صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۱۲۷۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 13 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امروز قدرت آمریکا رو به زوال است. در زمان اوباما هم همین‌طور بود اما در زمان این آقا(ترامپ) که واضح است؛ با هر تصمیمش در دنیا مخالفت می‌شود. قدرت سخت آمریکا یعنی قدرت اقتصاد و نظامی‌گری‌اش هم رو به افول است.(1397/8/12) ***13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گرامی باد***

▼ حرف روز 
چرا مقاومت؟!
«نظریّه‌ مقاومت در مقابلِ دشمنِ قوی‌پنجه را تبلیغ کنید، ترویج کنید.» این جمله راهبردی را امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) روز گذشته بیان کردند. اینکه چرا در چنین شرایطی ایشان تأکید دارند نظریّه‌ مقاومت، از لحاظ نظری و از لحاظ عملی ترویج شود، دلایل متعددی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1ـ آمریکا پاشنه آشیل رفتار خود را مقاومت می‌داند و از گسترش این روحیه در بین ملت‌های مستضعف به شدت نگران است. آنچنان که جرج فریدمن، تحلیلگر برجسته‌ آمریکایی معتقد است: «مشکل ما با ایران بر سر فعالیت هسته‌ای این کشور نیست، بلکه مشکل آن است که ایران نشان داده است نه فقط بدون حمایت آمریکا، بلکه در حال درگیری با آمریکا نیز می‌توان بزرگ‌ترین قدرت تکنولوژیک و نظامی منطقه بود. این پدیده ایران را به یک الگو برای کشورهای اسلامی تبدیل کرده است.»
2ـ قدرت هژمونیک آمریکا به اندازه‌ای شکننده شده است که مردم جهان آمریکا را مانند ببر کاغذی خطاب قرار می‌دهند. مقاومت ایران در مقابل آمریکا سبب شده است نشریه‌ مهم «فارین‌پالیسی» در گزارشی به قلم استیون کوک، از آمریکا به مثابه بازنده‌ در سوریه یاد کند. این نشریه تأکید می‌کند: «دورانی که واشنگتن تعیین‌کننده‌ قواعد بازی در خاورمیانه بود، به سر آمد.» هارولد رود، تحلیلگر سابق نوشت: «ما امروزه در موقعیتی هستیم که نه تنها در جهان اسلام، بلکه در کل دنیا، آمریکا را بسان ببر کاغذی می‌بینند.»
3ـ مقاومت تنها مؤلفه بازدارنده و در عین حال پیش‌برنده در مقابل زورگویی‌ها و یکه‌تازی آمریکا است و تاریخ گواه است که پس از انقلاب اسلامی، آنجایی که مقاومت بیشتری داشته‌ایم، پیروزی‌های بیشتری کسب کرده‌ایم. یکی از وبگاه‌های ضد انقلاب درباره شکست سیاست‌ آمریکا نوشته بود: «ایران در یک پروسه‌ توانست به غرب و متحدان منطقه‌ای آن بفهماند که سقوط دولت بشار اسد در سوریه امری ناممکن است و دولت بشار اسد را که در حال سقوط بود، نه‌تنها بر جای خود ابقا، بلکه قدرت بیشتری نیز در مواجهه با مخالفانش‌ـ بخوانید تروریست‌ها‌ـ به آن اعطا کند.»
تجربه نشان داده است، تنها ابزار کم هزینه و همیشگی و حتی پیش‌برنده برای مقابله با آمریکا صرفاً مقاومت است و هر گونه مذاکره و تسلیم‌پذیری هزینه‌های بیشتری را بر کشور تحمیل می‌کند.

▼ گزارش روز
تجربه روشن تحریم و سازش!
«فشارهای ایالات متحده شدید و خجالت‌آور است، ولی ما شک نداریم که دوباره آنها را شکست خواهیم داد و جامعه بین‌المللی صدایش را در حمایت از کوبا بلند خواهد کرد.» این عبارات را که بخشی از اطلاعیه مطبوعاتی است که وزارت خارجه کوبا درباره اقدامات خصمانه آمریکا علیه کشورش منتشر کرده است، قرار دهید در کنار تلاش کوبا برای ایجاد روابط دوستانه با آمریکا و حل‌وفصل اختلافات، بگذارید کنار سفر باراک اوباما به کوبا و لبخند‌های دیپلماتیک و نطق صلح‌جویانه! و گفتن از آینده روشن روابط دو کشور تا بیش از پیش بر این امر واقف شوید که وقتی از عهدشکنی و حیله‌گری آمریکا سخن به میان می‌آوریم، از چه چیزی سخن می‌گوییم؛ وقتی رهبر معظم انقلاب از دست چدنی در زیر دستکش مخملین می‌گویند، از کدام تجربه تاریخی و معنای اثبات شده سخن به میان می‌آورند! تا روشن شود وقتی گفته می‌شود نمی‌توان به ایالات متحده آمریکا اعتماد کرد و هر قدم عقب‌نشینی در برابر استکبار به معنای پیشروی دشمن است، چه معنایی دارد! وقتی گفته می‌شود با دشمن زیاده‌خواهی روبه‌رو هستیم که نه تنها تعهدات خود را در قرار دوجانبه و حتی بین‌المللی اجرا نمی‌کند و به دنبال آن است که با فشار بر ملت‌ها، کشورهایی را که در برابر ایشان ایستاده‌اند، دچار آشوب و اختلاف کند، منظور چیست. همان‌گونه که دستگاه دیپلماسی کوبا به این موضوع در اطلاعیه مطبوعاتی مذکور اشاره می‌کند و می‌نویسد: «دشمنان کوبا اصرار دارند نشان‌ دهند محاصره اقدامی حاکی از «تحریم» دوجانبه است و علت مشکلات جزیره بی‌کفایتی مدل سوسیالیستی و ناتوانی رهبران آن است. بسیاری در جهان (و حتی دوستان) فکر می‌کنند که با ترمیم روابط دیپلماتیک بین کوبا و ایالات متحده، محاصره محو شده و یا اینکه اقدامات جعلی آن از بین رفته است؛ اما چیزی بالاتر از واقعیت وجود ندارد.»

▼ خبر ویژه
نقش موساد در ادعاهای واهی علیه ایران
در پی ادعای دانمارک علیه ایران، رسانه‌های صهیونیستی در یک پوشش وسیع خبری اعلام کردند، موساد طراح اصلی این داستان‌پردازی بوده است. دانمارک این هفته مدعی شد یک مرد ایرانی با تابعیت نروژی را به اتهام تلاش برای ترور سرکرده گروهک تروریستی الاحواز در این کشور بازداشت کرده است؛ ادعایی که هیچ دلیل و مدرکی برای آن ارائه نشده است. پایگاه صهیونیستی «وای.نت» نوشت: اسرائیل تأیید می‌کند که سازمان جاسوسی خارجی این رژیم، موساد، در پشت پرده اطلاعات داده شده به دانمارک و سوئد بوده است. شبکه رادیو و تلویزیون دولتی رژیم صهیونیستی، به نقل از مقامات دولتی این رژیم خبر داد، موساد دانمارک را از این «تلاش تروریستی» مطلع کرد. در گزارش گیلی کهن، گزارشگر امور سیاسی شبکه رادیو و تلویزیون دولتی رژیم صهیونیستی گفته شد مقامات دولتی اسرائیل با تأیید دخالت موساد در آگاه کردن اروپا از اقدامات ایران، نقش اسرائیل در امنیت اروپا را نشان می‌دهند. روزنامه «جروزالم‌پست» نیز بر اساس گزارش این شبکه صهیونیستی، نوشت: موساد هم دانمارک را از توطئه آگاه کرد و هم اطلاعاتی به این کشور داد که بر اساس آن، نروژی ایرانی‌تبار دستگیر شد. این دومین بار در ماه‌های اخیر است که به گزارش رسانه‌های صهیونیستی، موساد با کمک کشورهای اروپایی علیه ایران داستان‌پردازی می‌کند. رسانه‌های صهیونیستی خبر داده‌اند، موساد در ادعای فرانسوی‌ها مبنی بر تلاش ایران برای بمب‌گذاری در همایش سالیانه گروهک تروریستی منافقین در حومه پاریس نیز نقش داشته است. نکته جالب توجه، همزمانی این داستان‌سرایی‌ها با بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه تهران است که کشورهای اروپایی به شدت با آن مخالف هستند.

▼ اخبار
1ـ تحقیر رئیس‌جمهور از سوی اصلاح‌طلبان

عبدالله ناصری، مشاور رئیس دولت اصلاحات که پیش از این مدعی شده بود دولت روحانی، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است‌، اظهار داشت: «روحانی از اصلاح‌طلبان فرار کرد. او پس از انتخابات فردی را برای ریاست دفتر خود انتخاب کرد که بر ضد جریان‌های حامی ایشان در انتخابات است. حتی در جریان انتخابات هم آقای واعظی در ستاد انتخابات به دلیل اینکه اصلاح‌طلبان در آنجا فعالیت می‌کردند، حضور نداشت. در کنار این تصمیم، آقای روحانی رابطه خود با معاون اول‌شان را هم کمتر کردند و اختیارات آقای جهانگیری را کاهش دادند. آقای روحانی به حدی این روزها نسبت به افکار عمومی و جامعه بی‌تفاوت هستند که حتی سخنگویی برای دولت انتخاب نکرده‌اند. چندین ماه است که هیچ خبری از سخنگوی جدید نیست. آقای روحانی اگر حمایت اصلاح‌طلبان را نداشتند در سال 1392 در نهایت 3 درصد رأی به دست می‌آوردند. در سال 1396 هم به واسطه حمایت اصلاح‌طلبان بود که ایشان در انتخابات پیروز شدند.»

2ـ کاهش صبر یا کاهش کارآمدی!
ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: «شرایط امروز کشور به شکلی است که حاشیه‌ها با اهمیت‌تر از اصل موضوعات شده و ممکن است یک مسئله کوچک به یک بحران تبدیل شود. این امر هم به خاطر این است که مردم و مسئولان کشور برای به نتیجه رسیدن عجله دارند یا اینکه همه به دنبال این هستند که ظرف چند ماه به آنچه می‌خواهند، برسند و این باعث شده گاهی اوقات به مدیران و دست‌اندرکاران اجازه کار و فعالیت مناسب و با آرامش داده نشود. به قدری مدیر را درگیر حاشیه می‌کنند یا خود او درگیر حواشی امور می‌شود که روند اصلی کار به حاشیه رانده می‌شود.» این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پس از گذشت بیش از یک سال از عمر این شورا، اعضا در انتخاب شهردار تهران ناتوان هستند و باید گفت چیزی که کم شده نه صبر و تحمل مردم برای تحقق خواسته‌های‌شان، بلکه کارآمدی شورای شهر است.

3ـ جسد جمال خاشقجی در اسید حل شده است
یاسین آکتای، مشاور رئیس‌جمهوری ترکیه به روزنامه حریت گفت: «قاتلان جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی پس از کشتن وی، تنها به قطعه‌ قطعه کردن جسدش اکتفا نکردند، بلکه جسدش را در اسید حل کردند.» این سخنان پس از اظهارنظر یک مقام ترکیه‌ای به روزنامه واشنگتن‌پست است که گفته بود، مقامات ترکیه روی این فرضیه کار می‌کنند که جسد خاشقجی در اسید حل شده باشد. این مسئول ترکیه‌ای که نامش را فاش نکرده، گفت: مدارک بیولوژیکی به دست آمده از باغ کنسولگری نشان می‌دهد جسد خاشقجی در مکانی نزدیک به مکان قتلش سر به نیست شده، به گونه‌ای که دیگر نیازی به دفن جسد او نبوده است. این در حالی است که ریاض پیشتر اذعان کرده بود، خاشقجی در پی مشاجره با افرادی که در کنسولگری با او ملاقات داشتند، کشته شده است؛ اما جامعه جهانی این داستان را باور نمی‌کند.

4ـ پنتاگون آماده حمله سایبری علیه روسیه می‌شود
خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشت: «برخی از مقامات دولت آمریکا اعلام کردند، در صورتی که روسیه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در سال جاری میلادی دخالت مستقیم کند، پنتاگون به مسکو حمله سایبری می‌کند.» بر اساس اعلام این رسانه، وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» در این زمینه اعلام کرد: «اقدامات احتیاطی در این زمینه را به انجام رسانده و در صورتی که مسکو به صورت مستقیم در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر دخالت کند، این کشور هدف حمله سایبری قرار می‌گیرد.» مقامات آگاه در دولت آمریکا در این باره گفته‌اند در راستای آمادگی‌‌ها برای انجام این حمله سایبری، هکرهای ارتش آمریکا دستورات لازم را برای دسترسی‌ به سیستم‌‌های سایبری روسیه دریافت کرده‌‌اند.

▼ اخبار کوتاه
شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، مقصد بعدی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بحرین خواهد بود. این رسانه، علت آن را مواضع مثبت سران بحرین در قبال رژیم صهیونیستی دانست و گواه آن را هم موضع‌گیری شیخ خالدبن‌احمد، وزیر خارجه بحرین اعلام کرد. گفتنی است، وزیر خارجه بحرین در سخنانی که حمایت آشکار از رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، گفت: مواضع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در زمینه اهمیت ثبات منطقه و نقش عربستان در تحقق آن کاملاً آشکار است.
روزنامه «نیویورک‌تایمز» آمریکا در گزارشی با انتقاد از تصمیم دولت ترامپ به قطع کردن ارتباط بانک‌های ایران با شبکه «سوئیفت»، این اقدام را یک اشتباه استراتژیک دانست. این روزنامه نوشت: اگر دولت ترامپ به حذف ایران از شبکه «سوئیفت»‌ اصرار داشته باشد، این امر عواقبی جدی برای ایالات متحده خواهد داشت. این کار افزون بر اینکه نفوذ آمریکا بر معماری مالی بین‌المللی را تضعیف می‌کند، قدرت مالی ایالات متحده آمریکا را در بین متحدان و دشمنان تضعیف خواهد کرد.
گزارش آماری جدید وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه نشان می‌دهد، در این ماه تعداد ۱۷۰ هزار و ۶۸۷ گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند؛ در حالی که این رقم در سپتامبر سال گذشته ۳۳۶ هزار و ۵۶۲ گردشگر بود. به این ترتیب، حضور گردشگران ایرانی در ترکیه در سپتامبر ۲۰۱۸ و در مقایسه با رقم مربوط به سپتامبر ۲۰۱۷ به نصف رسیده است.
اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور درباره عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گفت: آقای آخوندی یک نظریه‌پرداز است که نظریات خوبی را مدون و اعلام کرد؛ اما وزیر خوبی نبود. وی افزود: نظرات آقای آخوندی در اقتصاد کلان بر مبنای اقتصاد آزاد و رقابت کامل است؛ در حالی که جامعه ما شرایط رقابت کامل را ندارد.
جمعی از نمایندگان در حال تهیه و تنظیم شکواییه‌ای برای عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی هستند. آزادی‌خواه، نماینده مردم ملایر در مجلس گفت: اسناد متعددی درباره عملکرد آخوندی در اختیار نمایندگان است که پس از جمع‌آوری کامل اسناد، آن را در اختیار قوه قضائیه قرار می‌دهیم.
شبکه سعودی «العربیه» ادعا کرده است، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان سفرش به عمان، پیامی تهدید‌آمیز برای ایران فرستاده است. گفتنی است، خبرنگار شبکه العربیه در قدس اشغالی به جزئیات این پیام تهدیدآمیز هیچ اشاره‌ای نکرده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات