صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۶۲

حرف روز/ اخلاق فردی و سونامی نقدینگی

عیب‌ها و نقص‌های فردی ما پیامدهای اجتماعی و امنیتی برای جامعه به دنبال دارد؛ در حدیثی از امیرالمؤمنین علی(ع) داریم که می‌فرمایند: «الْبُخْلُ عَارٌ»؛ «بخل ننگ است»[...]
پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

یاددداشت: عیب‌ها و نقص‌های فردی ما پیامدهای اجتماعی و امنیتی برای جامعه به دنبال دارد؛ در حدیثی از امیرالمؤمنین علی(ع) داریم که می‌فرمایند: «الْبُخْلُ عَارٌ»؛ «بخل ننگ است». در اسلام سفارش بسیاری به سخاوت و گشاده‌دستی شده است؛ بخیل‌ترین مردم درباره مال خود سخاوتمندترین آنها درباره آبروى خویش است. منظور حدیث این است که بخیل با جمع کردن مال و دارایی و فروگذاری از احسان و بخشش، دنیا و آخرت خود را از بین می‌برد. هنگامی که این صفت رذیله در جامعه رشد کند، احتکار، گران‌فروشی، کم‌فروشی، سرقت، اختلاس و ده‌ها بیماری اجتماعی و اقتصادی جامعه را فرا می‌گیرد. یکی از بیماری‌هایی که هم علت و هم معلول آن بخل است، افزایش ثروت به هر قیمتی و با هر شیوه‌ای است. این همان بیماری نقدینگی یا سونامی نقدینگی است که تأثیرات مخربی بر اقتصاد کشور داشته که مهم‌ترین آن، ایجاد رکود اقتصادی و تورم شدید بوده است. التهابات بزرگ اقتصادی در کشور مانند گران شدن سکه، خودرو و مسکن ناشی از افزایش نقدینگی و بی‌توجهی به امر تولید است. اگر این صفت رذیله فردی یعنی بخل و حرص در اندوختن مال و زالوصفتی از جامعه دور نشود، در آینده نباید انتظار پیشرفت و تحول جدی در کشور را داشته باشیم؛ زیرا گلوله برفی نقدینگی روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و طرح‌هایی مانند مالیات بر درآمد نیز نمی‌تواند آنها را مهار کند.
تأمل در این حدیث کوتاه نشان می‌دهد، نظام اجتماعی اسلام اولاً در بحث معضلات اجتماعی، امنیتی، سیاسی و حتی خانوادگی دارای یک سیستم کاملاً آینده‌پژوهانه است و با پیش‌بینی برخی آسیب‌ها درصدد اصلاح جامعه و نظام سیاسی برآمده است که در صورت رعایت آن اقتدار جامعه و ساخت درونی آن قدرت می‌یابد؛ همان‌گونه که حضرت امام(ره) در وصیت‌نامه الهی‌ـ سیاسی خود می‌فرمایند: «ما مفتخریم که کتاب نهج‌البلاغه که بعد از قرآن بزرگ‌ترین دستور زندگی مادی و معنوی و بالاترین کتاب رهایی‌بخش بشر است و دستورات معنوی و حکومتی آن بالاترین راه نجات است، از امام معصوم ما است.» باید از این بیانات افتخارآمیز برای اصلاح جامعه استفاده کنیم، اگر وعاظ، خطبا و نویسندگان این احادیث را به باور درونی مردم تبدیل کنند، بهترین کمک را برای تحقق گام دوم انقلاب کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات