تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۱۳۲۴۹
مقاومت؛ راهبرد همیشه پیروز

رابطه خروج آمریکا از سوریه با پیش بینی رهبر انقلاب

رئیس موسسه خاور نزدیک و تحلیل گر نظامی خلیج فارس در دبی، می گوید: «این رویایی بود که برای ایرانیان به واقعیت پیوسته است. ایران دیگر دولت ترامپ را جدی نخواهد گرفت. این دولت انزوا طلب است و دیگر تهدیدی اعمال نخواهد کرد و ایران در اقدامات خود جسورتر خواهد شد زیرا می داند که دولت ترامپ بیشتر عوعو می کند و گاز نمی گیرد.»
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / بهروز یحیی

رابطه خروج آمریکا از سوریه با پیش بینی رهبر انقلابتصمیم دولت آمریکا برای خروج نیروهای خود از سوریه همچنان اصلی ترین موضوع و دغدغه تحلیلگران مسائل بین الملل است. این تصمیم در واقع مهر تایید بر ناکامی 7 سال تلاش آمریکا و متحدانش برای ضربه زدن به محور مقاومت در منطقه غرب آسیاست. برنامه ای مرگبار که هدف آن ساقط کردن دولت بشار اسد و جایگزین کردن آن با یک دولت حامی رژیم صهیونیستی و آمریکا بود.

شکست این برنامه از دو سال پیش آشکار شد. آزادسازی حلب در ماه های پایانی سال 2016 میلادی، آمریکا، رژیم اسرائیل، فرانسه، انگلیس، عربستان، امارات و ترکیه را به عنوان اصلی ترین حامیان تروریست ها در سوریه، با این واقعیت دردناک روبرو کرد که تلاش های پرهزینه آنان برای پیروزی نظامی در جنگ پیچیده سوریه بی فایده بوده و به بن بست رسیده است. حضور 2 هزار نظامی آمریکایی در شمال شرق و شرق سوریه، حضوری حداقلی و بلااثر بود که به اذعان برخی تحلیلگران آمریکایی نمی توانست تاثیری بر واقعیت های میدانی داشته باشد. از آنان چه کاری بر می آمد؟ می توانستند اسد را سرنگون کنند یا جلوی نفوذ و پیشروی ائتلاف ایران، روسیه و سوریه را بگیرند؟ یا اتحادی کارآمد از بقایای تروریست های در هم کوبیده شده فراهم آورند؟ نظامیان آمریکایی، متجاوزانی بدون مجوز و غیرقانونی در خاک سوریه بودند که ادامه حضور آنان چیزی جز تلفات و هزینه برای واشنگتن نداشت و دیر یا زود باید این کشور را ترک می کردند.

مهر تاییدی بر پیش بینی رهبر انقلاب

در حالی که اغلب تحلیلگران در میانه جنگ سوریه، مقاومت را زیر سوال برده و آن را بی فایده می دانستند و توصیه می کردند ایران نیز جای پایی برای خود در سوریه پسا اسد فراهم کند، برخی دیگر بر راهبرد مقاومت تاکید کرده و آینده آن را روشن پیش بینی کردند. سیر تحولات درستی این نظریه را اثبات کرد.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان سال گذشته در یکی از سخنرانی های خود روایت جالبی در این زمینه دارد. وی می گوید؛ «در آغاز حوادث سوریه، به ایران رفتم و با [آیت‌الله] سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کردم در آن زمان همه معتقد بودند که نظام سوریه طی 2 یا 3 ماه سقوط خواهد کرد، ما دیدگاه خود را مطرح کردیم و گفتیم اگر در دمشق نجنگیم باید در هرمل، بعلبک، ضاحیه، الغازیه، بقاع غربی و جنوب لبنان بجنگیم. رهبر جمهوری اسلامی ایران حرف من را تکمیل کرد و گفت: نه فقط در این مناطق بلکه در کرمان، خوزستان و تهران و ... این جبهه چند محور دارد: محور ایران، محور سوریه، و محور لبنان. فرمانده محور سوریه بشار اسد است و باید کاری کنیم که پیروز شود و پیروز خواهد شد.»

حالا این روزها روزنامه واشنگتن پست در تحلیلی درباره وضعیت سوریه می نویسد؛ « ایران یکی از بزرگترین برندگان تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای خروج نیروهای امریکا از سوریه خواهد بود چون تهران اکنون می تواند دسترسی و نفوذ خود را در سراسر خارومیانه گسترش دهد.
این تغییر ناگهانی در سیاست امریکا در مورد حضور نظامی اندک خود در گوشه مهم و راهبردی شمال شرق سوریه باعث شگفتی بسیاری از متحدان واشنگتن شده است که بر روی موضع قاطع دولت امریکا علیه ایران و مقابله با دستاوردهای گسترده تهران در سال های اخیر حساب باز کرده بودند

ریاض کهواجی، رئیس موسسه خاور نزدیک و تحلیل گر نظامی خلیج فارس در دبی، می گوید: «این رویایی بود که برای ایرانیان به واقعیت پیوسته است. ایران دیگر دولت ترامپ را جدی نخواهد گرفت. این دولت انزوا طلب است و دیگر تهدیدی اعمال نخواهد کرد و ایران در اقدامات خود جسورتر خواهد شد زیرا می داند که دولت ترامپ بیشتر عوعو می کند و گاز نمی گیرد.»

وحشت روزافزون اسرائیل

تحلیل گران اسرائیلی می گویند تصمیم امریکا برای خروج از سوریه باعث می شود اسرائیل به این نتیجه برسد که نمی تواند برای حافظت از خود در برابر ایران روی امریکا حساب کند. برخی منابع رژیم صهیونیستی می گویند وحشت سران این رژیم را چنان فرا گرفته است که حتی جرات اظهار نظر هم ندارند!
اوفر زالزبرگ، تحلیلگر مسائل منطقه در گروه بین المللی بحران و مقیم بیت المقدس می گوید : «اکنون این احساس در اسرائیل وجود دارد که این کشور در برابر حضور نظامی ایران در سوریه تنها مانده است. این تصمیم باعث این برداشت نه چندان درست شایع در منطقه می شود که امریکا درحال خروج از این منطقه است. بسیاری از افراد به ویژه در تهران و مسکو از این بابت خرسند خواهند شد
با خروج نیروهای امریکایی از سوریه، اسرائیل نگران آن خواهد شد که آیا امریکا از عراق نیز خارج می شود یا خیر. حدود٥٢٠٠ نیروی امریکایی در عراق به بهانه آموزش و ارائه مشورت به ارتش عراق حضور دارند.
هوشیار زیباری، وزیر خارجه سابق عراق می گوید: «تصمیم امریکا برای خروج از سوریه شاید این توقع را در میان متحدان شیعه ایران در عراق ایجاد کند که امریکا نیروهای خود را از عراق نیز خارج کند.»
او گفت: «منطق می گوید اگر امریکا داعش را در سوریه شکست داده و اکنون از آن کشور خارج می شود، پس داعش در عراق نیز شکست خورده است و آنها باید از عراق نیز خارج شوند.»

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در تحلیل به عوارض وضعیت جدید برای تل آویو پرداخته و می نویسد؛ «تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه، وضعیت ژئوپولیتیک خاورمیانه را به ناگهان برهم زده و موانع موجود بر سر راه گسترش نفوذ ایران در سراسر این منطقه را برطرف ساخته و اسرائیل را برای متوقف ساختن نفود تهران تنها گذاشته است. اسرائیل نیز که امیدوار بود با حضور نیروهای آمریکایی در سوریه ایران را از ایجاد دالانی از تهران تا دریای مدیترانه بازدارد، اکنون ناگزیر است تا با واقعیت های تازه ای روبرو شود.
مایکل هرزوگ، از کارشناسان اسرائیلی موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک می گوید این اقدام آمریکا ما را در صحنه تنها می گذارد. وی که از مقامات پیشین وزارت دفاع اسرائیل است گفت ما در نبرد علیه ایران در سوریه تنها مانده ایم.»

خروج نظامیان آمریکایی از سوریه راه را برای پاکسازی کامل شرق سوریه از وجود تروریست ها پاک می کند و باعث تقویت حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه خواهد شد. نکته مهم و قابل توجه آنکه منطقه شمال شرق سوریه به دلیل وجود چاه های نفت، منطقه ای ثروتمند است و حاکمیت دمشق بر این منابع کمک شایانی به دولت قانونی اسد برای بازسازی خرابی های ناشی از این جنگ ویرانگر خواهد کرد.

کردهای سوریه که در این میدان با آمریکایی ها همراه شده بودند اینک بشدت احساس می کنند در حق آنان خیانت شده است و رها شده اند. البته این اولین بار نیست که آمریکایی ها به متحدان خود بخصوص کردها خیانت می کند و از این منظر آنان پیش و بیش از واشنگتن باید خود را سرزنش کنند. معقول ترین راه پیش پای آنان بازگشت و اتحاد با دولت سوریه است تا از گزند ترکیه در امان بمانند. برافراشته شدن پرچم سوریه در شرق فرات، مانع از خونریزی بیشتر خواهد شد و در این صورت آنکارا فرصت نخواهد یافت حضور غیرقانونی خود در شمال سوریه را گسترش دهد.

روزنامه العربی الجدید چاپ انگلیس در این خصوص می نویسد؛ «در این مرحله تعیین کننده، جبهه بندی گسترده ای وجود دارد که دربردارنده ترکیه و ایران و روسیه است تا در مرحله بعدی میان روسیه و ایران هماهنگی هایی صورت بگیرد تا بر ترکیه به منظور خروج پس از شکست داعش و جنبش کردها فشار وارد آورند. چنانچه ترکیه موقتا از خروج آمریکا موفقیت کسب کند اما در آینده به علت افزایش حضور ایران و روسیه بازنده خواهد بود زیرا عقب نشینی آمریکا، ایران را قادر خواهد ساخت از طریق مرزهای عراق و سوریه به دریای مدیترانه برسد و از آنجا به دمشق و بیروت، از این پس چه نیرویی راه را به روی نیروهای ایرانی در این مرزها می بندد.»

در این میان عده ای تصمیم ترامپ را طرح فریب و توطئه ای جدید می دانند. اگر چه این فرضیه ضعیف بوده و شواهد محکمی در این خصوص وجود ندارد اما حتی در صورت صحت این فرضیه نیز باید گفت، محور مقاومت که در اوج بحران سوریه و قدرت نمایی تروریست ها و حامیان آنها تسلیم نشده و اقتدار خود را به طرف مقابل دیکته کرده است، در شرایط مفروض نیز پیروز میدان خواهد بود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات