صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۱۴۵۳۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 7 اردیبهشت

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

روایتی آمریکایی!
اندیشکده «رند» از جمله مراکز تحقیقاتی آمریکا به شمار می‌آید که موضوعاتی را که ماهیت نظامی و امنیتی دارند، بررسی می‌کند. به همین دلیل در آمریکا برای کمک به ارتش این کشور در نحوه تعامل با چالش‌هایی که در حوزه امنیت ملی با آن مواجه است، از این اندیشکده کمک می‌گیرند. حال این مؤسسه درباره اقدام آمریکا در زمینه قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی،گزارش مهمی را منتشر کرده و به پیامدهای احتمالی قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی آمریکا اشاره کرده است؛ به عقیده رند، این اقدام آمریکا، اقدام متقابل ایران را به همراه خواهد داشت و از این پس جان نظامیان ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه بیش از پیش در معرض خطر قرار خواهد بود. رفتار گذشته سپاه در منطقه نشان می‌دهد، ایران توانایی ایجاد چنین خطرهایی را برای نظامیان آمریکایی دارد. بر اساس گزارش رند، سپاه می‌تواند در مناطقی علیه نظامیان آمریکا اقدام کند که یا خود حضور مستقیم داشته و یا اینکه نیروهای وابسته به این کشور نفوذ بالایی در آنجا دارند؛ سوریه و عراق از جمله مناطقی هستند که احتمال تصاعد تنش میان سپاه و نیروهای نظامی آمریکا در این کشورها بالاست. در حالی که شمار نظامیان آمریکایی در منطقه کاهش یافته، اما سپاه با قدرت حضور دارد. این گزارش می‌افزاید آمریکا در وضعیت کنونی دیگر از توان دیپلماتیک گذشته برای مقابله با سپاه برخوردار نیست و حتی اگر سپاه به ناوگان دریایی آمریکا در خلیج‌فارس نیز حمله کند یا نیروهای ارتش این کشور را دستگیر کند، واشنگتن در حال حاضر نمی‌تواند از کانال‌های ارتباطی رسمی و غیررسمی برای تأمین اهداف خود استفاده کند. «رند» در نهایت با اشاره به تحولات جدید پیشنهاد می‌کند، با از میان برداشته شدن داعش، ایران و آمریکا در حال ورود به عصر جدیدی از رقابت در عراق و افغانستان هستند و در شرایطی که ترامپ از جنگ نظامی استقبال نمی‌کند، آمریکا باید راهی برای مصالحه با ایران در مسائل منطقه بیابد.
با توجه به نکات فوق، اقدام آمریکا درباره سپاه، یک نقطه عطف تلقی می‌شود و مشخصه اصلی این دوران شدت گرفتن دوران افول قدرت آمریکا در جهان و منطقه خواهد بود. به طور طبیعی پیامد چنین وضعیتی، تولید فرصت‌ها و انتخاب‌های گوناگون پیش روی جریان مقاومت و مستقل در محیط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد بود.

 

▼ گزارش روز

طلب مزد برای انجام وظیفه!
«در شرایطی قرار داریم که آحاد ملت باید همدل و یک زبان در مقابل دشمنان ایستادگی کنند و همان‌طور که مشاهده کردید در مجلس شورای اسلامی هم همه نمایندگان فارغ از سلیقه‌ها با لباس سبز سپاه حاضر شدند و اعلام کردند که پاسدار هستیم، امیدوارم این نوع نگاه به تمامی بخش‌ها مانند قوه قضائیه تسری پیدا کند و موضوعاتی همچون حصر، زندانیان سیاسی و ایرانیان خارج از کشور را حل‌وفصل کنند.» جملاتی شبیه آنچه حسین مرعشی و عباس عبدی پیشتر گفته بودند، این بار از زبان الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب مطرح شده است! جملاتی که در قبال انجام وظیفه ذاتی نیروهای سیاسی یک کشور و نمایندگان مجلس در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منزله یکی از نهادهای رسمی و قانونی نظام در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و دشمنی‌های آمریکایی‌ها، امتیاز طلب می‌کند و از آزادی کسانی حرف می‌زند که در مقابل نظام ایستاده‌اند! بسیار مضحک است که بخشی از حاکمیت و نیروی سیاسی برای ایستادن در مقابل زیاده‌خواهی دشمن، برداشتن حصر کسانی را درخواست کنند که عملاً می‌توان آنان را زمینه‌ساز و جاده صاف‌کن این گستاخی‌ها دانست! سران فتنه 88 که پس از نزدیک به یک دهه همچنان بر مواضع باطل خود اصرار دارند و هنوز از دروغ بزرگ تقلب صرف نظر نکرده‌اند، همان کسانی هستند که نه بر اساس نظر و تحلیل داخلی، بلکه به گفته سران کاخ سفید و تحلیل اندیشکده‌ها و رسانه‌های غربی مسبب تغییر زمین بازی به نفع غرب شدند! در حالی که قدرت روز افزون ایران با حضور 40 میلیونی در انتخابات ریاست‌جمهوری همراه شد و آمریکایی‌ها راهی جز پذیرش قدرت تهران نداشتند و این موضوع در پیام‌های علنی و سری دولت وقت آمریکا کاملاً مشهود بود، اما متأسفانه با اقدام نسنجیده و نابجای سران فتنه، امید آمریکا با حوادث پس از انتخابات برای تحت فشار قرار دادن ایران زنده شد.


▼ اخبار ویژه

غفلت رسانه‌ها از توانمندی‌ها در مدیریت بحران
سخنگوی شورای عالی امنیت ملی گفته است، رسانه‌ها در بازتاب مسائل مربوط به سیل و امدادرسانی صورت گرفته از برخی واقعیات غافل مانده‌اند. کیوان خسروی افزوده، یکی از نکات قابل توجه رکوردزنی صنعت هوایی‌ کشور با وجود تحریم‌ها بوده و در جریان خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان بیشترین امداد هوایی انجام شده است. همچنین با وجود اینکه در ایام نوروز میزان مصرف سوخت افزایش می‌یابد، مدیریت سوخت به درستی انجام شده و سوخت‌رسانی مناسب و سریعی اتفاق افتاده است. وی احداث و فعالیت اردوگاه راهیان نور در مناطق جنوبی کشور را بسیار مؤثر ارزیابی کرده و گفته است، ایجاد اردوگاه‌های راهیان نور از الطاف الهی به کشور بوده و در جریان این حادثه حدود 20 هزار نفر در آنها مستقر شده‌اند. وی همچنین تأکید کرد: وجود پادگان‌ها در اطراف استان‌های درگیر سیل کمک مؤثری در خدمات‌رسانی کرده است.

اطلاعات دریافتی حاکی است، آل‌سعود در پشت پرده طرح به اصطلاح «معامله قرن» قرار دارد که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح کرده است. بر اساس این طرح، رژیم‌ صهیونیستی با دریافت امتیازات ویژه‌ و الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغالی فلسطین به خاک خود،‌ با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند. گفتنی است، از زمان طرح این موضوع بسیاری از شخصیت‌های سیاسی فلسطین و کشورهای اسلامی با این طرح به شدت مخالفت کرده‌اند.


▼ اخبار
1ـ کارشکنی علیه هواپیماهای ایرانی؛ از اروپا تا خلیج‌فارس
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: متأسفانه بعد از خروج آمریکا از برجام با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های سوخت‌رسان هواپیما چند ملیتی هستند و سهام‌دار آنها آمریکایی است یا با آمریکایی‌ها مراوده دارند، اعلام کردند که به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی سوخت‌رسانی نخواهند کرد، هرچند با وجود این مسئله، تاکنون هیچ‌ یک از پروازهای هواپیماهای ایرانی به دلیل تأمین نشدن سوخت لغو نشده؛ اما همین مسئله در حال حاضر برای برخی هواپیماهای ایرانی سبب شده یک نشست و برخاست اضافه داشته باشند تا بتوانند در فرودگاه‌های دیگر سوخت خود را تأمین کنند. مقصود اسعدی سامانی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی و نظیر آلمان، فرانسه، انگلیس و ترکیه امکان سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در کشورهایی نظیر لبنان، کویت و امارات و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز به هواپیماهای ایرانی سوخت‌رسانی نمی‌شود.


2ـ چرخش نگاه روزنامه دولت درباره مذاکره!
روزنامه «ایران» ارگان رسانه‌ای دولت در یادداشتی به قلم «حسن بهشتی‌پور»، از حامیان برجام نوشت: «برخی معتقدند باید با آمریکا مذاکره کرد. بنده نیز جزء موافقان مذاکره بوده و هستم؛ اما به شرط آنکه هدف، شرایط و چارچوب مذاکره معلوم باشد. در شرایطی که مقامات آمریکا عملاً شرایط ناممکنی را پیش پای ایران گذاشته‌اند، نتیجه‌‌بخشی مذاکره امری دور از دسترس خواهد بود. از این رو باید ابتدا شرایط داخلی کشور به مرحله‌ای از ثبات و توان برسد که نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا به دریافت امتیاز برای دو طرف بینجامد.» ارگان رسانه‌ای دولت تأکید دارد، «الآن بدترین شرایط ممکن برای مذاکره است.» این در حالی است که این روزنامه پیشتر در یادداشتی به قلم «حسین موسویان» عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در توافق سعدآباد که اکنون در آمریکا اقامت دارد، تأکید کرده بود سایه جنگ بالای سر کشور است و به همین منظور نباید فرصت مذاکره با ترامپ را از دست بدهیم!


3ـ جازدن «درس عبرت» به عنوان «الگو»!
روزنامه «ابتکار» در مطلبی نوشت: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون توانسته است بخش زیادی از استراتژی‌های فرصت‌طلبانه و زیاده‌خواهانه آمریکایی‌ها را مهار کند، چنانکه اتخاذ راهبرد انزوای کامل ایران در جریان خروج یکجانبه آمریکا از برجام به طور کامل شکست خورد. اگرچه این به معنای اجرای کامل برجام نیست؛ اما در نتیجه کنش عقلائی ایران، آمریکایی‌ها نتوانستند دولت‌های حاضر در معاهده برجام را با خود همراه کنند و این به منزله پیروزی ایران در این عرصه محسوب می‌شود.» گفتنی است، اصلاح‌طلبان در اقدامی تأمل‌برانگیز، به دنبال این هستند که نسخه «عبرت‌آموز» برجام را «الگو» جا بزنند. در حالی که قرار بود به واسطه امضای برجام، در مقابل محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، همه تحریم‌های ضدایرانی به یکباره لغو شود و نه تعلیق. اما در نهایت با وجود بتن‌ریزی در صنعت هسته‌ای، تحریم‌ها نه تنها لغو نشد، بلکه دامنه گسترده‌تری نیز پیدا کرد.


4ـ انتقاد از اختصاص یارانه به کتب خارجی!
علی‌اکبر تورانیان، از ناشران کشورمان ضمن گلایه از تخصیص یارانه به بخش خارجی نمایشگاه کتاب، اظهار داشت: در بحث یارانه کتب خارجی بحث ما این بود که یارانه همواره به تولید داخل باید تخصیص یابد و هیچ جای دنیا نمی‌توانید نشانه‌ای بیابید که یارانه به کالای خارجی تخصیص یابد. وی افزود: در حال حاضر، بخشی از ناشران خارجی همچون «مک گروهیل» (شرکت سهامی انتشاراتی که مرکزیت آن در نیویورک قرار دارد) یا نمایندگانی که کتاب‌های ناشران خارجی را در نمایشگاه ارائه می‌کنند و شبکه‌های توزیع کتب خارجی شامل یارانه می‌شوند! اما سؤال اینجاست که آیا درست است در حالی که آمریکا ما را تحریم می‌کند، ما در نمایشگاه کتاب تهران به ناشر آمریکایی یارانه بدهیم؟!


▼ اخبار کوتاه
دولت آمریکا که از پروژه مشترک تهران‌ـ بغدادـ دمشق برای ایجاد مسیر تهران‌ـ مدیترانه در هراس بوده، تلاش خود در ناامن کردن مرزهای مشترک سوریه و عراق را با کمک صهیونیست‌ها و رژیم‌های مرتجع منطقه از جمله عربستان و امارات آغاز کرده است؛ چرا که می‌داند نتایج اقتصادی و سیاسی فاجعه‌باری برای واشنگتن خواهد داشت. همین مسئله سبب شده است تمام تلاش خود را به کار گیرد؛ اما در مقابل راهبردهای جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا به گونه‌ای پیش‌بینی و ترسیم شده که اجازه هیچ گونه‌ اختلالی را در راستای اهدافش نمی‌دهد.
شبکه خبری «فاکس‌نیوز» یکی از رسانه‌های اصلی حامی دونالد ترامپ از انجام مصاحبه اختصاصی با محمدجواد ظریف خبر داد و به نقل از وزیر خارجه کشورمان نوشت: تیم «ب» یعنی جان بولتون، بی بی(نتانیاهو)، بن‌سلمان و بن‌زاید در صدد کشاندن آمریکا به جنگ با ایران هستند. ظریف گفته است: گمان نمی‌کنم رئیس‌جمهور ترامپ خواستار چنین کاری باشد. شخص ترامپ در پی جنگ با ایران نیست؛ چرا که در مبارزات انتخاباتی اعلام کرد که مخالف ورود آمریکا به جنگ دیگری است.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد: در فاصله روزهای یکم تا ۳۱ فروردین ماه امسال، ۲ میلیارد و ۸۲۷ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است. این شرکت میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در فروردین ماه سال ۹۸ را 91/2 میلیون لیتر اعلام کرده است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته (فروردین ۹۷) 87/1 میلیون لیتر بوده است.
بر اساس تحلیل‌های صورت گرفته، هدف نهایی آمریکا دخالت نظامی در ونزوئلا است. با این حال ارزیابی‌ها نشان می‌دهد شرایط داخلی آمریکا و کشورهای آمریکای لاتین و ترس از طولانی شدن درگیری با این کشور مانع از این کار شده است. گفتنی است، ونزوئلا تنها مانع ایالات متحده برای سلطه منطقه‌ای آن است.
دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه ۹۶ میزان صادرات گاز طبیعی کشور در طول یک سال را برابر ۹ میلیارد و ۱۹۷ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۳۷۰ متر مکعب اعلام کرد. همچنین در سال ۹۶، در مجموع ۲ میلیارد و ۲۹۴ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۶۲۱ متر مکعب گاز طبیعی وارد کشور شده است.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در تحلیل رویکرد آمریکا علیه ایران نوشت: نظام ایران باقی خواهد ماند و ترامپ بدون دستیابی به توافقی بهتر از برجام، ریاست‌جمهوری را ترک خواهد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات