صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۵۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 3 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): چنانچه آمریکا توبه کرد و به معاهده‌ هسته‌ای که آن را نقض کرده است، بازگشت، آن‌وقت در جمع کشورهای عضو معاهده که شرکت و با ایران صحبت می‌کنند، آمریکا هم می‌تواند شرکت کند، اما در غیر این‌صورت هیچ مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولان جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتفاق نخواهد افتاد.(1398/6/26) *سالروز شهادت امام زین‌العابدین(ع)، وارث نهضت عاشورا را تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

مقاومت جواب می‌دهد!
نزدیک چهل سال از آغاز جنگ می‌گذرد؛ اما دفاع مقدس هیچ‌گاه از حافظه تاریخی این ملت پاک نخواهد شد. این حماسه بزرگ درس‌های فراوانی برای ملت دارد که بازخوانی آن در این ایام می‌تواند راهگشای بخشی از مشکلات زمانه ما باشد:
1ـ درس بزرگ هشت سال مقاومت آن بود که مي‌توان با تدبير و هوشياري، بزرگ‌ترين تهديدات را به فرصت تبديل و از آن عليه دشمن استفاده کرد. تجاوز به خاک کشور اگر چه در نگاه اول تهديدي عليه نظام اسلامي به حساب مي‌آمد، اما همين تهديد در بستر تدبير ملت و مسئولان نظام اسلامي به فرصتي براي شکوفايي استعدادها و توانايي‌ها بدل شد.
2ـ تاريخ اين سرزمین نشان می‌دهد، ایرانیان همواره در برابر متجاوزان ايستاده و سر تسليم فرود نياورده‌اند. جنگ اين گزاره را اثبات کرد که در ميدان تقابل حق و باطل، وحدت و یکپارچگی، پايداري و ايستادگي در برابر باطل هميشه جواب خواهد داد.
3ـ در دفاع مقدس شاهد تحقق عيني شعار «ما مي‌توانيم» بودیم. در طول دوران دفاع مقدس، جمهوري اسلامي با محاصره همه‌جانبه نظامي‌ـ‌ تسليحاتي، اقتصادي و سياسي روبه‌رو بود. آنچه توانست در طول اين هشت سال، جمهوري اسلامي را در برابر همه دشمنان داخلي و خارجي سرپا و استوار نگه دارد، اراده‌اي بود که شعار «ما مي‌توانيم» را با همه توان در وجود يک ملت نهادينه کرد.
4ـ درس بزرگ ديگري که با تورق دفتر جنگ مي‌توان آموخت، آن است که درباره دشمني غرب و استکبار جهانی با نظام اسلامي و ملت ايران نبايد براي لحظه‌اي ترديد کرد. دشمنان ما در طول جنگ تحميلي نشان دادند تا آخرين توان‌شان براي نابودي ملت ايران و هويت انقلابي‌ـ اسلامي ما تلاش خواهند کرد و آنجايي هم که اقدامي نمي‌کنند نه از سر خيرخواهي، بلکه از سر ناتواني است.
5ـ دفاع مقدس به ما آموخت، فتنه‌گران داخلي همواره زمينه‌ساز تجاوز بيگانگان و دشمنان خارجي بوده‌اند. در حقيقت، ترفندهاي بيگانگان بدون هموارسازي ايادي داخلي آنها آغاز نمي‌شود و جان نمي‌گيرد! تجاوز عراق به ايران، بدون اقدامات منافقانه ليبرال‌ها و جريان‌هاي نفاق و عملکرد خائنانه افرادی، چون بني‌صدر و رجوي کليد نمي‌خورد.
6ـ درس بزرگ دیگر آنکه بايد به جوانان اعتماد کرد و کارهاي بزرگ را به آنان سپرد! این همان محور کلیدی بیانیه گام دوم است که می‌تواند راهگشای حرکت انقلاب اسلامی در دهه پنجم انقلاب باشد و در آخر آنکه باور کنیم مقاومت جواب می‌دهد!


▼ گزارش روز

حربه جریان‌های خاص!
ورود دولت به ماجرای هپکو و مکلف کردن یکی از بانک‌های کشور برای پرداخت حقوق نیروهای این مجموعه صنعتی و تصمیماتی درباره تزریق سرمایه و اعطای وام و... با توجه به شرایط امروز این مجموعه صنعتی اقدام مبارک و در خور تقدیری است؛ اما این همه ماجرا نیست و باید به روی دیگر سکه این اقدام و پیام پنهان دولت نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم! برای درک این موضوع لازم است یک بار دیگر ماجرای هپکو را از ابتدا بازخوانی کنیم.
یک شرکت بزرگ صنعتی سود ده و با تولیدات انبوه در فرایند خصوصی‌سازی واگذار می‌شود. نکته و شبهه اول در همین ماجرا نهفته است؛ قیمت و چگونگی واگذاری! آیا هپکو به قیمت واقعی واگذار شده است یا این شرکت دولتی که سرمایه و بهایش متعلق به کشور و ملت بوده، به قیمت اندک و ثمن بخس به فروش رفته است و سرمایه مردم به جیب افراد خاص ریخته شده است؟
پس از واگذاری در یک بازه زمانی کوتاه هپکو از واحدی سود ده و پیشران به یک شرکت بدهکار، ضرر ده با صدها کارگر و کارمند با حقوق‌های‌ عقب‌افتاده تبدیل شده و در آستانه تعطیلی قرار می‌گیرد! اتفاق دوم در این نقطه رخ می‌دهد؛ معضل بیکاری تعداد قابل توجهی از افراد منجر به مشکلات اقتصادی و حتی امنیتی شده و ضرر این واگذاری بار دیگر متوجه مردم و کشور می‌شود!
با امتداد یافتن این مشکلات و حل نشدن آن از سوی مالکان، دولت بر اساس وظیفه ذاتی خود وارد میدان شده و ناچار می‌شود دست در جیب مردم کرده و از سرمایه عمومی و بودجه کشور برای احیای کارخانه فروخته شده هزینه کند تا مشکلات را برطرف کند! مسئله‌ای که در ماجرای مؤسسات مالی نیز شاهد آن بودیم و درباره برخی واحدهای خصوصی‌سازی شده دیگر، مانند هفت تپه و... نیز قابل تکرار است که مردم و کشور برای سومین بار هزینه ثروتمند شدن افراد خاص را بپردازند!
دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی باید هوشیار باشند و مانع از این شوند که افرادی با توسل به چنین حربه‌های‌هایی ثروت‌های بادآورده را اینچنین به جیب بزنند!


▼ اخبار ویژه

تقلای آمریکایی‌ها برای احیای طالبان
آمریکایی‌ها درصددند با گروه طالبان مذاکره کرده و یک حکومت اسلامی، متعصب و سنی‌ در افغانستان تشکیل دهند که طالبان نیز برای تشکیل این حکومت ابراز تمایل کرده‌ است. در جریان برگزاری سه دور مذاکره آمریکا با طالبان،‌ جان بولتون و مایک پمپئو از مسیر تصمیم‌گیری‌ها حذف شده‌اند و پمپئو به طور رسمی اعلام کرده است من توافق را امضا نمی‌کنم. گفتنی است، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه در 17 سال اخیر سربازهای آمریکایی در افغانستان حضور داشته و حضور آنان هیچ دستاورد و فایده‌ای برای آمریکا نداشته‌، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از این کشور شده است.

◄ شبکه خبری «المیادین» به نقل از منابع آگاه گزارش داد، هدف «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق از سفر به عربستان سعودی، میانجیگری میان ریاض و تهران است. پیشتر مرکز اطلاع‌رسانی دفتر نخست‌وزیر عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود، نخست‌وزیر عراق در این سفر قرار است با «سلمان» پادشاه عربستان و «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد این کشور دیدار و گفت‌‌وگو کند.

 

▼ اخبار
1ـ بیهوده نیست که ایران را ابرقدرت پهپادی می‌خوانند
روزنامه «ایندیپندنت» نوشت: حمله به آرامکو برتری نظامی آمریکا در منطقه را به چالش کشید و نشان داد همه تبلیغاتی که در مورد مؤثربودن سامانه‌های آمریکایی مطرح می‌شد، «لاف‌های مغرورانه» بوده است. انصارالله یمن که یکی از هم‌پیمانان ایران است، با منابع و تخصص محدود چه به تنهایی و چه از طریق متحدان، صدمات فلج‌کننده‌ای را بر عربستان سعودی وارد کرده که روی کاغذ بسیار مجهزتر است و تصور می‌شود آمریکا به منزله بزرگ‌ترین ابرقدرت نظامی جهان از آن دفاع می‌کند. این رسانه در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا به ایران حمله نمی‌کند، نوشت: آنها اکنون می‌دانند حمله متقابل، بی‌هزینه نخواهد بود؛ زیرا آنچه در آرامکو اتفاق افتاد، می‌تواند تکرار شود. بیهوده نیست که ایران را ابرقدرت پهپادی می‌خوانند.


2ـ تحریم‌ها اقدام جنگی محسوب می‌شوند و باید محکوم شوند
«نوام چامسکی» درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: تحریم‌ها از همان ابتدا غیرقانونی و نامشروع بوده‌اند، این تحریم‌ها چون تحریم‌های ثانویه‌ای هستند که به دلیل تسلط آمریکا بر شبکه مالی بین‌المللی علیه سایر کشورها اعمال شده، اقدام جنگی محسوب می‌شوند و باید محکوم شوند. او تأکید می‌کند: در تحریم‌های اولیه، کشور تحریم‌کننده دارایی‌هایی کشور هدف تحریم را مصادره کرده یا شرکت‌ها و اتباع خودش را از تجارت با نهادهای کشور تحت تحریم منع می‌کند، اما در تحریم‌های ثانویه، کشور تحریم‌کننده روی طرف‌هایی از کشورهای دیگر فشار وارد می‌کند تا به همکاری‌ها و مراودات خود با طرف تحریم‌شده پایان دهند.


3ـ هیچ توجیهی ندارد که وارد توافقات جدید شویم
«عماد افروغ» مدرس دانشگاه با اشاره به عواقب مذاکره ایران و آمریکا، گفت: توافقی صورت گرفت و با وجود همه کم و کاستی‌ها و نقد‌هایی که می‌توان بر آن توافق وارد کرد، به هرحال به امضای کشور‌های ذی‌ربط رسید. آمریکا یک طرفه خارج شد و اروپایی‌ها هم به تعهدات خود عمل نکردند. با این شرایط چه توجیه و ضمانتی می‌تواند داشته باشد که ما دوباره وارد مذاکره شویم و بار دیگر به همان ماجرای قبل گرفتار نشویم. هیچ توجیهی ندارد که وارد توافقات جدید شویم. وی ادامه داد: اگر ایران خدای نکرده این توافق را بپذیرد، یعنی از مواضع خود عقب‌نشینی و ملت شریف ایران را خوار کرده است.


4ـ رهبری میدان تأثیر انقلاب اسلامی را جهانی کرد
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه کشوری که چهار عنصر رهبر بزرگ، ملت بزرگ، مکتب بزرگ و دشمن بزرگ داشته باشد، هرگز فرو نمی‌افتد، گفت: ما این‌گونه رشد کردیم و نکته مهمی که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد، این بود که در پرتو رهبری آسمانی امام تمرکز قدرت جهانی را در هم بشکنیم. سرلشکر سلامی افزود: اینکه من از رهبری می‌گویم کلیشه نیست؛ چرا که چهل سال یک کشور را در مقابل تمام جنگ‌ها با مقیاس جهانی و در ابعاد مختلف حفظ کردن و کشور را پیش بردن و دامنه‌های اقتدارش را افزایش دادن و میدان تأثیرش را جهانی کردن و نیز پیشرفت کردن در عین جنگ، کار ساده‌ای نیست.


5ـ اصلاح‌طلبان باید اصل مشارکت مشروط را در پیش گیرند!
«هدایت‌الله آقایی» از اعضای حزب کارگزاران سازندگی طی یادداشتی در روزنامه «آرمان» درباره انتخابات پیش رو نوشت: «پیروزی اصلاح‌طلبان در دوره گذشته و عملکرد آنها باعث خواهد شد حداقل در کلانشهرها آنها با افت محسوس در آرای خود مواجه شوند؛ چرا که موفق به جلب رضایت مردم و محقق کردن مطالبات آنها نشده‌اند و بعید است با وضعیت فعلی در چند ماه آینده نیز کار خاصی را بتوانند پیش ببرند.» آقایی در ادامه با تکرار تئوری حجاریان مبنی بر «تحریم خاموش انتخابات»، تأکید می‌کند: اصلاح‌طلبان باید اصل مشارکت مشروط را در پیش گیرند.

 

▼ اخبار کوتاه
به گزارش «رویترز» دو منبع آگاه نزدیک به هیئت‌مدیره آرامکو اعلام کرده‌اند، پس از حمله یمنی‌ها به تأسیسات این شرکت در البقیق و الخریص بعید است امسال سهام آرامکو عرضه شود. عرضه اولیه سهام آرامکو که بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان محسوب می‌شود، ستون اصلی اجرای اصلاحات اقتصادی عربستان و فاصله گرفتن این کشور از درآمدهای نفتی است. به گفته این منابع آگاه، پیش از حمله یمن قرار بود اوایل نوامبر سال جاری یک درصد سهام آرامکو در بورس عربستان عرضه شود که نخستین بخش از عرضه 5 درصدی سهام این شرکت بود. عربستان امیدوار بود بتواند از محل عرضه 5 درصد سهام آرامکو 100 میلیارد دلار سرمایه به دست آورد.
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با اعلام آغاز رسمی تحقیقات برای استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ترامپ از یک کشور خارجی خواست در امور داخلی ما مداخله کند و این نقض فاحش قانون است. رئیس‌جمهور باید پاسخگو شود. هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست.» گفتنی است، مجلس نمایندگان آمریکا درباره این تحقیق خواهد کرد که آیا ترامپ خواستار کمک اوکراین برای بدنام کردن «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ شده است یا خیر.
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله در صفحه توئیتر خود نوشت: «وقتی شوکت پادشاهی کشور الجبیر در برخورد با صخره سخت یمن شکست، وزیر عتیقه سعودی دیگر چاره‌ای جز فرار به سمت اربابان خود نداشت؛ اما در آنجا هم جز خواری و ذلت چیزی عایدش نشد.» وی افزود: «الجبیر دروغگو را آمریکا بر سر کار آورد تا از پایتخت این کشور یعنی واشنگتن، جنگ علیه یمن را اعلام کند. وی آغاز جنگ را مغرورانه اعلام کرده بود، گویا به سرعت (در عرض چند روز) پیروز این جنگ خواهد شد.»
«علی سلیمان غانم» وزیر نفت و معادن سوریه با اشاره به بازدید روز گذشته خود از مرکز پتروشیمی عسلویه گفت: بسیار خوشحالیم این خودکفایی را از طرف ایران دیدیم و مطمئنیم خودکفایی یکی از جنبه‌های مثبت تحریم برای ایران بوده است؛ چون ۶۰ درصد صنعت و تکنولوژی نفتی به دست کارشناسان ایرانی است و می‌توانیم از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کنیم.
«بن گیتلسون» خبرنگار شبکه خبری «ای‌بی‌سی» در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پرسیدم آیا با اعمال تغییرات در توافق هسته‌ای (برجام) موافق است؟ پاسخ داد: هیچ تغییری [با هیچ تغییری موافق نیستم].»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات