صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۰۸

از چوب حراج هند تا ممنوعیت خریدهای غیر ضروری

1ـ اروپا اگر دیر بجنبد تحقیر خواهد شد
«تیلر کولیس» از کارشناسان مطرح اقتصادی در لوبلاگ نوشت: به تازگی ترامپ بسته‌ای از تحریم‌های جدید را علیه صنایع بزرگ و مؤسسات مالی ایران معرفی کرده است. اینها نشان از جنگ اقتصادی بزرگ‌تری علیه ایران دارد و هدفش این است که هشدار دهد حتی معاملات ‏به ظاهر مشروع با ایران پیامدها و مخاطراتی به دنبال می‌آورد. اگر اروپا مایل باشد توافق هسته‌ای را حفظ کند، باید با قدرت و سرعت واکنش نشان دهد. اروپا باید با صدور بیانیه‌ای در سطوح بالا خط قرمز روشنی برای دولت ترامپ ترسیم کند که عبور از آن پیامد‌هایی ‏برای آمریکا به دنبال داشته باشد. دولت ترامپ در حال نبرد با ایران است تا زمینه مهاجرت ‏شرکت‌های سرمایه‌گذار را از ایران فراهم کند؛ اما یک بیانیه واضح می‌تواند به ویژه در صورت کوتاه آمدن ترامپ در ‏رعایت خط قرمز اروپا، شرایط را تغییر دهد. ‏اروپا باید برای آمریکا روشن کند که هرگونه تحریم علیه شرکا‌ی اروپایی عواقب شدیدی برای آمریکا ‏خواهد داشت و اگر در صدور این بیانیه دیر بجنبد، تحقیری تاریخی در انتظارش خواهد بود.

2ـ نمی‌توانیم نبود نفت ایران را جبران کنیم
خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در گفت‌وگو با آژانس خبری تاس روسیه، در پاسخ به اینکه آیا جهان خواهد توانست از ۱۰۰ دلاری شدن مجدد قیمت نفت جلوگیری کند یا خیر، گفت: من نمی‌توانم به شما تضمین بدهم، چرا که نمی‌توانم پیش‌بینی کنم برای دیگر تولیدکنندگان چه اتفاقی خواهد افتاد. اولاً، ما تحریم‌هایی علیه ایران داریم و هیچ‌کس نمی‌داند صادرات ایران چه مقدار خواهد بود و ثانیاً احتمال کاهش تولید در کشورهایی،‌ مانند لیبی، نیجریه، مکزیک و ونزوئلا وجود دارد. وی افزود: ما ظرفیت ذخیره محدودی داریم و در حال حاضر از بخش قابل ‌توجهی از آن استفاده کرده‌ایم و اگر سه میلیون بشکه نفت از عرضه بازار محو شود، ما نخواهیم توانست این میزان را جبران کنیم. فالح گفت: اگر با اعمال کامل تحریم‌ها بر ایران و کاهش تولید کشورهای دیگر به طور همزمان مواجه شویم، آنگاه ما تمام ظرفیت ذخیره خود را از دست داده‌ایم.

3ـ چوب حراج هند به اوراق قرضه آمریکا
هند از ماه مارس تا ماه آگوست ۱۷ میلیارد دلار از اوراق قرضه دولتی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحت تملک خود را به فروش رسانده و به جمع کشورهایی، نظیر چین و روسیه در فروش دارایی‌های دلاری پیوسته است و در حال دامپینگ اوراق بدهی آمریکا با هدف بهبود اوضاع اقتصادی خود است. بنا به آخرین گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا، هند در ماه مارس ۱۵۷ میلیارد دلار اوراق بدهی دولتی آمریکا را در اختیار داشت که این رقم در ماه آگوست به ۱۴۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. یکی از دلایل فروش این اوراق جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش روپیه هند بوده است. کارشناسان معتقدند، هند بخشی از منابع مالی حاصل از فروش اوراق بدهی آمریکا را صرف خرید طلا می‌کند. گفتنی است، به تازگی روسیه، ترکیه و چین به همراه ژاپن حجم قابل توجهی از اوراق دلاری خود را به بازار عرضه کرده‌اند.

4ـ ممنوعیت خریدهای غیر ضروری دولتی
به تازگی هیئت وزیران مصوبه‌ای را به تصویب رسانده که طی آن هزینه کردن منابع مالی دولت و بیت‌المال در امور غیر ضروری ممنوع شده است. دولت در شش مورد مصرفی مهم تصمیم گرفته است استفاده‌های غیر ضروری از منابع مالی را حذف کرده یا دست‌کم به حداقل برساند. یکی از موارد مهم مدنظر دولت ممنوعیت نوسازی تجهیزات و لوازم اداری، اجاره و خرید ساختمان جدید اداری، رفاهی، فرهنگی و ورزشی است. ممنوعیت هزینه‌های برگزاری هرگونه همایش و گردهمایی، چاپ نشریات غیرمرتبط با وظایف دستگاه‌های اجرایی و توقف سفرهای خارجی و مأموریت‌های داخلی از دیگر موارد ابلاغ شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات