صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۱۳۴۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 18 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اگر امنیت در کشوری وجود داشت، امکان پیشرفت علمی، پیشرفت عملی، پیشرفت اخلاقی و پیشرفت انسانی در آن کشور وجود خواهد داشت؛ [امّا] اگر امنیت نبود، هیچ‌کدام از اینها امکان‌پذیر نیست یا بسیار دشوار است.(1396/6/26)

▼ حرف روز
خروج آمريكا و سرخوردگی صهیونیست‌ها
از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد قصد دارد نیروهای این کشور را از سوریه خارج کند، انتقادهای گسترده‌ای از سوی رژیم صهیونیستی نسبت به این موضوع صورت گرفته و رسانه‌های صهیونیستی بر این موضوع تأکید می‌کنند که اقدام ترامپ علیه منافع راهبردی و امنیتی آنها است. بروز چنین واکنش‌هایی در بین صهیونیست‌ها، این سؤال را مطرح می‌کند که چرا صهیونیست‌ها نسبت به خروج نظامیان آمریکایی از سوریه معترض هستند؟ که در پاسخ به این پرسش دو نکته قابل ذکر است؛
نخست اینکه، خروج آمریکا به معنای شکست طرح صهیونیست‌ها بود که برای تجزیه سوریه و تبدیل آن به کشورهای کوچک مذهبی و نژادی تلاش می‌کردند. در همین راستا، رژیم صهیونیستی از کردها حمایت می‌کرد تا به خودمختاری برسند و در واقع این اولین گام در مسیر مورد نظر صهیونیست‌ها برای تجزیه سوریه بود و طبیعتاً گام‌های بعدی هم کردهای ایران و ترکیه را شامل می‌شد و نتیجه نهایی هم تحقق رؤیای صهیونیست‌ها برای تجزیه همه کشورهای منطقه خاورمیانه بود تا اینکه در پایان رژیم صهیونیستی تنها قدرت منطقه‌ای باشد که از نظر راهبردی و ژئوپلیتیک سلطه خود را حفظ می‌کرد.
نکته دوم درباره مخالفت رژیم صهیونیستی با خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، این است که حضور آمریکایی‌ها به نوعی مقابله آمریکا با توانمندی ژئوپلیتیک روزافزون محور مقاومت نیز به حساب می‌آمد. در واقع، کشورهای عضو محور مقاومت از ایران تا لبنان از یک پیوستگی جغرافیایی بهره‌مند شده‌اند که همین امر از نظر لجستیکی انتقال نیروها، سلاح و مهمات از مسیر زمینی را تسهیل می‌کرد. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با اشاره به همین موضوع، خروج آمریکا را تهدیدی راهبردی برای اسرائیل می‌داند و می‌نویسد ارتش رژیم صهیونیستی باید خود برای مقابله با آن و پایان دادن به پیوستگی جغرافیایی محور مقاومت وارد عمل شود.
البته این نکته را هم باید در نظر داشت که ترامپ تحت تأثیر این نوع از مخالفت‌ها و نیز واکنش‌های تند مسئولان سیاسی و نظامی کشورش نسبت به تصمیم او، از موضع اولیه خود عقب‌نشینی کرده و به تازگی مدعی شده است، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به صورت کاملاً هماهنگ‌شده‌ صورت خواهد گرفت!

▼ چلچراغ/ 16  
بالاترین ضریب امنیت
بی‌تردید می‌توان گفت، یکی از گرانبهاترین دستاوردهای نظام اسلامی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی مسئله امنیت ملی است؛ دستاوردی که بها و ارزش آن هنگامی برای ما بیشتر مشخص خواهد شد که به منطقه غرب آسیا نگاهی بیندازیم! عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن، افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای همسایه را نگاه کنید؛ وقتی جنگ‌افروزی‌ها و لشکرکشی‌های آمریکا و هم‌پیمانش به منطقه و گسیل گروه‌های تکفیری و تروریستی را به ادلب، حلب، فلوجه، الانبار و... به یاد بیاوریم، وضعیت امنیت در غرب آسیا و پیرامون کشورمان را بهتر و بیشتر متوجه می‌شویم. وضعیتی که تأمین امنیت برای هر کشوری را در غرب آسیا صدها برابر دشوارتر از تأمین امنیت در هر جای دیگر جهان کرده است. البته این یادآوری‌ها همه ماجرا نیست! زمانی بیشتر به ارزش امنیت امروز ایران اسلامی که با تلاش بی‌وقفه و پیدا و پنهان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور حاصل شده، واقف خواهیم شد که بدانیم هدف بسیاری از لشکرکشی‌ها به منطقه ما و هدف اصلی ظهور گروه‌های تکفیری و تروریستی و جنایت‌های هولناک‌شان حمله به قلب تپنده محور مقاومت و کانون بیداری اسلامی، یعنی جمهوری اسلامی ایران بوده است. نقشه‌هایی که با وجود تنوع و پیچیدگی‌های که داشتند، همه و همه یک سرنوشت مشترک پیدا کردند که آن عبارت از شکست در برابر ملت ایران است؛ چنانکه در میان آتش و دود در خاورمیانه و در میان همه نقشه‌های شومی که دشمنان برای برهم زدن امنیت ایران تا امروز ترسیم کرده‌اند، امنیت در جمهوری اسلامی قابل قیاس با کشورهای قاره سبز و حتی فراتر از آنها است. چنانکه بر اساس نظرسنجی مؤسسه گالوپ، ایران از نظر امنیت از کشورهای اروپایی مانند انگلیس، فرانسه، ایتالیا و بلژیک وضعیت بهتری دارد و دو مؤسسه بین‌المللی «کنترل ریسک» و «اینترنشنال SOS» در ارزیابی خود برای سال 2019، ایران را جزء امن‌ترین کشورهای جهان برشمردند.

▼ اخبار ویژه
پاسداشت چهل سال مجاهدت آیت‌الله جنتی
در بیست‌وهفتمین همایش سراسری هادیان سیاسی سپاه از آیت‌الله «احمد جنتی» رئیس مجلس خبرگان رهبری به پاس چهل سال مجاهدت و نگهبانی از اسلام ناب محمدی تجلیل شد. صبح امروز بیست‌وهفتمین همایش هادیان سیاسی سپاه با هدف تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی با سخنرانی آیت‌الله جنتی در تهران آغاز شد و به گزارش خبرنگار ما حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه با تجلیل از شخصیت آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان اظهار داشت: «آیت‌الله جنتی برجسته‌‌ترین چهره ولایت‌مداری و بهترین مصداق استقامت فکری‌، علمی و روحیه جهادی و انقلابی است.»

 ضرورت هوشیاری درباره تبدیل SPV به  H-SPV
خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع ایرانی و غربی خبر داد، شرکت‌های بین‌المللی که در زمینه‌ غذا تجارت می‌کنند، صادرات غذا به ایران را در اثر فشار تحریم‌های آمریکا متوقف کرده‌اند. رویترز همچنین گزارش داده است، بسیاری از بانک‌های کوچکی که در دوره قبلی تحریم‌ها تراکنش‌ها را تسهیل می‌کردند و با ایران رابطه داشتند، اکنون روابط بانکی خود با ایران را قطع کرده‌اند. در این راستا یک منبع اروپایی آگاه، درباره سرنوشت SPV به رویترز گفت: «هیچ شانسی برای پرداخت تحت چنین مکانیسم‌هایی وجود ندارد و بسیاری از تاجران بین‌الملی اکنون نمی‌توانند تجارت جدیدی با ایران انجام بدهند.» در چنین شرایطی دولت باید هوشیار باشد؛ چرا که ممکن است اتحادیه اروپا با سوء استفاده از وضعیت پیش‌آمده، SPV را به H-SPV یعنی SPV محدود به تجارت غذا و دارو تبدیل کند.
                                
▼ گزارش روز
تریبون مجلس!

«زمانی که اتحاد جماهیر شوروی سرنگون شد، ۱۳ هزار کلاهک اتمی داشت، در بیش از ۲۰ کشور نفوذ خارجی داشت؛ ایستگاه فضایی داشت اما در خیابان‌های مسکو تکه پاره شد و امنیت و تمامیت ارضی خود را از دست داد، ما اگر نتوانیم هزینه‌های اضافی سیاست داخلی و خارجی را درمان کنیم، هزینه‌های سنگینی را تقبل خواهیم کرد. آسیب به امنیت ملی ما نه توسط دشمنان که در خیابان شهرهای ما رخ می‌دهد.» با کمال تأسف باید گفت، این جملات را «رحیمی جهان‌آبادی» نماینده مجلس شورای اسلامی از پشت تریبون صحن علنی مجلس  بیان کرده است! درست در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی و در روزهایی که کشور آماده برگزاری جشن پیروزی انقلاب می‌شود و بی‌تردید حضور بی‌نظیر دیگری در 22 بهمن ماه رقم خواهد خورد، نماینده مجلس ما از زمین‌گیر شدن انقلاب در خیابان‌ها سخن به میان می‌آورد! در روزهایی که دشمنان این مملکت و مردم پس از تعطیلی و از بین بردن بخش قابل توجهی از فناوری هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در مقابل تقریباً هیچ (برجام) به دنبال تعمیم مدل برجام به موضوع دفاع موشکی و حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران هستند! نماینده عضو فراکسیون امید، نظام اسلامی را با رژیم کمونیستی در شوروی سابق مقایسه می‌کند و ابزارهای دفاعی 80 میلیون ایرانی و نفوذ منطقه‌ای یا به عبارت دقیق‌تر «قدرت پیرامونی» جمهوری اسلامی را هزینه‌های اضافی می‌خواند! عباراتی عجیب که این سؤال را به وجود می‌آورد چطور ممکن است فردی تا این حد بی‌اطلاع و سطحی‌نگر بر کرسی مجلس که قرار است ریل‌گذاری کشور را برای آینده انجام دهد، تکیه زده باشد؟ البته این موضوع را نیز به ما مردم گوشزد می‌کند که در انتخابات سال آینده مجلس باید با دقت و وسواس بیشتری نام منتخبان خود را بر برگه‌های رأی بنویسیم. 

▼ اخبار
1ـ دستاوردسازی برای برجام!

روزنامه «ایران» نوشت: «برجام فراهم‌کننده فرصتی بود تا ایران از موقعیت حساس خود با هدف کاستن از بحران‌های درهم‌تنیده منطقه و در رأس آن مبارزه با گروه‌های تروریستی بهره گیرد. جمهوری اسلامی با طراحی یک سیاست مثبت و مؤثر در مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و ایجاد صلح و امنیت در منطقه کوشید مانع از عمیق‌تر شدن دامنه خشونت‌های تروریستی و سرایت آن به کشورهای دیگر شود.» گفتنی است، این اظهارات و دستاوردسازی‌ها برای برجام در حالی انجام می‌شود که پیش از این حامیان برجام حضور منطقه‌ای ایران و مبارزه با تروریسم را زمینه‌ساز شکست برجام می‌دانستند و خواستار توقف حمایت از جبهه مقاومت بودند!

2ـ آماده رویارویی با آمریکا هستیم!
گردان‌های حزب‌الله و جنبش عصائب اهل الحق عراق طی بیانیه‌هایی تأکید کردند، گشت‌زنی معاون فرماندهی عملیات ارتش آمریکا در خیابان‌های بغداد نقض آشکار حاکمیت ملی عراق بوده و توهینی وقیحانه به مردم این کشور به شمار می‌رود. این گروه‌ها همچنین تصریح کردند: در حال حاضر، اتخاذ موضع قاطعانه در قبال اتفاق اخیر و همچنین تحرکات جدید آمریکایی‌ها در عراق را به دستگاه دیپلماسی، نخست‌وزیر و پارلمان عراق واگذار می‌کنیم؛ اما در صورتی که دیپلماسی نتیجه ندهد، مقاومت عراق برای مقابله با اشغالگری‌های مستقیم و غیر مستقیم آمریکایی‌ها در این کشور آماده است تا ماشه پیروزی را به روی آنها بچکاند.

3ـ نگاه دولت به تولید، سودجویانه است
«فریال مستوفی» عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در یادداشتی با عنوان «تولید، چند قدم به عقب» نوشت: «حداقل تمهیدات برای تولید تنها مطالبه این بخش از دولت بود که دولت هیچ توجهی به آن نمی‌کرد؛ اما حالا دولت کمر همت بسته و با پرداخت وام‌هایی با سودهای کلان می‌خواهد تولید را توسعه دهد که فشار بازپرداخت این تسهیلات دیگر جانی بر تن خسته تولید باقی نمی‌گذارد. تولیدکننده می‌خواهد تولید کند و اقتصاد را رونق بخشد؛ اما نگاه کوتاه و سودجویانه دولت به این بخش این عزم را تنها با عقب‌گرد تولید مواجه کرده است.»

▼ اخبار کوتاه
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» چاپ فلسطین اشغالی در یادداشتی سند جدید چشم‌انداز ۵۰ ساله جمهوری اسلامی ایران را بررسی و اذعان کرده است، کشور ایران، پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین دشمنی است که تل‌آویو تاکنون با آن مواجه بوده است. این روزنامه با لازم دانستن افزایش تاب‌آوری رژیم صهیونیستی به منظور مقابله مؤثر با جمهوری اسلامی ایران، نوشت: «ایران حقیقتاً اولین دشمن (اسرائیل) است که بیش از حد قدرتمند و بزرگ است که بتوان شکستش داد.»
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا بگومگوهای رسانه‌ای اصلاح‌طلبان و دولت به ضرر خود اصلاح‌طلبان و دولت منجر نمی‌شود، گفت: عده‌ای اکنون انتقاد کرده و خودشان هم مقداری دولت را تضعیف می‌کنند. آنها فکر می‌کنند این انتقاد موجب رأی‌آوری در انتخابات می‌شود؛ در حالی که این روند هم به ضرر خودشان می‌شود و هم به ضرر دولت.
محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعلام قیمت‌های جدید خودرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است که نشان می‌دهد، نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد و نسبت به برنامه‌ ۴۰ درصد کاهش تولید داشته‌ایم؛ اما برنامه‌های جبرانی برای افزایش تولید داریم و به زودی تولید خودرو افزایش پیدا می‌کند.
با تصمیم کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار، مرکز آمار ایران مرجع رسمی اعلام آمارهای نرخ تورم و شاخص حساب‌های ملی شد و بانک مرکزی نمی‌تواند نسبت به تولید و انتشار این آمار اقدام کند. این مصوبه، به نوعی پایان موازی‌‌‌کاری در تولید و انتشار آمارهای رسمی تورم و رشد اقتصادی است و سبب صرفه‌‌جویی میلیاردها تومان از اعتبارات دولتی می‌شود.
امیر دریابان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به شکست سیاست‌های ترامپ علیه ایران گفت: امروز نیز آنها از مذاکره حرف می‌زنند، در افغانستان دو نماینده آمریکا به بنده مراجعه کردند و گفتند آمریکا می‌خواهد با شما مذاکره کند، اما ایران با آنها مذاکره نخواهد کرد. آمریکا عهدشکن و غیر قابل اعتماد است؛ پس مذاکره با آنها معنایی ندارد.
روابط عمومی بانک مركزی اعلام کرد، صادرکنندگان فولاد کمتر از یک سوم ارز صادراتی را به کشور برگردانده‌اند. این صادرکنندگان از ابتدای امسال تاکنون معادل حدود 319 میلیون یورو به نرخ رسمی از بانک مرکزی و معادل حدود 234 میلیون یورو از طریق سامانه نیما برای واردات خود ارز دریافت کرده‌اند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات