صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۴۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 25 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما با سلاح هسته‌ای مخالفیم و فتوای شرعی من حرام بودن ساخت سلاح هسته‌ای است اما این را بدانید که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته‌ای داشتیم، آمریکا هیچ کاری نمی‌توانست بکند و اجازه ندادن آمریکا، هیچ مانعی ایجاد نمی‌کرد.(1398/3/23)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

روایتی از یک میانجی‌گری!

نخست‌وزیر ژاپن در حالی 41 سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ایران سفر کرد که مناقشه آمریکا با ایران در نقطه اوج قرار دارد و رئیس‌جمهور آمریکا پس از سفر به ژاپن از وی خواست نه تنها به ایران سفر کرده، بلکه پیغام وی را نیز به رهبر معظم انقلاب برساند. در این زمینه هر چند نفس سفر شینزو آبه به ایران می‌توانست تحلیل‌های بسیاری را به خود اختصاص دهد و تا روزها ارزیابی شود، اما از آنجا که این سفر در هماهنگی با رئیس‌جمهور آمریکا و با هدف میانجی‌گری میان ایران و آمریکا طراحی شده بود، بعد اولیه سفر کمتر دیده شد، اما هدف دوم سفر بازتاب جهانی پیدا کرد.
در دیدار رهبر معظم انقلاب و آقای شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن پنج موضع مأموریتی خود را مطرح کرد که دربرگیرنده «تغییر ندادن نظام در ایران»، «آغاز مذاکرات هسته‌ای»، «جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای»، «انجام مذاکرات صادقانه» و «پیشرفت ایران» بود که پاسخ‌های صریح و قاطعانه رهبر معظم انقلاب اسلامی را در پی داشت.
آبه پس از طرح پنج موضوع، یک عبارت بنیادین و با اهمیت را بر مبنای شناختی که از ماهیت آمریکا داشت، بیان کرد و شاید آن گونه که انتظار می‌رفت مورد توجه رسانه‌ها واقع نشد. وی به صراحت ابراز کرد «آمریکایی‌ها هموار می‌خواهند طرز فکر و عقاید خود را به دیگر کشورها تحمیل کنند.» اعتراف یک میانجی و فرستاده ویژه به اینکه آمریکا به دنبال تحمیل دیدگاه و عقاید خود است، خود بهترین دلیل بر نفی مذاکره صادقانه و بی‌نتیجه بودن اصل مذاکره با آمریکا است.
اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن و حتی پیشتر از این ملاقات، مذاکره با ایالات متحده آمریکا را فاقد دستاورد و بلکه مضر دانسته و بر پیشرفت ملت ایران بدون مذاکره تأکید کردند، دلایل گوناگونی دارد؛ اما یکی از علل اصلی آن را باید در این نکته یافت که آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال آن است که با سرباز زدن از تعهدات خود در برجام و با اعمال فشار حداکثری، تعهداتش را دوباره به عنوان امتیاز به ایران بفروشد؛ امتیازاتی که در ازای آن از ایران می‌خواهد در موضوعات موشکی و منطقه‌ای مذاکره کرده و محدودیت‌های جدید را بپذیرد.

 

▼ گزارش روز

دو شکست در 24 ساعت!

«فرونت التر» با پرچم جزایر مارشال و «کوکوکا کاریجس» با پرچم پاناما دو نفت‌کشی بودند که در عربستان و امارات بارگیری کرده، یکی به سمت ژاپن و دیگری به سوی سنگاپور به راه افتاده بودند، اما پیش از آنکه منطقه را ترک کنند، در دریای عمان انفجارهایی مانع از ادامه حرکت آنها شد! این انفجارها همزمان با حضور نخست‌وزیر ژاپن در تهران و رد پیام و درخواست مذاکره دونالد ترامپ از سوی جمهوری اسلامی ایران نشان از یک سناریوی غربی‌ـ عربی‌ـ عبری داشت! سناریویی که تنها دقایقی پس از شنیده شدن صدای انفجار در دریای عمان از آن با برگزاری نشست خبری فوق‌العاده از سوی پمپئو رونمایی شد! وزیر خارجه آمریکا ایران را مسئول این انفجارها دانست، ادعایی که دونالد ترامپ نیز بی‌درنگ با ترتیب دادن مصاحبه‌ای با «فاکس نیوز» بر آن تأکید کرد و سازمان سیا نیز با انتشار فیلمی بی‌کیفیت و سیاه و سفید مدعی شد ایران با چسباندن مین‌هایی به بدنه این نفت‌کش‌ها سبب وقوع این انفجارها شده است! ادعایی که عادل الجبیر نیز بر آن مهر تأیید زد! آمریکایی‌ها آنقدر برای به سرانجام رساندن این سناریو و به عبارتی به حاشیه رفتن تحقیر ترامپ از سوی ایران عجله داشتند که به سرعت جلسه شورای امنیت را تشکیل دادند و نماینده آمریکا تلاش کرد حداقل بیانیه‌ای در محکومیت ایران در این جلسه به تصویب برسد؛ اما برخلاف خواست آمریکایی‌ها چین و روسیه ادعاهای آمریکا را نامعتبر دانستند، کویت به عنوان کشور حاضر در شورای امنیت فرضیه آمریکا را اثبات نشده خواند و کشورهای اروپایی شواهد آمریکا را برای مقصر نشان دادن تهران ناکافی دانستند. «یاتاکا کاتادا» مالک یکی از نفت‌کش‌های ژاپنی با بیان اینکه، این نفت‌کش با یک شی‌ء پرنده هدف قرار گرفته است، ادعای آمریکا درباره وجود مین‌ها را رد کرد و جلسه شورای امنیت بدون نتیجه پایان یافت تا در کمتر از 24 ساعت ترامپ دو شکست تلخ در برابر ایران را تجربه کند!

 

▼ اخبار ویژه

ارتباطات نگران‌کننده با سفارت‌های اروپایی!

«پرویز سروری» درباره میهمانی‌های اخیر سفارتخانه‌های اروپایی در ایران گفت: امروز یکی از عجیب‌ترین اتفاقات را در حوزه دیپلماسی شاهدیم. دیگر بر کسی پوشیده نیست که آمریکا و بعضاً اروپا و به ویژه انگلیس که همیشه در مدار سیاست آمریکا حرکت کرده، چه دشمنی صریحی را با ملت ایران کلید زده‌اند؛ به تازگی شاهد پررنگ‌تر شدن ارتباط آنها در عرصه تعامل با برخی مدیران هستیم. وی افزود: در هیچ کشوری سفارتخانه‌ها اینقدر با مدیران به ویژه مدیران رده دوم و سوم ارتباط ندارند و این ارتباطات بسیار نگران‌کننده و حساس است. وی در ادامه تأکید کرد: آمریکا و انگلیس در این چهل سال از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی از خود تردید نشان نداده‌اند؛ ولی با این حال عده‌ای برای سالگرد تولد ملکه انگلیس از جیب ملت ایران هزینه می‌کنند.

«محمود سریع‌القلم» مشاور رئیس‌جمهور که برای استفاده از فرصت مطالعاتی در آمریکا به سر می‌برد، طی یادداشتی مدعی شده است، عادی‌سازی رابطه با آمریکا با منافع ملی ایرانیان همسوتر است. وی تأکید کرده است، تا زمانی که ایران رابطه خود با آمریکا را عادی نکند، سیاست خارجی ایران امنیتی و نظامی باقی خواهد ماند و تا زمانی که سیاست خارجی ایران امنیتی و نظامی باشد، ادغام ایران در نظام جهانی غیر ممکن خواهد بود و بدون ورود به نظام جهانی نیز ایران نمی‌تواند از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر اقتصادی خود ‌بهره‌ای ببرد!

 

▼ اخبار

1ـ ضربه آخر به هژمونی آمریکا

نشریه «فارن افرز» وابسته به اندیشکده «شورای روابط خارجی ایالات متحده» در پرونده‌ای ویژه با موضوع پایان هژمونی ایالات متحده به قلم «فرید زکریا» ریشه‌های این رخداد را بررسی کرده و می‌نویسد: «اکنون که می‌نگریم، این افول اجتناب‌ناپذیر است و آنچه اکنون به توضیح نیاز دارد، رؤیاپردازی در پایان قرن پیش در واشنگتن درباره هژمونی ماندگار ایالات متحده است، نه درگیری‌های دائمی در داخل و خارج از کشور که اکنون به واقعیتی جاری بدل شده است.» وی همچنین اضافه می‌کند: «روی کار آمدن دونالد ترامپ ضربه آخر به هژمونی آمریکا بود. او یک انزواطلب حمایت‌گرای عوام‌فریب است و مصمم است آمریکا را در رتبه نخست قرار دهد. اما حقیقت این است که او بیش از هر چیز دیگری، عرصه را واگذار کرده است... اکنون سؤال این است که آیا در حالی که قدرت آمریکا رو به افول است، قوانین، عرف و ارزش‌های این نظام، دوام می‌آورند یا اینکه آمریکا افول امپراتوری تفکراتش را هم شاهد خواهد بود؟»

2ـ ارتقای جایگاه ایران در بین فولادسازان جهان

انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود شرکت‌ها و کشورهای برتر فولادساز جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی را معرفی کرد که بر اساس آن ایران از رتبه سیزدهم در سال ۲۰۱۷ به رتبه یازدهم در سال ۲۰۱۸ ارتقا یافت. بر اساس این، تولید فولاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ثبت رسید. نکته قابل توجه این است که کشورمان از نظر میزان تولید، هم ردیف ایتالیا در رتبه دهم قرار دارد؛ اما تداوم تولید در این محدوده، آن کشور را در جایگاه دهم نگه داشته است، البته ایران در رتبه‌بندی ماهیانه ۲۰۱۸ توانسته بود در برخی از ماه‌ها، رتبه دهم را از آن خود کند. طی این مدت، چین با تولید ۹۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در صدر کشورهای فولادساز جهان قرار گرفت. هند و ژاپن نیز به ترتیب با تولید ۱۰۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ۱۰۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند.

3ـ داعش در افغانستان مورد حمایت کامل آمریکایی‌هاست

سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات یک مقام آمریکایی گفت: گروه تروریستی داعش در مناطق شرقی افغانستان از کمک نیروی هوایی و اطلاعاتی آمریکا برخوردار است. ذبیح‌الله مجاهد افزود: داعش در افغانستان تهدید قابل توجهی نیست و اگر حمایت هوایی آمریکا از این گروه تروریستی در شرق افغانستان نبود، استان ننگرهار را از وجود آنها پاکسازی می‌کردیم. وی ادامه داد: فتنه داعش از ابتدای ظهور در افغانستان از کمک آمریکا برخوردار بود و البته داعش عددی نیست که تهدید خوانده شود. گفتنی است، ژنرال «فرانک مکنزی» گفته بود داعش از افغانستان قصد حمله به آمریکا را دارد و حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، از وقوع این حمله جلوگیری کرده است.

4ـ بازگشت با دستان خالی

شبکه خبری «دویچه‌وله» در بررسی سفر اخیر «هایکو ماس» نوشت: ماس با دست خالی به تهران رفت و با دست خالی هم از این کشور بازگشت؛ سفر وزیر خارجه آلمان به ایران این موضوع را هم روشن کرد که نقش اروپا در غرب آسیا چندان مؤثر نیست. این شبکه خبری نوشت: قاره سبز برای رهایی ایران از تحریم‌های مالی آمریکا، بیشتر از کانال مالی با ایران موسوم به «اینستکس» کار دیگری نمی‌تواند بکند و این در شرایطی است که تاکنون حتی یک تبادل مالی هم از طریق این کانال انجام نشده است. اروپایی‌ها با دلایل خوبی از حفظ توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند؛ اما تلاش آنها به منظور حفظ توافق بدون آمریکا، اقدام بیهوده‌ای است که آنها در پیش گرفته‌اند.

 

▼ اخبار کوتاه

«گارلند نیکسون» مجری برنامه‌های رادیویی و تحلیلگر سیاسی در واشنگتن در توئیتی با کنار هم گذاشتن دو مورد از سخنان وزیر خارجه آمریکا اتهام وی به ایران مبنی بر نقش‌آفرینی در حادثه نفت‌کش‌های دریای عمان را زیر سؤال برد و نوشت: «پمپئو: وقتی من رئیس سیا بودم، ما دروغ می‌گفتیم، فریبکاری می‌کردیم، دزدی می‌کردیم. ما برای این کارها یک دوره کامل آموزشی داشتیم/ پمپئو: جمهوری اسلامی ایران عامل حملاتی بوده که امروز در دریای عمان اتفاق افتاد.»

«عبدالناصر همتی» درباره تأثیر سفر «شینزو آبه» نخست‌وزیر کشور ژاپن بر نوسانات بازار ارز گفت: متأسفانه در بازار ارز همیشه افرادی به دنبال بهره‌برداری از ابزارهای سیاسی برای بر هم زدن ثبات بازار و ایجاد نوسان هستند، در اینجا باید یادآور شوم هیچ یک از بنیان‌های اقتصادی که تعیین‌کننده نرخ ارز است، تغییری نکرده و بانک مرکزی بر بازار مسلط است.

سه کارگزار حمل و نقل دریایی به «رویترز» خبر دادند، دو شرکت نفت‌کش «دی‌اچ‌تی هولدینگ» و «هیدمار» در پی حمله به دو نفت‌کش در دریای عمان رزروهای جدید برای منطقه خاورمیانه‌ـ خلیج‌فارس را به حالت تعلیق درآورده‌اند. شرکت «دی‌اچ‌تی» ناوگان عظیمی از نفت‌کش‌های غول پیکر را در اختیار دارد و شرکت «هیدمار» طیف گوناگونی نفت‌کش در تملک دارد.

«کامران صداقت» کارشناس بازار ارز و سرمایه گفت: عامل اصلی کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر، عرضه گسترده ارز از سوی سوداگران بزرگ اقتصادی است که به دلیل تحولات مربوط به سیاست خارجی و از ترس سقوط نرخ دلار اقدام به فروش گسترده ارز خود در بازار کردند. پس از آن دارندگان دلارهای خانگی نیز ارزهای خود را برای فروش روانه بازار کردند.

محموله‌های ورودی به مجتمع بندرگاهی لس‌آنجلس و لانگ بیچ، که مرکز شماره یک تجارت دریایی آمریکا با چین هستند، در ماه می 6/3 درصد کاهش یافت که نشان می‌دهد تنش‌های تجاری سبب کاهش فعالیت‌های اقتصادی شده است. صادرات آمریکا از بندر کالیفرنیا هم که شلوغ‌ترین بندر صادراتی این کشور است، در ماه می 7/4 درصد افت کرد.

«حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری» دادستان کل کشور درباره پرونده نجفی که متهم به قتل همسر دوم خود است، گفت: این پرونده طبق مقررات قانونی در حال طی کردن مراحل خود است تا منتهی به رأی نهایی شود، از این رو مانند بقیه متهمان با او رفتار می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات