صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۱۳۶۲۲

چهل سالگی انقلاب؛ قوت‌ها و چالش‌ها

برژینسکی: کدام دیوانه ای، آمریکای ابرقدرت را به دره کنونی آورده است. دموکرات های احمق، جمهوری خواهان کم عقل و یا ایران؟ ما در شرایط عجیب و پیچیده ای به سر می بریم.
پایگاه بصیرت / حسین عباسیان
بزرگداشت چهل سالگی انقلاب
انقلاب اسلامی ایران اکنون در آستانه عبور از چهل سالگی خود قرار گرفته است و دشمن با تمام توان و بیش از گذشته در صدد ایجاد اخلال در دستگاه محاسباتی مردم و نخبگان کشور است. سوال اساسی در این بین این است که دشمن چگونه و از چه طریقی می خواهد به ملت ایران القاء کند که انقلاب اسلامی به حق نیست و نمی تواند خواسته های آنان را برآورده کند؟ و نخبگان انقلابی چگونه می توانند در این عرصه روشنگری کنند و موجبات تقویت و تعالی درخت پرثمر انقلاب شوند؟ برای پاسخ به این سوال ها 4 محور زیر را از نظر می گذرانیم: 
1-دشمن به وفور اعلام نموده است که نباید بگذاریم انقلاب اسلامی ایران، چهل سالگی خود را ببیند! پرچمدار این ادعا جان بولتون (مشاور امنیّت ملّی ایالات متّحده آمریکا) است. وی می گوید: «نتیجه بازبینی سیاست‌های ترامپ در قبال ایران و آنچه بسیاری از ما در ایالات متحده به سمت آن حرکت می‌کنیم، باید این باشد که انقلاب سال 1979 آیت‌الله خمینی تا جشن چهل‌سالگی‌اش دوام نیاورد.»
مقام معظم رهبری (حفظه ا. . .) نیز در 19 دی ماه سال جاری فرمودند: 
«یکی از دولتمردان آمریکایی(جان بولتون) در جمع یک مشت اوباش و تروریست گفت امیدوار است یا آرزو دارد که جشن کریسمس ۲۰۱۹ (4 دی ماه 97) را در تهران بگیرد؛ جشن کریسمس ۲۰۱۹ همین چند روز پیش بود. محاسبات آنها اقتضا می کند که یک چنین امیدی داشته باشند؛ مثل امید صدّام ‌حسین که [می خواست] یک هفته‌ای بیاید تهران، مثل امید مزدور دیگرشان منافقین که از کرمانشاه راه بیفتند در ظرف سه روز مستقیم خودشان را برسانند تهران.»
2-انقلاب اسلامی ایران در حالی قرار است چهل سالگی خودش را جشن بگیرد که 70 درصد جمعیت امروزش از سال 1357 به بعد به دنیا آمده اند و اگر قدرت درک و فهم انسان 10 سالگی در نظر گرفته شود باید گفت 80 درصد جمعیت، انقلاب را درک نکرده اند و بالطبع 70 درصد جنگ و امام را درک نکرده اند. بنابر این مطالبه بزرگداشت عظیم این انقلاب با آمار مذکور یک مطالبه کاملاً به موقع و بجاست. 
3-تمامی فداکاری ها و ایثارگری ها و از جان گذشتی های خالصانه، همچون بسیاری از نظام ها و کشورهای جهان، در چهل سالگی انقلاب اسلامی نیز شایسته بهترین ارج گزاری هاست. فداکاری های عظیمی که تنها بخش قابل توجهی از آن به شرح زیر است: 
- بالغ بر 230 هزار شهید
- بیش از 600 هزار جانباز که هفت هزار نفر از آنها بیماری اعصاب و روان دارند.
- بیش از 42 هزار آزاده
- پیدا نشدن پیکر مطهر 3 هزار مفقود الاثر دفاع مقدس(از بین 25 هزار مفقود الاثری که تا کنون و در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در عملیات تفحص تاکنون پیدا نشده اند و این عزیزان نیز سهم بسزایی در پیشرفت ها و اقتدار جمهوری اسلامی داشته اند.)
4-پیروزی های مداوم انقلاب در دوران تثبیت، از جمله محورهای مهم چرایی این بزرگداشت است. این که چرا با وجود طراحی و عملیاتی سازی انواع توطئه های براندازانه بر علیه ایران اسلامی، دشمن هنوز نتوانسته به اهداف خود دست یابد، این از جمله نقاط قوت و ثمربخشی نظام اسلامی ایران است که در در چهل سالگی آن باید این توطئه های مکرر بیان شود و حقانیت و قوت و استقامت نظام نشان داده شود.
 موارد زیر ازجمله اظهار نظرهای برخی شخصیت ها و اندیشمندان آمریکائی در باب موفقیت های روز افزون انقلاب اسلامی ایران است: 
-ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا: 
«ما در عصر بی قطبی و چند قطبی به سر می بریم. آمریکا دیگر ابرقدرت نیست. آمریکا یک قدرت است و ما شاهد قدرت های نو ظهوری خواهیم بود که ایران یکی از آنهاست. ایران یک قدرت جهانی خواهد شد»
-برژینسکی بعد از شکست های پی در پی آمریکا در منطقه: 
«کدام دیوانه ای، آمریکای ابرقدرت را به دره کنونی آورده است. دموکرات های احمق، جمهوری خواهان کم عقل و یا ایران؟ ما در شرایط عجیب و پیچیده ای به سر می بریم.»
-شیرین هانتر: 
«قبلا ناو آمریکا روشن می شد چند کشور سقوط می کردند. الآن ناو آمریکا و افسران زبده آن از ناوهای ایران حتی از قایق های موتوری ایران فرار می کنند.»
-کسینجر : 
«امپراطوری ایران به گونه ای است که تصمیم گیری بدون ایران غیر ممکن است»
در اکثریت نامه های ارسالی از مقامات آمریکا به تهران آمده است که: بدون جمهوری اسلامی ایران، مسائل منطقه و بین الملل حل نخواهد شد. 
-تعدادی از اندیشمندان استراتژیک آمریکا: 
«ما در سال 1953 با 40 هزار دلار در ایران کودتا انجام دادیم اما اگر خواسته باشیم امروز این جابجایی را در حکومت ایران داشته باشیم نیازمند150 هزار نیروی نظامی ویژه و400 هزار میلیارد دلار بودجه هستیم.»
-مؤسسه بروکینز: 
«برای حمله موفق به ایران 800 هزار نیروی نظامی لازم داریم نه 150 هزار، آن هم در صورتی که ایران از همه ظرفیتش (بسیج عمومی) استفاده نکند.»
چالش ذهنی داشته ها
 رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: 
«به نظر من مهم‌ترین چالش کشور ما یک چالش ذهنی است، یعنی همین ‌‌که افکار عمومی نمی دانند چقدر ثروت در اختیار کشور هست؛ بعضی از مسئولین ما هم متأسّفانه نمی دانند چقدر ثروت- ثروت انسانی و ثروت طبیعی- در اختیار کشور هست؛ دشمن هم از همین دارد استفاده می کند. دشمن می خواهد بگوید که شما نمی توانید یا ندارید؛ بنده اصرار دارم به مردم بگویم که ما می توانیم و ما دارا هستیم و امکاناتمان فراوان است» 1/1/1397 
 رافع این چالش ذهنی، روشنگری و تبیین دستاوردها بر محور «ما می توانیم» هاست. دستاورد های زیر متکی به آمار مؤسسات و مراکز معتبر جهانی است که در ادامه به بخشی از آن ها اشاره می شود: 
-از نظر آمار بانک جهانی؛ ایران در باب امید به زندگی طی این 40 سال از 82 کشور پیشی گرفته است. امید به زندگی ایران در سال 1960، 45 سال بوده است در حالی که امید به زندگی ایران در سال 2016، 76 سال است. 
-از منظر سازمان بهداشت جهانی؛ ایران جزو 20 کشور با پایین ترین خودکشی (از مجموع 183کشور، رتبه 164 ) است در حالی که اروپا بیشترین آمار خودکشی را دارد.
-از نگاه اطلاعات نامه جهانی سازمان سیا؛ ایران رتبه دوم جهان در ذخایر اثبات شده گاز طبیعی را دارد. رتبه پنجم جهان در ذخایر اثبات شده گاز طبیعی، رتبه سوم جهان در تولید گاز طبیعی و رتبه دوازدهم صادرات گاز مایع شده را دارا می باشد. 
-جزو 8 قدرت برتر جهان از نظر پایگاه اینترنتی امریکن اینترست
-سایت نارون مگ هر ساله اقدام به انتشار لیست قدرتمندترین ارتش‌های جهان می‌کند که توسط مؤسسه گلوبال فایر پاور (Global Firepower) منتشر می‌شود. لیست قدرتمندترین ارتش های جهان در سال ۲۰۱۸ نیز توسط این مؤسسه در روزهای اخیر منتشر شده است. اگر چه لیست قدرت نظامی کشورها توسط نهادها و مؤسسات مختلفی ارزیابی و منتشر می‌شود، اما لیست مؤسسه گلوبال فایر پاور به دلیل در نظر گرفتن بیش از ۵۰ متغیر و دقت بالاتر، جایگاه ویژه‌ای یافته است. رتبه ایران بدون در نظر گرفتن امکانات و تجهیزات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صعود ۷ پله‌ای در رتبه ۱۳ قرار گرفته است. 
- بنا به نظر مؤسسه معتبر جهانی فوترون، ایران یکی از قدرت های نوظهور در عرصه فن آوری فضایی و یازدهمین کشور از نظر توسعه در عرصه فناوری های فضایی است. ایران در جمع یازده کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره قرار دارد. 
-و . . .
نیم نگاهی به قبل از انقلاب
200 سال از انقلاب صنعتی غرب گذشته بود که رضا شاه و محمدرضا شاه سرکار آمدند. دوره 53 ساله پادشاهی این پدر و پسر، اوج پیشرفت کشورهای غربی و شرقی بوده است. سؤال اینجاست که چرا در اوج پیشرفت های علمی و فناوری دنیا، ما در اوج پسرفت و عقب ماندگی بودیم. شاهان پهلوی هیچ محدودیتی در صادرات نفت نداشتند، هشت سال جنگ تحمیلی، 17 هزار شهید ترور، انواع تحریم ها و فشار های متعدد فرهنگی، اقتصادی و روانی نداشته اند و به جای آن بهترین رابطه ها را نیز با آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای پیشرفته غربی داشته اند، پس چرا ایران آنطوری که لیاقتش را داشت به پیشرفت و اقتدار منطقه ای و بین المللی نرسید؟
نمودار زیر به خوبی نشان می دهد پهلوی دوم با کمتر از 30 میلیون جمعیت، سه برابر دولت های بعد از انقلاب، درآمد نفتیِ بدون فشارهای جنگ و تحریم اقتصادی داشته است. 
چهل سالگی انقلاب؛ قوت‌ها و چالش‌ها 

نمونه ای از خود باختگی دولت و شخص شاه
-نگاه تحقیر آمیزانه شاه به مردم سرزمینش: «این مردم قادر به انجام هیچ چیز نیستند. مثل گوسفندان می مانند.»
-سخن رزم آرا نخست وزیر وقت در کمیسیون نفت مجلس شورای ملی: «ایرانی که نمی تواند یک آفتابه بسازد شما می خواهید پالایشگاه را اداره کند؟» 
- در برف هولناک 14 بهمن سال 1350 ( به مدت یک هفته) که حدود 4 هزار تا 6 هزار نفر مردند و 200 روستا زیر برف دفن شدند و برای همیشه از نقشه ایران حذف شدند، شاه مملکت و دربار در فرانسه مشغول به عیاشی و خوشگذرانی بودند. 
این ها تن ها مشتی نمونه خروار از باور و عملکرد دوران قبل از انقلاب است. 
اسناد ننگین دوران پادشاهان قاجار و پهلوی
 اسناد زیر خلاصه و مجملی است از کشتن غرور و باور ملی ایرانیان: 
-دوره فتحلی شاه قاجار: آذربایجان و گرجستان از ایران جدا شد؛
-دوره محمد شاه قاجار: افغانستان از ایران جدا شد؛
-دوره ناصرالدین شاه: ترکمنستان و بلوچستان (پاکستان) از ایران جدا شد؛
-دوره رضاشاه: اروند رود را به عراق، آرارات را به ترکیه و سرچشمه هیرمند به افغانستان بخشیده شد؛
-دوره محمدرضا شاه: بحرین استان چهاردهم ایران طی یک همه پرسی ساختگی به آل خلیفه داده شد و جزایر آریایی وزرکوه به امارات واگذار شد. 
اما در دوره جمهوری اسلامی با 8 سال جنگ، یک سانتیمتر از خاک ایران به بیگانه داده یا فروخته نشد. 
راهکارهای بالندگی انقلاب
«راهی که پیش ‌روی ما است، یک اتوبان آسفالته بی‌مانع نیست. راه پیشرفت به روی ما باز است امّا راه پُر پیچ ‌و‌ خمی است، راه دارای فراز ‌و ‌نشیب است»(بیانات رهبر معظم انقلاب در 12/7/97)
علاوه بر این که راه های زیر جهت برون رفت از مشکلات پیش رو می تواند مثمر ثمر باشد، بالندگی انقلاب در بلند مدت نیز در گرو عمل و اجرای چنین راهکارهایی است: 
اعتماد کردن به نسخه های داخلی نه بیرونی
رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: 
«به فرض که آمریکا یک طرح صد در صد اسلامی– انسانی بدهد، باور نمی کنیم که آنها به نفع صلح و منافع ما گامی بردارند. اگر آمریکا و اسرائیل "لا اله الاّ الله" بگویند ما قبول نداریم چرا که آن ها می خواهند سر ما کلاه بگذارند. آن ها که صحبت از صلح می کنند می خواهند منطقه را به جنگ بکشانند.» صحیفه امام ج15 ص 339
رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر توانمندی های داخلی تأکید کرده و نگاه توسعه ای کشور را در به کارگیری استعدادها و داشته های داخلی می دانند:
-«همه، در هر جایی که هستند، برای کشور کار کنند؛ برای تقویت کشور، برای تقویت اقتصاد کشور، برای تولید داخلی -که امسال را ما برای تولید داخلی به صورت شعار اعلام کردیم- هر کسی در هر جایی که هست تلاش خودش را بکند؛» ( 21/۰۹/1397 بیانات در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا)
-«یکی از مشکلات بزرگ ما امروز در کشور این است که ظرفیت های زیادی داریم که از این ها استفاده نمی کنیم» (23/۰۸/1397 بیانات در دیدار مدال‌آوران کاروان ورزشی ایران)
مدیریت جهادی: 
مقام معظم رهبری در جمع مردم آذربایجان شرقی اولین اولویتی که بعد از آسیب شناسی انقلاب، برای اداره کشور نام بردند، این موضوع بود: 
«باید مدیریّت جهادی را بر دیوان‌سالاری‌های فرسوده ترجیح بدهیم؛ مدیریّت جهادی به معنای بی‌انضباطی نیست؛ پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شب‌ و روز نشناختن و دنبال کار را گرفتن، این معنای مدیریّت جهادی است» (۱۳۹۶/۱۱/۲۹)
در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت 24 تیر 97 فرمودند: 
«شما ملاحظه کردید ما در بازی فوتبال امسال در مقابل اسپانیا گل خوردیم اما همه، تیم ما را تأیید کردند. . . گفتم: «کارتان عالی بود». مردم هم آمدند در خیابان ها در حالی که گل خورده بودیم. چرا؟ چون خوب بازی کردند، چون همه دیدند که این ها در میدان تلاش کردند، عرق ریختند، ابتکار به خرج دادند، شجاعت به خرج دادند. دروازه‌بان با هوشمندی و فداکاری و سرعت عمل یک کاری کرد که کارستان بود»
«آدم ممکن است مشکل را هم یک جایی نتواند حل کند. همین قدر که بدانند وارد میدان هستید و دارید تلاش می کنید، روز و شب نمی شناسید، به مردم پیام اقتدار را می دهد.»
در جلسه سران قوا در 18 مهر97 نیز فرمودند: «هیچ بن بست و مشکل غیر قابل حلی در کشور وجود ندارد؛ اولین مطالبه، کار جهادی و تلاش فوق العاده است»
عدم قبیله گرایی سیاسی یا جناحی
 یکی از راهکارهای بالندگی بیش از پیش انقلاب نیفتادن در ورطه قبیله گرایی سیاسی یا جناحی است. رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: 
«یکی از موانع پیشرفت ما، قبیله‌گرایی سیاسی یا جناحی است؛ [یعنی] «این کار را اگر چنانچه شما بکنید خوب است، اگر جناح مقابل شما بکند بد است»؛ این اِشکال کار ماست. گرفتار جناح‌گرایی و قبیله‌گراییِ سیاسی هستیم، این خطا است؛ این غلط است.» 01/۰۱/97
آفت جبران ناپذير قبیله گرایی سیاسی یا جناحی این است که شایسته گزینی و شایسته سالاری جای خود را به بده بستان های سياسي می دهد و بویژه در زمانی خطرآفرین می شودکه مسئولین دست اندر کار حل مشکلات مردم، گرفتار این آفت بشوند. 
برخورد با فساد
حضرت علی (علیه السلام) در حكمت 166 نهج البلاغه می فرمایند: « اَیُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِیرِ حَقِّهِ، إِنَّمَا یُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَیْسَ لَهُ. براى انسان عیب نیست که حقش به تأخیر افتد. عیب آن است که چیزى را که حقش نیست بگیرد. »
رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم 22 مرداد 97 فرمودند: 
«فساد یک اژدهای هفت سر است که باید با آن به طور کامل و جدی مقابله شود، ضمن اینکه وقتی با فساد و مفسد مقابله می شود، قطعاً جیغ و دادهایی از گوشه و کنار بلند می شود . . .  نامه اخیر رئیس قوه قضائیه یک گام مهم و مثبت برای مقابله با فساد و مفسد است. بیانِ علنی این موضوع برای این است که همه بدانند، بنای نظام، برخورد قاطع و بدون ملاحظه با مفسد است»
در باب برخورد با فساد، مقام معظم رهبری نکته ای را در همین سخنرانی گوشزد کرده اند که توجه مضاعفی را می طلبد: 
«برخی در صحبت‌ها و نوشته‌های خود بی ملاحظه هستند. نمی توان فساد در برخی دستگاه ها و یا در میان برخی افراد را به کل کشور تعمیم داد. ما در کشور، مدیران پاکدست و مؤمن فراوانی داریم و اینگونه سخن گفتن، ظلم به این افراد و ظلم به نظام اسلامی است»
نفی اشرافی گری
اشرافی گری دو عیب دارد عیب دومش از عیب اولش بزرگتر است. عیب اول اشرافی گری: اسراف است، اما عیب دوم بدتر است و آن این است که فرهنگ سازی می کند یعنی چیزی برای مسابقه دادن همه درست می کنند. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت 5/6/80)
«اشرافی گری متأسّفانه از طبقات بالا سر ریز می شود به طبقات پایین؛ آدم متوسّط -[یعنی] از قشرهای متوسّط- هم وقتی می خواهد میهمانی بگیرد، وقتی می خواهد عروسی بگیرد، مثل اشراف عروسی می گیرد. این عیب است، این خطا است» (رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 01/۰۱/1397)
آینده ای امید آفرین
 باتوجه به شرایط و مشکلات پیش آمده، یکی از سوالات عمده این است که نشانه و دلیل ترسیم آینده ای امید آفرین از سوی برخی مسئولین و بویژه رهبری نظام چیست؟
راه رسیدن به این نشانه؛ برگشت به عقب و مقایسه بین امروز و دیروز است. به عبارتی شروع انقلاب کجا بودیم و الآن کجا هستیم. دشمن ما کجا بود و الآن کجاست؟
 در 12 تیرماه 1367، ناو آمریکایی، یک فروند هواپیمای مسافربری ‏ایران را در خلیج فارس هدف قرار داد و همه 290 سرنشین آن را به شهادت رساند. این خبری بود که در زمان خودش با بهت فراوان از سوی رسانه‌‏های جهان منتشر شد. در آذر ماه 97 یک ناو بزرگ متعلق به ایالات متحده آمریکا به زبان فارسی از یک پرنده نظامی جمهوری اسلامی ایران اینگونه خواهش می کند: «اگر صدای مرا می شنوید این ناو آمریکایی است که با شما صحبت می کند، خواهش می کنم فاصله و قوانین بین المللی را حفظ کنید. اگر برایتان امکان دارد آنچه استاندارد است را رعایت کنید.» مقایسه نوع رفتار گذشته و ادبیات بکار گرفته شده فوق گویای خیلی از مسائل دیروز و امروز است. 
پروفسور ساشادینا از اساتید دانشگاه ویرجینیای آمریکا مطرح می کند: «در بیست سال گذشته، اسلام شناسی در آمریکا فقط در بعضی از دانشگاه های بزرگ تدریس می شد ولی در حال حاضر تمام دانشگاه های کوچک و بزرگ درس اسلام شناسی دارند و این نشان دهنده تأثیر انقلاب اسلامی ایران است.»
 از مهمترین راه های صعود یک انقلاب، افول دشمن آن است. در ادامه این نوشتار سعی برآن است به دوران های قدرت و افول آمریکا کوتاه پرداخته شود: 
دوره اول؛ از جنگ جهانی دوم تا فروپاشی شوروی
این دوره دوره نظام دو قطبی است. جهان بین دو ابرقدرت تقسیم شده که حرف آول و آخر را این ها می‌زنند. 
دوره دوم؛ نظم نوین جهانی
اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یکی از دو قطب قدرت فرو ریخت و پیمان ورشو از بین رفت و کشورها استقلال پیدا کردند. ناتو قدرت گرفت، سازمان سیا ابهت یافت و اینجا آمریکا همه چیز را در اختیار خودش می‌داند و به نهادهای بین‌الملل توجهی نمی‌کند. این ادامه دارد تا این که در آغاز قرن بیست ‌و یکم آمریکایی‌ها قدرت بلامنازع جهان می شوند.
دوره سوم؛ استراتژی خاورمیانه بزرگ
آمریکایی‌ها در این دوره بر اساس نیازشان دشمن فرضی و جدیدی معرفی می‌کنند تا بتوانند اهداف و سیاست‌های خودشان را در پرتو مقابله با آن پیاده کنند. آن ها استراتژی خاورمیانه بزرگ را طراحی می‌کنند و در آن به دنبال اهداف پنج‌گانه‌ای، نظیر تأمین امنیت رژیم صهیونیستی، تأمین انرژی، توسعه فرهنگی لیبرال دموکراسی، مقابله با بنیادگرایی اسلامی و تغییر ژئوپلیتیک منطقه غرب آسیا هستند. در واقع سناریوی 11 سپتامبر پر کردن خلأ دشمن و ایجاد دشمن فرضی بود. در واقع بهانه در خلأ دشمن فرضی جور شده بود؛ لذا تروریسم را جایگزین کمونیسم کردند و وارد منطقه شدند و در دوره استراتژی «خاورمیانه بزرگ» برخلاف گذشته که اهداف خود را از طریق کار سیاسی، نرم و فرهنگی دنبال می‌کردند، در این مقطع دست به لشکرکشی زدند. بیش از 180 هزار نیرو در عراق و همچنین بیش از 70 هزار نفر در افغانستان پیاده کردند. 
از اینجا به بعد در مقابله با آمریکا، انقلاب اسلامی هم استراتژی‌هایی از جمله نظریه مقاومت را طراحی می‌کند که بعدها به فرصت‌های انقلاب اسلامی ایران تبدیل می‌شود. 
دومینوی سقوط دیکتاتورهای منطقه که جریانی ضد آمریکایی بود، از 2011 با سقوط بن‌ علی(تونس)، مبارک، قذافی، علی ‌عبدالله‌ صالح و . . . شروع شد. این دومینوی سقوط با تقویت نهضت های قبل و رویش های جدید نظریه مقاومت همراه گردید به گونه ای که آنهایی که در گذشته سنگ را ابزار مبارزه خود قرار داده بودند، امروزه اعلام آمادگی برای صدور موشک دارند. (مصاحبه فتحی عماد از سران جنبش حماس با شبکه ماهواره ای الأقصی)
این رویش ها در کنار افول روز افزون اقتدارآمریکا نوید پیروزی جبهه مقاومت بر جبهه استکبار را مضاعف می کند. موارد زیر گوشه ای از این افول است : 
-مقاله نیویورک تایمز با عنوان : "عادت کردن به افول آمریکا ": 
"در پایان جنگ جهانی دوم سهم آمریکا از اقتصاد جهان حدود ۵۰% بود ولی الان 15% است و بنابر تخمین صندوق بین‌المللی پول تا سال ۲۰۲۳ این شاخص به 13.7% می رسد. 
نمودار زیر این افول را به وضوح نشان می دهد. 
چهل سالگی انقلاب؛ قوت‌ها و چالش‌ها
 
-تأثیر تجارت چین بر آمریکا به حدی است که فرزندان رؤسای جمهور، از جمله دختر اوباما زبان دومش چینی است. 3000 دبستان در آمریکا، زبان چینی را تدریس می کنند. 
-حجم خودکشی های نظامیان در آمریکا به اوج خود رسیده است (یک نفر در روز) حتی در یکی از سال های اخیر اعلام شده که تعداد نظامیانی که دست به خودکشی زده اند از تعداد تلفات نظامیان آمریکا در افغانستان بیشتر بوده است.
-15 پایگاه نظامی آمریکا در مسیر تعطیلی شدن قرار گرفته اند.
مواضع شخصیت ها و اندیشمندان نزدیک به امریکا حکایت از تحقق امید آفرینی های نه چندان دور است: 
-صدر اعظم آلمان : 
«اروپا دیگر نمی تواند به این متحد خود (آمریکا) متکی باشد وخود باید سرنوشتش را بدست بگیرد»
-هنری جی کازیانیس (مدیر مطالعات دفاعی مرکز نشنال اینترست آمریکا): 
«صادقانه بگویم در جنگ بزرگ بعدی با قدرت هایی چون ایران دست کم یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکا غرق شده و به قعر دریا خواهد رفت. این امر به معنای کشته شدن هزاران نفر خواهد بود. البته برای ممانعت از آن نیز کار چندانی از دست ما بر نمی آید»
-فرید زکریا(نظریه پرداز، و از اساتید شناخته شده مسائل سیاست خارجی در آمریکا): 
آمریکای ها اکنون مردمی مأیوس هستند. نتایج نظرسنجی در آوریل نشان می‌دهد 81 درصد مردم این کشور اعتقاد دارند این کشور در مسیری اشتباه در حال قدم برداشتن است. این نتایج منفی‌ترین نتایج این نظرسنجی در 25 سال گذشته است.
در دوره گذشته سه واقعه مهم سقوط صدام، سقوط طالبان و جنگ 33 روزه و مابقی جنگ‌ها با رژیم صهیونیستی اتفاق می‌افتد که علی‌رغم تلاش اوباما برای مدیریت، اما کار از دستش خارج شده و نشانه‌ای دیگر از افول آمریکا نمایان می شود. 
جنگ 22 روزه و هشت روزه دو اتفاق مهم بود. فلسطین تا آن تاریخ فقط شکست و تحقیر در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی را تجربه کرده بود، اما در جنگ 22 روزه و هشت روزه اولین شکست‌های سخت از سوی مبارزان فلسطینی به این رژیم وارد شد. از انقلاب سنگ سال 2000 تا این دو جنگ، تفاوت در مبارزه را می توان به خوبی مشاهده کرد. فلسطینیان در فاصله دوازده، سیزده ساله اعتماد به نفس پیدا کردند و توانستند در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح مقاومت کنند و به پیروزی های مقطعی دست یابند. 
مقام معظم رهبری در خطبه دوم نماز عید فطر امسال فرمودند: 
 «رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که در این منطقه غربِ آسیا هفت تریلیون دلار پول خرج کرده‌اند! خودش می گوید که صحبت میلیون نیست، صحبت میلیارد نیست، صحبت تریلیون است و چیزی دستمان نیامد»، این را خود او "می گوید؛ این معنایش شکست است»
 در نهایت اینکه آن روزی که ملّت ایران بتواند در جایگاهی قرار بگیرد که دشمنان جرأت نکنند تهاجم نظامی و اقتصادی و امنیّتی و سیاسی به او را حتّی به مُخیّله خود خطور دهند، انشاء‌الله دیر نخواهد بود و شما جوانان عزیز آن روز را به توفیق الهی خواهید دید. فرمایش رهبر انقلاب در 9 تیر97
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
0
1
تشکر واقعا بهره برداری کردم. . مقاله کاملا امیدآفرین ، نقد غیرمستقیم منصفانه وپاسخ گوی سوالات اساسی این شب و روزهای مردم . پیشنهاد می کنم برای تدریس هم مخاطب خاص و هم مخاطب عام در هردو صورت با هنرمندی سخنران این مقاله علمی پاسخگوست. تشکر از سایت بصیرت بدلیل بارگذاری مقالات در خور توجه وکاربردی برای سخنرانان.
رضوی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
0
1
موسوی زاده
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
0
1
بحث راههای بالندگی از همه قسمتها جذاب تر بود.بعدش امید آفرینی حضرت آقا ،بعدقسمت زمان شاه وبعد هم چرایی وجود برخی مشکلات بعد بزرگداشت چهل سالگی ود ر آخر دستاورد گویی.
جالب بود از این جهت که غیر مستقیم پاسخگویی خیلی از سوالات مشهور جامعه بود با زبان ساده قابل فهم واقناعی. دست مریزاد.
محمدحسين
-
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
0
1
خداقوت،مقاله درخور و مستدل بود.تشكر از زحمات بچه هاي بصيرت
سعيدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
1
با مطالعه اين مقاله ، به نظرم مي رسد بسياري از مطالبش مي تواند در گام دوم مقام معظم رهبري بهره گيري شود و مطلوب به نظر مي رسد. تشكر استفاده برديم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات