صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۵۶۸۲

اخبار کوتاه سه‌شنبه 4 تیر

داده‌های مؤسسه «ورتکسا» حاکی است در ماه می امسال ذخیره‌سازی بلندمدت نفت خام و میعانات گازی به ۲۴ میلیون بشکه رسیده است که بالاترین رقم در دو سال اخیر به شمار می‌آید. مقدار ذخیره‌سازی در این مدت، ۱۵ میلیون بشکه نسبت به میانگین ذخیره‌سازی در ماه می پارسال بیشتر بود. تحریم‌های آمریکا ضد اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و همچنین اختلال در صادرات نفت روسیه با خط لوله، از مهم‌ترین عوامل افزایش ذخیره‌سازی شناورهای نفت به شمار می‌آید.

معاون وزیر خارجه روسیه با غیر سازنده و خطرناک خواندن سیاست‌های آمریکا علیه ایران، به تحریم‌های جدید واشنگتن علیه ایران اشاره و اعلام کرد: روسیه برای مقابله با این تحریم‌ها گام‌هایی برخواهد داشت. «سرگئی ریابکوف» پیش از این هم گفته بود در صورتی که سازوکار مالی اتحادیه اروپا، موسوم به «اینستکس» برای همکاری با ایران راه‌اندازی نشود، مسکو آماده است به تهران در فروش نفت و امور بانکی کمک کند.

وضعیت هزینه‌ای خانوارهای ایرانی در خردادماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته نشان می‌دهد، به طور میانگین 50/4 درصد هزینه‌های آنها افزایش یافته است. در بین کالاها و خدماتی که مردم در ماه گذشته استفاده کرده‌اند، بالاترین سطح تورم نسبت به خرداد ماه سال گذشته مربوط به دخانیات با ۱۰۹ درصد بوده و گوشت قرمز و گوشت سفید با بیش از ۷۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارد.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با روزنامه «لوموند» فرانسه مدعی شد: ایران امروز تحت تحریم‌های اقتصادی شدید قرار دارد. اگر سیاست‌های خصمانه ایران ادامه داشته باشد، این تحریم‌ها تشدید خواهد شد و ایران باید تاوان بپردازد. او مدعی شد: ایرانی‌ها مسیر تنش را انتخاب کردند و در صورتی که تجاوزی به ما شود، ما حق واکنش داریم!

نشریه «بلومبرگ» نوشت: دونالد ترامپ ایران را با تحریم‌های اضافی تهدید می‌کند؛ ولی واقعیت این است که دیگر سیاست تهدید با تحریم به ترامپ برای فشار به ایران کمکی نخواهد کرد، چرا که تقریباً بیشتر اقتصاد ایران زیر بار تحریم‌های مالی قرار گرفته است و گزینه‌های زیادی برای تحریم در برابر آمریکا وجود ندارد.

بررسی آمار تجارت خارجی کشور از ابتدای سال‌ جاری تا ۲۵ خرداد ماه نشان می‌دهد، برنج با ارزش ۶۶۳ میلیون دلار در صدر واردات کالاهای اساسی قرار دارد، ذرت به میزان ۵۲۳ میلیون دلار در رتبه دوم جای دارد و انواع دانه‌های روغنی (سویا) طی این مدت با ۳۴۶ میلیون دلار در رتبه سوم است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات