنها از اهل سنت نیز هستند. پیش از این هم رسانه روباه پیر در پوشش خبری حمله تروریستی اهواز از به کار بردن لفظ تروریست خودداری کرده بود.

▼ اخبار کوتاه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما در حال رفتن به سمت حذف دلار از اقتصاد خود هستیم و می‌خواهیم امنیت خود را تأمین کنیم. وی افزود: کشورهای اروپایی می‌خواهند به مبادله با ایران ادامه دهند؛ آنها معتقدند تهران توافق هسته‌ای را نقض نکرده است. به همین دلیل یک نظام پرداخت با هدف جایگزینی سوئیفت از سوی این کشورها برای ادامه تعامل با تهران در حال شکل‌گیری است. رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد: دلار در حال تضعیف شدن است که این تضعیف نتیجه اشتباهات بزرگ آمریکا است.
دبیر کمیته سیاسی کنسولی ستاد اربعین گفت: عرضه ۱۰۰ هزار دینار با قیمتی ما بین نرخ دولتی و آزاد با همکاری بانک مرکزی و بانک ملی از روز یک‌شنبه مقدور است. مجتبی کریمی افزود: ارز اختصاص یافته در خاک عراق و از طریق بانک‌هایی که اعلام می‌شود، به زوار پرداخت می‌شود. پرداخت ریالی ارز مزبور در ایران خواهد بود و زوار از طریق کد اختصاصی می‌توانند ارز خویش را در شهرهای عراق و مبادی ورودی آن دریافت کنند.
روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت: مخالفان «بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در حال جمع شدن گرد «احمد‌بن عبدالعزیز» هستند. احمد‌بن عبدالعزیز که گفته می‌شود سی‌ویکمین پسر ابن سعود است، از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۲ معاون وزیر کشور عربستان سعودی بود و برای مدت کوتاهی هم وزیر کشور شد. او در نوامبر گذشته و ساعاتی پیش از بازداشت 11 نفر از شاهزادگان به دست بن‌سلمان، موفق به فرار و عزیمت به آمریکا شد.
در پی انتشار گزارش‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های خاوری در کانادا، کنگره ایرانیان کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما بار دیگر از مقامات کانادا درخواست می‌کنیم محمودرضا خاوری را که به اختلاس محکوم است، به ایران بازگردانند و اگر امکان استرداد او به ایران وجود ندارد، از وزیر دادگستری کانادا درخواست داریم با استفاده از قوانین کانادا علیه اختلاس و پولشویی، این فرد را مورد تحقیق قرار دهند.
روزنامه «نوای وقت» چاپ شهر اسلام‌آباد نوشت: در نشست اخیر کابینه دولت سعودی که به ریاست ملک سلمان پادشاه عربستان برگزار شد، با جایگزینی «نواف سعید المالکی» سفیر سعودی در پاکستان به جای «عادل الجبیر» وزیر کنونی خارجه این کشور موافقت شد.
برایان هوک، نماینده ویژه وزیر خارجه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای ادعا کرده است، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سیاست تغییر نظام ایران را دنبال نمی‌کند. وی افزوده است آنچه ما به دنبالش هستیم، تغییر رفتار رژیم ایران است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات