صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۱۳۶۳۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 6 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بسیج مظهر یک وحدت مقدّس میان افراد ملت است. همه میدانهایی که بسیج در آن حضور پیدا کرده، میدان‌های ملی است؛ میدان‌های مربوط به همه ملت‌ـ مثل میدان دفاع مقدّس و میدان سازندگی‌ـ است. هیچ‌وقت کشور، از یک مجموعه عظیمی که از بهترین فرزندان کشور و با این خصوصیات تشکیل شده است، بی‌نیاز نیست.(1376/9/5)

▼ حرف روز
لاپوشانی ناکامی‌ها!
رسانه‌ها دیروز اعلام کردند، وزیر خارجه فرانسه گفته است: «ما گفت‌وگوهای بسیار دشواری را با آنها آغاز کرده‌ایم و آماده‌ایم که اگر این گفت‌وگوها به نتیجه قطعی نرسد، تحریم‌های سختی را علیه تهران وضع کنیم!» در پاسخ به اظهارات گستاخانه وزیر خارجه فرانسه، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بیان کرد که قابلیت‌های موشکی ایران بخشی از توان مشروع دفاعی و ضامن امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است که بر دکترین بازدارندگی استوار است؛ لذا توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست. این موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران است و از رهبر معظم انقلاب تا رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی و فرماندهان ارشد نظامی بارها بر آن تأکید کرده‌اند.
اگر مجموعه شرایط و تحولات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی را کنار یکدیگر بگذاریم، به این جمع‌بندی می‌رسیم که حساسیت و پیچیدگی اوضاع بسیار بالاست؛ اما این پیچیدگی‌ها و ابراز برخی اظهارات علیه ایران نباید ما را از این نکته مهم غافل کند که در مقطع کنونی جمهوری اسلامی ایران از نظر توانمندی‌های مربوط به اقتدار منطقه‌ای، قدرت الهام‌بخش و نقش مؤثر در معادلات سیاسی منطقه‌ای و نیز توان بازدارندگی موشکی در نقطه‌ای مهم و تاریخی ایستاده است که دشمنان ملت ایران هم به این واقعیت معترفند. این در حالی است که آمریکا و برخی از قدرت‌های اروپایی که دولت فرانسه نیز یکی از آنهاست، به هیچ یک از اهداف راهبردی مورد نظرشان در منطقه دست نیافته‌اند؛ بماند که فرانسه ماه‌هاست گرفتار آشوب‌های خشونت‌بار خیابانی است و تاکنون نیز از حل و فصل آنها عاجز مانده است. توجه به این موضوع و تشریح آن از این رو اهمیت دارد که از یاد نبریم، ایران در شرایط ضعف و درماندگی قرار ندارد که با اندک تشری از یک کشور اروپایی، تمرکز و هوشمندی خود را از دست بدهد. در وضعیت کنونی، ضمن تحلیل منطقی و واقع‌بینانه راهبردهای غرب، نباید فراموش کنیم که کشورهایی نظیر فرانسه در پی آن هستند که با عملیات روانی ناکامی‌های خود را به شکل دیگری جبران کنند؛ از این رو بسیار امیدوارند که جنگ روانی، سازوکاری شبیه مذاکرات هسته‌ای و توافقی مانند برجام، بتواند آنها را به آرزوهای‌شان در زمینه توقف توانمندی‌های موشکی و عمق راهبردی ایران برساند.
در چنین شرایطی هوشیاری بیش از پیش مسئولان و دولتمردان و آحاد مردم ضروری به نظر می‌رسد.

▼ چلچراغ/28
نیروی بی‌بدیل بسیج مستضعفین
به صراحت می‌توان گفت، بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران، آوردن مردم به صحنه بود که مصادیق متعددی دارد، از انتخاب صدر تا ذیل مسئولان و دولت‌مردان تا حضور در کف خیابان برای دفاع از نظام و انقلاب و ایستادن در برابر فتنه‌ها و توطئه‌ها که پیشتر درباره آن نوشته‌ایم. اما یکی دیگر از مصادیق این دستاورد درخشان انقلاب اسلامی شکل‌گیری «بسیج مستضعفین» بود. سازمانی مردم‌نهاد که می‌توان از آن به منزله بازوی قدرتمند کشور برای مقابله با تهدیدها و دشمنی‌ها گرفته تا ساختن کشور و پیش بردن انقلاب اسلامی یاد کرد، نهادی که رهبر معظم انقلاب در تعریف آن می‌گویند: «بسیج، عبارت است از مجموعه‌ای که در آن، پاک‌ترین انسان‌ها، فداکارترین و آماده‌به‌کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی نائل کردنِ این کشور، جمع شده‌اند.» تعریفی که تعبیر آن را می‌توان در نقش‌های گوناگون  بسیج دید؛ از جمله در نقش درخشان نیروهای بسیج و مردمی در هشت سال دفاع مقدس، نقش بی‌بدیل بسیج در همیار‌ی‌های بهداشتی و واکسیناسیون کشور، مانند اقدام بی‌نظیر ریشه کن کردن فلج اطفال در ایران با مشارکت ۶۰۰ هزار بسیجی، نقش مؤثر و مهم بسیج در برقراری امنیت شهرها، نقش ویژه این نیروی بزرگ مردمی در سازندگی کشور با ایجاد بسیج سازندگی و گسیل هزاران بسیجی به مناطق محروم چنانکه فقط در بسیج دانشجویی بیش از ۵۵ هزار دانشجو در قالب ۱۳۸۵ گروه جهادی از سراسر کشور در اردوهای جهادی شرکت کرده و به بیش از ۶ هزار روستا در عرصه‌های عمرانی، فرهنگی، بهداشت و درمان، آموزشی و... خدمات‌رسانی کرده‌اند، جایگاه مهم بسیجیان در بصیرت‌افزایی و مقابله با شبهه‌افکنی‌ها و فتنه‌آفرینی‌های دشمن و امروز نیز عزم جزم بسیج برای جهاد در عرصه اقتصاد و رفع فقر  از کشور‌. به یقین می‌توان‌ گفت اگر بسیج نبود و اگر مردم نهاد انقلابی را پیش نمی‌بردند، انقلاب با ‌مخاطرات جدی روبه‌رو می‌شد.

▼ اخبار ویژه       
چرا در مسائل اقتصادی دچار مشکل شدیم؟
فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: حضرت آقا فرمودند هر کسی در جمهوری اسلامی در هر جایی که کار می‌کند آن را مرکز جهان بداند. بر این اساس باید کارها را به درستی انجام دهیم و دست به دست هم دهیم تا از مشکلات عبور کنیم. ما در زمانی که دستان‌مان خالی بود توانستیم بعد از گذشت یک سال به پیروزی‌های بزرگی دست پیدا کنیم و بر صدام که از طرف همه دنیا حمایت می‌شد، غلبه کنیم؛ حال چه ‌اتفاقی افتاده که در حوزه اقتصادی دچار مشکل شده‌ایم؟ سردار حاجی‌زاده در ادامه تأکید کرد: بارها از بنده سؤال می‌شود چرا حضرت آقا ورود نمی‌کنند و فلانی را عزل نمی‌کنند؟ بنده در جواب می‌گویم که رهبری بارها فرموده‌اند که به رأی مردم احترام می‌گذارند. ما خودمان کار را ضعیف انجام می‌دهیم و انتظار داریم رهبری آن را برکنار کند! باید دقت کنیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم و آنها نیز بهترین‌ها را انتخاب کنند و زد و بندها را کنار بگذارند تا ان‌شاءالله بتوانیم از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

◄  یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس درباره نامه هشت وزیر به رهبری گفته است: وزیر امور خارجه، وزیر نفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر راه و شهرسازی و وزیر امور اقتصادی و دارایی، هشت وزیری بوده‌اند که نامه درخواست از رهبری برای تسریع در روند تصویب لوایح چهارگانه مربوط به عضویت ایران در FATF را امضا کرده‌اند.

▼ گزارش روز
مرحله جدید جنگ اقتصادی!

مدیرکل نظارت بر سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد، قاچاق دام زنده 4/5 برابر افزایش‌ یافته است. وزیر جهاد کشاورزی نیز مهر ماه سال جاری اظهار داشت: «در حال حاضر دو میلیون دام از کشور قاچاق می‌شود که سرمایه ملی است و این سرمایه از غرب، شمال غرب و از بخش جنوب کشور به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برده می‌شود.» شاید چنین موضوعی در مرحله اول با توجه به افزایش نرخ دلار یا به عبارت دیگر سقوط ارزش پول ملی ما طبیعی به نظر برسد؛ اما اخبار و مسائلی در این میان به گوش می‌رسد که نشان از وجود توطئه و نقشه خاص برای برهم زدن بازار غذایی ایران دارد. بر این اساس، خبر رسیده است که بیشتر این خریداران که با قیمت‌های فوق‌العاده دست به خرید می‌زنند، دلالان غریبه هستند که بر خرید دام‌های مولد اصرار دارند، قیمت‌هایی که دامداران را برای فروش وسوسه کرده و موجب شده است بسیاری در استان‌های کرمان، خراسان‌رضوی، سمنان، قزوین، اراک، کرمانشاه، زنجان، اصفهان و برخی استان‌های دیگر به طور گسترده دام‌های خود را بفروشند و البته فراتر از این نشانه‌ها، انتشار خبر برنامه محمدبن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی مبنی بر اینکه وی قصد دارد با استفاده از شبکه تجار و دلالان فعال در کشورهای هم‌جوار ایران و با صرف مبلغ ۲ میلیارد دلار اقدام به ایجاد آشفتگی و به هم ریختن بازار ایران کند، توسط یک رسانه‌ خارجی و همچنین، مقایسه مشکوک و تهدیدآمیز وضعیت ایران با دوران جنگ جهانی اول از سوی «جرمی هانت» وزیر خارجه بریتانیا در سفر اخیر خود به ایران نشان از ورود جنگ اقتصادی به مرحله جدید دارد.  

▼ اخبار
1ـ فتنه‌گران دنبال باز کردن پای مجامع بین‌المللی به کشور بودند
حجت‌الاسلام ذوالنوری با اشاره به اظهارات مصطفی تاج‌زاده که گفته است نسبت به برخی دیدگاه‌های حضرت امام(ره) نقد دارد، گفت: این کاملاً طبیعی است و موضوع عجیبی نیست. کسی که در طول این سال‌ها علیه نظام و آرمان‌های آن حرکت کرده، در مدت مسئولیتش مدام برای انقلاب هزینه تراشیده، یکی از محور‌های فتنه ۷۸ بوده، در دوران فتنه ۸۸ محکوم ‌شده و قصد براندازی این نظام را داشته، باید هم به امام(ره) و رهبری نقد داشته باشد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یادآور شد: تاج‌زاده در اعترافاتش بیان کرده است که می‌خواستیم انتخابات ابطال شود و وقتی این امر صورت گرفت، در انتخابات بعدی نظام را فاقد صلاحیت برگزاری انتخابات سالم بدانیم و پای مجامع بین‌المللی را به کشور باز کنیم.

2ـ مالیات ۳۵۰۰ میلیاردی پنهان دولت از جیب گندم‌کاران!
با وجود حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی از تولید محصولات اساسی و همچنین تلاش‌های بسیار کشاورزان در خودکفایی گندم، سازمان برنامه و بودجه به عنوان دبیرخانه شورای اقتصاد، طی سال‌های گذشته سنگ‌اندازی‌های متعددی در مسیر خودکفایی محصولات اساسی‌ـ به ویژه گندم‌ـ داشته است. گفتنی است، سازمان برنامه و بودجه در سال‌های 1396 و 1397 با دور زدن قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی و افزایش نیافتن قیمت گندم، حدود 3500 میلیارد تومان از گندم‌کاران کشور مالیات پنهان گرفته است. به عبارت دیگر، طی دو سال اخیر، 3500 میلیارد تومان از یارانه نان را گندم‌کاران پرداخت کرده‌اند.

3ـ افزایش زندانی به نفع کشور نیست
آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه گفت: افزایش زندانی به نفع کشور نیست. طی عرایضی که خدمت رهبر معظم انقلاب داشتیم، بنا شد در 40 سالگی انقلاب اسلامی عفوهایی با معیارهای گسترده‌تر از گذشته داشته باشیم که این موضوع در حال بررسی است. ان‌شاءالله تعداد قابل توجهی از زندانیان، عفو خواهند شد. البته آن استثناهایی که در عفوهای دیگر وجود دارد، برای این عفو جدید نیز مطرح می‌شود؛ اما تلاش ما این است که با انجام بررسی‌های دقیق، تعداد بیشتری مشمول شرایط شوند و با توجه به موافقت رهبر معظم انقلاب با اصل موضوع، ان‌شاءالله به زودی جزئیات آن اعلام خواهد شد.

▼ اخبار کوتاه
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با خورخه آره آسا، وزیر خارجه ونزوئلا حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت ونزوئلا را اعلام کرد. در این گفت‌وگو دو طرف درباره راه‌های مقابله بین‌المللی با توطئه‌های آمریکا علیه دولت‌های مستقل، به ویژه ونزوئلا تبادل‌ نظر کردند. در این گفت‌وگوی تلفنی پیشنهاد دولت‌های مکزیک و اروگوئه و سایر روش‌ها برای تقویت گفت‌وگوهای داخلی و راهکارهای سیاسی حل و فصل اختلافات بین دولت ونزوئلا و گروه‌های معارض بررسی شد.
آمار ارائه شده از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، زیرمجموعه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که طبیعتاً یکی از مسئولیت‌های آن کنترل بازار است، از اوضاع نابسامان بازار مسکن حکایت دارد. هم‌اکنون ۳۱ درصد خانوار‌های ایرانی مستأجر هستند و بخش تقاضا به شدت ضعیف شده است. تنها طی پنج سال اخیر، تعداد مستأجر‌ها از 26/6 درصد به 30/7 درصد افزایش یافته و نقش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد  مسکن، صرفاً به ارائه آمار ماهیانه تقلیل یافته است.
یک عضو شورای عالی امنیت ملی، با تکذیب خبر مطرح شدن لوایح چهارگانه مربوط به FATF در جلسه شورای عالی امنیت ملی و موافقت این شورا با این لوایح که از سوی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شده است، گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به کلیه رسانه‌ها ابلاغ کرده که اخبار و گزارش‌های مربوط به شورای عالی امنیت ملی صرفاً از طریق سخنگوی این نهاد اعلام می‌شود و اقدام خارج از این چارچوب خلاف قانون و جرم است.
رضا پدیدار، رئیس هیئت‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه انرژی کیش، گفت: تاکنون ۱۱۴ شرکت SME خارجی در کمیسیون انرژی اتاق ایران نام‌نویسی کرده‌اند تا از ظرفیت آنها در حوزه‌های انتقال تکنولوژی و مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.
«اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس‌جمهور در یادداشتی در روزنامه «آرمان» نوشت: «اینطور نیست وقتی به لوایح چهارگانه بپیوندیم، تحریم‌ها شکسته، امکان ارتباطات بانکی ما در دنیا فراهم و مشکل بانکی‌مان حل ‌شود. اگر کسی این‌طور فکر کند، فردا این اتفاق نمی‌افتد و شرمنده مردم می‌شویم.»
سازمان نظارت بر محصولات کشاورزی روسیه در گزارشی اعلام کرد، با سازمان دامپزشکی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی کشورمان درباره شرایط و اصول بهداشتی و دامپزشکی صادرات محصولات گوشت گوسفند و نیز صدور مجوز دامپزشکی به توافق رسیده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات