صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶  ، 
کد خبر : ۳۱۷۲۸۱

از لبخند اروپا تا ترس بن‌سلمان

1ـ دشمنان به هدف خود برای فروپاشی اقتصاد ایران نرسیدند

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی ضمن مطلوب دانستن ذخایر کالاهای اساسی و دارو در کشور، اعلام کرد: در نیمه اول سال با وجود کاهش درآمدهای نفتی، به منظور واردات کالاها به کشور بیش از ۱۹ میلیارد دلار تأمین ارز انجام شده که از این میزان حدود هشت میلیارد را بانک مرکزی برای واردات دارو و کالاهای اساسی تأمین کرده است. وی ضمن تأکید بر نقش مقاومت مردم و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در عبور از وضعیت سخت اقتصادی گفت: بحمدالله دشمنان به هدف اصلی خود که فروپاشی اقتصاد ایران بود، نرسیدند. همتی ضمن یادآوری وضعیت ارزی کشور در شهریور و مهر ماه سال گذشته افزود: با وجود همه تحریم‌ها و فشارهای وارد شده، در حال حاضر شرایط ارزی با ثباتی داریم و این آرامش به ما اجازه داده است به سایر اولویت‌ها بپردازیم. وی افزود: انتظارات از بانک مرکزی بالاست و از این‌رو مهار تورم، کنترل بازار ارز و کمک به رشد اقتصادی کشور در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

2ـ ترس بن سلمان از ظهور جنبش معارض شاهزاده‌‌ها

«القدس العربی» خبر داد، «محمد‌بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی از بیم اینکه یک جنبش معارض از سوی شاهزاده‌ای در خارج از کشور شکل بگیرد که وضعیت ولی‌عهد سعودی را بحرانی‌تر کند، اعلام کرده است دیگر هیچ شاهزاده سعودی اجازه ندارد بدون مجوز قبلی و بدون ارائه ضمانت عربستان را ترک کند! طبق این قانون، شاهزادگان سعودی، چه درجه اول‌ها و چه غیر آن، از گذرنامه‌های دیپلماتیک و آزادی انتقال پول به خارج از کشور و اقامت در کشور‌های غربی و آسیایی بدون ارائه توضیحات به دربار سلطنتی برخوردار نخواهند بود. این پایگاه خبری افزود: این اقدام بن سلمان مکمل عملیات دو سال پیش وی در بازداشت گسترده شاهزادگان سعودی به اتهام مبارزه با فساد محسوب می‌شود و نشان‌دهنده ترس واقعی ولی‌عهد سعودی و اطرافیانش از ظهور جنبش معارض از سوی شاهزاده‌‌های سعودی است.

3ـ تحریم داخلی همزمان با تحریم خارجی!

روزنامه «دنیای اقتصاد» در مطلبی با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم نوشت: «طی یکی دو سال اخیر که فشار تحریم‌های خارجی بر پیکره نحیف اقتصاد کشور بیشتر شده، همزمان شاهد افزایش فشارهای داخلی نیز بر بنگاه‌های اقتصادی هستیم. فشارهایی که به بهانه‌های ظاهراً موجه اعمال می‌شود، اما مشخص نیست نتیجه آن برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مثبت باشد. سیاست‌گذاران اقتصادی کشور در حال حاضر لازم است دردهای کنونی را به درستی شناسایی تا راه درمان را کشف کنند.» کارشناسان اقتصادی بارها تأکید کرده‌اند، اگر دولت تنها بخش کوچکی از نقدینگی دو هزار میلیاردی را به بخش تولید هدایت کند، مشکلاتی از قبیل رکود و بیکاری تا حد بسیار زیادی رفع خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر تحریم‌های داخلی برداشته شود، شاهد رونق تولید و اشتغال خواهیم بود.

4ـ ایران فریب لبخند‌های مصنوعی اروپایی‌ها را نخورد

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مسائل منطقه در روزنامه «رأی‌الیوم» نوشت: «آقای روحانی ستاره مجمع عمومی شد. دیپلماسی ایران پیروز میدان سازمان ملل بود و بیشتر رهبران غربی برای دیدار با روحانی صف کشیده بودند حتی «امانوئل مکرون» بسیار تلاش کرد به همراه همتای آمریکایی‌اش به جمع روحانی نفوذ کند. مکرون حتی از افراد زیادی به منظور میانجی‌گری برای این دیدار کمک خواست و ترامپ به یک دست دادن سریع با روحانی در برابر دوربین‌های تلویزیونی نیز راضی بود، اما نه تنها اتفاقی نیفتاد؛ بلکه حتی نتایجی که این اقدامات برای مکرون و اتحادیه اروپا در برداشت، برخلاف چیزی بود که آنها گمان می‌کردند. ایران به راحتی در دام اروپا نیفتاد و آنها فریب تصاویر و دست دادن و لبخند‌های مصنوعی اروپایی‌ها را نخوردند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات